abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 12 juli 2008 @ 00:24:41 #1
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60053367
Linkshandigen die Latijns schrift (van links naar rechts) willen kalligraferen, hebben nogal eens problemen met de reguliere kalligrafietechnieken. Linkshandigen hebben de neiging om hun pasgeschreven tekst met hun hand uit te vegen, anders gezegd: ze maken snel vlekken. Ons schrift is niet echt ontwikkeld voor linkshandige mensen; die zullen altijd alternatieve manieren moeten verzinnen om zorgvuldig te kalligraferen. Bijvoorbeeld ondersteboven, of met de pen in een andere greep dan gebruikelijk.

Ik vraag me altijd af hoe dat zit met het Arabische of Hebreeuwse schrift, dat van rechts naar links leest. Vooral Arabische kalligrafie staat op een zeer hoog niveau. Maar hebben dan juist rechtshandigen niet een probleem om dat netjes te doen? Is het percentage linkshandigen onder Arabisch-schrijvenden veel groter? (lijkt me sterk) Of is die techniek heel anders dan bij ons, zodanig dat er van substantieel vlekgevaar eigenlijk geen sprake is? Houd je je pen bijvoorbeeld heel anders vast?

Is er hier iemand met Arabische kalligrafie bekend die mij een antwoord kan geven?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_60053430
zo bekeken zijn die Chinezen slimmer, van boven naar beneden. Dan maakt rechts- of lnkshandg nets meer uit.
Some weasel took the cork out of my lunch...
  zaterdag 12 juli 2008 @ 00:32:08 #3
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_60053493
quote:
Op zaterdag 12 juli 2008 00:28 schreef Adfundum het volgende:
zo bekeken zijn die Chinezen slimmer, van boven naar beneden. Dan maakt rechts- of lnkshandg nets meer uit.
Hm nee, dat zou je idd denken. Ware het niet dat ook Chinees vaak van links naar rechts wordt geschreven en (als ik het goed heb) een Chinees karakter intern van links naar rechts is opgebouwd.

Blijft de vraag: hoe zit dat met het Arabisch? Is schoonschrijver in die contreien ook een typisch beroep voor linkshandigen of zit het toch anders?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_60301167
In agressieve samenlevingen is het percentage linkshandigen hoger, dus dat zou best kunnen kloppen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')