Have fun,
Murphy
[Dit bericht is gewijzigd door MrMurphy (Datum 12 November 1999).]
quote:
op 11-12-1999 om 02:48 AM schreef Moor het volgende:
Voor alle 'fans' van Bart een vraagje:
wat deed hij tijdens het schoonmaken van de camera-ruitjes met die polaroïd van Sabine en zijn "ken je die?" naar de camera-man ? En zijn knikje daarna ?Gekke vraag misschien, maar toen hem vanavond gemeld werd dat er ook voor hem een enveloppe in de DBK lag, was zijn gebaar "met duim horizontaal" misschien niet zo toevallig. Rekent hij soms erop dat een hint van hem door de Regie was beantwoord? Vanwaar dat vertrouwen, is dat soms al eens gebeurd ?
Hij keek wel erg teleurgesteld vond ik, toen het een kaart van Tim bleek te zijn...Is dit ook intelligentie ? Of doorgestoken kaart ?
Ksst, af, Moor! Terug in de hoek, en leg dat stuk hout neer!
Jouw post deed een kwartje bij me vallen, waarvoor bedankt.
Wat me opvalt in alle reacties op de bewoners, is dat dat bijna iedere poster (psycholoog-achtig of niet psycholoog-achtig) vaak ten voordele schrijft voor die bewoner, waar hij/zij zich het meest mee kan identificeren. Voorbeelden?
Zo zie je in VvP veel posters een lans breken voor Karin (empatisch, geparentificeerde persoonlijkheid), en niet erg positief over Bart("jock",individualistisch) schrijven. In andere threats spreken mensen een sterke voorkeur uit voor Bart, en bijna zonder uitzondering zijn die posters negatief tov Karin (zo te zien de tegenstander van Bart).
Zo schreef Moor over Bart:
"Voor alle 'fans' van Bart een vraagje:
wat deed hij tijdens het schoonmaken van de camera-ruitjes met die polaroïd van Sabine en zijn "ken je die?" naar de camera-man ? En zijn knikje daarna ?"
En schreef Jessicaa over Bart:
"Heel goed ook hoe hij doorziet en aangaf dat Karin wilde dat iedereen vroeg opstond etc. De meeste gaan daar toch in mee terwijl zij het hier ook misschien niet mee eens zijn. Bart reageerd (sic) er niet echt op maar gaat toch zijn eigen gang."
Los van de emotionele ladingen, lijken de verschillende stellingen waar, en dat onderschrijven de verschillende posters ook. De een vond het geweldig omdat Bart zich tegen de groepsgeest verzette, de ander vond dat juist bijzonder storend. Ik heb zo'n idee dat je, door de postings door te nemen, eerder een goed beeld van de posters krijgt, dan van de bewoners
Wat me verder opviel (op het Forum en in real life):
- mensen die zich met Bart identificeren, vellen vaak ook een positief oordeel over Anouk
- mensen die zich met Karin of Ruud identificeren, vellen vaak ook een positief oordeel over Cyrille
- mensen die zich met Maurice identificeren, laten weinig van zich horen
Laatste observatie: het gemak waarmee mensen stellingen overnemen die door "deskundigen" worden gedaan. Zowel spiegeloog-achtigen als ervaringsdeskundigen. Voorbeeld: Sabine heeft het over Willem, die er alleen voor het geld zit, en prompt wordt die stelling overgenomen door de/een meute.
Murphy
PS: Hiermee wil ik uiteraard verder absoluut geen waarde-oordeel vellen over de gedane conclusies van de welke poster dan ook, en ook niet over de validiteit daarvan.
Bart is het imago van de Nederlander... de man dan wel
voor vrouwen is het en jong stoer en heeft een klein hartje, hij toont emoties op het juiste moment en is sterk op de momenten dat dat verwacht wordt van een man. Hij is makkelijk te verleiden en is ook heels slaafs naar autoriteit...ook zijn afkeer tegen mannelijk gedrag..bijvoorbeeld gewoon Anouk (zangeres) een hand geven niet in d'r kont knijpen, respect voor vrouwen ik denk dat veel vrouwen daarop vallen
voor de man is Bart de schopper tegen moederlijk gedrag, tegen de eenheidsworst, sportief recalcitrant en dergelijke
en hij is nu ook een soort boegbeeld van de traverstie/homo bewegingen geworden met zijn verkleed partijen en latent homosexueel gedrag
de andere mannen hebben dit niet... ze zijn saai (Maurice) of denken met hun geslacht (Ruud) of hebben nare egoistische trekjes (Willem)
nog even over hoe wij over de bewoneers denken bijvoorbeeld Ruud... een sexist door veel genoemd maar de bewoners storen hier zich absoluut niet aan.. zelfs Karin vind dit allemaal best en geeft geen blijk van afkeer
in the end maakt het geen ene malle moer uit hoe Nederland over de bewoners denkt... het gaat meet om wat ze zelf van elkaar denken
Identificeer je zelf nog een beetje MrMurphy?
Voor mensen die (in veel ogen) een grote kans op overwinning bestaat komen topics met de namen (en ik citeer):
Hoe eng is Ruud,
Hoe eng is Willem,
Willem's ware aard,
al dan niet in deel 1,2,3 enz.
Alsof de kansen van deze mensen genivelleerd moeten worden tot het niveau van gemiddeld. Ik denk altijd als mensen zeggen: "In Nederland mag je niet bovengemiddeld zijn", 'lul maar raak..'
Toch heb ik het idee dat dit een (onbewuste) reactie is op alle positieve info over hen.
En zo niet, zo niet.
"Mijn visie over Bart zelf: de 'zachte kant' onder zijn macho-uiterlijk is nog door haast
geen enkele mede-bewoner aangesproken. De meesten zitten vol irritatie over zijn
buitenkant, maar niemand vraagt: Bart, wil je me ff hiermee helpen?". Dat zou meteen
die zachte kant tevoorschijn roepen. Wat hij als 'helpen' ziet, ervaren de anderen als
opdringerig. Sinds Sabine weg is, realiseert hij zich, hoever hij eigenlijk van 'de rest' af staat (door gebrek aan bonding met hen) en dan blijkt een nare waarheid: hij wéét niet
eens HOE hij maatjes met hen zou moeten worden. Dus schiet hij terug in zijn aloude
rebellen-masker, uitgedrukt in het 'postulaat': "ik heb niemand nodig" hetgeen precies het tegendeel is (denial) van zijn innerlijke behoefte: 'ik heb hoe dan ook iemand nodig'. Zolang Sabine die behoefte vervulde, was hij veel meer op z'n gemak dan nu. Het masker de hele dag 'ophouden' gaat hem uitputten, en laat hem van binnen zich
onbevredigd EN onveilig voelen.
Dit kan in sterke reacties van agressie naar buiten komen als iemand in de komende
tijd openlijk vijandig naar hem reageert.
Al eerder is hij in "Voer voor.." in dit opzicht een wandelende tijdbom genoemd.
Een hele aardige jongen in wezen, maar die op juiste wijze bespeeld moet worden, om
zijn positieve en sociale kant te tonen: geef hem een vriendelijke opdracht en je ziet een
heel andere Bart. En helaas doen de anderen dat niet.... (1 voorbeeld waar het wél gebeurde: toen Bianca (of all people!) hem vroeg ff mee te gaan naar de DBK, omdat zij een gescheurde schouder-spier had en her-indeling voor de opdrachten wilde vragen...)"
Het venijn in mijn door jou aangehaalde post zit 'm dan ook meer tav een manipulerende VOO, die m.i. Bart al vanaf de 'intake' suggesties heeft gedaan dat hij zal winnen. Niet was het bedoeld als een 'afkraken' of antipathie naar Bart zelf.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |