Aangezien je blijkbaar gekluisterd bent aan je computer, lijkt me het voor jou het eenvoudigst om eens een blik te werpen op de
digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren. Deze website biedt veel bekende Nederlandse boeken aan, het merendeel – doch zeker niet alle – wel vrij oud. Deze ouderdom heeft als plezierige bijkomstigheid dat de zinnen in de boeken niet zo afschuwelijk kort zijn, en de woordkeuze soms wat onalledaags is, de ingrediėnten bij uitstek om je ingedutte taalgevoel weer iets te activeren.
Dat je voornamelijk op Engelstalige fora rondgezworven hebt lijkt me namelijk niet het grootste probleem; dat je zodoende zelden in aanraking komt met teksten die ettelijke malen herschreven zijn, totdat de auteur geheel tevreden was, en precies die woorden in zijn vocabulaire gevonden had die het pregnanst verwoordden wat hij op zijn hart had, lijkt me veel problematischer. Fora zijn bedoeld om elkander snel van repliek te dienen, niet om je teksten te polijsten: jij ziet het ook als een nadeel dat je soms even moet pauzeren om het juiste woord te zoeken, ik zie zoiets als een voordeel, waren er maar meer lieden die eens een pas op de plaats maakten eer ze hun woordenbrij de wereld inslingerden.
Maar, om kort te gaan:
Max Havelaar,
De Stille Kracht,
Homo Ludens.
Dit zou je de eerste dagen toch wel zoet moeten houden en je woordenschat moeten kunnen opvijzelen, alsmede je stijlgevoel. En dan kun je dit alles aanwenden om fraaie game-recensies te schrijven!
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.