nog
dag(en)
uur
minuten
seconden
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_59976496
registreer om deze reclame te verbergen
Ik zou zo zachtjes aan weleens aan mijn rijbewijs willen beginnen. Nu hoor ik verhalen van mensen die echt een half jaar bezig zijn ofzo en dat zie ik nu niet direct zitten. Ik weet dat rijbewijs halen vaak tijd nodig heeft maar ik heb ook gehoord van een 10-daagse cursus. Dan rij je meerdere uren per dag, elke dag.
Heeft iemand hier ervaring mee en is het een beetje te doen? Wat zijn de voordelen en nadelen tegenover een gewoon lespakket. Ik weet dat je vantevoren wel een intake krijgt enzo, maar ik ben toch benieuwd of iemand ervaring hier mee heeft.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 17:30:53 #2
171936 DuTank
Spaashaas.
pi_59977012
Nou, mijn instructeur raadt het af. Ik heb er 4/5 maanden over gedaan. Ik had 2 uur in de week les en dat gaat best hard. Bovendien moest ik een tijdje rustiger aan doen, omdat ik de eerste keer zakte voor mijn theorie. Daarna ben ik ook nog eens gezakt voor praktijk . Als dat niet was gebeurt bij mij had ik makkelijk binnen 4 maanden mijn rijbewijs kunnen halen.
Ik zat bij een particulier met een RIS-opleiding, werkt echt heel goed.
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_59977057
Voordeel: je hebt na 10 dagen je rijbewijs.
Nadeel: je heb na 10 dagen je rijbewijs (niet zoveel ervaring opdoen, niet rijden in verschillende jaargetijden en weertypen)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_59977235
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb mijn autorijbewijs ook in 10 dagen gehaald.
Voordeel: Na 10 dagen rijbewijs
Echte nadelen: Duurder, vrij gelijke weersomstandigheden, erg intensief.

Zelf rij je 4 uur per dag en zit je 4 uur achterin terwijl iemand anders rijdt. Ik had ook een tussentijdse toets na 7 dagen en daarmee vrijstelling gehaald voor de bijzonder verrichtingen (toen reed ik al goed genoeg voor het examen..). Je moet bij jezelf een beetje nagaan of je denkt dat je het trekt om 10 dagen lang 8 uur in een auto te zitten. Mij is het goed bevallen maar er zijn veel mensen die er beter niet aan kunnen beginnen.
Overigens deed ik het in de zomervakantie omdat ik toch niet op vakantie ging dat jaar. Meestal was het overdag 25 tot 30 graden, maar ook een paar keer flinke wind en regen meegemaakt. Maar uiteraard les je dan niet in het donker of met sneeuw/hagel.
Wat ik wel een voordeel vond is dat je echt bezig bent. Je leert iets nieuws en meteen ben je een hele tijd met het oefenen bezig totdat het echt goed gaat. Op deze manier ging het bij mij veel beter dan 1x per week 1 uur lessen, omdat je dan vooral in het begin toch even moet 'inkomen' en je les dan alweer bijna halverwege is.. Bij zo'n stoomcursus heb je de tijd om het echt onder de knie te krijgen, vind ik zelf. Aan de andere kant: als iets niet lukt zul je toch door moeten gaan, als je gefrustreerd wordt omdat iets maar niet wil lukken kan dat dus wel een hoop voor je verpesten.
Het meest ideale lijkt mij om 2 of 3 keer per week 2uur achter elkaar te lessen. Als dat niet zou kunnen zou ik het zo weer doen in 10 dagen.
pi_59977464
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 17:40 schreef BRooster het volgende:
Ik heb mijn autorijbewijs ook in 10 dagen gehaald.
Voordeel: Na 10 dagen rijbewijs
Echte nadelen: Duurder, vrij gelijke weersomstandigheden, erg intensief.

Zelf rij je 4 uur per dag en zit je 4 uur achterin terwijl iemand anders rijdt. Ik had ook een tussentijdse toets na 7 dagen en daarmee vrijstelling gehaald voor de bijzonder verrichtingen (toen reed ik al goed genoeg voor het examen..). Je moet bij jezelf een beetje nagaan of je denkt dat je het trekt om 10 dagen lang 8 uur in een auto te zitten. Mij is het goed bevallen maar er zijn veel mensen die er beter niet aan kunnen beginnen.
Overigens deed ik het in de zomervakantie omdat ik toch niet op vakantie ging dat jaar. Meestal was het overdag 25 tot 30 graden, maar ook een paar keer flinke wind en regen meegemaakt. Maar uiteraard les je dan niet in het donker of met sneeuw/hagel.
Wat ik wel een voordeel vond is dat je echt bezig bent. Je leert iets nieuws en meteen ben je een hele tijd met het oefenen bezig totdat het echt goed gaat. Op deze manier ging het bij mij veel beter dan 1x per week 1 uur lessen, omdat je dan vooral in het begin toch even moet 'inkomen' en je les dan alweer bijna halverwege is.. Bij zo'n stoomcursus heb je de tijd om het echt onder de knie te krijgen, vind ik zelf. Aan de andere kant: als iets niet lukt zul je toch door moeten gaan, als je gefrustreerd wordt omdat iets maar niet wil lukken kan dat dus wel een hoop voor je verpesten.
Het meest ideale lijkt mij om 2 of 3 keer per week 2uur achter elkaar te lessen. Als dat niet zou kunnen zou ik het zo weer doen in 10 dagen.
Hm, dankje. Heb iig al een beter beeld gekregen nu. Ik had me al een beetje een beeld gevormd, mede wat ik op een site heb zien staan, maar dat was nogal zakelijk geschreven. Een jongen bij ons in de straat heeft het ook in die 10 dagen gehaald. Maar hoe kan je voor jezelf nagaan of "het wat voor je is". Ik kan wel denken dat het zo is, maar is dat ook ergens op gebaseerd zeg maar? Heeft het met je algemene leerstijl te maken waar je het mee kan vergelijken ofzo. Want in ideale omstandigheden kan ik wel zeggen dat het wat voor mij is, maar praktijk moet het natuurlijk uitwijzen.
Maar je schreef dat het duurder was. In welk opzicht bedoel je?
En wat je schreef over: elke les even inkomen bij gewoon lespakket. Dat kan ik me heel goed voorstellen, dat lijkt meook het nadeel. Ik ben in het begin soms beetje traag.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 17:58:34 #6
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_59977589
Bij de meeste zaken kan je wel een proefles nemen. Kijk of het rijden je bevalt.

Ligt het je ook een beetje voor je eigen gevoel: dan kan je die 10daagse cursus wel doen.

Ikzelf heb het 2x in de week gedaan met lessen van 1.5uur (veel beter dan 1uurs lessen).
Toen was ik er ook met 6weken vanaf.
pi_59977709
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 17:58 schreef TheThirdMark het volgende:
Bij de meeste zaken kan je wel een proefles nemen. Kijk of het rijden je bevalt.

Ligt het je ook een beetje voor je eigen gevoel: dan kan je die 10daagse cursus wel doen.

Ikzelf heb het 2x in de week gedaan met lessen van 1.5uur (veel beter dan 1uurs lessen).
Toen was ik er ook met 6weken vanaf.
Zo, dat klinkt ideaal. En weet indd. van de proeflessen. Dan maakt de rijschool ook een inschatting hoelang je er over kan doen en of die 10 daagse wat voor je is.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 18:44:51 #8
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_59978481
Ik heb het gedaan en vond het briljant.
Heb in de eerste 2 weken van Januari gereden, en heb daarin behoorlijk divers (eigenlijk alles behalve echt warm weer) gehad tijdens de lessen.
Heb met de meest gare omstandigheden gereden, klein slipcursusje gehad nog tijdens de lessen, beviel mij echt prima. Dat je na 10 dagen niet kan rijden is bullshit, anders zou je je roze papiertje (stuk plastic tegenwoordig) niet krijgen. Bij het CBR maken ze echt geen onderscheid tussen 10-daagse cursus mensen en 'normale' rijlesmensen. Je moet het daarna misschien wat vaker blijven doen om op niveau te blijven, maar als je een beetje normaal persoon bent verleer je echt niet direct alles weer.
Nou heb ik vrij snel na het behalen van mijn rijbewijs een bijbaan als pakketbezorger gehad en dat een jaar of 2 volgehouden en ik ben ook direct naar zuid frankrijk gereden voor vakantie die zomer, sindsdien ook altijd met de auto op vakantie geweest.
Rij nu 6 jaar, en kan nu wel zeggen dat ik vrij goed kan rijden.
Uiteraard leer je het echt pas als je je rijbewijs hebt, maar ik denk zeker niet dat het slecht is, zo'n tien daagse cursus. Voor alle manieren van rijlessen is wel wat te zeggen eigenlijk, maar dat maakt ze niet per definitie slecht.
Signature.
pi_59979120
Ook in 10 dagen het pasje (papiertje...) gehaald, perfect!

Kostte me niets meer dan een 'normale' cursus. Ik reed 4 uur per dag, 2 uur 's ochtends, 2 uur pauze (=thuis zitten) en 2 uur 's middags. In totaal heb ik 30 uur les gehad, en binnen 15 dagen had ik mijn rijbewijs. Enige voordeel wat ik had, ik had mijn theorie al vr ik ging lessen. Daardoor kon er zonder dubbel risico een praktijkexamen geboekt worden (zakken voor theorie en daardoor niet mogen afrijden was geen issue).

Van te voren een intake les van 2 uur gehad, rondje rijden. Aan de hand daarvan werd er geschat dat ik 30 lessen nodig zou hebben, klopte precies
pi_59980475
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 19:14 schreef Exhar het volgende:
Ook in 10 dagen het pasje (papiertje...) gehaald, perfect!

Kostte me niets meer dan een 'normale' cursus. Ik reed 4 uur per dag, 2 uur 's ochtends, 2 uur pauze (=thuis zitten) en 2 uur 's middags. In totaal heb ik 30 uur les gehad, en binnen 15 dagen had ik mijn rijbewijs. Enige voordeel wat ik had, ik had mijn theorie al vr ik ging lessen. Daardoor kon er zonder dubbel risico een praktijkexamen geboekt worden (zakken voor theorie en daardoor niet mogen afrijden was geen issue).

Van te voren een intake les van 2 uur gehad, rondje rijden. Aan de hand daarvan werd er geschat dat ik 30 lessen nodig zou hebben, klopte precies
Dat klinkt echt heel goed. Ideaal zelfs. Zeker door die pauze tussendoor. Als je 's morgens ff niet gaat, dan kan je ff bijkomen zeg maar. Maar ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was? Weet wel dat het van rijschool scheeld, maar dan heb ik beetje een beeld. Was het die 4 uur niet vermoeiend? Ondanks die pauze?
pi_59981973
Ik heb het in 5 dagen gedaan. 4 uurtjes rijden per dag en 4 uurtjes achterin zitten. En de laatste dag maar 1 uurtje voordat ik examen moest doen.

Voordeel: je hebt in heel korte tijd je rijbewijs en zit niet weken lang aan een uur per week vast.
Nadeel: het is erg intensief. Ik was na die 8 uur flink versleten. Je bent niet gewend om 4 uur per dag achter het stuur te zitten en om scherp te blijven.

Wellicht dat ik het nu over 2 dagen zou verspreiden, maar absoluut weer een snelcursus.
Met de motor had ik 12 lessen verspreid over 8 dagen, dat beviel beter. Ik had inmiddels wel ervaring in het verkeer, dus dat scheelde weer inspanning natuurlijk.
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 22:08:55 #12
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_59983145
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 18:44 schreef eer-ik het volgende:
Ik heb het gedaan en vond het briljant.
Heb in de eerste 2 weken van Januari gereden, en heb daarin behoorlijk divers (eigenlijk alles behalve echt warm weer) gehad tijdens de lessen.
Heb met de meest gare omstandigheden gereden, klein slipcursusje gehad nog tijdens de lessen, beviel mij echt prima. Dat je na 10 dagen niet kan rijden is bullshit, anders zou je je roze papiertje (stuk plastic tegenwoordig) niet krijgen. Bij het CBR maken ze echt geen onderscheid tussen 10-daagse cursus mensen en 'normale' rijlesmensen. Je moet het daarna misschien wat vaker blijven doen om op niveau te blijven, maar als je een beetje normaal persoon bent verleer je echt niet direct alles weer.
Klopt helemaal. Er zijn trouwens sowieso maar weinig mensen die echt kunnen rijden net nadat ze geslaagd zijn. Het echte rijden leer je pas wanneer je alleen in de auto zit. Tijdens de lessen en het examen kijken ze alleen maar of je ''mooi'' kunt rijden.

Na 100.000KM kan je jezelf pas een keer bestuurder gaan noemen. In ieder geval, dat zei mijn instructeur. En daar heeft hij imo ook wel gelijk in.

Het grote voordeel boven een 10daagse cursus, in mijn opinie dan, is dat er wat meer tijd tussen zit om alles te laten bezinken. Staat tegenover dat je wel weer een paar minuten kwijt bent de eerste paar lessen om alles weer even snel voor je op een rij te zetten.
Hierom zei ik ook al dat ik de 1.5uurs lessen stukken beter vind dan 1uurs lessen. Met al het geouwehoer rondom het instappen, instellen, wegrijden, rijden, stukje theorie, beetje oefenen en plannen voor de volgende keer hou je met een 1.5uurs les toch dik een uur over om te rijden. Waar je bij de 1uurs lessen eigenlijk maar 40minuten echt rijd.
pi_59984047
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 20:10 schreef vencodark het volgende:

[..]

Dat klinkt echt heel goed. Ideaal zelfs. Zeker door die pauze tussendoor. Als je 's morgens ff niet gaat, dan kan je ff bijkomen zeg maar. Maar ik vragen hoeveel je ongeveer kwijt was? Weet wel dat het van rijschool scheeld, maar dan heb ik beetje een beeld. Was het die 4 uur niet vermoeiend? Ondanks die pauze?
Ik was 1400 kwijt (ongeveer, kan 50 euro schelen). 4 uur was niet vermoeiend, juist doordat je een pauze hebt. Blokken van 2 uur zijn net lekker, ik heb 2/3 blokken van 3 uur gehad, en die zijn net t.

In heb begin had ik behoorlijk last van m'n enkels (...) dus 2 uurtjes rust is rg lekker

Verder, ik kreeg tijdens de les, maar vooral aan het einde feedback over wat anders / beter moest. 's Middags kon ik hier dan meteen op letten, en evt. had ik 's avonds nog om het in te prenten voor de volgende dag. Werkte voor mij erg goed!

Verder wist ik nog voor ik begon met lessen wanneer ik moest afrijden (om 08:00 's ochtends ) wat een hele goede motivator is ('t is wel 150 euro oid wat je betaald...)
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:08 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Klopt helemaal. Er zijn trouwens sowieso maar weinig mensen die echt kunnen rijden net nadat ze geslaagd zijn. Het echte rijden leer je pas wanneer je alleen in de auto zit. Tijdens de lessen en het examen kijken ze alleen maar of je ''mooi'' kunt rijden.

Na 100.000KM kan je jezelf pas een keer bestuurder gaan noemen. In ieder geval, dat zei mijn instructeur. En daar heeft hij imo ook wel gelijk in.

Het grote voordeel boven een 10daagse cursus, in mijn opinie dan, is dat er wat meer tijd tussen zit om alles te laten bezinken. Staat tegenover dat je wel weer een paar minuten kwijt bent de eerste paar lessen om alles weer even snel voor je op een rij te zetten.
Hierom zei ik ook al dat ik de 1.5uurs lessen stukken beter vind dan 1uurs lessen. Met al het geouwehoer rondom het instappen, instellen, wegrijden, rijden, stukje theorie, beetje oefenen en plannen voor de volgende keer hou je met een 1.5uurs les toch dik een uur over om te rijden. Waar je bij de 1uurs lessen eigenlijk maar 40minuten echt rijd.
Eerste keer alleen rijden was echt even wennen... Van een diesel naar een benzine auto was in mijn geval geen succes, met als gevolg het nodige getoeter achter me

1uurs lessen zijn echt beroerd. Helemaal als je taxi-ritten doet (andere cursisten ophalen / wegbrengen voor/na hun les). Dan hou je heel erg weinig tijd over om echt de dingen te oefenen waar je niet goed in bent... Afrader dus!
pi_59984611
Ik heb ook in 10 lessen van 4 uur gereden. (2 uur rijden, kwartiertje pauze, 2 uur rijden, vrij). 4 lessen voor de zomervakantie, 6 na en nog een uurtje voor het examen en voor de tussentijdse toets. Ging top, zeker omdat je tijdens je vakantie het ff kan laten inwerken.
PM
Ik heb quote-alerts uitstaan.
#Haags
  dinsdag 8 juli 2008 @ 23:55:09 #15
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_59986033
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 22:41 schreef Exhar het volgende:

[..]

Ik was 1400 kwijt (ongeveer, kan 50 euro schelen). 4 uur was niet vermoeiend, juist doordat je een pauze hebt. Blokken van 2 uur zijn net lekker, ik heb 2/3 blokken van 3 uur gehad, en die zijn net t.

In heb begin had ik behoorlijk last van m'n enkels (...) dus 2 uurtjes rust is rg lekker

Verder, ik kreeg tijdens de les, maar vooral aan het einde feedback over wat anders / beter moest. 's Middags kon ik hier dan meteen op letten, en evt. had ik 's avonds nog om het in te prenten voor de volgende dag. Werkte voor mij erg goed!

Verder wist ik nog voor ik begon met lessen wanneer ik moest afrijden (om 08:00 's ochtends ) wat een hele goede motivator is ('t is wel 150 euro oid wat je betaald...)
[..]

Eerste keer alleen rijden was echt even wennen... Van een diesel naar een benzine auto was in mijn geval geen succes, met als gevolg het nodige getoeter achter me

1uurs lessen zijn echt beroerd. Helemaal als je taxi-ritten doet (andere cursisten ophalen / wegbrengen voor/na hun les). Dan hou je heel erg weinig tijd over om echt de dingen te oefenen waar je niet goed in bent... Afrader dus!
lessen 1.5uur FTW! lol.
Maar last van je enkels? Moet ik er wel bij vermelden dat ik al vanaf mijn 12e ofzo al op Tractors rond reed en natuurlijk een Schakelbrommer had .
Dan is het rijden sowieso niet zo heel vreemd.

Mijn rit naar huis vanaf het examen was in de 1800 diesel van het lessen. Mijn eerste rit in het bezit van mijn officiele rijbewijs en dus 100% zelfstandig rijdend was in een Metsubsidie Genant 2.5 V6.

Leuk verschil hoor Daarna wel meteen zo'n 3500km per week gereden (leuk man, woon werk verkeer).
  woensdag 9 juli 2008 @ 19:09:09 #16
115025 IbeBen
Yuck Foo!
pi_60002524
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 23:55 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

lessen 1.5uur FTW! lol.
Maar last van je enkels? Moet ik er wel bij vermelden dat ik al vanaf mijn 12e ofzo al op Tractors rond reed en natuurlijk een Schakelbrommer had .
Dan is het rijden sowieso niet zo heel vreemd.

Mijn rit naar huis vanaf het examen was in de 1800 diesel van het lessen. Mijn eerste rit in het bezit van mijn officiele rijbewijs en dus 100% zelfstandig rijdend was in een Metsubsidie Genant 2.5 V6.

Leuk verschil hoor Daarna wel meteen zo'n 3500km per week gereden (leuk man, woon werk verkeer).
Dus jij woont 350 KM enkele reis van je werk vandaan
pi_60002562
Ik nam nooit de tijd om m'n stoel in te stellen... Spiegels ging nt, maar stoel? Nah! Dan zit je nogal verkrampt in een auto -> pijnlijke enkels. Nooit last van bij lange stukken rijden? (Als ik nu 8 uur non-stop in een auto zit, is lopen toch een leuke opgave hoor... )

Dat is ook een reden dat ik de enige ben die ik mijn auto rijdt; dan hoef ik niet constant alles te verstellen
  woensdag 9 juli 2008 @ 20:25:53 #18
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_60004390
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 19:09 schreef IbeBen het volgende:

[..]

Dus jij woont 350 KM enkele reis van je werk vandaan
115km enkel naar de zaak. Materiaal ophalen was ook vaak 80km. Dan vaak nog terug omdat er weer eens iets niet klopte en dan zit je sneller dan je denkt op 350km.

En ja, die kilometers werden in eigen tijd gereden
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')