abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59935642
Ik heb al een aantal topic gelezen over platte daken, en wordt toch vaak gezegd dat huizen met platte daken vaak heet zijn. Soms wordt er gezegd dat dit eigenlijk alleen voor oude huizen geldt, en dat nieuwe huizen hier minder last van hebben.

Ik kan er echter weinig definitiefs over vinden op internet. Hoe zit het nu echt? Ik kan namelijk slecht tegen de hitte, maar de huizen in mijn prijsklasse zijn veelal huizen met platte daken. Mijn broer heeft bijvoorbeeld een huis gekocht uit de jaren '30. Zomers is het daar zo heet, dat hij eigenlijk niet meer naar binnen kan en dus buiten zijn vertier moet zoeken. Dan heb je dus wel een huis, maar heb je er feitelijk weinig aan.

Stel nou dat we het hebben over een huis uit 1990: valt daar dan iets over te zeggen? Heb je er dan wel/geen last van, of hangt dat dan weer af van andere zaken? Werken bepaalde soorten (dak)isolatie beter dan andere om de hitte buiten te houden? Waar kan ik allemaal op letten bij het kopen van een huis, als ik zomers niet in de stikkende hitte wil zitten?
  zondag 6 juli 2008 @ 22:05:49 #2
158491 Broekpaling
Plons is water.
pi_59935814
Ik heb van 1990 tot 1997 in een huis met een plat dak gewoond, huis was toen al 20+ jaar oud. En het was altijd moordend heet in de zomer. Met nieuwere huizen met een plat dak zou ik het niet weten.
0 topics op naam. 14.gif
pi_59935927
Plat dak blijft ook lastig ook in de nieuwe huizen, vaak zie je dat ze water op het dak spuiten om verkoeling te krijgen.
pi_59936587
Plat dak of schuin dak, haalt absoluut niets uit, direct onder het dak is het gewoon gloeiend heet in de zomer met brandende zon.
Heb in beide gewoont, en is echt geen verschil tussen
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_59936596
Elders in het forum is er een topic over een witte afdeklaag.
Klipper weet er ook iets /veel van.

De noodbibliotheek in wassenaar - tegenover Duinrell - heeft een open constructie boven het platte dak, waartussen lucht zit.
Dus een stellage op poten, die +- 75 cm zweeft boven het werkelijke dak.
Als ik dat zie, denk ik altijd dat het voor isolatie is.
* zover mijn inbreng
  zondag 6 juli 2008 @ 22:23:07 #6
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_59936616
Typisch heb ik de eerste dagen dat het heet is, een heerlijk koel huis, pas als de hitte echt door de isolatie en het beton is gekropen wordt het warm. Het bijft dan een paar dagen nadat het weer afgekoelt is nog warm(er) op de bovenverdieping.

Moordend heet zou ik het niet willen noemen. Een collega van mij heeft zijn huis recent van een nieuw (plat) dak voorzien en toen meteen isolatiemateriaal laten neerleggen. Hij zegt dat dat enorm scheelt.

Mijn ouderlijk huis had geen plat dak, maar onze kamers zaten wel onder het schuine dak. Daar werd het ook bloedheet, ondanks de isolatie. Ongetwijfeld is een huis waarbij de boververdieping niet rechstreeks onder het dak zit (met een zolder dus) koeler blijven.

...en voor een paar euro heb je tegenwoordig al een vrij zuinige airco unit...
Siamo Tutti Antifascisti!
pi_59936662
Met airco niet
Op vrijdag 22 juli 2011 00:30 schreef yvonne het volgende:
Ja DE Ik houd nog heel veel van je
pi_59937084
Ik sliep onder het (punt) dak bij mijn ouders en dat was ook allerminst feest. In de zomer was het wel eens 40 graden in mijn slaapkamer. No way dat je dan lekker kunt slapen en vroeg op bed doe je dan helemaal niet, hoe vroeg je er ook weer uit moet.

We wonen nu in het bovenste deel van een duplexwoning, uit jaren 70tig gok ik, met plat dak en het blijft hier altijd heerlijk koel in huis.. Dus het lijkt me geen garantie, maar misschien in warme week/warme dag bezoekje plegen?
Alleen in je dromen ben je vrij..
Pinterest: pinterest.com/jolandadj/
pi_59937152
Plat zwart dak wel.. ik weet dan we ooit eens witte strepen verf (van de weg belijning) op het dak hebben gegooid met van die parels er in.. De warmte was gelijk over
pi_59937170
Hier plat dak uit 1965, maar het is hier niets warmer dan ik een puntdag woning met uitstekende isolatie van 2005.
  FOK!fotograaf zondag 6 juli 2008 @ 22:43:00 #11
17893 Forno
pi_59937217
Een jaren '30 woning zal een ongeisoleerde balklaag hebben als platdak. Is nog net niet te vergelijken met tentdoek. Is dus bloedheet inderdaad. Oplossing isoleren en/of een airco, of op je dak slapen.

Tegenwoordig wordt een platdak van een woning bijna altijd van beton gemaakt, en is geisoleerd. Niet alleen de isolatie houdt warmte tegen, het beton heeft een accumulerend effect. Het beton neemt de warmte gedurende de dag op en geeft dat 's avonds geleidelijk weer af. Wat de temperatuur binnenshuis een stuk constanter maakt. Hoewel het na een hittegolf ook warm is en blijft.
Een houten optopping is ook vrij populair tegenwoordig, zo'n houten doos op je huis. Die zal wat eerder opwarmen gedurende de dag en eerder afkoelen in de avond. Maar is nog altijd comfortabeler dan een ongeisoleerde '30 woning.

Wil je 's zomers immer een koele woning, dan moet je gewoon koelen op de een of andere manier.
pi_59938625
quote:
Op zondag 6 juli 2008 22:22 schreef AnneX het volgende:
Elders in het forum is er een topic over een witte afdeklaag.
Klipper weet er ook iets /veel van.

De noodbibliotheek in wassenaar - tegenover Duinrell - heeft een open constructie boven het platte dak, waartussen lucht zit.
Dus een stellage op poten, die +- 75 cm zweeft boven het werkelijke dak.
Als ik dat zie, denk ik altijd dat het voor isolatie is.
* zover mijn inbreng
Dat is ook èèn van de manieren om te zorgen dat het minder heet wordt, dus je kan het inderdaad als een vorm van isoleren zien, maar dan bedoeld om de warmte buiten te houden.

Zwarte platte daken trekken veel zonnewarmte aan en kunnen binnen enkele uren al op zo`n 80 graden zitten.
Ondanks dat nieuwe huizen beter geisoleerd zijn trekt de warmte er op een gegeven moment wel in.

Je kunt kiezen voor inderdaad het dak koelen met water, maar als het huis niet naast een sloot staat waar je het uit kunt halen en ook weer terug in kunt laten lopen is dit een vrij dure oplossing.

Een andere manier is dus om een warmtescherm enkele cm boven het bestaande dak te spannen, de lucht mag hier gewoon vrijelijk onder door stromen.

Je kunt het dak wit verven, maar letop niet alle verven zijn geschikt. ( wit kaats de warmte af terwijl zwart de warmte absorbeert)

Ook kun je je dak laten bestrooien met een witte reflectiekorrel, hiermee zijn zeer goede resultaten gehaald, bij diverse projecten scheelde dat zelfs een airco.

Ook kun je tegenwoordig kiezen uit witte dakbedekking.

Platte zwarte daken zijn het meest warmtegevoelig, geisoleerd of niet.
Schuine daken met dakpannen zijn minder warmtegevoelig, maar ook hier zal de warmte op een gegeven moment doortrekken, maar hier is meer voordeel te halen door juist wel te isoleren.
En natuurlijk geldt ook hier hoe donkerder het dak hoe warmtegevoeliger deze is.

Zelf heb ik voor airco gekozen, dus nooit warmer dan 21 graden hoe warm het buiten ook is.
pi_59939228
bij ons is het dak onlangs vervangen door nieuwe dakbedekking inclusief isolatie.
maar toch is het naar enige warme dagen hier niet te harden.
net als klipper heb ik gekozen voor airco.
lekker koel.
pi_59944588
Ik woon in een huis uit 1900 op de bovenste verdieping (welliswaar met een nieuw dak).
Het is wel vaak warm bij mij, maar dat komt volgens mij meer door de opstijgende lucht in het trappenhuis dan van het platte dak.
En als het echt te warm is, dan zet ik de lichtkoepel richting het dakterras open, dan verdwijnt alle warme lucht razend snel. Monteer dus een lichtkoepel die open kan, dan ben je zo van de warme lucht af.
pi_59996983
Mijn ouders hadden een grote bungalow... veeeeeeel vierkante meters plat dak, maar zelfs in de heetste zomers was altijd lekker koel binnen (soms zelfs koud). De constructie bestond uit een 0.5 meter (licht) geperste behandelde strobalen. het dak zelf was triplex met asfalt stroken (hoe heten die krengen?). Geen grind met water ed.

Dus:
Ik denk dat je met een goede isolatie (glaswol met reflecterende kant naar dak gericht) wel eens een eind kunt komen.
pi_60004863
Plat-dak appartement uit 1987, heerlijk koel, de hele woning
In de slaapkamer waar s'ochtends de zon uren op staat te branden slaap ik heerlijk koel uit tot 12:00
En in eerste instantie heb ik de woning bijna niet bezichtigd, omdat ik zag dat het platdak was en nu ben ik er superblij mee. Warm in de winter, koel in de zomer

Hiervoor 4 jaar in een bovenwoning gezeten, dat was niet uit te houden, maar dat waren ook idioot hoge plafonds, voordat de hitte dan de tent uit was.
pi_60010698
plat dak, 2004.

Sauna in de zomer, maar dat komt denk ik meer doordat het huis opwarmt en dan nauwelijks afkoelt. (getest in de winter: verwarming aangezet tot 25'C. Daarna thermostaat naar 15. Duurde een week voordat het huis was afgekoeld naar 22....)
pi_60043585
Hangt af van de isolatie. Ik woon onder een plat dak, in m'n woonkamer waarvan één wand (zuidkant) van ruim 7 meter geheel van glas is kan het behoorlijk heet worden, in m'n slaapkamers aan de noordkant van het het huis (onder hetzelfde platte dak) is het altijd heerlijk koel.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 22:34:41 #19
33969 babsjuh
Net zo eigenwijs als groot!
pi_60051113
Ik slaap onder een plat dak, weinig last van hitte. Het huis is gebouwd in 1992, een bitumen dak met grind (2 jaar geleden vernieuwd). Over isolatie kan ik weinig zeggen: het plafond is in ieder geval een betonnen plaat.
De meeste warmte komt van een verdieping lager: de woonkamer heeft een gevelbreed en verdiepinghoog raam op het zuiden... En die warmte die daardoor binnenkomt moet ergens naar toe, en komt langs de open trap zo onze slaapkamer in waaien.
Maar zelfs dan: tijdens hittegolf zelfs nog goed te doen. Er hangt wel een ventilator aan het plafond en bij buitentemperaturen van boven de 30 zetten we er een kleine vloerventilator bij.
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')