abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59922466
Ik zit met een probleem. Ik werk nu in supermarkt. We zijn overgenomen door andere supermarkt. Het is er erg leuk allemaal. Maar we moeten elke avond vaak wel 45 minuten langer werken. soms is het nog wel eens een half uur. Maar goed, deze week was het helemaal erg. Donderdag zeker 1 uur langer gewerkt, vrijdag ook, Gisteren ( zaterdag) 2.5 uur. Maar we krijgen het niet uitbetaald. Nou ja we mochten bij zaterdag dan nog wel tot 21.15 schrijven.
Maar it mag toch helemaal niet? Het is toch wettelijk verplicht om uitbetaald te worden krijgen.
Want de chef ( volgens mij noem je het de chef maar weet zo even niet ) zegt zo; We berekenen hoe lang je er over kunt doen. En zo lang krijg je er ook voor. Als je er langer over doet, is je eigen probleem. Maarja dit is theoretisch gezien en berekend. En het blijkt dus wel dat dit praktisch niet kan.
Wat moet ik doen? Ik zit er over te denken morgen gelijk ontslag te nemen...
pi_59922831
Hoeveel extra mag je zaterdag dan bijschrijven? Evenredig aan het aantal uur wat je eerder in de week extra hebt gewerkt?

Gewoon even informeren onder welke CAO je valt. Waarschijnlijk onder die van Levensmiddelen. Je mag op je werk gewoon vragen naar het CAO boekje, dienen zij beschikbaar te stellen. Verder kan je die ook wel op Internet vinden. Vervolgens daarin opzoeken hoe het zit met overuren. Ik weet je leeftijd niet, maar een beetje zelf-initiatief is nooit verkeerd namelijk

Heb je verder ook het idee dat het oneerlijk is wat betreft die tijdsplanning? In 'mijn tijd' maakten we ook altijd een schatting van het aantal colli per persoon/per uur en je moest toch behoorlijk langzaam werken om die quota niet halen. Maar sommige scholieren van 14 leken dan ook bijna in slow-motion leken te werken
pi_59922845
Ik zou eens voor de gein naar de rechtswinkel stappen. Want dit kan niet als het echt zo is wat je zegt!
pi_59923045
Ben je lid van een vakbond,bel hun op en vraag om raad zoniet tel even tot 10!

Vraagje hoe was het overwerken vroeger geregeld? Als dat gewoon werd uitbetaald zou ik eerst eens vragen waarom er ineens andere regels gelden en wat staat hierover in je C.A.O. contract als daarin staat dat het uitbetaald moet worden moeten ze het betalen er kan wel in staan dat ze de tijd die langer gewerkt is ook in tijd mogen compenseren op een ander tijdstip (tijd voor tijd)

Ik weet niet hoe lang je er werkt maar als dat wat langer is zou zeker niet meteen ontslag gaan nemen!

Je zou wel eens om je heen kunnen kijken naar een andere baan en proberen daar eerst een contract te krijgen voordat je bij je huidige werkgever opstapt.

Je schrijft ook dat jullie zijn overgenomen door een andere supermarkt,het zou kunnen zijn dat ze met meer personeel zitten dan ze kunnen gebruiken en dat dit simpelweg een truuk is om jullie weg te krijgen,als ze je moeten ontslaan zullen ze misschien een ontslagvergoeding moeten geven en als je uit eigen beweging weg gaat kunnen ze daarop besparen ( en krijgt de leidinggevende een vette bonus)

Wat denken je collega's hierover? zijn ze het er mee eens of willen zij ook gewoon betaald hebben?!

Als ze moeilijk gaan doen over het uitbetalen kunnen jullie misschien onderling afspreken dat jullie vanaf nu gewoon weigeren om overwerk te verrichten, tenslotte als je niets betaald krijgt kunnen ze dit moeilijk werkweigering noemen.

Ik zou zeker even gaan opschrijven hoeveel uren je al onbetaald hebt overgewerkt en wat je tot dusver met die chef hebt afgesproken hierover.

Neem eens contact op met je colllega's hierover en probeer gezamenlijk 1 standpunt te bepalen hierin,als jullie met zijn allen weigeren werk te verrichten dat niet betaald word hebben ze 2 mogelijkheden:

1. Alsnog de gewerkte uren uitbetalen en in gevolg gewoon uitbetalen.

2. De leidingevende kan de werkzaamheden zelf uitvoeren (kan hij meteen zien of de berekende tijd wel klopt)

En mochten ze hierover gaan zeuren dan zou ik ze erop wijzen dat de slavernij al een aantal jaren is afgeschaft.

Succes met wat je ook gaat doen en denk erom hou je hoofd koel en laat je niet provoceren!
Beloftes en uitspraken van politici gedaan in het verleden & heden bieden geen garantie voor de toekomst.
  zondag 6 juli 2008 @ 12:25:25 #5
79665 Gewoonik
Streng maar rechtvaardig
pi_59923058
Ik zou zeggen bekijk je CAO. Vraag bij de chef hoelang je dan over het vullen mag doen en welke berekeningen hier achter zitten en hoe deze worden toegepast. Dit moet hij ten alle tijden aan kunnen tonen. ontslag nemen moet je pas later doen als het echt niet anders kan eerst kloten met die mensen.
Met vriendelijke groet,
Gewoonik
  zondag 6 juli 2008 @ 12:26:00 #6
58560 Oksel
Gezellig.
pi_59923068
Ik werk in een restaurant (parttimer, krijg keurig elk uur uitbetaald..), de fulltimers werken 70-80 uur per week, krijgen 40 uitbetaald. Dus, het kan erger.
pi_59923090
Zou niet overwerken als je het toch niet betaald krijgt.
Buiten alle officiele regels of om het wel of niet mag: doe het gewoon niet. En als je er toch al over nadenkt om ontslag te nemen, wat heb je dan te verliezen?

* Seventees werkt iig geen minuut langer mits ze wordt doorbetaald.
Aka Seventhee, Seventeas, 7-teas, 7, Seven, TTTTTTT, 70s, Settanta
Zus van -Magnolia- *O*
pi_59923204
quote:
Op zondag 6 juli 2008 11:47 schreef deRossa het volgende:
We berekenen hoe lang je er over kunt doen. En zo lang krijg je er ook voor. Als je er langer over doet, is je eigen probleem.
Ah leuk, dit is een afgeleide van stukloon. Dat vindt de jeugd inderdaad meestal niks
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_59923331
Hehe dit zal mij nooit gebeuren

2100 einde werktijd? 2101 loop ik buiten....
Vinden zij van niet, doei
pi_59923404
Wat betaald worden voor overwerk? Mooi niet, ik prefereer mijn eten & drinken zo goedkoop mogelijk!
pi_59925818
Of je overwerk betaald krijgt, hangt af van je functie. In mijn contract staat duidelijk aangegeven dat overwerk inherent is aan mijn functie, maar ik verdien ook zeer ruim boven modaal. Iemand die in een supermarkt werkt, wordt gewoon doorbetaald. Ken geen enkele CAO waar je niet voor overwerk krijgt uitbetaald (m.u.v. de hoge schalen uiteraard).
  zondag 6 juli 2008 @ 14:54:29 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_59925880
Betaald krijgen voor de uren waarin je het kúnt doen!

Welke supermarkt is dat? Dan ga ik daar winkelen en betaal ik aan de kassa de prijs waarvoor ze het kúnnen aanbieden! Want iedere cent meer vragen is natuurlijk diefstal!

Ik zou óf collectief naar huis gaan wanneer je arbeidstijd er op zit, of stoppen met werken in deze supermarkt. De lonen voor supermarktpersoneel zijn al zo belachelijk laag, om ze nu ook nog eens extra te laten werken voor niks is idioot.
The End Times are wild
pi_59927833
Wat een haatwinkel, blijf je toch niet werken zeg pff. Als het een grote winkelketen is kan je het altijd een stukje hogerop gaan zoeken als je chef/baas echt zo loopt te fucken.

Maar hoeveel uur werk je nu over (de uren die je mag bijschrijven op zaterdags er al vanaf gehaald) per week?
Chinaphones / andere artikelen: www.fok.nl/tag/chinaopfok
Top 5 China producten
  zondag 6 juli 2008 @ 16:26:46 #14
22078 Dr.Daggla
Zoals Jezus.
pi_59927858
quote:
Op zondag 6 juli 2008 12:26 schreef Oksel het volgende:
Ik werk in een restaurant (parttimer, krijg keurig elk uur uitbetaald..), de fulltimers werken 70-80 uur per week, krijgen 40 uitbetaald. Dus, het kan erger.
Als je dat als full timer accepteert ben je gewoon zwakzinnig.
-
pi_59927903
quote:
Op zondag 6 juli 2008 14:54 schreef LXIV het volgende:
Betaald krijgen voor de uren waarin je het kúnt doen!

Welke supermarkt is dat? Dan ga ik daar winkelen en betaal ik aan de kassa de prijs waarvoor ze het kúnnen aanbieden! Want iedere cent meer vragen is natuurlijk diefstal!

Ik zou óf collectief naar huis gaan wanneer je arbeidstijd er op zit, of stoppen met werken in deze supermarkt. De lonen voor supermarktpersoneel zijn al zo belachelijk laag, om ze nu ook nog eens extra te laten werken voor niks is idioot.
Zo raar is dat voor bepaalde werkzaamheden/functies niet (bij postbodes is dat bijvoorbeeld ook zo). Een van de problemen bij dit soort werkzaamheden in een supermarkt is echter dat ze perse gedaan moeten worden (zoals het schoonmaken) voor een goede bedrijfsvoering, maar dat je bij flexibele tijden situaties krijgt dat men er expres zo lang over doet dat ze op een makkelijke manier meer krijgen uitbetaald, maar dat het net niet zo langzaam is dat ze ervoor ontslagen worden. Belangrijk is echter dat de bepaalde tijd die ervoor staat ook redelijk is, en overeenkomt met de tijd die er gemiddeld voor nodig is. Soms meer, soms minder. Als dat hier niet het geval is wordt het wel tijd om het eens aan te kaarten.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
  Redactie Sport zondag 6 juli 2008 @ 18:20:31 #16
218273 crew  JayJay8
pi_59930180
quote:
Op zondag 6 juli 2008 12:27 schreef Seventees het volgende:
Zou niet overwerken als je het toch niet betaald krijgt.
Buiten alle officiele regels of om het wel of niet mag: doe het gewoon niet. En als je er toch al over nadenkt om ontslag te nemen, wat heb je dan te verliezen?

[me=Seventees] werkt iig geen minuut langer mits ze wordt doorbetaald.[/me]
Amen
pi_59940427
quote:
Op zondag 6 juli 2008 14:51 schreef DarkerThanBlack het volgende:
Of je overwerk betaald krijgt, hangt af van je functie. In mijn contract staat duidelijk aangegeven dat overwerk inherent is aan mijn functie, maar ik verdien ook zeer ruim boven modaal. Iemand die in een supermarkt werkt, wordt gewoon doorbetaald. Ken geen enkele CAO waar je niet voor overwerk krijgt uitbetaald (m.u.v. de hoge schalen uiteraard).
Same here dus, ik werk gemiddeld 50 uur per week (ook wel eens 100+ uur gewerkt), maar salaris blijft hetzelfde, maar omdat het zeer ruim boven modaal is vind ik het prima. Het hoort bij de verantwoordelijkheid.

Alleen voor dit soort bijbaantjes / kluswerk vind ik wel dat je netjes ieder uur uitbetaald moet krijgen, dus ik zou dan ook zeker je CAO checken.
pi_59941681
quote:
Op maandag 7 juli 2008 02:46 schreef G-Mart het volgende:

[..]

Same here dus, ik werk gemiddeld 50 uur per week (ook wel eens 100+ uur gewerkt), maar salaris blijft hetzelfde, maar omdat het zeer ruim boven modaal is vind ik het prima. Het hoort bij de verantwoordelijkheid.

Alleen voor dit soort bijbaantjes / kluswerk vind ik wel dat je netjes ieder uur uitbetaald moet krijgen, dus ik zou dan ook zeker je CAO checken.
Boven modaal of niet, uit betalen die hap.
* fotostarter mompelt iets met vinger en hele hand...
pi_79735917
Ik heb hetzelfde probleem !

Zit met precies dezelfde situatie ..
Ben het al een tijdje aan het bijhouden en de afgelopen tijd al bijna 50 uur overgewerkt ..
pi_79736094
quote:
Op maandag 7 juli 2008 02:46 schreef G-Mart het volgende:

[..]

Dat ligt er een beetje aan. Ik werk ook weleens over en krijg daar niets voor uitbetaald. Echter wordt wel elk uurtje in rekening gebracht aan de klant en elk overuur tegen een dikker tarief. Ik wist van te voren dat ik overuren niet uitbetaald kreeg, dus ik heb geen recht om te zeuren, maar het is wel een kromme situatie.
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_79736388
krijg je dan niet een andere compensatie in de vorm van hoger basis loon/ winstdeling of zoiets?
  dinsdag 30 maart 2010 @ 10:02:14 #22
291997 Schiphol
Gaarne profiel verwijderen
pi_79737141
Ik zou betaald overwerken als jou dat op de lange termijn wat zou opleveren.
Onbetaald overwerken is uit den boze, want dan denkt de organisatie/chef niet in teambelang maar aan zichzelf. Blijft men volharden omdat ze lak aan je hebben dan moet je jezelf de vraag stellen of je in de positie bent om te switchen naar een andere (bij)baan. Zo ja, niet twijfelen en gelijk wegwezen!

Check inderdaad eerst hoe je CAO is geregeld (misschien is het ook op internet te vinden) of anders in het personeelshandboek.
Gaarne profiel verwijderen
pi_79737242
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:30 schreef GForceT1 het volgende:
krijg je dan niet een andere compensatie in de vorm van hoger basis loon/ winstdeling of zoiets?
Geen van beiden. Ik doe het op dit moment omdat ik wil dat mijn project graag goed gaat lopen en in de hoop en verwachting dat ik daarmee promotie of hoger salaris kan bewerkstelligen. Een investering dus. Alleen zal dat niet onbeperkt gebeuren want als ik er over een paar maanden nog niets mee opgeschoten ben, dan gaat acuut de handrem erop. (en dan gaat er het een en ander omvallen...)
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
pi_79737367
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 09:03 schreef loeders het volgende:
Ben het al een tijdje aan het bijhouden en de afgelopen tijd al bijna 50 uur overgewerkt ..
Mankeert er wat aan je people skills dat je niet voor jezelf opkomt?

Als je structureel over moet werken is het geen overwerk meer.
quote:
Op zondag 6 juli 2008 12:26 schreef Oksel het volgende:
De baas zal blij met ze zijn.
pi_79737405
Ik werk ook in een supermarkt, AH, wij krijgen wel gewoon doorbetaald.
Dat aantal collies is wel mooi allemaal, maar in de praktijk werkt het niet altijd zo, er kan altijd wat tussenkomen..

Bij een andere AH kregen ze niet doorbetaald, maar na het meermaals attenderen op dat dat oneerlijk is, mogen ze daar ook gewoon aftekenen hoeveel ze gewerkt hebben..

Heb eigenlijk geen idee of het ook meespeelt of de winkel franchise is.
Zacht gekookt, hard gekookt, uit gekookt, HARD
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')