abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59909183
Hallo Forumleden,

Ik woon op dit moment in een appartement op 2 hoog; het pand heeft drie verdiepingen en de kamers (3) op de bovenste verdieping zijn van mij en de benedenburen. Twee van de kamers horen dus bij mijn appartementsrecht en de andere is van de buren.
ik wil graag de zolderkamer van de buren kopen - hiermee zou ik straks eigenaar zijn van de 2e en 3e verdieping en dan kan ik van start met een flinke verbouwing
Ik heb met de buren reeds een bedrag afgesproken en ook dat de gezamenlijke gedeelten die zich op de 2e en 3e verdieping bevinden (overloop en trap) na verkoop deel gaan uitmaken van mijn apparetementsrecht.

Zijn er forumleden die weten hoe ik dit het beste kan aanpakken/hoe dit op een correcte manier gedaan moet worden (juridisch gezien). Ik wil in ieder geval dat deze wijziging in een nieuwe splitsingsakte wordt vastgelecgd.

Moet dit door een notaris worden geregeld?
Welke stukken moet die notaris dan voor mij opmaken?
Hoe zit het met de tekeningen die onderdeel zijn van de splitsingsakte?

Alvast hartelijk bedankt voor jullie reacties

Trisooma
Very funny Scotty, now beam down my clothes!
pi_59909423
Ga even bij de gemeente informeren, je hebt (waarschijnlijk) ook een splitsingsvergunning nodig. En ja, zonder notaris zal dit project niet lukken.
pi_59910236
Ow neej!!! Matje-1989 plaatst een TVP!!
  zondag 6 juli 2008 @ 10:00:43 #4
194330 Cottleston-Pie
A Fish Can't Whistle
pi_59921341
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 15:21 schreef trisooma het volgende:
\en dan kan ik van start met een flinke verbouwing
- wellicht heb je hiervoor een bouwvergunning nodig; check bij de gemeente
quote:
Zijn er forumleden die weten hoe ik dit het beste kan aanpakken/hoe dit op een correcte manier gedaan moet worden (juridisch gezien). Ik wil in ieder geval dat deze wijziging in een nieuwe splitsingsakte wordt vastgelecgd.

Moet dit door een notaris worden geregeld?
Welke stukken moet die notaris dan voor mij opmaken?
Hoe zit het met de tekeningen die onderdeel zijn van de splitsingsakte?
Een notaris moet een akte opstellen waarin de wijziging van de splitsing wordt vastgelegd en deze akte dient hij in het Kadaster in te schrijven.
De notaris heeft waarschijnlijk een nieuwe splitsingstekening nodig, die de gewenste nieuwe situatie weergeeft. Waarschijnlijk wil de notaris ook een afschrift hebben van een document waaruit blijkt dat de VVE het eens is met de wijziging van de splitsing.
  zondag 6 juli 2008 @ 10:02:55 #5
194330 Cottleston-Pie
A Fish Can't Whistle
pi_59921356
quote:
Op zaterdag 5 juli 2008 15:40 schreef DonJames het volgende:
Ga even bij de gemeente informeren, je hebt (waarschijnlijk) ook een splitsingsvergunning nodig.
Zo te lezen is het pand al gesplitst. Waarschijnlijk is voor de wijziging zoals geschetst geen splitsingsvergunning nodig (wellicht verschilt dit per gemeente?).
pi_59921359
Onzin, gewoon beginnen met muren te breken. De rest kun je achteraf altijd nog regelen
pi_59921455
Er zal gesplitst moeten worden. Dat betekent een wijziging op de akte. Je aandeel in de gemeenschap en dus je VvE-bijdrage (en die van je buren) zal veranderen. Dit moet voorgelegd worden aan de VvE en 80% van de eigenaars moet ermee instemmen. Verder komt er dan inderdaad een notaris aan te pas. Gaat je een lieve duit kosten naast de kosten voor die zolder zelf.
pi_59971155
Hartelijk bedankt voor alle reacties!

DonJames: Na informeren bij de gemeente blijkt een separate splitsingvergunning niet nodig.

Cottleston-Pie: Jah, die bouwvergunning zal er zeker moeten komen (een uitbouw + aanpassing gevel staan in de planning). Ben al bezig met het selecteren van een notaris en hoe ik mijn 'bewijslast' kan indienen.

Isegrim: Instemming van alle bewoners heb ik al (VvE is opstartende) dus nu de formaliteiten nog

Ik zal wel laten weten wat me dit heeft gekost!

Groet,

Trisooma
pi_59976904
Ik ben benieuwd. Ben VvE-beheerder en ben nog niet een soortgelijke situatie in de praktijk tegengekomen, dus graag achteraf een verslag van hoe en wat!
pi_65442412
Nou, het heeft even geduurd - maar we zijn er uit!

De splitsingsakte wordt gewijzigd; er is geen toestemming voor nodig van de gemeente, want er wordt geen woningruimte toegevoegd/onttrokken aan de markt. Slechts een bezoek aan de notaris....

Wel moeten de appartementseigenaren (hypotheeknemers) (80%) en de hypotheekbanken (hypotheekverstrekkers) toestemming geven voor de verkoop. Ook kunnen ontbindende voorwaarden worden afgesproken in een koopovereenskomst (overlijden / verkrijgen lening etc.).
Dit geintje doet een notaris voor +/- 1750 eu

Een tekenbureau (of architect) moet een officiele 'nieuwe' splitsingstekening voor je maken; deze wordt later in het kadaster ingeschreven. Het electronisch aanleveren van deze tekening levert een besparing van 60 eu op (uit mijn hoofd) - er worden dan wel meer eisen gesteld aan de tekening (schaalbalkje). Dit kost ongeveer 150 eu.

en dan nog de verbouwing ;-))

Trisooma
pi_65444312
Die kosten vallen me erg mee, ik dacht dat zoiets duurder zou zijn.
pi_65467608
Ik vind het wel een hoop geld. Ik zou meerdere notarissen gaan benaderen.
Even het verhaal helder in een mail zetten, en rondsturen maar. Kan honderden euro;s verschil opleveren.
[quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
[..]
Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')