Mag dit officiëel, of inderdaad (zoals ik vermoed) niet? Krijg ik daar gezeik mee, als de monteur komt (als die komt, duurt al een week om een afspraak te krijgen)?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 13:25 schreef dahei het volgende:
In de tussentijd zit je wel met de shit, ik zou er gewoon (in ieder geval voor nu een koppelstukje tussen doen. Het is immers gewoon dikke coaxkabel. Doe er daarna even wat ducttape omheen om het weerbestendig te houden.
waarschijnlijk bekijken hoe groot de schade is, en een officieel koppelstukje aanleggen..quote:Op vrijdag 4 juli 2008 13:33 schreef baskick het volgende:
Bedankt allebei voor de reactie!
[..]
Mag dit officiëel, of inderdaad (zoals ik vermoed) niet? Krijg ik daar gezeik mee, als de monteur komt (als die komt, duurt al een week om een afspraak te krijgen)?
Wat gaat een monteur er overigens anders aan doen dan (ook) een koppelstukje?
Officieel mag je er niets mee doen, de kabel is immers niet jouw eigendom. Je kan er gezeik mee krijgen, en zelfs kosten krijgen omdat je bewust aan de kabel hebt zitten rommelen. Hangt beetje van de monteur af die langs komt. De ene zal moeilijk doen, de ander zal het niet boeien. Maargoed, dat weet je dus niet van tevoren.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 13:33 schreef baskick het volgende:
Bedankt allebei voor de reactie!
[..]
Mag dit officiëel, of inderdaad (zoals ik vermoed) niet? Krijg ik daar gezeik mee, als de monteur komt (als die komt, duurt al een week om een afspraak te krijgen)?
Wat gaat een monteur er overigens anders aan doen dan (ook) een koppelstukje?
De tuin is naar mijn weten niet afgegraven; de tuin ligt op gelijk niveau met de straat. De breuk is wel vlakbij de meterkast, maar voor zover ik kan zien loopt de kabel aan beide kanten van het gat horizontaal weg. Neem aan dat ze kabel vanaf die 60 cm diepte nagenoeg verticaal omhoog komt, normaliter?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:31 schreef Merovingian het volgende:
Kabel moet wettelijk op minimaal 60cm diepte liggen. Echter, als je vorige bewoner de tuin heeft afgegraven, kan de kabel oorspronkelijk wel op die diepte hebben gelegen. Maargoed, dat kun je snel genoeg zien, dan ligt de tuin een stuk lager dan bijvoorbeeld de stoep/straat ervoor.
De kabelbeheerder dient de kabel op hun kosten te repareren. Dit doen ze niet met een stukje duct-tape (), maar door middel van een verbindingsmof. Deze zijn ervoor gemaakt om voldoene mechanische bescherming te bieden, tevens zijn ze waterdicht e.d.
Ja.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:43 schreef baskick het volgende:
[..]
De tuin is naar mijn weten niet afgegraven; de tuin ligt op gelijk niveau met de straat. De breuk is wel vlakbij de meterkast, maar voor zover ik kan zien loopt de kabel aan beide kanten van het gat horizontaal weg. Neem aan dat ze kabel vanaf die 60 cm diepte nagenoeg verticaal omhoog komt, normaliter?
Nee. Maar ik zit in de ondergrondse kabels, en iedereen die daarin zit weet gewoon dat ze op 60cm moeten liggen. Meestal worden ze op minimaal 70cm gelegd, om safe te zitten.quote:Heb je een bron (wetboek, artikel) van die 60 cm? Niet dat ik je niet vertrouw, maar lees het graag zelf even door alvorens ik een brief verstuur aan Ziggo.
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:33 schreef Dirkh het volgende:
Als de kabel 60 centimeter onder grond moet blijven, heb je toch een probleem als je tv wil kijken. Eéns zalde kabel om hoog moeten komen. Zoals TS al zegt is de breuk vlak bij de woning zelf.
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:43 schreef baskick het volgende:
Neem aan dat ze kabel vanaf die 60 cm diepte nagenoeg verticaal omhoog komt, normaliter?
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 14:51 schreef Merovingian het volgende:
Ja.
Jij hebt je tv in de voortuin staan?quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:33 schreef Dirkh het volgende:
Als de kabel 60 centimeter onder grond moet blijven, heb je toch een probleem als je tv wil kijken. Eéns zalde kabel om hoog moeten komen. Zoals TS al zegt is de breuk vlak bij de woning zelf.
quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:37 schreef paarse_paashaas het volgende:
Dus de kabel hoeft niet aan beide kanten horizontaal te lopen, het kan zelf vlak voor de breuk praktisch in een haakse hoek 60 cm naar beneden duiken.quote:Neem aan dat ze kabel vanaf die 60 cm diepte nagenoeg verticaal omhoog komt, normaliter?
Mijn meterkast met cai kastje zit behoorlijk dicht tegen de voortuin aan, klopt.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 21:45 schreef Merovingian het volgende:
[..]
Jij hebt je tv in de voortuin staan?
Tja, op zich zou het prima kunnen, als je het goed doet. Onwaarschijnlijk dat ze er achter komen, en als ze er ooit achter komen doordat bijvoorbeeld de coax eruit gaat omdat je glasvezel krijgt, weet je uiteraard van niets. Gevaarlijk is het ook niet, er staat geen hoge spanning op ofzo. Zelf werk ik bij Nuon, en heb dus te maken met elektriciteitsaansluitingen. Daar zou ik dus niet zelf dit soort dingen gaan uithalen bij je aansluiting, tenzij je zelfmoordneigingen hebt en graag de hele straat zonder stroom wil zetten, en het risico wil lopen om al je elektrische apparatuur thuis op te blazen. Met coax, tja, het is mogelijk. Maar zoals gezegd, het mag niet.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:24 schreef dahei het volgende:
Praktische oplossing
Koop zelf een kabelmof en repareer het. Niemand kijkt er meer naar en je bent klaar voor 10 euro.
Veel (wat oudere) woningen hebben nog een kabel oplopen aan de buitenmuur met daaraan een klein kastje. Het is echt niet zo dat de kabel onder de grens de woning in gaan.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:17 schreef Merovingian het volgende:
Laat ik het dan even voor je verduidelijken: de invoering van de kabel door de gevel van de woning zit normaalgesproken op de kabeldiepte, oftewel minstens 60cm diep. Pas na de gevel gaat de kabel omhoog naar de CAI-aansluiting. Buiten de gevel zou de kabel dus overal minstens 60cm diep moeten liggen.
Dus tenzij je je tv in de voortuin hebt staan (wat ik ook tikte), zal die kabel niet zo ondiep moeten liggen.
alles buiten jou woning en voor het binnenkom kastje is afaik eigendom van het bedrijf en dus ook hun zorg...quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:33 schreef Ou-Tannu het volgende:
al komt de kabel uit je gevel.. dan dient deze tot op de juiste diepte strak tegen de gevel naar beneden te lopen en pas op de juiste diepte te verder horizontaal te gaan!!
voor de TS.. spit voorzichtig in bijde richtingen van de kabel om er zo achter te komen dat deze over een grotere lengte NIET op de juiste diepte ligt..
indien die alleen vlak bij je woning niet correct ligt.. kan Ziggo wel eens vervelnd zijn voor je..
blijkt dattie door je (gehele) tuin op amper 15 cm liggen dan zijn HUN aansprakelijk!
( en kabel is toch kut)
Das ook wel weer zoquote:Op zaterdag 5 juli 2008 01:00 schreef mschol het volgende:
[..]
alles buiten jou woning en voor het binnenkom kastje is afaik eigendom van het bedrijf en dus ook hun zorg...
als dus je kabel een stukje voor je huis te hoog ligt en je maakt em stuk, jij wist niet dat die kabel daar liep, jij dacht dat het op de 60 cm zat...
Tja, oude woningen die kabel kregen voordat er regelgeving was zullen ongetwijfeld niet aan de regelgeving voldoen.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 23:44 schreef Dirkh het volgende:
[..]
Veel (wat oudere) woningen hebben nog een kabel oplopen aan de buitenmuur met daaraan een klein kastje. Het is echt niet zo dat de kabel onder de grens de woning in gaan.
Als je alles volgens de regels zou doen, zou je bovenstaande probleem overigens niet tegenkomen.
quote:Op zaterdag 5 juli 2008 02:15 schreef zhe-devilll het volgende:
heb je nu punkhaar ts?
Bedoel te zeggen kreeg je geen mega opdonder?
Lekker gevaarlijk zou ze aanklagen althans ermee dreigen, laat ze dit zelf even oplossen aub zonder kosten te berekenen.
Ik zal even foto's posten van de situatie alhier.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 22:11 schreef Dirkh het volgende:
[..]
De breuk is wel vlakbij de meterkast, maar voor zover ik kan zien loopt de kabel aan beide kanten van het gat horizontaal weg. Tot zover lijkt het logisch
[..]
Dus de kabel hoeft niet aan beide kanten horizontaal te lopen, het kan zelf vlak voor de breuk praktisch in een haakse hoek 60 cm naar beneden duiken.
Vraag is dus hoe ver de breuk van de woning (meterkast) zit.
[..]
Mijn meterkast met cai kastje zit behoorlijk dicht tegen de voortuin aan, klopt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |