Dat is echt kut, loop je meteen achterquote:Op donderdag 4 september 2008 15:36 schreef BlaatschaaP het volgende:
*gromt* Ik heb er zo'n hekel aan als studieboeken niet leverbaar zijn. Als de docent opgeeft hoeveel studenten er de cursus gaan volgen is het voor Selexys toch niet zo'n grote moeite deze ook echt te bestellen? Zelfs op bol.com, play.com en amazon.com is 'ie niet te krijg. Pas over 3 weken weer
.
Maar de vakken zijn wel echt supertof.
Probeer eens bookdepository. Mijn Engelse studieboeken koop ik daar vaak voor 70% van de Selexyz prijsquote:Op donderdag 4 september 2008 15:36 schreef BlaatschaaP het volgende:
*gromt* Ik heb er zo'n hekel aan als studieboeken niet leverbaar zijn. Als de docent opgeeft hoeveel studenten er de cursus gaan volgen is het voor Selexys toch niet zo'n grote moeite deze ook echt te bestellen? Zelfs op bol.com, play.com en amazon.com is 'ie niet te krijg. Pas over 3 weken weer
.
Ja, dat is Athenaeum (zit op het Spui) en anders Selexyz/Scheltema (koningsplein, de boekhandels zitten vlak bij elkaar). Ik persoonlijk koop eigenlijk alles bij Athenaeum omdat ik dat een fijnere zaak vindquote:Op donderdag 4 september 2008 15:45 schreef Sjoewe het volgende:
Is er eigenlijk een vaste studieboekhandel voor de UvA? Hier in Utrecht loop je gewoon de Selexyz binnen en die hebben dan gewoon alle verplichte boeken per blok in gekocht, is er ook zoiets in Amsterdam?
Ging dat zo?quote:Op donderdag 4 september 2008 15:40 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Dat is echt kut, loop je meteen achter![]()
Mijn minor Frans bevat ook het vak Cultuurkunde, a.k.a. Franse Cultuurgeschiedenis van de 19e en 20ste eeuw, te beginnen bij de Franse Revolutie die toch echt in de 18e eeuw was (1789). Op zich leuk, alleen vrees ik dat ik op het tentamen gruwelijk de fout inga door niet de Franse interpretatie op te schrijven van bijvoorbeeld de Revolutie en la Declaration des droits de l'homme et du citoyenMeteen het 1e college met docent daarover een discussie, dat die declaratie nou niet bepaald enorm democratisch was.
Trouwens wel mijn gelijk gehaald
Het laatstequote:Op donderdag 4 september 2008 15:52 schreef Dunckie het volgende:
[..]
Ging dat zo?
Ewelina: Bla bla bla zeur mekker zeur!
Docent: Oke oke....jij hebt gelijk...
Of:
Ewelina: Zinnige opmerking
Docent: Ja, ik moet je toch gelijk geven, goed punt van je!
Aah thanks.quote:Op donderdag 4 september 2008 15:51 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Ja, dat is Athenaeum (zit op het Spui) en anders Selexyz/Scheltema (koningsplein, de boekhandels zitten vlak bij elkaar). Ik persoonlijk koop eigenlijk alles bij Athenaeum omdat ik dat een fijnere zaak vindMaar volgens mij wordt alles per semester ingekocht.
Geweldig! De prijs is dan wel nagenoeg hetzelfde, maar hier hebben ze het boek tenminste! Bij levertijd stond 3-7 werkdagen. Hopelijk is 'ie er begin volgende week, dan kan ik tenminste nog meteen mee met de rest.quote:Op donderdag 4 september 2008 15:47 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Probeer eens bookdepository. Mijn Engelse studieboeken koop ik daar vaak voor 70% van de Selexyz prijs. Levertijd is meestal wel ong. 1,5/2 weken.
Binnen de klassieke geschiedschrijving wordt gekenmerkt door een grote diversiteit en stijl. Zo zijn Plutarchus' Levens een vermakelijke doch onbetrouwbare mix van mythe, verhaal en geschiedenis. Never let the truth get out of the way of a good story, is zijn devies. Het moge vanzelfspreken dat hij daardoor als een weinig betrouwbare bron gezien wordt door classici. Die classici prijzen zich gelukkig nog de Historiën te hebben van Thucydides. Thucydides is de enige bron over de Peloponnesische Oorlog. Hij verhaalt hoe een conflict tussen twee kleine stadsstaten kan uitlopen op een conflict van enorme proporties. Zowel zijn stijl als toon zijn hard en koel, zijn kijk op de wereld vol pessimisme. Hij weet afstand te bewaren tot de oorlog, waar hij nota bene een niet onbelangrijke rol speelde. Thucydides wordt wel gezien als de grootste historicus van de Oudheid, zelfs van alle tijden. In zijn lijn schrijft Tacitus; diens tijdgenoot Suetonius heeft meer overeenkomsten met Plutarchus.quote:Op donderdag 4 september 2008 15:54 schreef Dunckie het volgende:
He Scaurus, jij weet wel wat van de oudheid he? Hoe denk jij over de kwaliteit van de Griekse en Romeinse geschiedschrijvers? En dan bedoel ik qua betrouwbaarheid, de verhouding tussen feitelijkheid en literaire stijl, objectiviteit enzovoort.
Dat snappen we, maar de vraag is gericht op een vergelijking tussen het hedendaagse wetenschappelijke ideaal en de toen gangbare geschiedschrijving. Ik ben me erover aan het inlezen en vroeg me af wat Scaurus, die volgens mij behoorlijk goed op de hoogte is van de oudheid, erover te zeggen had.quote:Op donderdag 4 september 2008 16:17 schreef Lennox het volgende:
Ik blijf van mening dat geen enkel werk objectief geschreven kan worden. Of het moet een opsomming van feiten zijn. Daarom zal je geacht worden ,bij elk stuk dat je leest, je kanttekeningen te plaatsen.
Ik mis Herodotus. Zijn werk is wijdlopiger dan dat van Thucydides, hij is veel breder geinteresseerd maar toch ook redelijk objectief vergeleken met tijdgenoten. Soms legt hij ook wel wat te veel nadruk op de rol van het lot. Ook is het aannemelijk dat hij er fouten in zijn werk zijn geslopen omdat hij pas is begonnen te schrijven toen hij al oud was.quote:Op donderdag 4 september 2008 16:10 schreef Scaurus het volgende:
[..]
Binnen de klassieke geschiedschrijving wordt gekenmerkt door een grote diversiteit en stijl. Zo zijn Plutarchus' Levens een vermakelijke doch onbetrouwbare mix van mythe, verhaal en geschiedenis. Never let the truth get out of the way of a good story, is zijn devies. Het moge vanzelfspreken dat hij daardoor als een weinig betrouwbare bron gezien wordt door classici. Die classici prijzen zich gelukkig nog de Historiën te hebben van Thucydides. Thucydides is de enige bron over de Peloponnesische Oorlog. Hij verhaalt hoe een conflict tussen twee kleine stadsstaten kan uitlopen op een conflict van enorme proporties. Zowel zijn stijl als toon zijn hard en koel, zijn kijk op de wereld vol pessimisme. Hij weet afstand te bewaren tot de oorlog, waar hij nota bene een niet onbelangrijke rol speelde. Thucydides wordt wel gezien als de grootste historicus van de Oudheid, zelfs van alle tijden. In zijn lijn schrijft Tacitus; diens tijdgenoot Suetonius heeft meer overeenkomsten met Plutarchus.
De objectiviteit van Thucydides en Tacitus moet natuurlijk gerelativeerd worden. Ze zijn nobelen, mannen uit de hoogste stand van de samenleving. Betrokken als zij zijn bij de politieke ontwikkelingen van hun tijd hebben ze een uitgesproken kijk op de geschiedenis en politiek.
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd hebquote:Op vrijdag 5 september 2008 16:27 schreef Sjoewe het volgende:
Godgodgodgodverredomme, klote-UvA.
Hebben ze me ingeschreven voor Nieuwe Geschiedenis in plaats van Nieuwste Geschiedenis. Paar letters verschil in de naam, zeer groot verschil in de inhoud.
Gouden Eeuw vs. 20ste Eeuw... Ach joh, Scheelt niks.
Ik heb het ook maar 25 keer benadrukt bij de onderwijsbalie.
Kunnen ze dan helemaal niks goed doen
quote:Op vrijdag 5 september 2008 18:11 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb
quote:
Ik heb een uiterst vriendelijke mail naar de onderwijsbalie gestuurd dat ik dit echt niet meer leuk vind: herstel jullie prutswerk, of sterf.quote:Op zaterdag 6 september 2008 12:15 schreef Ewelina het volgende:
[..]
Maar het is heel kut natuurlijk. Zou als ik jou was even naar de decaan gaan, dat is Amanda Kluveld. Hoop dat er nog wat geregeld kan worden.
Ben je ook meteen voor al je vakken uitgeschreven?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |