1 2 3 4 5 6 7 8 9 | Geschiedenis UL Leiden 7.4 1 Geschiedenis RUG Groningen 7.1 6 Geschiedenis UU Utrecht 7.2 4 Geschiedenis EUR Rotterdam 7.3 3 Geschiedenis UVA Amsterdam 7.0 7 Geschiedenis VU Amsterdam 7,4 + 1 Geschiedenis RU Nijmegen 7.2 4 Geschiedenis Gemiddeld 7.2 |
1 2 3 4 5 6 7 8 | Geschiedenis UU Utrecht 1 29 Geschiedenis UvA Amsterdam 2 23 Geschiedenis UL Leiden 3 22 Geschiedenis RUG Groningen 4 12 Geschiedenis RU Nijmegen 5 8 Geschiedenis VU Amsterdam 6 4 Geschiedenis EUR Rotterdam 7 3 |
quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:15 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Ah, Lorenz. Heb nog college van hem gehad. Heb een nogal dubbel gevoel bij het vak. Aan de ene kant is het echt razend interessant allemaal (het vak werd opeens heel boeiend toen ik het tentamen had gehaald na meerdere pogingen), maar het is ook zulk vermoeiend gedoe. maar toch ,zonder geschiedfilosofie zou de geschiedschrijving er denk ik wel een stuk beroerder voor staan dan nu.
Aan de UvA is wetenschapsfilosofie wel een 10-punts vak, icm een hoorcollege voor alle geesteswetenschappen. In blok 1 krijg je Lorenz, in blok 2 een reader. Meer weet ik er echter niet vanaf, omdat ik het vak volg bij Europese studies, waar je wetenschapsfilosofie van 3 gebieden krijgt: taal/literatuur, recht en geschiedenis. Voor wetenschapsfilosofie van de opleiding geschiedenis hoop (en krijg) ik vrijstelling.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:58 schreef ethiraseth het volgende:
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Nee.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:55 schreef Scaurus het volgende:
Netjes! Wordt dat vak nog gegeven?
Mee eens, hier (Nijmegen) is het ook een 5-puntsvak in het tweede jaar. Je kunt in het derde jaar echter als themacollege (10 studiepunten) onder meer filosofie van de geschiedenis kiezen, dan ga je er toch wat uitgebreider op in. Het eerste deel van de cursus is een overzicht, in het tweede deel wordt een seminar over een auteur gedaan. Dit jaar was het Augustinus, vorig jaar of Foucault geloof ik.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:58 schreef ethiraseth het volgende:
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord isquote:Op donderdag 3 juli 2008 16:16 schreef Scaurus het volgende:
Ik heb mij voor het komende jaar ingeschreven voor Historiografie. Lijkt me interessant, hoewel ik weinig op heb met theorieën over theorieën over abstracte denkbeelden. Geschiedtheorie en historiografie samengevoegd... komt er een einde aan de erosie van het geschiedonderwijs?
Is het dan wel een goed idee om er nu nog mee te beginnen aan de UU?quote:Op donderdag 3 juli 2008 18:00 schreef Sjoewe het volgende:
[..]
Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord is
Leiden....quote:Op donderdag 3 juli 2008 22:24 schreef Scaurus het volgende:
Dat verspreidde en anonieme staat mij ook wel tegen de borst. De docenten zitten in een apart gebouw, je komt ze zelden tegen in de wandelgangen. De lokalen zitten verspreid in de binnenstad en op de Uithof, medestudenten buiten je werkgroep kom je zelden tegen. Ik sluit niet uit dat ik volgende zomer naar Leiden ga![]()
Hm, ik begin dit jaar toch sowieso aan de Universiteit Utrecht. Maar bedankt voor je kritische kanttekening in ieder geval.quote:
Bij eerstejaarsvakken in het beginnen ong. 25 man, aan het einde van het jaar blijven daarvan zo'n 15 over. Tel bij de vakken nog de herkansers op, en je komt uit op gemiddeld 18 tot 25 man.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:23 schreef Knevelt het volgende:
Als je elkaar, behalve de werkgroep, nauwelijks ziet, hoe groot is dan zo'n werkgroep precies?
Aan de RuG wordt het volgens mij gegeven in de vorm van twee vakken a 5 EC. In het 1e jaar Inleiding in de geschiedenis, en in het 2e jaar Perspectieven op geschiedenis. In het 3e jaar wordt nog eens 10EC gewijd aan het vak Theorie van de geschiedenis/metageschiedenis. Ik heb de vakken zelf nog niet gevolgd, aangezien ik in september pas ga beginnen, maar je kunt het studieprogramma met een korte vakbeschrijving inzien in de elektronische onderwijscatalogus. Het lijkt op de vakken die je hierboven beschrijft.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:58 schreef ethiraseth het volgende:
Aangezien twee van de drie gevaarlijke gekken waren die helemaal niet dachten, is dat geen groot euvel, denk ik.quote:Op donderdag 3 juli 2008 14:51 schreef Scaurus het volgende:
Geschiedtheorie lijkt mij best interessant. Dit jaar zijn o.a. Spengler, Toynbee en Foucault de revue gepasseerd, echter zo snel dat geen recht gedaan wordt aan hun denken, zo vermoed ik.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |