abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:32:32 #1
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59866353
Praat hier verder over alles wat met geschiedenis te maken heeft.

Wil je geschiedenis studeren? Hier de links naar de sites van de verschillende universiteiten:

Radboud Universiteit Nijmegen
Rijksuniversiteit Groningen
Erasmus Universiteit Rotterdam
Universiteit van Leiden
Universiteit van Amsterdam
Universiteit Utrecht
Vrije Universiteit Amsterdam

Het elsevier studieonderzoek over 2007 is hier te vinden:

eindoordeel over geschiedenis volgens studenten:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Opleiding   Universiteit   Eindoordeel   Eindstand
Geschiedenis   UL Leiden           7.4                    1
Geschiedenis   RUG Groningen   7.1                    6
Geschiedenis   UU Utrecht           7.2                    4
Geschiedenis   EUR Rotterdam   7.3                    3
Geschiedenis   UVA Amsterdam   7.0                    7
Geschiedenis   VU Amsterdam   7,4 +            1
Geschiedenis   RU Nijmegen           7.2                    4
Geschiedenis   Gemiddeld            7.2    

En volgens de hoogleraren:
1
2
3
4
5
6
7
8
Opleiding           Universiteit            Rangorde 2007,    % hoogleraren dat de opleiding op 1ste plaats zet
Geschiedenis   UU Utrecht            1                              29
Geschiedenis   UvA Amsterdam    2                              23
Geschiedenis   UL Leiden             3                              22
Geschiedenis   RUG Groningen    4                              12
Geschiedenis   RU Nijmegen            5                                8
Geschiedenis   VU Amsterdam    6                                4
Geschiedenis   EUR Rotterdam    7                                3                                                                  

Overige informatie:
Vorige topic

laatste post:
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:15 schreef ethiraseth het volgende:

[..]

Ah, Lorenz. Heb nog college van hem gehad. Heb een nogal dubbel gevoel bij het vak. Aan de ene kant is het echt razend interessant allemaal (het vak werd opeens heel boeiend toen ik het tentamen had gehaald na meerdere pogingen ), maar het is ook zulk vermoeiend gedoe. maar toch ,zonder geschiedfilosofie zou de geschiedschrijving er denk ik wel een stuk beroerder voor staan dan nu.

[ Bericht 75% gewijzigd door ethiraseth op 03-07-2008 14:48:05 ]
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:51:15 #2
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59866838
Geschiedtheorie lijkt mij best interessant. Dit jaar zijn o.a. Spengler, Toynbee en Foucault de revue gepasseerd, echter zo snel dat geen recht gedaan wordt aan hun denken, zo vermoed ik.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
  donderdag 3 juli 2008 @ 14:58:12 #3
81187 ethiraseth
Fuck you, got mine
pi_59867024
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Winnaar Agnes Kant knuffel 2010.
Indeed, what are the roots of western geometry? Nothing else but the Egyptian techniques of surveying property.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:32:00 #4
163938 Lekiamh
Dietslander
pi_59867836
TVP, aangezien Geschiedenis mijn toekomst is.
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:48:17 #5
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59868253
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  donderdag 3 juli 2008 @ 15:55:14 #6
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59868448
Netjes! Wordt dat vak nog gegeven?
pi_59868599
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:58 schreef ethiraseth het volgende:
Dat was wel mijn ervaring aan de Vu ja. Het is een 5 punts vak maar, en er moet meer als een eeuw geschiedtheorie doorheen worden gejaagd. Volgens mij is dat ook een groot frustratiepunt van Lorenz zelf, die doceert aan de vu. De man is helemaal gefrustreerd geraakt door het feit dat hij elk jaar weer alles zo snel moet uitleggen dat bijna niemand het echt begrijpt en daardoor een hekel aan het vak krijgt. Een vak als dit zou echt een 10-punts vak moeten zijn, verspreid over een half jaar aan colleges.
Aan de UvA is wetenschapsfilosofie wel een 10-punts vak, icm een hoorcollege voor alle geesteswetenschappen. In blok 1 krijg je Lorenz, in blok 2 een reader. Meer weet ik er echter niet vanaf, omdat ik het vak volg bij Europese studies, waar je wetenschapsfilosofie van 3 gebieden krijgt: taal/literatuur, recht en geschiedenis. Voor wetenschapsfilosofie van de opleiding geschiedenis hoop (en krijg) ik vrijstelling.
[b]Op dinsdag 27 januari 2009 21:01 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
We zijn gewoon een topic vol dysfunctional awesomeness! And proud of it!
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:01:27 #8
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59868619
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 15:55 schreef Scaurus het volgende:
Netjes! Wordt dat vak nog gegeven?
Nee.

Geschiedtheorie en Historiografie zijn samengevoegd tot één vak (grondslagen v/d geschiedschrijving), hetgeen echt heel jammer is, aangezien ze beide afzonderlijk al behoorlijk krap bemeten waren, terwijl zeker geschiedtheorie echt woest interessant was.
Ik had een mondeling van Lantink, en we hebben echt anderhalf uur (twee keer de bedoelde tijd, omdat de persoon na mij had afgezegd) zitten discussieren.
Historio was gewoon een saai stampvak, maar het leert je wel dat je geschiedschrijving aan elkaar hangt van tientallen verschillende scholen die allemaal vinden dat ze het bij het juiste eind hebben.
** Die nacht ist vorbei, ein neuer Tag beginnt. Alles sprung. Stadtkind. Berlin. **
  donderdag 3 juli 2008 @ 16:16:15 #9
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59868982
Ik heb mij voor het komende jaar ingeschreven voor Historiografie. Lijkt me interessant, hoewel ik weinig op heb met theorieën over theorieën over abstracte denkbeelden. Geschiedtheorie en historiografie samengevoegd... komt er een einde aan de erosie van het geschiedonderwijs?
pi_59869018
quote:
Mee eens, hier (Nijmegen) is het ook een 5-puntsvak in het tweede jaar. Je kunt in het derde jaar echter als themacollege (10 studiepunten) onder meer filosofie van de geschiedenis kiezen, dan ga je er toch wat uitgebreider op in. Het eerste deel van de cursus is een overzicht, in het tweede deel wordt een seminar over een auteur gedaan. Dit jaar was het Augustinus, vorig jaar of Foucault geloof ik.
Ik weet het ook niet
  donderdag 3 juli 2008 @ 18:00:16 #11
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59871021
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 16:16 schreef Scaurus het volgende:
Ik heb mij voor het komende jaar ingeschreven voor Historiografie. Lijkt me interessant, hoewel ik weinig op heb met theorieën over theorieën over abstracte denkbeelden. Geschiedtheorie en historiografie samengevoegd... komt er een einde aan de erosie van het geschiedonderwijs?
Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord is
pi_59872812
Toynbee, Spengler. Ze konden me allemaal niet bekoren. Alleen Fruin vond ik mooi om te lezen
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  donderdag 3 juli 2008 @ 21:46:17 #13
197338 Knevelt
Een lekkere boy met brains
pi_59875655
TVP, puike openingspost trouwens.
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 18:00 schreef Sjoewe het volgende:

[..]

Mja de geschiedenis aan UU gaat tenonder aan z'n eigen succes, hetgeen natuurlijk bijzonder historisch verantwoord is
Is het dan wel een goed idee om er nu nog mee te beginnen aan de UU?
Op woensdag 29 september 2010 14:34 schreef Nikmans het volgende:
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  donderdag 3 juli 2008 @ 21:56:03 #14
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59875919
Ik raad je persoonlijk zeker aan om ook even op de andere universiteiten te kijken voor je je inschrijft, in de 4 jaar dat ik er heb gestudeerd, is het onderwijs een stuk minder persoonlijk geworden en zijn er een hoop mooie vakken verdwenen en docenten vetrokken.
Het mooie pand aan de Kromme Nieuwegracht is verkocht en de faculteit zit een beetje over de stad verspreid, de docenten in hun eigen ivoren toren en de college zalen zijn uitgestrooid over de hele universiteit. Hierdoor kom je eigenlijk niemand meer zomaar tegen, noch je medestudenten, noch je docenten, waardoor het toch allemaal behoorlijk anoniem wordt.
Ik voel me nu echt een nummer, terwijl ik tot een jaar geleden wel gewoon een redelijke verstandhouding had met m'n docenten en mede studenten.
Al is er wel soort van toelatingsexamen ingesteld dit jaar, maar daar weet ik het fijne niet van.
Utrecht is een leuke stad, en de opleiding geschiedenis is beslist niet slecht, maar als ik nu moest kiezen zou ik eerder voor Amsterdam of Leiden zijn gegaan.
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:24:03 #15
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59876501
Dat verspreidde en anonieme staat mij ook wel tegen de borst. De docenten zitten in een apart gebouw, je komt ze zelden tegen in de wandelgangen. De lokalen zitten verspreid in de binnenstad en op de Uithof, medestudenten buiten je werkgroep kom je zelden tegen. Ik sluit niet uit dat ik volgende zomer naar Leiden ga
  donderdag 3 juli 2008 @ 22:57:00 #16
55154 Sjoewe
Time. Space.
pi_59877241
Het is wel een van de redenen dat ik na de zomer naar de UvA verkas. Lekker hutjemutje.
pi_59881551
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 22:24 schreef Scaurus het volgende:
Dat verspreidde en anonieme staat mij ook wel tegen de borst. De docenten zitten in een apart gebouw, je komt ze zelden tegen in de wandelgangen. De lokalen zitten verspreid in de binnenstad en op de Uithof, medestudenten buiten je werkgroep kom je zelden tegen. Ik sluit niet uit dat ik volgende zomer naar Leiden ga
Leiden....
Ik weet het ook niet
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:23:16 #18
197338 Knevelt
pi_59884525
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 21:56 schreef Sjoewe het volgende:
Ik raad je (...) Leiden zijn gegaan.
Hm, ik begin dit jaar toch sowieso aan de Universiteit Utrecht. Maar bedankt voor je kritische kanttekening in ieder geval.

Als je elkaar, behalve de werkgroep, nauwelijks ziet, hoe groot is dan zo'n werkgroep precies?
TS [Knevelt] is een van die zeldzame posters die de grens tussen trollen en serieus posten uitgegumd heeft _O_
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:33:56 #19
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_59884816
Gistermiddag (eindelijk) mijn laatste tentamen gehad. Ik was wel weer toe aan vakantie! Als alles gaat zoals verwacht, kan ik eind november m'n P op komen halen. Heerlijk gevoel . Volgend jaar begin ik zwaar, met 50 ects in de eerste periode. Ik ga namelijk een minor Arabisch erbij doen.
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:34:02 #20
197338 Knevelt
pi_59884821
Mods, dit topic heeft wel de potentie om centraal te gaan, denk ik.
pi_59885407
Volgens hoogleraren wordt het in R'dam niet echt serieus genomen , maar bij ons is het helemaal kleinschalig. Soms vakken met maximaal 15 man en dus hele persoonlijke benadering. Net weer een 7,5 voor methodisch vak. Scriptie ligt nog bij 2e lezer.
What else are you gonna do on a Saturday? Sit in your fuckin' armchair wankin' off to Pop Idols?
  vrijdag 4 juli 2008 @ 11:57:56 #22
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59885567
quote:
Op vrijdag 4 juli 2008 11:23 schreef Knevelt het volgende:
Als je elkaar, behalve de werkgroep, nauwelijks ziet, hoe groot is dan zo'n werkgroep precies?
Bij eerstejaarsvakken in het beginnen ong. 25 man, aan het einde van het jaar blijven daarvan zo'n 15 over. Tel bij de vakken nog de herkansers op, en je komt uit op gemiddeld 18 tot 25 man.
pi_59886008
quote:
Aan de RuG wordt het volgens mij gegeven in de vorm van twee vakken a 5 EC. In het 1e jaar Inleiding in de geschiedenis, en in het 2e jaar Perspectieven op geschiedenis. In het 3e jaar wordt nog eens 10EC gewijd aan het vak Theorie van de geschiedenis/metageschiedenis. Ik heb de vakken zelf nog niet gevolgd, aangezien ik in september pas ga beginnen, maar je kunt het studieprogramma met een korte vakbeschrijving inzien in de elektronische onderwijscatalogus. Het lijkt op de vakken die je hierboven beschrijft.

http://www.rug.nl/ocasys/let/vak/showpos?opleiding=9
pi_59908478
quote:
Op donderdag 3 juli 2008 14:51 schreef Scaurus het volgende:
Geschiedtheorie lijkt mij best interessant. Dit jaar zijn o.a. Spengler, Toynbee en Foucault de revue gepasseerd, echter zo snel dat geen recht gedaan wordt aan hun denken, zo vermoed ik.
Aangezien twee van de drie gevaarlijke gekken waren die helemaal niet dachten, is dat geen groot euvel, denk ik.
Zelden schryf ik wat ik wil, en nooit wat 'n ander wil.
  zaterdag 5 juli 2008 @ 16:01:50 #25
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59909717
Spengler en Foucault?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')