abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60028055
Ik bedoelde het helemaal niet als aanval. Ik heb Jennifer ook op die manier bijvoeding gegeven. Maar wel met borstvoeding... Zo bedoel ik het. Ik kom nogal bot over denk ik.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:30:57 #104
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60030108
Nebelung, klinkt als een mooie manier om de bv-periode af te sluiten!
Welk V&D - broodje had je? Die met kip is zooo lekker

Llewella en Mrien, fijn dat het voeden zo goed gaat!
Het zal allemaal alleen nog maar makkelijker en fijner worden straks, let maar op

Vandaag moest Devin naar de oogarts. Omdat het allemaal enorm uitliep lag hij net lekker te slapen toen we aan de beurt waren, moest ik hem uit zijn slaapje rukken en was hij dus bozig aan het mopperen. De artsen probeerden hem op te vrolijken met speeltjes en sleutelbossen, maar dat werkte niet zo goed.
"Heb je nog iets anders bij je om hem te sussen?"
"Ehhh, nou, ik heb de borst!"
Toen verliet het gezelschap lachend de onderzoeksruimte om ons even privacy te geven
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:34:08 #105
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_60030197
Troel, heb je het nog geprobeerd?

Bass Miss, ik kan me voorstellen dat je daar wat simpel van wordt!
Simon drinkt weer flink langer bij mij, alleen gaat hij op den duur hangen en heb ik tandafdrukken staan...

En P_iglet, lees je al eens een woordjesboek voor? Ik vraag Simon dan waar alles is (kaas, boterham, stoel, hond etc. etc.). Als ik vraag waar het drinken is, wijst hij niet naar iets in het boek
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:42:59 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_60030436
Ik ga het morgenochtend nog een keer proberen, maar ben erg benieuwd
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 10 juli 2008 @ 22:46:32 #107
94046 PM-girl
pi_60030522
Of ik lees pagina 2 ook even
Troel, nu kwam mijn vraag even raar over, maar ik lees net dat het vanmorgen niet geslaagd verliep.

Nebelung, je dochter wordt echt groot, niet waar! Mooi hoor, dat je zo af kunt sluiten!
*
pi_60050304
Nou, de melk komt hier dus wel degelijk goed op gang
Zo bijzonder om te zien de melk in d'r mondhoekje als ze gedronken heeft

Vandaag is amber weer gewogen en ze was alweer 80 gram bijgekomen (was ca 200 gram afgevallen toen ze dinsdag werd gewogen in het ziekenhuis).
Van de vk mag ik proberen zonder bijvoeding, even kijken hoe het gaat, maar vanmiddag was ze weer erg onrustig na 2 voedingen zonder. Extra proberen aanleggen, maar uiteindelijk toch weer wat bijvoeding, maar probeer het wel af te bouwen.

Ik zit er aan te denken om toch alvast te starten met kolven, want na de laatste voeding liep m'n borst ook nog leeg na het drinken (ze had wat minder lang gedronken, steeds weer in slaap sukkelen aan de borst), er zou dus genoeg in moeten zitten volgens mij.

En ik heb dus al tepelkloven, bij de rechterborst, was er van de week al bang voor, toen dacht ik al wat te zien, maar nu is het wel duidelijk. De ergste pijn lijk ik echter dus gelukkig al overheen te zijn.

Het is een beetje zoeken nu naar de balans in het (bij)voeden.

Van het weekend gaat de kraamverzorgster nog extra aandacht besteden aan de borstvoeding en houdingen enzow.
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_60050567
Afvallen in de eerste week is normaal he? Ik noem het even omdat heel veel mensen dat niet weten (mogelijk jij wel hoor, maar heel veel mensen kijken me vaak heel raar aan omdat ze het écht niet weten en niemand het ze heeft verteld)

Een borst is nooit helemaal leeg en kan ook niet echt leeglopen
Hoe het werkt is als volgt: op het moment dat de baby begint te drinken wordt er alweer nieuwe melk gemaakt. De productie is het hoogst direct na een voeding. Het vraag- aanbod principe: hoe vaker de baby de borst leegt (vraag), hoe meer melk er gemaakt wordt (aanbod).

Je kan wel gaan kolven, maar eerlijk gezegd zou ik aandacht besteden aan het aanleggen van je meidje. En dan ook aandacht aan het goed aanleggen. Als je je kindje goed aanlegt kan het efficient drinken, dwz de borst goed legen. Doordat de borst goed leeg wordt gemaakt, wordt er weer melk aangemaakt enz. (Zeker omdat je nu ook nog balans zoekt met dat bijvoeden.)

Ook vanwege de kloofjes: de oorzaak van kloofjes is eigenlijk bijna altijd niet goed aanleggen. Een goede kraamverzorgster zou aan de hand van de plaats van kloofjes kunnen weten waar het ongeveer mis gaat met aanleggen en je daar aanwijzingen voor kunnen geven (heb het er maar even over met haar van het weekend als je de houdingen gaat doen). Als je ook nog gaat kolven en je borsten/tepels daar misschien wat mee belast, wordt het misschien erger. Je helpt je productie er wel wat mee, maar aanleggen is gewoon efficienter en het beste voor het op gang komen van de melkproductie.

Je klinkt helemaal goed en relaxed, hartstikke leuk allemaal
Variety is the spice of life
  vrijdag 11 juli 2008 @ 22:14:52 #110
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_60050669
Nebelung

Adviezen en raad als deze heb ik gemist de afgelopen tijd! Betekent dit dat je weer 'terug' bent?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 22:18:21 #111
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60050742
Nebelung klinkt als een goede afsluiting.

Llewella zo te horen ben je goed bezig. Ik hoop dat de kraam met goede tips komt tegen de kloven.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
pi_60051166
Dat afvallen was ik idd van op de hoogte, tot 500 gram mag dacht ik te hebben gelezen/gehoord.

Kraamverzorgster let idd goed op het aanleggen en kijkt afentoe mee of het wel nog goed gaat, ze had het ook over de verschillende houdingen en de stimulatie van de melkklieren aan die kant dan.
Ik lijk goed aan te leggen nu, maar twijfel soms nog steeds.

Bedankt voor de tips iig!
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_60051330
De plaats van de kloofjes kan veel verheldering geven. Zitten ze bijvoorbeeld bovenop de tepel , of aan de onderkant van de tepel, of op de overgang van tepel naar tepelhof?

ET, haha, onderschat owlet en jezelf en jelief niet he? (en lois en poemojn en bix en pm-girl en bass-miss en yppy bijvoorbeeld?)
Ik ben erg moe de laatste tijd, wat ziektegedoe, Ik kan al dat forummen niet zo goed bijhouden.
  vrijdag 11 juli 2008 @ 23:25:20 #114
3011 E.T.
pi_60052315
Ik weet ook wel dat er hier een hoop kennis rondloopt, maar op de een of andere manier vind ik jouw posts altijd duidelijk en verhelderend.

En ik mis je gewoon
hoop dat er niks ernstigs is en dat jij en je gezin gauw weer opknappen en beter voelen enzo
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_60053380
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 22:28 schreef Troel het volgende:
Ok, stomme en redelijk intieme vraag.

Ben net in bad geweest, heerlijk, lekker gepoedeld enzo, maar toen ik me aan het afdrogen was, kwamen er uit beide borsten toch echt druppels (rechts zelfs een straaltje). Eerste druppel was helder zeg maar van kleur, daarna werd het echt melkwit. Is dit nou nog melk? Ik heb sinds april geen voeding meer gegeven en daarvoor was het een tijd sporadisch. Zou dit in principe kunnen betekenen dat ik alsnog nu kan proberen Ruben borstvoeding te geven?
Ik kom hier niet zo veel meer, en lees dit nu pas. Als je 't echt graag zou willen, zou je bijv een borstvoedingshulpset kunnen gebruiken, zodat hij direct beloond wordt met melk bij zijn pogingen / je het aanhappen uitlokt.
Of kolven met een goede dubbele kolf om het weer op te wekken.
En vooral geen hoge verwachtingen koesteren.. meestal is het het makkelijkst de bv weer op te pakken binnen de eerste 6 weken na de bevalling, daarna wordt het lastiger.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 06:45:07 #116
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_60055241
Goede morgen,

Ik kom even melden hoe geweldig goed bv is. Hihi.
We waren met Zoë al volop aan het bijvoeden en dat vond ze werkelijk waar heerlijk en ging ook heel goed de eerste 3 a 4 wk en toen op eens poepte ze minder.

Volgens de ha niets aan de hand ik was al aan de pruimen enz. Alles wat we konden bedenken al gedaan (lang leve het werken op een kdv en de ervaring) maar niets hielp. Hun advies ze moet minder aan de borst (kreeg nog 6 a 8 keer en dat moest naar 4x in de 24 uur. Om vervolgens te melden dat ze extra moet gaan drinken o wat komt er uit mijn borsten dan poeder? nee in de vorm van water, sap, roosvicee. Dan de bv afbouwen meer bijvoeding en aanvullen met kv. Eh want. eh ja voor de verstopping.

Kreeg 1 klysma mee en die hebben we helaas moeten gebruiken ik was niet thuis en Thijs heeft het gedaan en haar getroost enz snik zo zielig was het.

Weer de ha gebeld.
Toch echt meer vocht geven. Ja maar hoe moet ik dat er in krijgen buiten de bv om ik kan het moeilijk dwingen en er in gieten. Ja dan maar kv geven. Mag ze niet ivm allergie, op soja basssis wel. Eh nee ook niet.
O wie heeft dat bewezen. Eh ik met een dieetiste door belasten enz. Jemig ik voelde me alles behalve serieus genomen.

OP een ander forum in de groep gegooid advies alles stoppen alleen bv. Dat was wat ik dacht maar niet goed durfde door het advies van de ha toch gedaan en het resultaat na 3 dagen een poepluier tot halverweg haar rug en eeen vrolijke ontspannen baby.

Lang leve de bv

liefs joyce
  zaterdag 12 juli 2008 @ 10:16:39 #117
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60055914
Saint, wat een verhaal. Vreemd he dat artsen het toch niet zo van borstvoeding moeten hebben na een aantal maanden.

Ik heb me gister ook vreselijk geergerd aan het advies van mijn dietiste, die begon namelijk over dat borstvoeding geen waarde mer had na 9 maanden en dat kinderen van 7 maanden nog maar 3x borstvoeding moeten krijgen en daarnaast echt wel een boterham nodig hebben.... Dat zal dus betekenen dat Jen over anderhalve maand niet meer 8 of 9 keer wil drinken, nou ik moet het nog maar zien.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 11:16:53 #118
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60056528
Naja als je Jen maar driekeer borstvoeding geeft zal zeidd wel een boterham nodig hebben. Als je gewoon doorgaat metop verzoek voeden dan komtdie boterhamvanzelf wel een keer. Gewoon langzaam introduceren. eerst maar ontdekken wat dat is een boterham Ennuh Toen Emma een jaar was dronk ze 5 en soms nog 7 keer op een dag. Ik denk zomaar dat die dietiste niet zoveel kaas heeft gegeten van borstvoeding.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 17:17:02 #119
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60061184
Nika is nu 2 weken en opzich gaat alles prima, geen last meer van tepelkloven en stuwing is ook voorbij alleen lijkt ze wel onverzadigbaar.
Het lijken me geen regeldagen aangezien ze dan al een week duren.
Ze komt zo ongeveer om de 2 uur of is dit toch normaal?
  Jubileum moderator zaterdag 12 juli 2008 @ 18:54:09 #120
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60062626
Zeker die eerste weken moet je niet steeds op de klok kijken KD, hoewel dat makkelijker is gezegd dan gedaan. Zo klein als ze zijn regelen ze het toch zelf, en vergeet niet dat ze nu nog maar een heeeeel klein maagje heeft. Ik weet zeker dat met een aantal weken de frequentie wat gaat afnemen en ze langer en effectiever gaat drinken. Daarbij veranderd ook de samenstelling van de bv vanzelf, zodat ze het voedzamer is en ze beter en langer verzadigd raakt.

Ik was bij Iris ook compleet vergeten dat zo'n klein frummeltje zo vaak moet drinken, die beelden was ik kwijt en wist alleen nog maar om de 4 uur. Zo werkt het gewoon nog niet.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:00:56 #121
108648 cattie
lieve moeder
pi_60062735
KD, wat Lois zegt. Ive dronk de eerste weken elke 1,5 a 2 uur. Pas na een maand of drie dronk hij 8 a 10 x per dag.
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:17:19 #122
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60063010
wat zij zeggen...
  zaterdag 12 juli 2008 @ 19:41:44 #123
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60063441
KD, ik merk eigenlijk nu pas dat de laatste tijd Jen langer tussen de voedingen laat zitten dan 2 uur. Dan heb ik het echt over de laatste 2 weken. Als je dus nagaat dat Jen nu nog aan 9 voedingen per dag komt...

Op het kdv hebben we nu pas 2 weken dat de hoeveelheid per fles omhoog is gegaan en dan laat ze zo'n 3 uur tussen de voedingen.
  zondag 13 juli 2008 @ 11:44:07 #124
166294 KD-fotografie
mama van Demi & Nika!!
pi_60072078
Ah ok, dan is er niks aan de hand dus.
Demi kwam in het begin netjes om de 3 uur en daarna om de 4 uur dus om de 1.5 á 2 uur leek me iedere keer zo snel achter elkaar.
  zondag 13 juli 2008 @ 14:29:18 #125
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60075177
Anna kwam mooi om de twee uur. Had ik steeds een kwartiertje pauze (sabbelen) tussendoor.

Wat klinkt de kraamhulp fijn Llewella.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_60079299
Ik heb echt respect voor de dames met cup d of meer! M'n borsten voelen afentoe echt zwaar!

Inmiddels aan de zoogcompressen want ik loop afentoe helemaal leeg
Het werkt duidelijk
En Amber krijgt alleen snachts nog bijvoeding indien nodig, maar volgens mij heeft ze dat ook niet echt nodig, alleen zodra het licht uitgaat is het spoken, dus nu maar eens proberen haar in slaap te laten vallen met licht en dan pas licht uit.
Ze slaapt zo 5 of 6 uur door zonder voeding, we moeten haar echt afentoe wakker maken.

Ook tuttelt ze veel aan de borst, veel wegmijmeren, vrijwel vanaf het begin van een voeding al, anderen die dit zo erg hebben en hoe gaan jullie daar mee om?
Amber Mae
pi_60082731
Llewella, wat klink je positief
Wat je met dat tuttelen doet is een beetje persoonlijk. Het is heel normaal dat babies van deze leeftijd (het is nog bijna geen leeftijd ) heel dromerig zijn. Vooral aan de borst, dat is het ultieme ontspanplekje. Maar als je kloofjes hebt dan is tuttelen misschien nu niet zo handig. Bijvoorbeeld omdat ze een beetje weg glijdt en je tepel dan verkeerd pakt.

Het is dus aan jou of je het laat. Op zich is er niets mis mee en een hoop goeds aan omdat het voor een baby heel ontspannend is en goed is voor je productie maar als je kloofjes hebt dan kan ik me voorstellen dat je afkoppelt zodra ze van de tepel glijdt en al naar gelang hoe lang ze goed heeft gedronken opnieuw aanlegt of niet.

Heb je het idee dat je nu weet waar de kous wringt qua kloofjes/aanleggen?

Nebelung Als je in mijn regio contactpersoon bent dan ga ik bijna hopen dat ik je straks nodig heb

Is er hier iemand bekend met schildklierschommelingen na de bevalling, de uitwerking daarvan op BV en de mogelijke oplossingen?
Ik sprak een lactatiekundige en we kwamen op de vorige BV-periode, waarin ik vertelde dat ik best wel last had van overproductie. Het hyperlactatie-protocol van Gonneke heeft bij Ronja op zich wel geholpen maar ik was benieuwd naar meer tips.

Zij kwam er mee dat het redelijk normaal is om na een bevalling een ontregelde schildklier te hebben en dat hyperlactatie een van de gevolgen daar van kan zijn.
Nou kwam het verder niet meer ter sprake dus zodra ik haar weer zie zal ik nog eens vragen hoe en wat. Maar misschien is er hier wel iemand die er ervaring mee heeft en weet of het bijvoorbeeld zin heeft om een en ander eens te laten nakijken na de bevalling.
pi_60083076
quote:
Op zondag 13 juli 2008 20:51 schreef owlet het volgende:
Is er hier iemand bekend met schildklierschommelingen na de bevalling, de uitwerking daarvan op BV en de mogelijke oplossingen?
Ik sprak een lactatiekundige en we kwamen op de vorige BV-periode, waarin ik vertelde dat ik best wel last had van overproductie. Het hyperlactatie-protocol van Gonneke heeft bij Ronja op zich wel geholpen maar ik was benieuwd naar meer tips.

Zij kwam er mee dat het redelijk normaal is om na een bevalling een ontregelde schildklier te hebben en dat hyperlactatie een van de gevolgen daar van kan zijn.
Nou kwam het verder niet meer ter sprake dus zodra ik haar weer zie zal ik nog eens vragen hoe en wat. Maar misschien is er hier wel iemand die er ervaring mee heeft en weet of het bijvoorbeeld zin heeft om een en ander eens te laten nakijken na de bevalling.
Een te traag werkende schildklier: te weinig schildklierhormoon, kan ervoor zorgen dat er meer prolactine wordt afgegeven door de hypothalamus. Dit hormoon stimuleert o.a. de melkproductie.
Ik denk dat direct na de bevalling er weer een evenwicht moet komen in hoe hard de schildklier moet werken. Tijdens de zwangerschap werkt de schildklier harder om het metabolisme omhoog te krijgen.
Als je wilt kan ik dit van de week wel opzoeken voor je, ik ben bezig met een afstudeerproject over de relatie tussen schildklierhormoon en de voortplanting
&lt;a href="http://lb4m.lilypie.com/IMTfp1.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Niels&lt;/a&gt; en &lt;a href="http://lb1m.lilypie.com/Aonnp2.png" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Sam&lt;/a&gt;
pi_60084393
Twinkly, dat zou fijn zijn!
  zondag 13 juli 2008 @ 22:47:44 #130
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60085385
quote:
Op zondag 13 juli 2008 18:21 schreef Llewella het volgende:
Ik heb echt respect voor de dames met cup d of meer! M'n borsten voelen afentoe echt zwaar!

Inmiddels aan de zoogcompressen want ik loop afentoe helemaal leeg
Het werkt duidelijk
En Amber krijgt alleen snachts nog bijvoeding indien nodig, maar volgens mij heeft ze dat ook niet echt nodig, alleen zodra het licht uitgaat is het spoken, dus nu maar eens proberen haar in slaap te laten vallen met licht en dan pas licht uit.
Ze slaapt zo 5 of 6 uur door zonder voeding, we moeten haar echt afentoe wakker maken.

Ook tuttelt ze veel aan de borst, veel wegmijmeren, vrijwel vanaf het begin van een voeding al, anderen die dit zo erg hebben en hoe gaan jullie daar mee om?
Cup E hier... Maar dat zware gaat wel weg. Nu ik een aardig eindje opweg ben kan ik makkelijk 4 uur zonder Jen aan de borst, dan begint het wel pijnlijk te worden. Ik "mag" alleen niet langer dan 3 uur wachten met het soepel maken van de rechterborst ivm met de ontsteking/ bobbel die er zit.

Zoogcompressen van huismerken vind ik erg vervelend zitten, ook de wasbare daar lekte ik erg makkelijk doorheen. En ook de lilypads zijn geen succes. Zeker tijdens de stuwingsdagen liep ik gewoon met een hydrofieldoek op de borst.

Jen wilde ook niet slapen zonder licht, een nachtlampje bood hier uitkomst.
  zondag 13 juli 2008 @ 23:12:59 #131
94046 PM-girl
pi_60085998
Ik voed enkel nog 's morgens en 's avonds. Simon bedacht vanmiddag dat hij wel een slokje lustte, dus hij liep naar oma, wees naar haar t-shirt en zei: "Kikke?"
*
  zondag 13 juli 2008 @ 23:42:25 #132
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60086756
Simon
  maandag 14 juli 2008 @ 08:21:51 #133
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60089541
Wat een grappig jochie is het toch.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  maandag 14 juli 2008 @ 10:19:48 #134
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60091027
Waar ik vrijdag en zaterdag weer een overvloed had aan melk, vandaag is het weer weg. Ik weet wel dat kolven weinig zegt, maar goed, ik heb wel melk nodig voor morgen op het kdv. Gelukkig heb ik wel nog wat in de vriezer... Zo gaat die voorraad nu ook lekker op. Dan kan ik die weer opnieuw opbouwen na de vakantie.

Met moeite krijg ik net 130cc... Dat is niet eens genoeg voor 1 voeding. Ik ga dus straks nog maar een keer aan de kolf...
pi_60092427
Hoe de kloofjes zijn ontstaan weet ik niet, ik neem aan verkeerd aanleggen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is alleen m'n rechterborst, eerst 2 kleine kloofjes onderaan de tepel, en nu een wat grotere aan de rechterkant van de tepel, onder haar bovenlip zeg maar. Nu maar afwisselen met de rugby houding, en het lijkt alweer te helen. Die borst is alleen wel ook gevoeliger erdoor, wordt sneller hard, lekt meer en lijkt nu ook groter te worden. Lijkt een beetje overgestimuleerd te worden door de gevoeligheid.

Qua zoogcompressen gebruik ik die van de hema gewoon. Ik loop leeg tijdens het voeden en leg er dan een spuugdoekje onder. Tussendoor lek ik maar minimaal.

En Amber kan volgens mij helemaal zonder bijvoeding nu. Vannacht heeft ze wel nog 15cc bijgehad. Maar ze lijkt flink verzadigd te zijn van de borstvoeding, dus vanaf nu maar helemaal zonder. Het huiluurtje(s) is vannacht opgelost door met licht aan in slaap te vallen en later het licht uit te doen. Ze was wel meteen erg alert na de nachtvoeding, grote open ogen en het duurde even voor ze in slaap was, terwijl overdag heeft ze er geen problemen mee in slaap te sussen, dan moeten we haar juist wakker maken/houden
Amber Mae
  maandag 14 juli 2008 @ 12:01:44 #136
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60093114
Oh tijdens de voeding doe ik nog steeds een spuugdoekje tussen mn bh bij mn andere borst. Ik loop nog steeds leeg...

Ik lekte in het begin ook vreselijk tussendoor, echt heel vervelend.

En is het niet gewoon zo dat de eerste week sowieso een beetje pijnlijk is? Ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een soort eeltlaagje op je tepel komt. Nu kan Jen happen wat ze wil, tutten wat ze wil, ik heb echt nergens last van. Behalve als ze compleet mishapt en meteen flink zuigt, dan zit er een mooie zuigzoen op mn tepelhof.
pi_60094307
Even een vraagje, ik zit hier met een soort van luxe-probleem geloof ik..
Lotte mag nu overdag om de 4 uur en 's nachts mag er maximaal 6 uur tussen een voeding zitten.
We voeden nu dus wat meer op verzoek dan op tijd (zoals de eerste 2 weken, maar dan kregen we haar vaak niet wakker).
Nu ben ik gisteren en vandaag wakker geworden met een redelijk pijnlijke borst aan 1 kant. Haar gelijk die kant laten drinken met de voeding en gisteren even de druk eraf gekolfd.
Hoe kan ik dit nu het beste oplossen, het was notabene nog de borst die ze 's nachts als laatste gehad had (om half 7 had ze die gehad en om half 11 toen weer).

't is echt een slaapkop, dus we moeten haar soms echt wakker maken terwijl ze haar slaap ook heel erg nodig heeft. Plus dat we haar gewoon dan soms echt niet wakker krijgen!
  maandag 14 juli 2008 @ 13:33:43 #138
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60095179
Mrien, wat je doet is prima. Je borsten hebben ook tijd nodig om te wennen aan minder vaak drinken. Let op dat je geen harde schijven of rode plekken krijgt.
Ik vind nu al om de vier uur voeden wat snel maar als ze het zelf zo aangeeft en tussendoor allert is en tevreden en voldoende plast( 6 luiers die een flinke plof geven als je ze op de grond laat vallen) dan kan ik er weinig tegenin brengen.

ik zou haar overdag wel wakker maken na 4 uur. 's nacht kun je het zo doen dat je haar vlak voordat jij gaat slapen uit bed haalt schone luier geeft en probeert of ze wil drinken,sommige babytjes doen dat al slapend (let dan wel op correct aanhappen en drinken). Daaran kun je dan die 6 uur aanhouden. Ik heb het een tijd zo gedaan met Emma en dat scheelde mij een hoop slaap.

Emma heeft vanmorgen een uur(!) bij mij liggen drinken. Ik vond het wel best want zo kon ik even doezelen. Toen ik vroeg of ze weer een babytje was dat zo lang moest drinken kwam er wijselijk geen reactie En ze begreep ook wel dat ze nu voor haar middagslaapje niet nog eens kon drinken
pi_60095225
Je productie is nog heel onstabiel in de eerste periode, mrien, dus ik zou me niet te veel zorgen maken als je ineens een volle borst lijkt te hebben. Je hebt het prima opgelost door haar te laten drinken. De druk er uit kolven zou ik alleen doen als het echt nodig lijkt en als je haar niet zelf aan kan leggen.

Ik ben zelf nooit zo van het wakker maken 'snachts als het kindje gezond is, goed en op verzoek drinkt overdag, niet ingebakerd slaapt en bij voorkeur bij de ouders op de slaapkamer ligt zodat ook de kleinste hongersignalen opgepikt worden.

Maar ze is nog erg jong dus als je enigzins het idee hebt dat ze die nachtvoeding nodig heeft dan moet je haar gewoon wakker maken. Ik denk dat je moedergevoel daar de beste raadgever in is
Heb je het idee dat ze uit zichzelf na een tijdje wel goed wakker wordt als je haar laat liggen? Natuurlijk wordt ze uiteindelijk wel wakker , maar heb je het idee dat dat dan bij wijze van spreken na 7 uur is?

Regeltjes zijn ook maar regeltjes en iedere baby is anders. Het kan best zijn dat het voor haar prima te doen is om iets meer dan zes uur in de nacht te slapen. Maar dan moet je wel zeker weten dat je geen verstopte hongersignalen mist (knuistjes sabbelen, smakken met haar mondje, wat onrustiger worden).

Een voeding of zes heeft ze zeker per dag nog wel nodig (en da's echt minstens, de meeste babies zitten daar ver boven). Als ze nou al die voedingen goed drinkt, niet suffig of slap is, mooie plasluiers heeft en uit zichzelf stevig drinkt als ze honger heeft dan zou ik zelf me niet druk maken om een doorgeslapen nacht. Dikke kans dat ze vroeg in de ochtend keurig komt.

Jouw borsten wennen daar vanzelf aan, als het nou echt heel vervelend is dat ze vol zitten dan kan je haar ALTIJD aanleggen. Ook midden in de nacht, ook als ze nog (half) slaapt, ook als je haar wakker zou moeten maken. Daar verpest je niets aan bij haar en het is voor jezelf fijner.
Hoe meer je gaat kolven hoe meer je het natuurlijke vraag-aanbod kan verwarren dus als het enigzins mogelijk is zou ik haar zelf aanleggen en niet kolven.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:40:36 #140
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60095369
Ik heb het 's nachts nog wel eens. Normaal komt Jen echt wel 2x, maar als ze opeens langer slaapt begint 1 borst dan toch wel vol te zitten zodat ik niet op mn buik kan liggen. Ik haal Jen dan gewoon even uit bed, maak haar dan wakker door even de luier te verwisselen en dan leg ik haar aan. Na 5 minuten is ze meestal klaar en voldaan, en kan ik weer op mn buik slapen.
  maandag 14 juli 2008 @ 13:45:05 #141
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60095489
EN DAT LIEVE DAMES IS ÓÓK VOEDEN OP VERZOEK!

Sorry voor de hoofdletters maar het wordt nogal eens vergeten dat voeden op verzoek ook van mama's kant kan komen.
pi_60095752
AMEN!
  maandag 14 juli 2008 @ 14:07:32 #143
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60096061
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:45 schreef Jelief het volgende:
EN DAT LIEVE DAMES IS ÓÓK VOEDEN OP VERZOEK!

Sorry voor de hoofdletters maar het wordt nogal eens vergeten dat voeden op verzoek ook van mama's kant kan komen.
Kun je dat ook hier even aan Jennifer uitleggen 's ochtend om kwart voor 8?? Ik wil dan dat ze nog even drinkt voordat ik haar wegbreng, maar vaak denkt mevrouwtje daar heel anders over.
  maandag 14 juli 2008 @ 14:11:38 #144
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60096170
Jelief
Saartje
  maandag 14 juli 2008 @ 14:29:00 #145
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60096617
Tja ik heb niet gezegd dat mama's en kindjes verzoek altijd gelijk loopt, was dat maar zo.
  maandag 14 juli 2008 @ 14:32:07 #146
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_60096679
quote:
Op maandag 14 juli 2008 14:29 schreef Jelief het volgende:
Tja ik heb niet gezegd dat mama's en kindjes verzoek altijd gelijk loopt, was dat maar zo.
dat dus, en mijnn kleine laat het maar al te duidelijk merken als ze niet gelijk lopen. Soms is ze wat aan het mekken en denk ik, ja je wacht maar heel even hoor. (als je bijvoorbeeld net even bezig bent.) Dat laat ze dan ook duidelijik merken dat ze het daar niet mee eens is. Als ze dan na 5 minuten wachten aan de borst ligt, dan moet ze ook tussendoor nog even mopperen.

En als ik wil dat ze even wat drinkt en zij wil niet, ook dan is het strijd. Meestal win ik die wel... Ze geeft zich na een aantal pogingen toch gewonnen en drinkt dan 5 slokken en begint dan te lachen "zo klaar".
pi_60096923
Mrien; Lotte klinkt als net zo'n slaapkop als Amber!

Wij moeten dus ook wakker maken, en sochtends is het ook niet meteen schreeuwen maar ligt ze gewoon rustig te tutten in haar wiegje en afwachten, maar ze trekt het nu al om 5 uur achtereen te slapen in de nacht.
Ik ben er iig vanaf gestapt om precies op de klok te letten alhoewel ik het wel een beetje in de gaten blijf houden dat ze niet zometeen de hele dag ligt te slapen.
Amber Mae
pi_60097295
En ik denk dat alle borstvoedende moeders in dit topic wel zullen beamen dat die eerste paar weken (eerste drie maanden?) gewoon lastig zijn. Je moet je kind leren kennen, je nieuwe rol als ouders leren kennen en daarnaast leren borstvoeden. Je kindje moet de wereld leren kennen en moet leren drinken.
Dan lijkt het soms zo makkelijk om af te gaan op schema's en tijden; want dan heb je houvast.
Maar borstvoeding laat zich maar beter niet in een schema wrikken dus soms voelt dat een beetje alsof je met je ogen dicht maar wat moet doen.

Maar het wordt anders, echt waar. En dan is het juist weer zo makkelijk om niet aan tijden, schema's en hoeveelheden gebonden te zijn.

Op een gezond kind en een gezond moederlichaam kan je vertrouwen voor wat betreft de borstvoeding
pi_60100480
*beaamt
quote:
Op maandag 14 juli 2008 11:29 schreef Llewella het volgende:
Hoe de kloofjes zijn ontstaan weet ik niet, ik neem aan verkeerd aanleggen, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het is alleen m'n rechterborst, eerst 2 kleine kloofjes onderaan de tepel, en nu een wat grotere aan de rechterkant van de tepel, onder haar bovenlip zeg maar. Nu maar afwisselen met de rugby houding, en het lijkt alweer te helen. Die borst is alleen wel ook gevoeliger erdoor, wordt sneller hard, lekt meer en lijkt nu ook groter te worden. Lijkt een beetje overgestimuleerd te worden door de gevoeligheid.
Vrijwel alle kloofjes komen door verkeerd aanleggen. Hoe meer borst de baby in de mond neemt, hoe verder de tepel in de mond van de baby zal liggen, hoe minder wrijving er plaats vindt tussen tepel en gehemelte (dat wil je voorkomen met die hele hap borst). De tepel moet zover naar achteren liggen in de baby's mond dat er geen enkele wrijving ontstaat.

Die aan de rechterkant ontstaat ws. doordat de tepel niet ver genoeg in het mondje ligt. Zorg dat je je kindje zo dicht mogelijjk tegen je aantrekt, en dat ze niet van je borst glijdt (eventueel op de goede hoogte ondersteunen met kussen)

Een kloofje onderaan de tepel ontstaat meestal doordat de baby waarschijnlijk op het eigen lipje zuigt omdat hij/zij niet goed heeft toegehapt. Bij het aanleggen ga je dan goed opletten of je baby's mond wagenwijd open is. Probeer te voorkomen dat je baby zuinigjes aanhapt. Stimuleer eerst het mondje een beetje met je tepel, wrijf ermee langs haar mondje: als je kindje haar mondje dan wagenwijd open heeft, dan trek je haar naar jou toe (niet andersom).

voor het inzichtelijk maken:
http://www.borstvoeding.c(...)/als-je-aanlegt.html

Dat je borsten gevoeliger worden komt doordat de melkproductie goed op gang komt nou!
quote:
En Amber kan volgens mij helemaal zonder bijvoeding nu.
Goed gedaan, hartstikke goed!
  maandag 14 juli 2008 @ 18:34:10 #150
11682 Moonah
Jolie femme
pi_60102487
Nebelung, gij oervoedster!

Jelief, een úúr!!!

Pff, ik word altijd een beetje emotioneel als ik zo af en toe dit topic lees. Jullie zijn zo fijn behulpzaam.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_60103501
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:33 schreef Jelief het volgende:
Mrien, wat je doet is prima. Je borsten hebben ook tijd nodig om te wennen aan minder vaak drinken. Let op
dat je geen harde schijven of rode plekken krijgt.
Ik vind nu al om de vier uur voeden wat snel maar als ze het zelf zo aangeeft en tussendoor allert is en tevreden en voldoende plast( 6 luiers die een flinke plof geven als je ze op de grond laat vallen) dan kan ik er weinig tegenin brengen.

ik zou haar overdag wel wakker maken na 4 uur. 's nacht kun je het zo doen dat je haar vlak voordat jij gaat slapen uit bed haalt schone luier geeft en probeert of ze wil drinken,sommige babytjes doen dat al slapend (let dan wel op correct aanhappen en drinken). Daaran kun je dan die 6 uur aanhouden. Ik heb het een tijd zo gedaan met Emma en dat scheelde mij een hoop slaap.
Ze geeft het inderdaad zelf aan om de 4 uur, maar soms ook gerust om de 2 of 3 uur.
's nachts krijgt ze 3/4 uur na de laatste voeding 's avonds de borst, dan een schone luier en dan de andere kant. Als ze slaapt krijg ik haar echt niet aangelegd helaas, dan gaat ze, als ze al wat doet, zitten sabbelen op m'n tepel..
Na die laatste voeding hou ik inderdaad 6 uur aan.

Ik let goed op de rode plekken en harde schijven, zit niet op een borstontsteking te wachten...
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:35 schreef owlet het volgende:
Je productie is nog heel onstabiel in de eerste periode, mrien, dus ik zou me niet te veel zorgen maken als je ineens een volle borst lijkt te hebben. Je hebt het prima opgelost door haar te laten drinken. De druk er uit kolven zou ik alleen doen als het echt nodig lijkt en als je haar niet zelf aan kan leggen.

Ik ben zelf nooit zo van het wakker maken 'snachts als het kindje gezond is, goed en op verzoek drinkt overdag, niet ingebakerd slaapt en bij voorkeur bij de ouders op de slaapkamer ligt zodat ook de kleinste hongersignalen opgepikt worden.

Maar ze is nog erg jong dus als je enigzins het idee hebt dat ze die nachtvoeding nodig heeft dan moet je haar gewoon wakker maken. Ik denk dat je moedergevoel daar de beste raadgever in is
Heb je het idee dat ze uit zichzelf na een tijdje wel goed wakker wordt als je haar laat liggen? Natuurlijk wordt ze uiteindelijk wel wakker , maar heb je het idee dat dat dan bij wijze van spreken na 7 uur is?
Lotte heeft tot gisterennacht bij ons op de kamer geslapen, nu ligt ze op haar eigen kamertje, omdat ik dankzij haar geluiden veel eerder wakker ben dan zij uberhaupt drinken wil
Kostte mij te veel nachtrust helaas, nu hoor ik haar ook nog heel goed maar kan ik wel slapen

's nachts meldt ze zich vanzelf voor het drinken, vaak toch ook wel eerder dan die 6 uurtjes. Ik heb er ook niet echt problemen mee, 't is alleen soms vermoeiend als madam daarna gewoon wakker besluit te blijven
Je merkt wel aan haar dat ze het fijner vind om langer dan de 3 uur die we eerst hadden te slapen, vaak wordt ze tussen de 3,5 en 4 uur vanzelf wakker.
quote:
Op maandag 14 juli 2008 13:35 schreef owlet het volgende:
Een voeding of zes heeft ze zeker per dag nog wel nodig (en da's echt minstens, de meeste babies zitten daar ver boven). Als ze nou al die voedingen goed drinkt, niet suffig of slap is, mooie plasluiers heeft en uit zichzelf stevig drinkt als ze honger heeft dan zou ik zelf me niet druk maken om een doorgeslapen nacht. Dikke kans dat ze vroeg in de ochtend keurig komt.

Jouw borsten wennen daar vanzelf aan, als het nou echt heel vervelend is dat ze vol zitten dan kan je haar ALTIJD aanleggen. Ook midden in de nacht, ook als ze nog (half) slaapt, ook als je haar wakker zou moeten maken. Daar verpest je niets aan bij haar en het is voor jezelf fijner.
Hoe meer je gaat kolven hoe meer je het natuurlijke vraag-aanbod kan verwarren dus als het enigzins mogelijk is zou ik haar zelf aanleggen en niet kolven.
Ze krijgt sowieso meer dan 5 voedingen per dag (begrepen van de wijkverpleegkundige dat dat het minimum was wat ze moet hebben, daar zit ze inderdaad ruim aan).

M'n borsten zullen er inderdaad wel aan wennen, ik heb haar vanmiddag wat eerder wakker gemaakt omdat ik het niet meer hield Koste wel wat tijd om haar wakker te maken, maar goed, luchtte wel goed op.
Sinds die drinkbeurt gaat het gelukkig weer wat beter, ik voel nog steeds dat het gevoelig is, maar 't doet wel minder pijn.
Kolven probeer ik ook te vermijden inderdaad voor het vraag en aanbod, daarstraks had ik hem wel weer gesteriliseerd omdat mevrouw na de linkerkant de rechterkant niet kon drinken omdat ze in slaap gevallen was. Maar eer ik zelf gegeten had enzo had madame wel weer zin in de rechterkant, scheelde weer

Bedankt voor de tips!
pi_60103880
onze dochter heeft spruw, man is nu medicijnen aan het halen. Weet iemand hoe snel de klachten afnemen bij het gebruiken van de zalf? ik geef flesvoeding, kleine is 5 weken.
  maandag 14 juli 2008 @ 20:44:47 #153
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60105509
Denk je aan het ontsmetten van alles? Beha's hoeft in jouw geval niet, maar doeken en lakentjes wel en flesjes natuurlijk. Bij Anna was het na een paar dagen weg, maar ik heb nog wel een tijd doorgesmeerd om herbesmetting te voorkomen. Welke medicijnen krijg je?

In het begin vond ik het ook lastig om bv te geven. Een nieuw mensjes dat je niet kent. Zelf een nieuwe rol, je omgeving die van alles vindt en roept. Een partner met ook een eigen mening. En daar de balans in vinden en toch bv geven. Na een paar weken bleek dat Anna te weinig groeide, dus hier heeft de 'lastige' periode iets langer geduurd. Op den duur werd het echter zo makkelijk. Nooit nadenken over melk die meedoet, gewoon mezelf meenemen en ergens rustig zitten. Ook al Anna ziek was, vond ik het erg fijn bv te geven. Nooit teveel en ze werd rustig van het drinken. Nu is het helemaal makkelijk natuurlijk, alleen 's ochtends nog even, maar ik ben blij dat ik toen volgehouden heb.
*OUD heilige*
  maandag 14 juli 2008 @ 21:34:42 #154
94046 PM-girl
pi_60106854
Ik heb er zelf erg lang tegen gevochten Utrecht, maar dan zat het ook bij mij en niet bij mijn zoontje.
Ik denk dat YPPY de belangrijkste dingen al wel noemt, ontsmetten en goed heet wassen. succes!
*
pi_60115847
Gelukkig kan ik je geen ervaringstips geven, Utrecht, maar ik hoop dat jullie er snel van af zijn!
pi_60163098
Heeft iemand van jullie toevallig nog een verpakking/gebruiksaanwijzing van AVENT in de buurt (sterilisator, kolf, flesjes, maakt niet uit)?

Die van mij zitten nog diep in verhuisdozen, ik zoek het nummer van AVENT België. Heb al via de site van avent gekeken en gegoogled, maar voorlopig niets.

Ben door mijn derde ventieltje heen, grrrr!
  Jubileum moderator donderdag 17 juli 2008 @ 12:46:49 #157
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_60163489
België en Luxemburg: (+32) 09 259 1050
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_60163626
Dank je wel, je bent een schat
  donderdag 17 juli 2008 @ 12:55:57 #159
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60163647
Hoe gaat het met de spruw Utrecht?
*OUD heilige*
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:48:35 #160
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60175393
Wat ik mij nou al een jaar of drie afvraag:
Er wordt geadviseerd om je borsten niet met zeep te wassen maar ik heb er dan nog nooit bij gelezen of gehoord waarom niet. Ik heb alleen in de eerste maanden mijn borsten overgeslagen onder de douche. Waar komt dit advies nou vandaan en gaat het alleen over echte zeep of ook over douchegel/olie enz?
Ik heb dus ook nooit aan Emma gemerkt dat ze minder graag wilde drinken vlak na het douchen.
pi_60175485
Volgens mij is dat vanwege evt. uitdroging. Er zitten kliertjes in je tepelhof en die houden de boel soepel. Zeep zou dat kunnen verstoren (maar dit zou een gevalletje klok-klepel kunnen zijn hoor )
pi_60175514
In je zwangerschap bereiden je borsten zich voor op het geven van borstvoeding. Als je dan goed kijkt op je tepelhof, kun je soms (misschien zie je ze alweer ) een soort bobbeltjes zien zitten. Dat zijn de kliertjes van Montgomery. De naam kun je weer vergeten, maar het zijn talgkliertjes. De functie van die talgkliertjes is het soepel houden van tepelhof en tepel. Je ziet ze in de zwangerschap en na de bevalling en op een gegeven moment zie je ze niet meer.

Als je je borsten met zeep zou wassen dan zou je het talg dat tepelhof en tepels soepel houdt wegwassen.
  donderdag 17 juli 2008 @ 21:56:33 #163
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60175575
Jelief, goede vraag!
Nooit meer bij stilgestaan eigenlijk, ik heb mijn borsten altijd gewoon met doucheschuim gewassen tijdens het douchen, Devin dronk er niet minder goed door ofzo.
Toen hij 'n maand of 2 oud was ben ik weer gaan zonnebanken. Direct daarna vond hij mijn melk duidelijk minder lekker, of misschien kwam het wel door de aftersun
Dat heeft een paar weken geduurd en daarna was hij er schijnbaar aan gewend geraakt, geen problemen meer.
  donderdag 17 juli 2008 @ 22:13:53 #164
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60175985
zeep droogt uit, dat wist ik. Maar ik mag dan toch aannemen dat doucheolie minder uitdroogt. ik heb iig geen last gehad van droge tepels
pi_60176177
Het gaat er vooral om dat je niet keihard gaat lopen schrobben (met een washand of zo). Dat er zeep of olie overheen loopt/rolt/schuimt of hoe heet dat doet er niet erg toe
pi_60176355
Ik spoel m`n borsten altijd alleen maar af, was ze nooit met zeep.

Ik ben nog steeds niet klachtenvrij trouwens Na de ontsteking aan m`n rechterborst bleef die borst pijn doen. Er zitten gewoon 2 plekken in die steeds pijn doen. Lactatiekundige is geweest en die dacht aan hyperlactatie omdat mijn borst voor een voeding aanvoelt alsof ik op dag 4 na de bevalling zit. Keihard en vol bulten en schijven.
Ik heb wel genoeg melk ja, maar heb dat altijd al gehad en nog nooit deze klachten gehad.
Ik zou het zo fijn vinden om gewoon nog ff klachtenvrij te kunnen voeden voor ze straks alweer 6 maanden is en aan de hapjes mag
Saartje
  donderdag 17 juli 2008 @ 22:45:20 #167
3011 E.T.
pi_60176736
Jemig Maneki..
ongestoord voeden lijkt je niet gegund zeg
pi_60176800
Nee..tis blijkbaar een test om te zien of ik de titel 'moeder' wel waard ben ofzo
Kan me nu alweer op zitten te winden over de ha die maar vindt dat ik moet stoppen
Saartje
  vrijdag 18 juli 2008 @ 09:17:54 #169
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_60182100
Hallo dames,
K kom me toch maar melden hier met misschien wel n hele domme vraag
Mijn dochter is 7,5 maand heeft de 1e 3 maanden een combinatie van voeding gekregen 70% bv 30% kv omdat ik simpelweg niet genoeg aanmaakte ( ja t kan echt ) de kv is op gegeven ogenblik 100% geworden en dat is nu ongv 4 maandjes zo omdat ik n fikse ontsteking kreeg en ab moest gaan gebruiken etc, na de ontsteking geen druppel voeding meer ook re-lactatie mocht niet meer baten. in de afgelopen tijd heeft ze ook niet naar de borst getaald, maar nu sinds enkele ochtenden tijdens de flesvoeding (die ik toch nog met huid-huid contact doe indien mogelijk ) begint ze telkens weer aan de borst te sabbelen en wordt erg boos omdat er niets uitkomt. haar flesje wil ze dan ook niet meer. ook al geprobeerd om met t-shirt aan te voeden maar dan pakt ze vast met t-shirt en al
Zou dit kunnen komen omdat ik weer in verwachting ben en er wellicht n bepaalde geurafgifte op zit, of zou t gewoon eigenwijsheid zijn.. graag jullie oordeel en advies
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_60182440
Maffemuts, wat gek!

En maneki

Ow, en in België werkt de AVENT-lijn anders dan bij jullie blijkbaar. Ik had gedacht: snel adres doorgeven en enkele dagen later post.
Niet dus, ik moest via een babywinkel of de apotheek bestellen. Gelukkig wel gratis maar je moet er toch maar weer voor omrijden...
  vrijdag 18 juli 2008 @ 13:59:07 #171
94046 PM-girl
pi_60188706
Wat bijzonder maffemuts! Geen idee hoe het kan komen.

Maneki, ik heb echt met je te doen zeg!

Nebelung, die bobbeltjes die jij beschrijft, zie ik bij mezelf nog steeds volgens mij. Of bestaan er nog andere bobbeltjes?
*
  zaterdag 19 juli 2008 @ 15:04:34 #172
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60208638
Marlien heeft alweer spruw. Afgelopen maandag had ik de laatste dosis Daktarin gesmeerd en gegeven, maar vandaag zag ik weer witte puntjes aan de binnenkant van de wang en op het tandvlees. Ze dronk gisteren ook onrustiger en met smakgeluidjes, dus vandaag maar de huisartsenpost gebeld en we mogen weer smeren.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zaterdag 19 juli 2008 @ 16:11:47 #173
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60210003
Grijs misschien is het een idee om eensgentiaan violet te proberen?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 22:31:28 #174
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60215830
Wat is dat en waar haal je dat?
  zaterdag 19 juli 2008 @ 23:10:06 #176
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_60216427
Bedankt! Als we na de Daktarin-kuur weer spruw krijgen, is dat waarschijnlijk wel een optie.
  zondag 20 juli 2008 @ 08:23:12 #177
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_60220541
Maffemuts, wat grappig zeg!
Klinkt wel logisch eigenlijk omdat er nu je zwanger bent weer van alles in werking wordt gesteld. Straks ga je waarschijnlijk ook weer melk lekken, benieuwd hoe ze dan reageert als er ineens wel wat uitkomt

Grijs, sterkte met het bestrijden van die nare spruw!

Maneki
Ik vind het zo sneu voor je! En laat je niks opdringen, ook door die huisarts niet. For what it's worth: ik vind je juist overkomen als een sterke vrouw en een lieve en zorgzame mama. Op en top moeder
  zondag 20 juli 2008 @ 23:32:27 #178
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60235404
Dank je wel Kersjes, vind ik lief dat je dat zegt
Saartje
  maandag 21 juli 2008 @ 09:12:55 #179
177580 maffemuts
Maf en mutsig
pi_60238763
quote:
Op zondag 20 juli 2008 08:23 schreef Kersjes het volgende:
Maffemuts, wat grappig zeg!
Klinkt wel logisch eigenlijk omdat er nu je zwanger bent weer van alles in werking wordt gesteld. Straks ga je waarschijnlijk ook weer melk lekken, benieuwd hoe ze dan reageert als er ineens wel wat uitkomt
8< knip >8
Ja ik eigenlijk ook wel, ook bij brusje wil ik weer zolang als mn lichaam t toelaat borstvoeding geven, ik hoop ook dat het langer lukt dan met mijn dochtertje want ik mis t wel hoor dat intieme momentje
Gewoon n stuiterballetje
http://youtu.be/JI-o25K6B-E
pi_60245786
Nou, hier loopt de borstvoeding dus op volle toeren, enige minpunt; nog steeds die vervelende kloof.
Maar de pijn is wel vrijwel geheel weg, alleen nog gevoelig. Alleen het ziet er gewoon een beetje eng uit, vroeg de kraamverzorgster al toen die er nog was of me tepel et niet af kon vallen ofzow (Ik vind het een beetje een grote kloof).

En Amber hapt dus wel erg zuinig, ik corrigeer haar, en steeds weer opnieuw aan laten happen, en dan is het redelijk maar nog niet 100% grote hap.
Ze zet ook graag haar tuitmondje op, en ziet er dan uit als een heel tevreden en rustig aapje. Ze heeft gewoon een wat zuinig mondje vaak.

En slapen, ze is echt een slaapprinses, net is ze na 1 borst in slaap gevallen, ik denk kan ze nog een stukje aan de 2e, maar nee hoor, diepe slaap.
Dat geeft me toch de twijfel om er niet afentoe de kolf erbij te houden zodat iig m'n borsten niet op springen komen te staan.

Vannacht heeft ze trouwens van 00.30 tot 7.30 doorgeslapen! M'n dekbed had ook meteen een behoorlijke natte plek van de melk toen ik wakker werd, en d'r hangt echt een melkgeur in bed

Ik wil d'r woensdag gaan wegen bij het cb, kijken hoe het resultaat is, maar ik krijg bijna het idee dat ze of ruim voldoende binnenkrijgt of de melk gewoon lekker voedzaam is, afgezien van dat ze savonds onrustig kan zijn is ze de rest van de dag wel erg voldaan.

Maffemuts; hier weet Amber ook prima de tepel te vinden, ook met kleding aan;
Ik weet dat lammetjes iig naar een hoek zoeken qua vorm, dat is een imprent zeg maar, zo kunnen lammetjes ook tussen je benen duiken omdat ze die hoek denken te herkennen.
Geur dus, of wellicht ook vorm (orientatiepunten op je lichaam).
Amber Mae
  maandag 21 juli 2008 @ 16:52:28 #181
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60247803
Geef het wat tijd Llewella voordat je naar de kolfgrijpt. Als je nu steeds gaat kolven verstoor je het vraag en aanbod principe.

Ikmerk dat mijn borsten voller en daardoor minder soepel zijn door de zwangerschap, ik moet weer de hamburgerhap toepassen bij Emma, anders hapt ze echt niet goed. Ik had al een tijdje dat het voeden wat pijnlijk was en vanmorgen deed ik het eigenlijk uit reflex ofzo en weg pijn!
  maandag 21 juli 2008 @ 20:07:20 #182
94046 PM-girl
pi_60251642
Llewella! Ik herinner me ineens dat ik daar ook bang voor was! Ik weet niet wat het precies is geweest (spruw, ontsteking of kloof), maar er zat een flink stuk kapotte huid op en rond mijn tepel. Ik was ook bang dat er iets af zou vallen! Het is niet gebeurd, so don't worry

Bij mij was dat wel redelijk vlug voorbij, maar ik voedde met een tepelhoedje de eerste 12 weken. Niet handig, wel nodig en toevallig ook fijn voor dat wondje toen.

Jelief, goed instinct geweest dus! Kijk je uit, naar het tandemvoeden?
*
  dinsdag 22 juli 2008 @ 08:54:09 #183
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60260782
borstontsteking dat was natuurlijk een kwestie van tijd. Kijken of ik het de baas kan worden zonder AB want ik ben nog gaar van de vorige kuur. Blegh
Saartje
  dinsdag 22 juli 2008 @ 08:55:24 #184
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60260794
Jemig zeg, het zit je wel tegen. Je hebt nu wel alles dat mis kan gaan gehad. Sterkte.
*OUD heilige*
  dinsdag 22 juli 2008 @ 09:10:23 #185
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60261019
PM-girl, ja dat is wel iets wat mij erg leuk lijkt.Ook zwaar wel denk ik maarja ik kan Emma wel heel goed duidelijk maken dat de baby voor gaat.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 12:46:11 #186
94046 PM-girl
pi_60266015
Maneki, Beterschap!

Jelief, Emma is er inderdaad groot genoeg voor om het te snappen denk ik. Leuk vooruitzicht!
*
  dinsdag 22 juli 2008 @ 13:06:08 #187
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60266549
Dat was overigens een nogal korte post omdat Emma persé naar boven wilde om te drinken (korte nacht) . Ik hoor vooral dat het erg fijn is als je stuwing krijgt en er nog een drinker rondloopt. Ik denk dat ik Emma gewoon op haar normale momenten laat drinken maar wel altijd ná de baby. We zien het wel hoe het loopt.
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:41:52 #188
160944 DeLiedje
trotse mama
pi_60269161
Oh Maneki beterschap!

Ik heb hier nog nooit gemeld dat het gedeeltelijk afbouwen erg goed is gegaan. Heb 3 weken de tijd genomen om 3 voedingen te vervangen, en de productie is nog erg goed nu op de tijdstippen dat ik voed. Overdag geen last van harde plekken of lekken ofzo.
Ik geef nu s'ochtends vroeg (half 7 meestal) en s'avonds voor wij naar bed gaan (23.00h meestal) nog BV en dat gaat heel goed! (ze slaapt dan ook heerlijk de nachten door meestal)

Het zijn 2 heerlijke momenten samen op bed, en overdag KV.

Het is precies goed zo... Ik voel me er goed bij, en Floortje ook!
  dinsdag 22 juli 2008 @ 14:50:55 #189
94046 PM-girl
pi_60269399
Super DeLiedje! Dat is toch een ideaalplaatje, wanneer mama en kind zich er goed bij voelen?
*
pi_60270350
Wat goed, Deliedje!
  woensdag 23 juli 2008 @ 08:43:38 #191
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60287681
Met lood in m`n schoenen ga ik strkas maar weer naa de HA.
Lactatiekundige had gisteren aangegeven niets voor me te kunnen te betekenen omdat ze echt geen idee had wat het probleem was
Ik begin me een beetje een freakshow te voelen zo
Misschien is een homeopaat nog iets want ik weet het zelf ook niet meer. Maar ja, ik ben dan ook geen dokter.
Saartje
pi_60288171
Veel sukses en sterkte Maneki!
Amber Mae
  woensdag 23 juli 2008 @ 09:47:21 #193
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60288765
Jullie voelen je er goed bij, dan is het goed DeLiedje.

Succes Maneki, hopelijk komt er ineens een wonderoplossing voorbij.
*OUD heilige*
  woensdag 23 juli 2008 @ 11:04:14 #194
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60290398
Ik heb hem nog maar eens goed duidelijk gemaakt dat stoppen geen optie is, dat leek hij nu wel te accepteren.
Ik heb een verwijsbrief meegekregen voor een echo van de borsten, en eventueel een punctie als ze ee verdachte plek of ontsteking zien. Daarbij moet ik ook bloed laten prikken op zo`n beetje alles, van vit. B12 tot nierfunctie dus ik ben heel benieuwd...
Saartje
pi_60290732
da's beter nieuws dan ik verwacht had, Maneki! Hopelijk komt er wat uit de echo en het verdere onderzoek.
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:09:35 #196
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60292123
Woei ik zou meteen vanmiddag al terecht kunnen maar omdat ik het bloedprikken ook daar kan laten doen en dat nuchter moet gebeuren, ga ik morgenochtend meteen. Actie
Saartje
pi_60292190
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:17:19 #198
3011 E.T.
pi_60292307
pfffff.... heb je de afgelopen vijf maanden al wel een hele week zonder 'gedoe' kunnen voeden?
wordt wel een keer tijd.

Fijn dat je zo snel terecht kunt!
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:44:57 #199
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60292952
Van week 3 tot week 5 heb ik [robleemloos kunnen voeden
Dus ik ga nu gewoon maar door met voeden tot ik minimaal 6 maanden klachtenvrij ben, al moet het tot Saar 6 jaar is
Saartje
  woensdag 23 juli 2008 @ 12:47:12 #200
1762 YPPY
Yppiaans
pi_60292998
6 jaar Gaat ze dan niet bijten?
*OUD heilige*
  woensdag 23 juli 2008 @ 13:12:56 #201
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_60293556
Dat sla ik er wel uit joh
Saartje
  woensdag 23 juli 2008 @ 16:25:43 #202
62233 Jelief
ikke lief!
pi_60298048
Of je geeft 'r een bitje