abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59830484
quote:
Roken op tribunes volgend jaar taboe
Door TIJANI GOULLET

ZEIST - Sinds dinsdag mag er in de vertrekken van de stadions niet worden gerookt. Vanaf 2009 zullen de clubs naar verwachting overgaan tot een rookverbod op de tribunes.

Het is een vast ritueel bij een kampioenschap: spelers die even een sigaar opsteken. Zelfs voetballers die normaliter niet roken, geven op deze manier blijk van hun blijdschap. Sigaren en champagne: dat zijn de symbolen van een kampioensfeest. Maar vanaf 1 juli mogen die sigaren niet meer in de kleedkamer worden gerookt. Sterker nog: in alle afsluitbare ruimtes van stadions geldt een rookverbod.

In Amsterdam en in Arnhem gaan ze nog een stap verder: daar mag zelfs op de tribunes niet meer worden gerookt. Dat heeft alles te maken met de accommodaties. Zowel de Arena als het Gelredome heeft een uitschuifbaar dak. Wanneer het dak dicht is, mag er volgens de wet ook op de tribunes niet worden gerookt. Bij een open dak mag dat wel. Om verwarring te voorkomen hebben Ajax en Vitesse besloten om een totaal rookverbod in te stellen.

Andere clubs willen nog niet zo ver gaan. Enkele verenigingen hebben de Eredivisie CV (ECV) gevraagd om tot één beleid voor alle achttien clubs te komen.

Volgens Frank Rutten, directeur van de ECV, is dat voor komend seizoen niet mogelijk. ,,Bij veel clubs zijn de seizoenkaarten al de deur uit gegaan. Een rookverbod voor de tribune moet in het huisreglement staan. Je kunt niet achteraf zeggen: ‘jij hebt een seizoenkaart bij onze club gekocht, maar bij nader inzien mag je hier toch niet roken’. Je moet het van tevoren aankondigen.’’

Bovendien, zegt Rutten, was het voor de ECV niet duidelijk hoe de regels van het ministerie van VWS moesten worden geïnterpreteerd. ,,We wisten vrij laat dat je mag roken wanneer één zijde van de tribune open is. Voor volgend jaar streven we naar een uniform beleid voor de eredivisie.’’

Enkele stadion- en clubbestuurders verwachten dat de eredivisie zal overgaan tot een algeheel rookverbod op de tribunes.

Bij Vitesse en Ajax is dat dus nu al het geval. ,,We zullen wel moeten,’’ zegt Jasper van Amstel, directeur van het Gelredome. ,,Soms wordt een uur voor de wedstrijd besloten om het dak dicht te doen, dan kun je toch niet tegen de supporters zeggen: ‘maar nu mag u opeens niet roken’. Een totaalverbod is duidelijker.’’

Zowel bij Vitesse als Ajax kwamen de afgelopen weken klachten binnen over het rookverbod. Zo hebben enkele supporters laten weten hun seizoenkaart niet te verlengen, omdat ze op de tribunes geen sigaret mogen opsteken. ,,We hebben 42.000 seizoenkaarthouders,’’ zegt Ajax-woordvoerder Miel Brinkhuis, ,,we kunnen het onmogelijk iedereen naar de zin maken. Ajax wil als voetbalclub een sportieve uitstraling hebben en daar hoort roken niet bij. Afgelopen seizoen hadden we al rookvrije vakken en nu komt er een algeheel verbod.’’

,,We hebben ons er bij neer te leggen,’’ stelt een woordvoerder van Supportersvereniging Ajax. ,,Eén groep zal blij zijn en de ander niet. We hebben voorheen ook veel klachten gehad van niet-rokers die last hadden van rook. Al is het wel zo dat je vorig seizoen als Ajax-supporter een sigaret kon gebruiken, haha.’’

Ook PSV wil vanaf volgend jaar de tribunes van het stadion rookvrij maken. Dit seizoen zal de club - net als enkele andere eredivisieclubs - een ontmoedigingsbeleid voeren (zie graphic op pagina 4). ‘Niet alleen is roken schadelijk voor de gezondheid, ook meeroken kan blijvende schade aanrichten. Denk dus aan je medesupporter’, is op de clubsite te lezen.

De vertrekken van het DSB Stadion van AZ waren al vanaf 1 juli vorig jaar rookvrij. Bovendien was het toen al in drie vakken verboden te roken. ,,AZ is eerlijk en gastvrij,’’ zei voorzitter Dirk Scheringa vorig jaar. ,,Roken past daar niet bij. AZ staat voor een gezonde omgeving, ook voor de passieve fans.’’
Allemaal leuk en aardig, maar hoe gaan ze het controleren en hoe willen ze het bestraffen? Gaan ze na fouilleren op vuurwerk ook op zoek naar sigaretten? Worden die dan afgepakt bij binnenkomst? Ga je een stadionverbod krijgen wanneer je een sigaret opsteekt?

Op zich is het niet zo raar - zeker in de Arena en Gelredome - dat ze het willen verminderen. Het schijnt echt niet helemaal ok te zijn voor voetballers om in die lucht te voetballen. Maar dan nog, hoe ga je gemiddeld 30.000 man controleren?

[ Bericht 0% gewijzigd door BliksemSchigt op 02-07-2008 09:44:22 ]
pi_59831291
Dat wordt inderdaad lastig, ik kan me er niet wat bij voorstellen hoe ze dat tegen willen gaan.

Ik ben er zelf wel blij mee als toeschouwer zijnde, ik vind het altijd vervelend als ik in de rook zit van een buurman of iemand voor me. Je zit toch dicht op elkaar en dan is in een stinklucht zitten niet prettig.
That's all folks!
  dinsdag 1 juli 2008 @ 23:53:08 #3
37300 StarGazer
Anesthetize
pi_59831413
Goh, je kon d'r op wachten
'Wish I was old and a little sentimental'
Porcupine Tee - Normal
pi_59831434
Roken hoort erbij. Ik snap best dat mensen er last van hebben maar misschien zijn rookvrije vakken de oplossing. Dan kan je kiezen of je ertussen wilt zitten of niet. Het is toch ongeloofelijk. Gewoon niet meer komen met dit rookverbod.Zonder bezoekers zijn ze nergens...
Euromast, Nationale Nederlanden, Willem of van Brienenoord, Hofpleinfontein : Dit is Rotterdam!
pi_59831728
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:54 schreef Hofpleinfontein het volgende:
Roken hoort erbij. Ik snap best dat mensen er last van hebben maar misschien zijn rookvrije vakken de oplossing. Dan kan je kiezen of je ertussen wilt zitten of niet. Het is toch ongeloofelijk. Gewoon niet meer komen met dit rookverbod.Zonder bezoekers zijn ze nergens...

Je denkt dat de clubs het verzonnen hebben?
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
pi_59831933
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 00:13 schreef F1Bas het volgende:

[..]

Je denkt dat de clubs het verzonnen hebben?
Staat dat ergens?
Euromast, Nationale Nederlanden, Willem of van Brienenoord, Hofpleinfontein : Dit is Rotterdam!
pi_59831993
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 00:26 schreef Hofpleinfontein het volgende:

[..]

Staat dat ergens?
quote:
Gewoon niet meer komen met dit rookverbod.Zonder bezoekers zijn ze nergens...
Ze zullen wel moeten of denk je dat de overheid ermee zit als er minder mensen naar Feyenoord gaan?
AFC Ajax, IJsselmeervogels & Indiana Pacers
pi_59832017
Wat voor graphic op pagina 4 wordt er bedoeld?
Tijden gaan voorbij, maar de passie blijft!
Winnaar Serie A-toto 2008-2009
Ja, eind april 2007, de mooiste dag van heel m'n leven!
En daarom zing ik nu, bedankt Phillip Cocu!
pi_59832130
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 00:30 schreef F1Bas het volgende:

[..]

[..]

Ze zullen wel moeten of denk je dat de overheid ermee zit als er minder mensen naar Feyenoord gaan?
ik heb het over alle bvo's.In voetbal zit geld. Ook voor de overheid.
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:09:16 #10
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_59834394
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 00:42 schreef Hofpleinfontein het volgende:

[..]

ik heb het over alle bvo's.In voetbal zit geld. Ook voor de overheid.
Ook in de Horeca, maar daar maalt het de STAAT ook niet.
pi_59834688
pi_59834703
Het is te triest voor woorden, je zit notabene buiten.
Let's drop some acid and go to a titty bar.
pi_59834710
quote:
Op dinsdag 1 juli 2008 23:54 schreef Hofpleinfontein het volgende:
Tegenover elke thuisblijvende roker staan 2 nieuwe niet-rokers klaar om je seizoenkaart over te nemen.
pi_59834735
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:27 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Tegenover elke thuisblijvende roker staan 2 nieuwe niet-rokers klaar om je seizoenkaart over te nemen.
Daar zou ook wel eens iets in kunnen zitten. Mijn opa had altijd een seizoenskaart voor VVV, maar de laatste jaren ging hij niet meer omdat hij te veel last van de rook had.
pi_59834747
Het is trouwens wel idioot dat een trainer niet meer zou mogen roken als 'ie op de bank zit, terwijl de rest van het stadion het wel mag.
pi_59834770
Krijgen we dan ook beter zicht op het veld?
*****Kraak........
pi_59834782
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:27 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Tuurlijk....
pi_59834792
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:29 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Daar zou ook wel eens iets in kunnen zitten. Mijn opa had altijd een seizoenskaart voor VVV, maar de laatste jaren ging hij niet meer omdat hij te veel last van de rook had.
Precies. Het argument dat je 'buiten zit' gaat mijns inziens ook niet op, omdat als je buurman rookt, jij geen kant op kan, en dus 90 minuten lang mag meeroken. En ergens anders gaan zitten is in een uitverkocht stadion nou eenmaal niet mogelijk.
pi_59834819
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:32 schreef MaxPower het volgende:

[..]

Precies. Het argument dat je 'buiten zit' gaat mijns inziens ook niet op, omdat als je buurman rookt, jij geen kant op kan, en dus 90 minuten lang mag meeroken. En ergens anders gaan zitten is in een uitverkocht stadion nou eenmaal niet mogelijk.
Dus niet-rokers en rokers-vakken aanwijzen, klaar.

Of komen we er samen niet meer uit.
pi_59834850
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:33 schreef PBateman1978 het volgende:

[..]

Dus niet-rokers en rokers-vakken aanwijzen, klaar.

Of komen we er samen niet meer uit.
Nee, tegenwoordig is alles geoorloofd om rokers het leven zuur te maken.
  woensdag 2 juli 2008 @ 09:44:58 #21
128959 M0NTANA
Don't fuck with me!
pi_59835054
Zie die ambtenaren Zuid al opkomen om jongens te vragen hun sigaretten/jonko's uit te doen.

Ben zelf sinds gisteren gestopt met sigaretten, maar het blijft natuurlijk kut allemaal.
I'm Tony Montana! You fuck with me, you fuckin' with da best!
A.F.C. Ajax - Tottenham Hotspur F.C. - S.S. Lazio S.p.A. - Club Atlético de Madrid S.A.D. - R.S.C. Anderlecht
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:17:18 #22
154259 D.zire
Freed from d.zire
pi_59835745
quote:
Op woensdag 2 juli 2008 09:44 schreef M0NTANA het volgende:
Zie die ambtenaren Zuid al opkomen om jongens te vragen hun sigaretten/jonko's uit te doen.

Ben zelf sinds gisteren gestopt met sigaretten, maar het blijft natuurlijk kut allemaal.
Ik had wel van jou verwacht dat je niet zo stoppen (niet dat ik wist dat je rookte, maar toch ). Vecht tegen het systeem enzo.
Freed from desire, Mind and senses purified.
  woensdag 2 juli 2008 @ 10:41:52 #23
36815 Silenus
Frikandel of kroket?
pi_59836319
Ik vind het allemaal prima, hoef ik niet meer in die smerige rook te zitten.
Gourmetten of steengrillen?
pi_59837069
Van PSV.nl
quote:
Aangepast rookbeleid PSV en het Philips Stadion
20 juni 2008 11:15
Zoals bekend geldt er met ingang van 1 juli aanstaande een rookverbod in de horeca, sport en kunst & cultuur. Ook in het Philips Stadion gelden aangescherpte regels wat betreft het rookbeleid. Zo is het met ingang van komend seizoen verboden om te roken in bepaalde gedeeltes van het stadion. Lees hier meer informatie.

Het Philips Stadion is vanaf komend seizoen deels rookvrij.

Verduidelijken

Bij PSV komen nu al veel vragen en telefoontjes binnen, over hoe de club omgaat met het landelijke bij wet geregelde rookverbod op bepaalde plaatsen. Daarom via deze weg een bericht van de club om één en ander te verduidelijken. De horeca is vanaf 1 juli volledig rookvrij en ook het Philips Stadion streeft naar een algeheel rookverbod. Met ingang van het seizoen 2008-2009 is het verboden te roken in gedeelten van het Philips Stadion. Er mag niet meer gerookt worden in alle afgesloten ruimtes zoals de horecagelegenheden (sponsorruimten, businessclub, businessrooms, spelershome, etc.), de trapopgangen en de publiekspromenades. Omdat de tribunes zich in de open lucht bevinden is het hier nog wel toegestaan om te roken. PSV verzoekt haar supporters echter dringend om ook op de tribunes niet meer te roken. Niet alleen is roken schadelijk voor de gezondheid, ook meeroken kan blijvende schade aanrichten. Denk dus aan je medesupporter!

Geheel rookvrij in 2009-2010
PSV streeft ernaar om met ingang van het seizoen 2009-2010 het Philips Stadion geheel rookvrij te maken. Seizoen Club Cardhouders worden voor invoering van het algeheel rookverbod hierover geïnformeerd. Overigens onderschrijft ook de Amsterdam ArenA het overheidsbesluit en is met ingang van 1 juli aanstaande al geheel rookvrij, inclusief de tribunes
Bij Vitesse gaan ze volgensmij hetzelfde beleid voeren met het dak dicht mag het dus helemaal niet meer ze hadden al dat mensen liever niet rookte en het was ook zeker te merken als het dak dicht zat soms.

En ook als het dak open is mag het niet meer omdat ze 1 lijn willen houden heel benieuwd hoe ze dit willen gaan controleren gaan ze hiervoor de camera's inzetten ofzo ? zelf rook ik niet maar ik kan me best voorstellen dat mensen als het even spannend word een sigaretje opsteken. en benieuwd hoe ze dit bij concerten willen gaan controleren of word je bij ingang soms ook gefoulieerd of je wel sigaretten bij je hebt dat heeft ook allemaal weinig zin mag bij je hebben mag je het wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door vitessezuid113 op 02-07-2008 11:27:26 ]
  woensdag 2 juli 2008 @ 11:24:26 #25
3185 Adelante
To let it go now
pi_59837289

Hebben ze in Groningen al zo'n rookverbod?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')