abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60528758
quote:
Op zondag 3 augustus 2008 16:05 schreef Xcalibur het volgende:
I know

Ik werk ook wel met classes, alleen dat extenden is nog nieuw
Heb al even in de PHP documentatie gekeken, dat ziet er vrij overzichtelijk uit...
OOP is niet iets wat je uit PHP documentatie kan leren, het is een manier van ontwerpen en programmeren. Die leer je beter door een algemene tutorial over OOP door te nemen.
pi_60529616
Ik moet zeggen dat ik de Perl OO tutorial wel erg prettig vond om te lezen. Zie het Perl topic voor de linkjes
pi_60538628
het principe snap ik wel, ik gebruik het alleen maar beperkt
Maar toch bedankt
pi_60558447
Nog een korte vraag m.b.t. on duplicate,

voor een script moet ik heel veel ID's achterhalen, en indien deze niet bestaat de regel toevoegen, is het handiger om toch een query te doen om te kijken of deze bestaat of gewoon altijd een insert waarbij ik de on duplicate gebruik? want het resultaat is praktisch het zelfde...
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_60558513
Waarom heb je de ID's nodig?
pi_60558548
Chandler, moet je avatar trouwens m'n browser versie en OS raden?
pi_60558902
nou, dat hoop ik niet, want ik zie IE7.0 / Windows XP terwijl ik op Safari op de Mac zit

Wat betreft on duplicate: ik zou on duplicate gebruiken, dan doe je in 1 query wat je anders in 2 queries doet
Waarom zou je het niet doen?
pi_60558965
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:29 schreef slakkie het volgende:
Waarom heb je de ID's nodig?
Voor mijn statistieken systeem ala ipcounter.nl, had in mijn nieuwe systeem vaak een probleem dat een uniek veld dubbel geschreven werdt. Even om duidelijk te zijn.

In het oude systeem deed ik.

Query voor kijken of item bestaat
JA -> fetch en return ID
Nee -> Insert en return mysql_insert_id()

In het nieuwe systeem heb ik dit allemaal verwijderd door de simpele INSERT INTO.... ON DUPLICATE KEY id = MYSQL_LAST_ID(id) waarbij de output precies het zelfde is, echter vraag ik me af of dit op den duur het systeem niet erg traag zou maken!?
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:30 schreef slakkie het volgende:
Chandler, moet je avatar trouwens m'n browser versie en OS raden?
Dat is inderdaad de bedoeling? zie je een fout gegeven dan?
The people who lost my respect will never get a capital letter for their name again.
Like trump...
pi_60559022
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:45 schreef Xcalibur het volgende:
nou, dat hoop ik niet, want ik zie IE7.0 / Windows XP terwijl ik op Safari op de Mac zit

Wat betreft on duplicate: ik zou on duplicate gebruiken, dan doe je in 1 query wat je anders in 2 queries doet
Waarom zou je het niet doen?
Zou je mij jou BROWSER informatie string willen sturen? zodat ik deze kan verwerken?

http://www.useragentstring.com/

Ik wil zeker weten dat ik mijn systeem niet verkloot, liefst voordat ik deze online zet, helaas kan ik de preformance van de servers niet inzien aangezien het een shared hosting server is (en ik geen toestemming voor het inzien krijg)
Like trump...
pi_60559207
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:48 schreef Chandler het volgende:

[..]

Voor mijn statistieken systeem ala ipcounter.nl, had in mijn nieuwe systeem vaak een probleem dat een uniek veld dubbel geschreven werdt. Even om duidelijk te zijn.

In het oude systeem deed ik.

Query voor kijken of item bestaat
JA -> fetch en return ID
Nee -> Insert en return mysql_insert_id()

In het nieuwe systeem heb ik dit allemaal verwijderd door de simpele INSERT INTO.... ON DUPLICATE KEY id = MYSQL_LAST_ID(id) waarbij de output precies het zelfde is, echter vraag ik me af of dit op den duur het systeem niet erg traag zou maken!?
[..]
Die vraag heb ik al eens beantwoord, maar je kan het in 1 query doen, waarom 2 queries gaan doen?
REPLACE INTO ip (ip, hostname) VALUES ('127.0.0.1', 'localhost').
quote:
Dat is inderdaad de bedoeling? zie je een fout gegeven dan?
Joh... XP en FF3 terwijl ik Ubuntu 6.10 / FF2.0.0.14 draai.
pi_60559472
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 20:55 schreef slakkie het volgende:
Die vraag heb ik al eens beantwoord, maar je kan het in 1 query doen, waarom 2 queries gaan doen?
REPLACE INTO ip (ip, hostname) VALUES ('127.0.0.1', 'localhost').
Mja het gaat mij er continue om om bepaalde ID's te achterhalen en te zetten, oftewel veel al insert en update wat ik dus nu in 1 query doe maar goed, ik vertrouw er nu op dat het niet zo goed is als eerst zoeken, dan plaatsen of uitlezen...
quote:
Joh... XP en FF3 terwijl ik Ubuntu 6.10 / FF2.0.0.14 draai.
Mag ik jou useragentstring dan ook?
Like trump...
pi_60559832
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 21:05 schreef Chandler het volgende:
Mja het gaat mij er continue om om bepaalde ID's te achterhalen en te zetten, oftewel veel al insert en update wat ik dus nu in 1 query doe maar goed, ik vertrouw er nu op dat het niet zo goed is als eerst zoeken, dan plaatsen of uitlezen...
Je wilt geen update doen als het record gelijk is aan wat je gaat invoeren?
quote:
Mag ik jou useragentstring dan ook?
Zitten in je access logs.
pi_60564134
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 21:18 schreef slakkie het volgende:
Je wilt geen update doen als het record gelijk is aan wat je gaat invoeren?
In heel veel gevallen wil ik iets lezen, tenzij het niet bestaat dan invoeren. Laten we zeggen dat 95% uit lezen bestaat en 5% uit invoeren cq updaten.
quote:
Zitten in je access logs.
Duidelijk
Like trump...
  dinsdag 5 augustus 2008 @ 12:14:55 #218
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60572332
quote:
Op maandag 4 augustus 2008 23:44 schreef Chandler het volgende:

[..]

In heel veel gevallen wil ik iets lezen, tenzij het niet bestaat dan invoeren. Laten we zeggen dat 95% uit lezen bestaat en 5% uit invoeren cq updaten.
[..]

Duidelijk
Je gaat daarna nog wat met het ID doen? Ik snap echt niet wat je nou precies aan het doen bent. Maar als je 95% van de tijd alleen interesse hebt in de ID's kan je net zo goed de ID opvragen en dan verder gaan, de overhead die je in met de overige 5% hebt is dan verder te verwaarlozen. In de huidige constructie ben je 100% bezig met read/write acties en anders ben je 95% read en 5% write acties aan het uitvoeren. De overhead van altijd updaten lijkt me meer wegen dan een tweede query voor een write actie.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_60590310
Hallo,

vroeger had ik ergens een heel simpel script gevonden. (althans het zag er heel simpel uit qua looks)

Je kon in het bestand een eindsaldo invullen en een saldo wat je uit eindelijk hebt. dat berekende hij door in een percentage wat er dus nog gespaard moest worden.

het uiteindelijke plaatje was dus echt heel simpel. Links groen rechts rood en verders hellemaal niets. geen tekst niets. weet iemand waar ik dat sciptje weer kan vinden. had het ergens van een site geplukt.
Kus-Kus
pi_60593234
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 12:14 schreef slacker_nl het volgende:

[..]

Je gaat daarna nog wat met het ID doen? Ik snap echt niet wat je nou precies aan het doen bent. Maar als je 95% van de tijd alleen interesse hebt in de ID's kan je net zo goed de ID opvragen en dan verder gaan, de overhead die je in met de overige 5% hebt is dan verder te verwaarlozen. In de huidige constructie ben je 100% bezig met read/write acties en anders ben je 95% read en 5% write acties aan het uitvoeren. De overhead van altijd updaten lijkt me meer wegen dan een tweede query voor een write actie.
Slacker_nl, ik zou graag wat dieper hier op in gaan maar kan dat helaas niet op het forum, ik wil je met plezier laten zien waar ik dit alles voor gebruik! PM voor meer info indien je geintresseerd bent
Like trump...
  woensdag 6 augustus 2008 @ 10:46:23 #221
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60595335
Je hebt een pm.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:03:56 #222
65516 gieling
Live from NYC
pi_60604164
Ik heb een probleempje, dus eerst maar even hier voorleggen.

Ik heb sinds kort een mac en daarop MAMP geinstalleerd... alleen als ik nu een script draai die postgegevens uit een form haalt, herkent hij de POST data niet. GET is verder geen probleem. Het script draait ook op een andere server dus het ligt zeker niet aan de code.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:07:25 #223
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_60604236
Hoe ziet je script eruit?
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:14:22 #224
63192 ursel
"Het Is Hier Fantastisch!
pi_60604383
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:03 schreef gieling het volgende:
Ik heb een probleempje, dus eerst maar even hier voorleggen.

Ik heb sinds kort een mac en daarop MAMP geinstalleerd... alleen als ik nu een script draai die postgegevens uit een form haalt, herkent hij de POST data niet. GET is verder geen probleem. Het script draait ook op een andere server dus het ligt zeker niet aan de code.

Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Heel misschien omdat de ene machine case sensitive is en de ander niet?
Dan kan het mogelijk nog steeds aan je code liggen..
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:19:38 #225
65516 gieling
Live from NYC
pi_60604500
Bijvoorbeeld deze, maar ook bij andere forms is het het geval..

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
<?php
if($_GET["page"]=='edit') {

$get_cat_info=mysql_query("SELECT * FROM categories WHERE id=".$cid."")or die(mysql_error());

$cat_info=mysql_fetch_assoc($get_cat_info);

if(
$cat_info["status"]=='open') {

$open='selected';
    }else{

$closed='selected';
    }

$content='<b>Categorie - Wijzigen</b><br><br>
<form title="add" action="categorie.php?page=edit2&cid='
.$_GET["cid"].'" method="post">Titel voor categorie (Nederlands):&nbsp;<input title="title" type="text" size="30" class="form" value="'.$cat_info["title"].'" /><br><br>
Titel voor categorie (Engels):&nbsp;<input title="title_en" type="text" size="30" class="form" value="'
.$cat_info["title_en"].'" /><br><br>
Status van de Categorie:&nbsp;<select title="status" size="1" class="form"><option value="Open" '
.$open.'>Open</option><option value="close
d" '
.$closed.'>closed</option></select><br><br>Toevoegen:&nbsp;<input type="submit" title="Submit" value="Toevoegen" class="form" /></form>';

}
if(
$_GET["page"]=='edit2') {

mysql_query("UPDATE categories SET title='".$_POST["title"]."',title_en='".$_POST["title_en"]."',status='".$_POST["status"]."' WHERE id=".$_GET["cid"]."")or die(mysql_error());

$content='<b>Categorie - Wijzigen</b><br /><br />De categorie is succesvol gewijzigd. Klik <a href="categorie.php">hier</a> om verder te gaan.';
}
?>
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:27:20 #226
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60604662
Ipv _POST en _GET kan je beter _REQUEST gebruiken... _POST en _GET zitten gewoon in _REQUEST:

http://nl3.php.net/manual/en/reserved.variables.request.php
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:30:32 #227
65516 gieling
Live from NYC
pi_60604726
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:27 schreef slacker_nl het volgende:
Ipv _POST en _GET kan je beter _REQUEST gebruiken... _POST en _GET zitten gewoon in _REQUEST:

Geprobeerd maar haalt niks uit
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:37:26 #228
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_60604871
Dat lijkt me sterk...

Een URL met daarin debug info, zodat we kunnen zien wat er fout gaat?
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:44:49 #229
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_60605014
en verder zou ik me eens inlezen in sql injecties, want die code is erg vulnerable.
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
  woensdag 6 augustus 2008 @ 17:58:54 #230
65516 gieling
Live from NYC
pi_60605301
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:37 schreef slacker_nl het volgende:
Dat lijkt me sterk...

Een URL met daarin debug info, zodat we kunnen zien wat er fout gaat?
Code draait local he Of hoe doe ik het anders
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:44 schreef DionysuZ het volgende:
en verder zou ik me eens inlezen in sql injecties, want die code is erg vulnerable.
yes i know, maar script is toegankelijk voor één persoon (verder geen excuus)
pi_60605624
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 17:27 schreef slacker_nl het volgende:

$_REQUEST heeft ook nadelen. Je weet niet meer of een waarde via GET of POST (of COOKIE) geset is. En het is meer typen.
pi_60606412
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 18:18 schreef Light het volgende:

[..]

$_REQUEST heeft ook nadelen. Je weet niet meer of een waarde via GET of POST (of COOKIE) geset is. En het is meer typen.
Mja, _GET en _POST zijn nagenoeg hetzelfde, in JSP moet je ook een _get en een _post functie maken, waarbij je 9 vd 10 keer _get doorsluist naar de _post functie.

_COOKIE kan ik het nog begrijpen, maar je weet toch zelf wel waar je de value vandaan haalt...

En if ($_REQUEST['val'] == 'blaat') is korter dan: if ($_GET['val'] == "blaat" || $_POST['val'] == "blaat").
  woensdag 6 augustus 2008 @ 19:34:55 #233
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60607225
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 18:59 schreef slakkie het volgende:
Mja, _GET en _POST zijn nagenoeg hetzelfde, in JSP moet je ook een _get en een _post functie maken, waarbij je 9 vd 10 keer _get doorsluist naar de _post functie.
Daar gaat de illusie dat JSP professioneel is verschil GET/POST
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60607383
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 18:59 schreef slakkie het volgende:

[..]

_GET bevat alle variabelen die via de url (na het vraagteken) of via een formulier met method="get" worden meegezonden
_POST bevat alle variabelen die via een formulier met method="post" worden meegezonden. Da's niet hetzelfde.
Als je _REQUEST gebruikt kan ik een linkje bouwen dat hetzelfde doet als een formuliertje. Door dan iemand op dat linkje te laten klikken (klik hier om 1 miljoen euro te winnen), kunnen er dingen gebeuren die jij niet had voorzien. Het effect kan onbeduidend zijn maar ook tot gekkere dingen leiden.
quote:
_COOKIE kan ik het nog begrijpen, maar je weet toch zelf wel waar je de value vandaan haalt...

En if ($_REQUEST['val'] == 'blaat') is korter dan: if ($_GET['val'] == "blaat" || $_POST['val'] == "blaat").
Je moet dan ook of if('blaat' == $_GET['val']) of if('blaat' == $_POST['val']) gebruiken. En ja, ik heb de constante expres vooraan gezet in die vergelijkingen.
pi_60608370
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 19:42 schreef Light het volgende:

[..]

_GET bevat alle variabelen die via de url (na het vraagteken) of via een formulier met method="get" worden meegezonden
_POST bevat alle variabelen die via een formulier met method="post" worden meegezonden. Da's niet hetzelfde.

Als je _REQUEST gebruikt kan ik een linkje bouwen dat hetzelfde doet als een formuliertje. Door dan iemand op dat linkje te laten klikken (klik hier om 1 miljoen euro te winnen), kunnen er dingen gebeuren die jij niet had voorzien. Het effect kan onbeduidend zijn maar ook tot gekkere dingen leiden.
_REQUEST geeft preference op _POST en niet op _GET, dus als jij data post en je zorgt dat de link ?val=bla bevat (om zo de data van _POST te overwriten) dan kom je bedrogen uit aangezien de _POST var voorrang heeft in de _REQUEST var. Dus waarom zou je dan in de problemen komen? Verder is het zo dat als je met _POST of _GET gaat werken dat je meer code moet kloppen (met debuggen gebruik je vaak een GET, en in live situaties ga je POST gebruiken). Jij moet voor deze twee gevallen extra code gaan kloppen terwijl ik alleen met _REQUEST gebruik en dus nergens m'n code hoef aan te passen.... Dus zowel met de GET als de POST kan ik op een generieke wijze overweg.
quote:
Je moet dan ook of if('blaat' == $_GET['val']) of if('blaat' == $_POST['val']) gebruiken. En ja, ik heb de constante expres vooraan gezet in die vergelijkingen.
Uhm, ik zie hier iemand _POST en _GET door elkaar gebruiken, en m.i. moet je een call kunnen maken met zowel POST als GET en hetzelfde resultaat krijgen. _REQUEST is gewoon makkelijker, aangezien je je niet druk hoeft te maken over hoe de variablen in je request terecht komen, via GET of POST.

Het boeit mij verder niet waar je de constante neerzet, zolang ie maar aan de juiste voorwaarde voldoet.
pi_60609479
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 20:24 schreef slakkie het volgende:

[..]

_REQUEST geeft preference op _POST en niet op _GET, dus als jij data post en je zorgt dat de link ?val=bla bevat (om zo de data van _POST te overwriten) dan kom je bedrogen uit aangezien de _POST var voorrang heeft in de _REQUEST var. Dus waarom zou je dan in de problemen komen? Verder is het zo dat als je met _POST of _GET gaat werken dat je meer code moet kloppen (met debuggen gebruik je vaak een GET, en in live situaties ga je POST gebruiken). Jij moet voor deze twee gevallen extra code gaan kloppen terwijl ik alleen met _REQUEST gebruik en dus nergens m'n code hoef aan te passen.... Dus zowel met de GET als de POST kan ik op een generieke wijze overweg.
REQUEST bevat idd eerst GET en dan POST, als een variabele in beide geset wordt dan krijg je alleen de POST-waarde.
Het verwerken van formulierdata wil je meestal niet doen met variabelen die uit een GET komen. Voorbeeldje. Je hebt een formuliertje om dingen te verwijderen. Dat formuliertje gebruikt post en stuurt data (id=123) naar example.com/delete.php . In de verwerking wordt _REQUEST gebruikt.
Als ik dan iemand laat klikken op example.com/delete.php?id=123 ziet het formulier ook een id en wordt er dus ook iets verwijderd. En ja, het kan nog zo zijn dat voor die actie bepaalde rechten nodig zijn. Dan moet ik iemand met voldoende rechten op die link laten klikken. Da's niet zo moeilijk als het misschien lijkt.

Had je echter _POST gebruikt dan doet het klikken op het linkje niets, omdat er geen waarde via POST wordt verzonden. En ja, ik weet dat er meer manieren zijn en dat het ook mogelijk is om met bijvoorbeeld javascript een post-request uit te voeren. Maar je maakt het wel lastiger op die manier.
Ander voorbeeld. Stel je hebt een weblog waar bezoekers anoniem kunnen reageren. Dat gaat via een post-formuliertje. Iemand komt erachter dat het ook werkt als je de waardes in de url zet ipv via het formuliertje en zet die url op een forum ofzo. Gevolg, je krijgt 10.000 reacties van "anoniempje" met de tekst "slakkie is gek".
quote:
Uhm, ik zie hier iemand _POST en _GET door elkaar gebruiken, en m.i. moet je een call kunnen maken met zowel POST als GET en hetzelfde resultaat krijgen. _REQUEST is gewoon makkelijker, aangezien je je niet druk hoeft te maken over hoe de variablen in je request terecht komen, via GET of POST.
Ik kan me situaties voorstellen waarin een deel van de velden via _GET en een deel via _POST komt of waarbij je beide opties wilt kunnen gebruiken. Maar _REQUEST is niet de oplossing die ik wil prediken als juist in alle situaties. Het kan een oplossing zijn, maar dan moet het wel goed doordacht worden.
quote:
Het boeit mij verder niet waar je de constante neerzet, zolang ie maar aan de juiste voorwaarde voldoet.
True. Het grootste verschil is dat je meteen een dikke foutmelding om je oren krijgt als de constante eerst staat en je een = vergeet. Dat kan debugtijd schelen.
pi_60611039
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 21:07 schreef Light het volgende:
REQUEST bevat idd eerst GET en dan POST, als een variabele in beide geset wordt dan krijg je alleen de POST-waarde.
Het verwerken van formulierdata wil je meestal niet doen met variabelen die uit een GET komen. Voorbeeldje. Je hebt een formuliertje om dingen te verwijderen. Dat formuliertje gebruikt post en stuurt data (id=123) naar example.com/delete.php . In de verwerking wordt _REQUEST gebruikt.
Als ik dan iemand laat klikken op example.com/delete.php?id=123 ziet het formulier ook een id en wordt er dus ook iets verwijderd. En ja, het kan nog zo zijn dat voor die actie bepaalde rechten nodig zijn. Dan moet ik iemand met voldoende rechten op die link laten klikken. Da's niet zo moeilijk als het misschien lijkt.

Had je echter _POST gebruikt dan doet het klikken op het linkje niets, omdat er geen waarde via POST wordt verzonden. En ja, ik weet dat er meer manieren zijn en dat het ook mogelijk is om met bijvoorbeeld javascript een post-request uit te voeren. Maar je maakt het wel lastiger op die manier.

Ander voorbeeld. Stel je hebt een weblog waar bezoekers anoniem kunnen reageren. Dat gaat via een post-formuliertje. Iemand komt erachter dat het ook werkt als je de waardes in de url zet ipv via het formuliertje en zet die url op een forum ofzo. Gevolg, je krijgt 10.000 reacties van "anoniempje" met de tekst "slakkie is gek".
Als je een delete.php form niet de GET accepteert maar in je code staat alleen dat het dmv POST opgestuurd wordt, dan klop je zelf wat stuut je een linkje op: http://opperschaap.net/ditwerktniet en zodra je daar op klikt wordt er een POST verzoek uitgevoerd naar example.com/delete.php met id=1234&hoedje=papier. Problem solved .

Kortom, als je vanwege security redenen iets niet GET zet maar in POST ben je enigsinds naief bezig. Je houdt misschien het beginnende lastpakje buiten de deur, maar anderen die iets meer verstand hebben kunnen die POST wel scripten en die proberen wel wat meer dan 10.000 keer zeggen dat ik gek ben (wat wel klopt overigens ).

Als je echt niet wilt dat bepaalde acties uitgevoerd worden dan ga je access toelaten op basis van IP adres (in Apache, of via je netwerk devices, etc), en zou je in de applicatie laag ook nog gebruik kunnen maken van ACL's (Xins is hier een voorbeeld van, daar kan je calls naar functies toelaten op basis van IP adresses, of je het nou via een GET of een POST uitvoert). En zo kan je van meer dingen gebruik maken om ervoor te zorgen dat er geen oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van je systeem/applicatie.
pi_60611516
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 22:03 schreef slakkie het volgende:

[..]

Als je een delete.php form niet de GET accepteert maar in je code staat alleen dat het dmv POST opgestuurd wordt, dan klop je zelf wat stuut je een linkje op: http://opperschaap.net/ditwerktniet en zodra je daar op klikt wordt er een POST verzoek uitgevoerd naar example.com/delete.php met id=1234&hoedje=papier. Problem solved .

Kortom, als je vanwege security redenen iets niet GET zet maar in POST ben je enigsinds naief bezig. Je houdt misschien het beginnende lastpakje buiten de deur, maar anderen die iets meer verstand hebben kunnen die POST wel scripten en die proberen wel wat meer dan 10.000 keer zeggen dat ik gek ben (wat wel klopt overigens ).
Als een browser iets kan, is het ook te scripten. Maar er zijn wel dingen om het lastiger te maken. En een post-request doen met een (server-side) script gaat vaak niet werken, omdat je niet over de juiste koekjes beschikt. Dus je moet het door een browser laten doen. Is ook best mogelijk met wat javascript, daar niet van.
quote:
Als je echt niet wilt dat bepaalde acties uitgevoerd worden dan ga je access toelaten op basis van IP adres (in Apache, of via je netwerk devices, etc), en zou je in de applicatie laag ook nog gebruik kunnen maken van ACL's (Xins is hier een voorbeeld van, daar kan je calls naar functies toelaten op basis van IP adresses, of je het nou via een GET of een POST uitvoert). En zo kan je van meer dingen gebruik maken om ervoor te zorgen dat er geen oneigenlijk gebruik wordt gemaakt van je systeem/applicatie.
Da's ook geen 100% garantie. Als ik een actie http://opperschaap.net/ditwerktniet wil laten uitvoeren zonder dat ik de rechten heb (lees: op het goede ip zit) dan moet ik zorgen dat ik iemand met de goede rechten op die link laat klikken. Dan kan ik jou wel een mail sturen met een blaatverhaal over die site en een link om aan te klikken. Als je dan half oplet en ziet dat die link naar http://example.org/ gaat dan is dat verdacht en klik je niet. Maar een link naar het goede domein valt minder op, dus is de kans dat je klikt groter.

Maar ik denk dat we het nooit helemaal eens zullen worden.
pi_60611865
Dat denk ik ook
pi_60611958
Los van het security issue. Bij een GET request moet je er *per definitie* van kunnen uitgaan, dat er niks zichtbaar wijzigt. Alleen met een POST operatie moet je records kunnen aanmaken, wijzigen, wissen etc. Dat is voor mensen niet zo belangrijk want wij zien het verschil nauwelijks, maar voor bijv webservices is het belangrijk. Die moeten ondubbelzinnig weten welke operatie iets aan de data van de webapplicatie verandert, en welke niet. En daar is het GET/POST onderscheid zeer bruikbaar voor.

Betekent dus dat je in je applicatiecode ook onderscheid moet maken tussen GET en POST, zodat een operatie die bedoeld is om gePOST te worden, nooit werkt dmv een GET request.

Het is een beetje de discussie tabellen vs divs+css: het werkt allebei en je kan met beide methodes alles wel voor elkaar krijgen, maar het is gewoon het beste om wel duidelijk onderscheid tussen GET en POST te maken. Het is absoluut essentieel als je bijv een RESTful webinterface maakt - sterker nog het is een van de hoekstenen van het RESTful principe. Niet zonder reden.

Als illustratie het vast wel bekende verhaal van iemand die een CMS had gebouwd, en daar alleen GET methodes in had gebruikt. Er werd een hele site ingezet, met veel data. Hij had er geen wachtwoord voorgezet, en het CMS werd op een gegeven moment gespiderd door Google. Gevolg: de hele site gewist. Want alle delete-knoppen waren gewoon linkjes met een GET querystring.
pi_60613207
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 22:36 schreef Farenji het volgende:

Als illustratie het vast wel bekende verhaal van iemand die een CMS had gebouwd, en daar alleen GET methodes in had gebruikt. Er werd een hele site ingezet, met veel data. Hij had er geen wachtwoord voorgezet, en het CMS werd op een gegeven moment gespiderd door Google. Gevolg: de hele site gewist. Want alle delete-knoppen waren gewoon linkjes met een GET querystring.
Priceless
Wel een leuk trucje tegen vervelende klanten, als je een site handig opzet Als een spider langskomt ben je in zeer korte tijd zeer veel data kwijt, met die GETs.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 09:15:31 #242
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_60619535
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 22:36 schreef Farenji het volgende:
Whehehehe . (Je kan me hier opvegen .) Is natuurlijk wel het ubervoorbeeld hoe het niet moet .
phluphy for president!
pi_60630840
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 09:15 schreef WyriHaximus het volgende:

[..]

Whehehehe . (Je kan me hier opvegen .) Is natuurlijk wel het ubervoorbeeld hoe het niet moet .
Tja je zal de mensen de kost moeten geven... en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook wel zulke fouten heb gemaakt - al was ik altijd wel zo slim om er een wachtwoord voor te plempen
pi_60631522
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 16:18 schreef Farenji het volgende:

[..]

Tja je zal de mensen de kost moeten geven... en de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik zelf ook wel zulke fouten heb gemaakt - al was ik altijd wel zo slim om er een wachtwoord voor te plempen
Ik denk dat iedereen wel eens zo'n fout gemaakt heeft.
pi_60631949
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 16:42 schreef Light het volgende:

[..]

Echt niet Haha

Farenji, volgens de RFC heb je wel gelijk (alleen is het wel zo dat de RFC zegt dat een GET wel zaken mag aanpassen maar dat de gebruiker er niet verantwoordelijk voor gehouden kan worden). Tevens moet/behoort een GET cachable zijn, dus 2 calls naar delete.php?id=123 moet hetzelfde resultaat geven. Wat dus niet zal gebeuren als de GET ook geprocessed wordt.
  donderdag 7 augustus 2008 @ 17:05:58 #246
84926 WyriHaximus
Release the hounds smithers!
pi_60632031
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 16:42 schreef Light het volgende:

[..]

Idd, vallen en opstaan, vallen en opstaan babe .
phluphy for president!
  donderdag 7 augustus 2008 @ 19:33:06 #247
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_60635087
kan iemand me even helpen met een regexp?

1eregi("^[a-z0-9_/\-\=]{1,100}$",$var)

Deze matcht goed tegen bijv test/id=22132
Maar als ik test/id=-22312 probeer, dan matcht ie weer niet..?

[ Bericht 0% gewijzigd door DionysuZ op 07-08-2008 19:40:46 ]
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
  donderdag 7 augustus 2008 @ 19:43:07 #248
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_60635297
uhm ik heb het opgelost:

1eregi("^[a-z0-9_/\=-]{1,100}$",$var)

werkt dan weer wel. Kan iemand me vertellen waarom? :P
pi_60635699
Het ligt aan het streepje, als je daarop wil matchen binnen een [ en een ] dan moet je hem altijd achteraan of helemaal vooraan zetten. Anders wordt ie echt als een range operator geinterpreteerd, blijkbaar zelfs als je hem escapet met een backslash (wat op zich best wel raar is).
pi_60635741
Je vertelt niet wat precies de bedoeling is, en dat is meestal wel handig om te weten om te begrijpen of iets wel of niet "werkt". Welke tekens mogen er voorkomen in de string?
Je wil een streepje - gebruiken in een set, als die niet aan het begin of eind van de set staat, dan moet je die escapen met een backslash. Een set met letters, cijfers, streepje en gelijkteken wordt dan [a-z0-9\-=]. Deze set zet je in een string, daarbij moet je tekens als " en \ escapen met een backslash: "[a-z0-9\\-=]".

Is preg_match() niet sneller dan eregi()?
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  donderdag 7 augustus 2008 @ 22:00:33 #251
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_60638346
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 20:04 schreef SuperRembo het volgende:
Je vertelt niet wat precies de bedoeling is, en dat is meestal wel handig om te weten om te begrijpen of iets wel of niet "werkt". Welke tekens mogen er voorkomen in de string?
De tekens die mogen voorkomen in de string zijn alfanumerieke waarden (hoofd- en kleine letters), de /, de _, - en de =.

De bedoeling is eigenlijk heel simpel. Ik heb een pagina url, bijvoorbeeld:
http://www.test.nl/directory/sub_dir/tijd/desc/id=-100

Die met .htaccess wordt herschreven naar http://www.test.nl/index.php?dir=directory&sub=sub_dir&options=tijd/desc/id=-100

Ik wil dan eerst kijken of $_GET["options"] voldoet aan de voorwaarden, daarna deze exploden zodat ik de options kan gebruiken (in dit geval gebruik ik het om een lijst te sorteren op 'tijd' in richting 'desc' voor alle velden met id=-100).
quote:
Je wil een streepje - gebruiken in een set, als die niet aan het begin of eind van de set staat, dan moet je die escapen met een backslash. Een set met letters, cijfers, streepje en gelijkteken wordt dan [a-z0-9\-=]. Deze set zet je in een string, daarbij moet je tekens als " en \ escapen met een backslash: "[a-z0-9\\-=]".
En dat was juist het vreemde. Ik had eerst de - escaped met een \, maar toen deed hij het dus niet. Toen ik hem achteraan zette werkte hij weer wel.
quote:
Is preg_match() niet sneller dan eregi()?
Ja, preg_match() is sneller dan eregi(). Maar in dit geval is het snelheidsverschil verwaarloosbaar, ik match gewoon een redelijk kleine string, en doe dat maar 1x per gelaadde pagina.
pi_60639166
quote:
Op donderdag 7 augustus 2008 22:00 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
En dat was juist het vreemde. Ik had eerst de - escaped met een \, maar toen deed hij het dus niet. Toen ik hem achteraan zette werkte hij weer wel.
Je moet dus 2x escapen:1x voor de regexp zelf, en 1x voor de php string.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:05:16 #253
181657 LordNemephis
computer says no
pi_60658626
hoi iedereen. nog even een vraagje voor het weekend aan:

ik ben bezig met het upgraden van een website van iemand. Onderdeel van die site is een vragenlijst met onder meer een vraag waarop meerdere antwoorden mogelijk die dmv checkboxes kunnen worden aangevinkt.

Op het einde wordt een overzicht gegeven van de gegeven antwoorden en om de een of andere reden krijg ik het maar niet voor elkaar een array simpel uit te lezen |:(

Dit zijn de vragen:

1
2
3
4
5
6
7
8
<?php
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="belasting_jaar[]" VALUE="2003">2003
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="belasting_jaar[]" VALUE="2004">2004
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="belasting_jaar[]" VALUE="2005">2005
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="belasting_jaar[]" VALUE="2006">2006
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="belasting_jaar[]" VALUE="2007">2007
<INPUT TYPE="checkbox" NAME="belasting_jaar[]" VALUE="2008">2008
?>

en dit het stukje code wat op het einde het antwoord op die vraag moet laten zien:
1
2
3
4
5
<?php
foreach( $POST['belasting_jaar'] as $iets ) { 
print_r$iets ); 
}
?>

deze variatie heb ik ook geprobeerd:
1
2
3
4
5
<?php
foreach ( $POST['belasting_jaar'] as &$iets ) { 
print_r($iets);
}
?>

ik doe vast iets heel doms verkeerd maar ik kijk er overheen...anyone?
Programming today is a race between software engineers striving to build bigger and better idiot-proof programs, and the Universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the Universe is winning.
  vrijdag 8 augustus 2008 @ 16:06:22 #254
75592 GlowMouse
l'état, c'est moi
pi_60658667
Doe eens een var_dump($POST) en een var_dump($_POST). En ga ook bedenken of je nou html of xhtml wilt gebruiken (nog uit je vorige post).
eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
pi_60660410
$_POST gebruiken ipv $POST.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')