Soms zie je ze. Van die toeristen. In de trein dan. Van die goedlachse lui; nooit vervelend, altijd aardig.
Hartstikke fijn volk, maar op één puntje scoren lijken ze toch net wat minder dan gemiddelde Nederlander: intelligentiequotiënt.
Onder intelligentie versta ik het vermogen om complexe vraagstukken op te kunnen lossen
dmv. zijn of haar cognitieve vaardigheden. De primaire levensbehoeften bevredigen lukt ze gemakkelijk, anders waren ze er immers niet op de planeet. Een vliegticket boeken lukt ze ook kennelijk, anders waren ze uberhaupt niet hier. Maar zodra het gaat over het openmaken van een WC-deur wat eigenlijk helemaal geen WC-deur is, dáár gaan ze de mist in.
Een situatieschets:
![]()
Het bekende beeld voor veel Fok!kers die regelmatig gebruik maken van de wonderschone Intercity-treinen van de NS: linksmidden een teken dat aangeeft dat de WC zich bevindt aan bovenaan de trap (tussen de wagons in dus) en rechtsmidden in het rood een lampje dat aangeeft of de eerder genoemde WC dan wel of niet bezet is. Je zou zeggen dat elke mongool dit begrijpt, maar je zat ernaast. De toeristen snappen het niet. Het abstracte denken houdt blijkbaar in één klap op wanneer zij de afkorting voor het toilet zien staan. Dit resulteert zich in de werkelijkheid op de volgende manier:
![]()
Ziehier, de toerist (gestript van zijn kenmerken zoals men ziet, stereotypering is nèèèrgens voor nodig, jeweets!) die de deur - of althans in zijn be-le-vings-we-reld aanvaarde deur - probeert open te krijgen, maar faalt. Hard faalt. Dit levert natuurlijk voor mij als helder nadenkende Nederlander YouTube-materiaal op, maar in plaats van het grijpen naar mijn telefoon zie ik hem liever even klunzen en geniet van het schouwspel. Na ongeveer een halve minuut ziet hij dan toch het licht: hij loopt via de glazendeur de trap op en vindt de WC. Ik herhaal, hij vindt de WC. Deze toerist heeft geflikt om het linkerteken binnen een halve minuut juist te interpreteren en in daden om weten te zetten. Het kostte even wat tijd, maar het is hem gelukt. Het is hem gelukt mensen.
En iedereen leefde nog lang en gelukkig.
Klacht: Nee.
[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2008 20:39:34 ]