abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_217975
quote:
op 11-08-1999 om 09:24 PM schreef voyeur het volgende:
Wederom laat Karin merken dat ze iets raars heeft met die sterfte-kans die ze nu nog heeft (65%). Ze is ofwel daar heel slecht over voorgelicht of ze koketteert ermee.
Verder gaat ze in haar 'fascinatie' (mijn woord) met de dood. Ze heeft oprecht gedacht dood te gaan binnen enkele maanden. Had alles al geregeld t/m haar begrafenis (typisch K).

Ik denk dat we in het geval van Karin en haar angst voor de dood de kern van het ethische vraagstuk rond BB raken.

Ik denk niet ze verkeerd is voorgelicht. De artsen hebbeb waarschijnlijk heel duidelijk tegen haar gezegd dat de kans dat de kanker terug komt 65% is. Ik weet dat dit soort getallen zeer exact genoemd worden, om de mensen een enigzins reeele afspiegeling van de ernst van de situatie te kunnen geven. Ook is haar gezegd dat die kans elk jaar 1% zal toenemen.

Ik denk niet dat ze er mee 'koketteert'. Zo'n mededeling is iets wat je hele leven gaat bepalen, en daar kun je vol zelfmedelijden op reageren door apathisch te worden, of juist proberen het verdere verloop van je leven zelf in de hand te houden. Ik vind dat Karin's optreden betreffende deze zaak getuigt van erg veel kracht. Zij heeft een aantal zaken nu al geregeld, zodat ze zich daar geen zorgen over hoeft te maken (begrafenis; de opvang voor haar kinderen) en heeft besloten wat verloren tijd te gaan inhalen (jong getrouwd, vier kinderen) door eens iets geks te gaan doen.

Herhaaldelijk heeft Karin laten merken dat het een opluchting voor haar is om alle zorgen eventjes achter zich te kunnen heebben laten. Ze flirt wat met een "jonge god" en beleeft de hele gang van zaken in het huis zeer intensief. Zij is niet bang haar emoties te laten zien en ik kan me voorstellen dat haar hartverscheurende huilbuien, die in weze soms om onbenulligheidjes gaan, voor haar ook een zuiverend effect kunnen hebben. Tevens heeft ze nu de tijd om sommige dingen nog eens goed te kunnen overdenken, en haar familie te laten wennen aan het idee dat ze er misschien niet altijd zal zijn. Zoals blijkt uit het volgende stuk staat haar man volledig acher haar besluit. (Ik weet het: de bron is wat dubieus, maar het gesprek is te PC om door Story zelf te zijn verzonnen)

Artikel in de Story no. 45.
met dank aan: http://home.wanadoo.nl/goodyman/home.htm

quote:
Heel Nederland heeft de mond vol van Karin (39). In het Big Brother-huis lijkt haar band met de 23-jarige Maurice met de dag inniger te worden. Met als gevolg dat er geruchten de ronde doen dat er tussen hen meer aan de hand is dan enkel een vriendschappelijke relatie. Veronica zou bewust deze scenes niet uitzenden omdat Karin getrouwd is en vier opgroeiende kinderen heeft. Inmiddels leeft heel Nederland wel heel erg mee met de echtgenoot van Karin. Het zien van dit programma moet, volgens velen, voor hem en zijn kinderen ondraaglijk zijn geworden. Tot nu toe wilde Wim, de echtgenoot van Karin, geen enkele reactie geven wanneer hem daarom gevraagd werd. "Het is haar keuze om aan dit programma mee te doen en dat respecteer ik," was het enige wat hij los wilde laten. Maar nu de berichten rondom Karin en hun relatie steeds heftiger worden, besluit Wim in zijn woning exclusief met Story te praten. "Iedereen mag uiteraard zeggen en schrijven wat hij wil, maar nu wordt het ook mij een beetje te gortig," zegt Wim. "Er wordt nu zelfs gezegd dat ik een scheiding zou hebben aangevraagd. Waarom zou ik dat in hemelsnaam doen? Omdat mijn vrouw drie maanden in een huis zit en vriendschap heeft gesloten met een jonge man? Dat is toch klinkklare onzin. Karin en ik hebben een heel gelukkig huwelijk en niets of niemand kan daar verandering in brengen."

Wim spreekt ook tegen dat hij het moeilijk zou vinden om zijn vrouw zo innig met een ander te zien: "Absoluut niet! Ik ben juist blij dat Karin daar iemand heeft gevonden met wie ze kan lachen en bij wie ze kan uithuilen. Je moet er toch niet aan denken om daar honderd dagen te zitten zonder dat je iemand hebt met wie je je gevoelens kunt delen! En iedereen heeft het erover dat ze bij elkaar in bed liggen, maar ik zie daar niets verkeerds in. Ieder mens heeft niet alleen behoefte aan geestelijk contact, maar ook aan lichamelijk contact. Karin ook. Ik maak me daar geen enkele zorgen over. Ik vind het ook een beetje raar dat iedereen zich daar zo mee bemoeit. Karin is enkel aan mij verantwoording schuldig en verder aan niemand. Ook onze kinderen zien in hun relaties niets meer. Zij kijken meer naar Big Brother dan ik, maar dat is vanwege mijn werk. Wanneer ik thuis ben, zitten we met z'n allen voor de televisie en maken we er een echt feest van. Op die manier is Karin toch een beetje bij ons."

Zou Karin in het gewone leven ook contact leggen met iemand als Maurice?

"Honderd procent. Ik weet zeker dat als Maurice in onze omgeving had gewoond, ze na een paar dagen contact had gezocht. Ondanks zijn leeftijd. Karin let daar niet op. Zij kijkt naar het karakter van mensen. Maurice is een lieve, aardige en rustige jongen, en daar houdt Karin van. Ze moet niets hebben van stoer gedrag. Ik ben er ook van overtuigd dat ze elkaar blijven zien na deze honderd dagen. En hij is hier van harte welkom."

Wat is voor Karin nu de echte reden geweest om aan dit project mee te doen? Het is toch niks om je gezin met vier kinderen drie maanden alleen te laten.

"Ten eerste heeft Karin ons niet alleen gelaten. Van tevoren heeft ze alles geregeld. Ze wilde per se dat de kinderen nooit alleen zouden zijn. Maar ze wilde ook niet dat ik mijn werk op een laag pitje zou zetten. Daarom heeft ze een aantal vrienden van ons gemobiliseerd die haar taken in het huis zouden opvangen. En dat gaat uitstekend. Natuurlijk missen de kinderen hun moeder, maar er wordt prima voor ze gezorgd. Het ontbreekt hen verder aan niets. Ik hoef Karin dat ook niet te vertellen, want ik weet zeker dat ze daarvan overtuigd is. Anders was ze hier nooit aan begonnen."

Vooraf zei Karin dat ze wel eens wilde weten hoe haar gezin het zonder haar zou redden. Was dat voor haar de enige reden?

"Voordat Karin zich opgaf voor Big Brother is er heel veel in haar leven gebeurd. Ik wil daar niet te veel op ingaan, maar Karin had dringende behoefte aan een andere omgeving."

In een van de uitzendingen vertelde Karin dat ze borstkanker had gehad en de dood in de ogen had gekeken. Doelt u daarop?

"Karin mag dat dan wel in het huis hebben gezegd, maar ik ga niet voor haar praten. Het enige is dat ze iets heel anders wilde. Haar grenzen verleggen. En na wat ze heeft meegemaakt, kan ik me dat goed voorstellen."

In het huis zitten ze nu over de helft. Van alle vrouwen die begonnen, is Karin nog als enige over. Denkt u dat ze de honderd dagen vol kan maken?

"Ik heb geen idee. Ik vind wel dat Karin het heel goed doet. Ze is zichzelf en probeert er echt iets van te maken. Ook door anderen aan te sporen om niet alleen maar op de bank te zitten. Dat herken ik heel erg in Karin. Ze heeft echt haar eigen plekje verworven. Maar of ze het volhoudt? Het geld is voor Karin de reden niet. Ik denk ook dat ze zonder dat kwart miljoen mee had gedaan. Maar ik weet wel dat hier iedereen in huis heel erg blij zal zijn wanneer ze terugkomt. Of dat nu volgende week is of op 1 januari volgend jaar. Want hoe goed het hier ook gaat, we missen haar elke dag."

Karin heeft dus wel een heel bijzondere vorm van therapie gekozen, en dat is haar goed recht.

Maar een andere zaak is of het ethisch juist was van Veronica om Karin als één van de negen uit te kiezen.
Gezien de veelgeroemde psychologische tests lijkt het mij vrijwel onmogelijk dat de psychologen zich niet bewust zijn geworden van de diepere achtergronden achter Karin's besluit om mee te willen doen aan het programma.
Ik vrees dat het voor Veronica dan ook één van de redenen is geweest om haar in het huis te

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_217976
  dinsdag 9 november 1999 @ 07:58:00 #3
1377 jjanet
big mother is watching you too
pi_217977
En dan is het maar de vraag: is het ethisch verantwoord om het zeer persoonlijke probleem van Karin's mogelijk naderende dood bewust het onderwerp te maken van een amusementsprogramma waarvan de betreffende persoon de impact op de Nederlandse samenleving, en haar toekomst ná het programma, onmogelijk juist heeft kunnen inschatten?

Ik vraag me af hoe VOO Karin's ziekte en evt. angst voor de toekomst BEWUST tot onderwerp heeft kunnen maken... misschien hoopte Humwie dat Karin erover zou beginnen, maar hopen is niet 'bewust tot onderwerp maken'.
Verder denk ik dat Karin vrouws en dus wijs genoeg is om zich te realiseren dat waarschijnlijk juist dit uitgezonden zal worden en daarmee dus 'landelijk wereldnieuws' Dan de impact; denk je echt dat de evt. impact van Karins verhaal zo verschrikkelijk voor de maatschappij en/of voor Karin is?

Ik denk dat Karin heel goed weet wat ze verteld en waarom.

Is het ethisch verantwoord?
Naar mijn normen en waarden wel.
Wat mij brengt tot de volgende vraag:
is het ethisch verantwoord Ruud nog langer in dit programma op te laten treden? Wat mij betreft mag Ruud elk uur, geheel prive,'de hand aanzichzelf slaan', als hij dan belooft er niet meer over te praten .

pi_217978
Welkom JJanet,

om mijn standpunt nog te verduidelijken even het volgende.

Ik stelde de vraag maar het moge duidelijk zijn dat ik Veronica niet ethisch vind handelen. Ik weet niet of je al langere tijd meeleest, maar ik ben na vele discussies in 'voer voor P' tot de conclusie gekomen dat de orginele bewoners de impact van BB niet goed hebben kunnen inschatten, dat ze als wilsonbekwame poppetjes zijn onderworpen aan de steeds veranderende regels van BB, en dat ze op dit moment daarom geen rationele beslissingen nemen over wat ze ter sprake brengen.

Ik denk wel degelijk dat Hummie wel degelijk 'bewust' de dood tot onderwerp heeft gemaakt, gesteld dat ze zich goed heeft laten voorlichten door de psycho's. Het is een kwestie van tijd voordat een onderwerp waar iemand zich maandenlang intens mee heeft bezig gehouden ter sprake komt op het moment dat er een periode van rust en reflexie optreedt. De kans dat Karin's angst voor de dood vroeg of laat besproken zou worden lijkt me 100 %.

Overigens bedoelde ik niet dat het ter sprake komen van Karin's dood de Nederlandse Maatschappij zou doen veranderen. Ik bedoelde te zeggen dat zo iets persoonlijks besproken zou worden door Jan en Alleman van het Nederlandse publiek. En dat ze zich dat niet goed realiseert of zou kunnen realiseren.

Wat betreft je opmerking over Ruud. Inderdaad zou ook hij tegen zichzelf beschermd moeten worden. Wie kan hem nou nog serieus nemen als hij zichzelf maandenlang als oversexte maniak heeft gepresenteerd. Daar kan je toch alleen maar medelijden mee hebben?

[Dit bericht is gewijzigd door Hunter (Datum 09 November 1999).]

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
  dinsdag 9 november 1999 @ 08:53:00 #5
1377 jjanet
pi_217979
[quote]op 11-09-1999 om 08:23 AM schreef Hunter het volgende:
Welkom JJanet,

om mijn standpunt nog te verduidelijken even het volgende.

Ik stelde de vraag maar het moge duidelijk zijn dat ik Veronica niet ethisch vind handelen. Ik weet niet of je al langere tijd meeleest, maar ik ben na vele discussies in 'voer voor P' tot de conclusie gekomen dat de orginele bewoners de impact van BB niet goed hebben kunnen inschatten, dat ze als wilsonbekwame poppetjes zijn onderworpen aan de steeds veranderende regels van BB, en dat ze op dit moment daarom geen rationele beslissingen nemen over wat ze ter sprake brengen.

ik denk dat de bewoners nog steeds (voor hun) rationele beslissingen maken, en dat Karin daarin de meest rationele is.

ik lees al langer mee, reageer wat minder, en vraag mij af hoe je eigenlijk kunt verwachten dat veronica ethisch zou handelen.. 't lijkt me toch een omroep voor jong en wild etc.
Om de bewoners nu te benoemen als wilsonbekwame poppetjes... dat gaat me te ver, ze beseffen heel goed dat alles uitgezonden zou kunnen worden (remember willems waarschuwingen aan Mona).
en ja je hebt gelijk, ze zijn onderworpen aan de steeds veranderende regels, maar ze beseffen tegelijkertijd dat dat 'de regels' zijn.

oja.. dank voor welkom :-)

dinsdag 9 november 1999 @ 08:57:00 #6
1377 jjanet
pi_217980
oja , nog vergeten:

ik blijf erbij dat Karin weet wat ze doet, en vind het erg fijn dat er eindelijk over iets gesproken wordt door de bewoners.

Mocht Humwie dit verwacht hebben, dan vind ik het niet zo erg.

pi_217981
Ik moet even het volgende kwijt:

Sorry maar ik vindt deze Topic eigenlijk niet kunnen, natuurlijk wel het onderwerp om over kanker te praten maar ik denk dat we moeten oppassen dat we het niet voor karin gaan invullen. Ik vindt het al moedig dat ze nu langzaam zulke dingen van zichzelf loslaat, laten we haar daarin respecteren en niet zulke opmerkingen plaatsen zoals ik ergens las in een andere topic, we gaan allemaal dood, dat slaat werkelijk nergens op.

BB is een project van VOO en ze willen eraan verdienen dat snapik wel, maar laten we niet vergeten dat het wel mensen zijn die gevoelens hebben en al het een en ander mee hebben gemaakt.

Dat wilde ik toch even kwijt

Oliebol soms met, soms zonder poedersuiker >^..^<
pi_217982
quote:
op 11-09-1999 om 08:23 AM schreef Hunter het volgende: dat ik Veronica niet ethisch vind handelen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de orginele bewoners de impact van BB niet goed hebben kunnen inschatten, dat ze als wilsonbekwame poppetjes zijn onderworpen aan de steeds veranderende regels van BB, en dat ze op dit moment daarom geen rationele beslissingen nemen over wat ze ter sprake brengen.

Wat een scherpe conclusies weer. Big Brother is een groot complot, bedacht om de bewoners willoos te onderwerpen en slachtoffer te maken, bla bla bla. Wat een b***shit. NIEMAND heeft kunnen voorzien hoe groot de impact van Big Brother zou zijn, zelfs het 'grote boze Veronica' niet. Wat wel een feit is, is dat de bewoners vantevoren wisten dat alles, maar dan ook alles wat ze doen en zeggen in principe uitgezonden kan worden. Als dat teveel voor ze wordt, kunnen
ze hun koffer pakken en vertrekken.

pi_217983
quote:
op 11-09-1999 om 09:20 AM schreef Mannetje het volgende:
Wat wel een feit is, is dat de bewoners van tevoren wisten dat alles, maar dan ook alles wat ze doen en zeggen in principe uitgezonden kan worden. Als dat teveel voor ze wordt, kunnen ze hun koffer pakken en vertrekken.

Ook jij welkom, mannetje. Het punt is juist dat de bewoners juist niet *kunnen* bepalen wanneer het teveel wordt, omdat ze de reactie van buitenaf niet kunnen bepalen.

pi_217984
quote:
op 11-09-1999 om 09:17 AM schreef oliebol2000 het volgende:
Ik moet even het volgende kwijt:

Sorry maar ik vindt deze Topic eigenlijk niet kunnen, natuurlijk wel het onderwerp om over kanker te praten maar ik denk dat we moeten oppassen dat we het niet voor karin gaan invullen. Ik vindt het al moedig dat ze nu langzaam zulke dingen van zichzelf loslaat, laten we haar daarin respecteren en niet zulke opmerkingen plaatsen zoals ik ergens las in een andere topic, we gaan allemaal dood, dat slaat werkelijk nergens op.

BB is een project van VOO en ze willen eraan verdienen dat snap ik wel, maar laten we niet vergeten dat het wel mensen zijn die gevoelens hebben en al het een en ander mee hebben gemaakt.

OBY2K, in feite zijn we het juist heel erg met elkaar eens. Ik grijp het voorbeeld van Karin's ziekte alleen maar aan om het onderliggende probleem van het programma (nog maar eens) aan te snijden.

Overigens was die opmerking dat iedreen dood gaat ook van mij, en niet kwaad bedoeld. zonder al te persoonlijk te worden mag ik wel stellen dat ik Karin in deze kwestie juist heel goed denk te kunnen begrijpen.
Dat we het hier bespreken is een element van die door mij genoemde impact die het programma heeft.

En ik hoop dat de reacties in deze topic beschaafd kunnen blijven. Uit voorzorg
vraag ik onze moderators bij deze om
de topic te verwijderen of te sluiten als de reacties anderszins blijken te zijn.

dinsdag 9 november 1999 @ 09:44:00 #11
1505 Lecy Luto
Bijna raak...........
pi_217985
Ik ben het met Hunter eens.
Natuurlijk ging Karin erin met het idee dat de mogelijkheid erin zat dat ze een BN zou kunnen worden en dat is haar ook bevestigd door de nieuwkomers in het BB-huis, maar ik denk ook dat ze zich niet realiseert dat wanneer zij uit het huis stapt toch een van dé vragen zullen gaan over haar ziekteverleden, en ook al staat Karin stevig met de benen op de grond, ook zij zal dit niet leuk vinden, omdat de roddelpers het toch allemaal weer in ander verband zet en dramatischer zal uittekenen.
  dinsdag 9 november 1999 @ 09:51:00 #12
1544 Tonto
King of the Piel
pi_217986
Oneens. Mona en Sabine waren toch de twee waar heel Nederland negatief over deed, en die twee redden zich prima op dit moment, en dat terwijl vooral Mona toch niet het schoolvoorbeeld van een sterk en zelfverzekerd persoon is. M.a.w. de negatieve gevolgen na BB zijn niet zo groot als menigeen stelt. Denk ik. Soms. Niet dan? Ja, toch.
De balleuh... en houw ze wèrrem

dinsdag 9 november 1999 @ 10:16:00 #13
1505 Lecy Luto
Bijna raak...........
pi_217987
Het gaat er niet om of er negatief gezeur is en hoe men daar mee omgaat, natuurlijk komt Karin daar ook wel overheen. Maar na het BB-huis geconfronteerd worden met negatieve publiciteit of met je ziekteverleden, dat je zelf hebt aangehaald, is toch wel een verschil. Sabine en Mona werden geconfronteerd met hun door Veronica getoonde en vervormde karakter. Dit is logisch en gemakkelijk te verdedigen. Bij een ziekteverleden zoals dat van Karin is het normaal dat Karin daar af en toe over moet praten, maar wanneer zij uit het huis komt ben ik bang dat zij dat zichzelf kwalijk neemt, grote kans dat Karin de publiciteit die daaraan gewijd wordt aan zichzelf wijt en dat is gewoon een niet leuk gevolg hieraan. Maar misschien valt het allemaal wel mee, en wordt Karin ook door de pers enigzins met gerespecteerd en met rust gelaten???????????????????????????????????
pi_217988
Ik krijg een beetje het idee alsof Karins ziekte iets is waar ze zich voor zou kunnen/moeten schamen volgens sommigen van jullie (bijv. Hunter), omdat ze het achteraf erg zou vinden dat het is uitgezonden. Het lijkt mij niet iets om je voor te schamen. Of bedoelen jullie dat niet?
Ik heb juist heel veel bewondering voor Karin gekregen door hoe ze over haar ziekte praat (ik heb ook een aantal gesprekken op de streams meegekregen). Hieruit blijkt m.i. dat ze het er heel moeilijk mee heeft gehad (logisch) en nog steeds wel heeft, maar dat ze er nu op een hele goede manier mee om kan gaan. Ik denk dat dat ook in de uitzendingen naar voren is gekomen en ik kan me niet voorstellen dat er mensen zijn die haar daarop aanvallen.
Verder denk ik ook dat als ze na het BB-project niet meer in de belangstelling wil staan, ze dat ook wel kan vermijden. Kijk maar naar haar man, die is ook nog niet op tv en in de bladen geweest (m.u.v. dit interview in de Story waar hij zelf voor heeft gekozen). Als ze de hele tijd volhoudt om nergens te verschijnen, zwakt na een paar weken de belangstelling wel af. En die eerste paar weken roddelpers kan ze m.i. wel doorstaan want ze is sterk genoeg.
pi_217989
De druk van buiten is inderdaad niet te voorzien. Toch weet iedere bewoner dat alles wat ze zeggen in principe voor iedereen die dat wil te volgen is en gevolgen zou Kunnen hebben. Als er dan toch onderwerpen besproken worden, is dat met die kennis in het achterhoofd. Voor de rest sluit ik me aan bij Sombie. Het onderwerp is niet iets om je voor te schamen. De manier waarop Karin er mee bezig is, kan denk ik zelfs mensen in dezelfde situatie tot steun zijn.
pi_217990
HUnter inderdaad denken we hetzelfde, maar persoonlijk vindt ik dat je deze topic moet sluiten, mensen worden afgerekent op dingen en dat lijkt me niet goed. Ik vindt dat het een persoonlijke topic wordt tov Karin en dat moeten we niet hebben en ik vindt ook dat dat niet kan om eerlijk te zijn.

Maar goed het is jou topic, wie ben ik om te zeggen dat het beter is hem te sluiten.

In ieder geval als je hem niet sluit hou het dat alsjeblieft in de gaten zoals jij zei in je reactie..

pi_217991
In Voer voor Psychologen heb ik het al een keer gezegd, en ook dit topic verleidt me om het weer te zeggen. De mensen die de neiging hebben om de 'oorspronkelijke' bewoners in bescherming te nemen beginnen me ondertussen een beetje te vervelen. In het begin van het programma was de ethische discussie relevant en interessant, maar ondertussen kan het geen kwaad ook even wat empirische informatie te bekijken. En die is dat elk van de bewoners die het huis heeft verlaten het prima doet terug in het echte leven. Zelfs de 'zwakke' Mona is bepaald niet het slachtoffer waar iedereen haar voor aan zag. Ze krijgen wat ze willen en hebben stuk voor stuk op het moment dat ze de drempel van het huis naar buiten over stapten de teugels van hun eigen leven weer in handen genomen. Ik zit zelf in een kwetsbare periode in m'n leven met (soms te) veel zelfreflectie, maar ik zou toch eerder ziek worden van mensen die me behandelen als een kasplantje dan mensen die me confronteren met m'n eigen woorden, m'n eigen uitgesproken twijfels over dit leven.

Ik heb gesproken

pi_217992
Voorwaar een gevoelige snaar die je daar raakt, Hunter. Ben erg blij met de relativerende reacties van velen in deze thread, maar het doet niets af aan de kern die jij in één zin stelt:
"Het punt is juist dat de bewoners juist niet *kunnen* bepalen wanneer het teveel wordt, omdat ze de reactie van buitenaf niet kunnen bepalen."

Laten we niet vergeten dat het juist DIT Forum is geweest waarin Karin "een pedofiel"
genoemd werd, naast ettelijke andere scheldnamen. (Ik weet: het woord alleen al in combinatie met haar naam doet pijn aan je ogen om naar te kijken, maar het is de waarheid inzake de geschiedenis van dit Forum zijn inhoud, en ik vind dat die ons niet hard genoeg kan aanstaren! En roep nou niet meteen: dat was de verantwoordelijkheid van die en die poster: alsof daarmee de zaak is afgedaan. Het was een gevolg van het via TV 'openbaar bezit maken' van het dagelijks leven van een groepje mensen (onder extreme condities ook nog). En ZONDER dat betrokkenen konden ingrijpen op het moment dat dit soort gevolgen plaatsvonden. In de journalistiek is het 'principe van hoor en wederhoor' vrij algemeen en wordt zelfs door roddelbladen meestal gebruikt. Rectificaties van foute berichten is net zo'n gebruik in de geschreven pers. Maar al dit soort menselijk/ethische beveiligingen bestaan niet in de besproken setting hier: electronische media met hun snelheid, cyber-forums zonder drukpers-vertraging, video-editing van een dag-verloop + commerciële agenda van kijkcijfer-gehalte, dit alles gaat verre uit boven de menselijke capaciteit om zich van eigen handelen bewust te zijn, en na dit handelen corrigerend te werken op eventueel ontstane verkeerde indruk.
Alles filmen van wie dan ook op een willekeurige dag: stel het je maar voor van jezelf sinds je vanochtend opstond (ik heb 't al eerder aangehaald) en ik daag iedereen hier uit om dan toestemming te geven "met de zekerheid dat je dat van tevoren wist". Rationaliteit schiet hier ten enen male tekort: juist omdat 90 % van ons handelen uit niet rationele motieven en impulsen voortkomt.
Alles filmen en dan uitzenden met een commerciële agenda: graadje erger, des-informatie doet zijn intrede.
Iedereen laten kijken naar video-streams nog vóór het video-editing-proces: nóg een graadje erger, want volkomen onbeheersbaar door wie dan ook.
Kijkers zich laten verzamelen in een cyber-forum en in hun impulsieve reacties elkaar laten meeslepen in de roes van sensatie en ogenschijnlijke anonimiteit: en daar is dan FOK!Forum, VOO-Forum, en ettelijke meer aan 't eind van het rijtje gevolgen: en we hebben gezien wat dat oplevert...
Dit Topic zou misschien thuishoren in "BB-Watchers - voer voor psychologen" maar de omzichtigheid waarmee hierboven gesproken wordt door velen spreekt boekdelen: voor mijzelf is het een voortdurende 'plaatsvervangende schaamte en gêne' die ten top steeg toen op een willekeurige avond ons plotseling zicht werd verleend op 2 jonge mensen onder een bewegend dekbed.

Ga maar in hun schoenen staan - dat lijkt mij 't minste wat we kunnen doen, ook in geval van Karin.

dinsdag 9 november 1999 @ 12:55:00 #19
739 BadGirl
Pas op hoor, ik blaas!
pi_217993
Volgens mij had niemand hier beter op kunnen reageren Moor!

She's a bad girl, she's a bad girl. Ain't it a shame when a girl goes bad, it's enough to drive you mad.
pi_217994
HIz, waarom zo opgefokt?...en je zegt dat je die mensen begint te vervelen, een forum is een OPEN forum

Voor deze reacties in DEZE Topic was ik dus al bang. Ik reageer verder niet meer op deze topic. Ik heb zo mijn mening over waarom ik het niet goed vindt dat deze PERSOONLIJKE topic gericht op 1 persoon uit BB huis zo in het licht moet...Laat Karin toch met rust!!

pi_217995
Ik snap het probleem niet. Iedereen die in dit topic heeft gereageerd heeft dit m.i. op integere manier gedaan. Karin wordt niet aangevallen, bekritiseert, lastiggevallen, etc. Ze wordt besproken; we vragen ons af hoe het verder met haar zal gaan, naar mijn idee vanuit een werkelijke interesse voor Karin en haar (geestelijke) welstand. Wat is hier fout aan?
pi_217996
sombie daar is helemaal niets fout aan, je hebt gelijk als je het van dat oogpunt ziet, maar helaas zijn er ook anderen.

Misschien wordt het ook teveel "opgeblazen" en dat was niet de bedoeling, als dat zo is sorry daarvoor....dat geldt ook voor de anderen in deze topic. Misschien reageer ik wel te fel door eigen ervaringen.

nogmaals sorry

pi_217997
Oliebol,

Mijn reactie was niet opgefokt, je hebt gelijk als je denkt dat achter de verveling een echt gevoel zit. Namelijk het gevoel dat de psychologiserende benadering voor mijn gevoel is doorgeslagen. Ook bij mij zit er een persoonlijke ervaring achter. Namelijk die van een extrovert persoon, die ook over z'n intiemste problemen kan praten met mensen, daardoor die mensen inzicht geeft in m'n twijfels over mezelf, maar het niet kan uitstaan als de personen met wie ik dat doe het niet kunnen opbrengen om vervolgens ooit nog een normaal gesprek te voeren. Ook als je je ziel hebt blootgelegd wil je nog wel eens praten over het weer, een programma op TV, de beurskoersen of gewoon domweg over iets nikserigs. Ook het diepste gesprek heeft het in zich om een zinloze herhaling van zetten te worden. En dat is dan ook mijn bezwaar bij het forumonderdeel 'VvP' dat ik in het begin leuk vond, vervolgens steeds saaier (dit bedoelde ik met vervelend) en dat ik ondertussen niet meer lees omdat het alleen maar meer van hetzelfde is geworden.

pi_217998
Oliebol2000, je hoeft je niet verontschuldigen hoor. Jij geeft gewoon jouw mening en ik ben het daar niet mee eens. Niks mis mee, moet kunnen. Ik begrijp trouwens wel waar je bang voor bent (het afkatten e.d. van de bewoners) maar dat zie ik hier niet gebeuren. Ik hoop juist dat dit soort topics waarin genuanceerd en met empathie over de bewoners wordt gesproken, anderen (die wel de neiging tot het platvoers afmaken van de bewoners hebben) daar ook wat genuanceerder over gaan denken. Van uit dit gezichtspunt is de titel van het topic inderdaad misschien wat ongelukkig gekozen.

[Dit bericht is gewijzigd door sombie (Datum 09 November 1999).]

dinsdag 9 november 1999 @ 20:44:00 #25
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_217999
Het is goed te zien dat het programma (hoe negatief we soms ook zijn) zo veel los maakt bij de mensen, want de uitzending van vanavond heeft velen aan het denken gezet. Ik kan me heel goed voorstellen dat Karin deze periode als een soort 'herstel'-tijd ziet en ook knap zoals ze haar verhaal vertelt. Ze is zich heel goed bewust dat Nederland meekijkt en daarom vertelt ze haar verhaal ook, denk ik. Sinds ze met z'n vijven zijn overgebleven, ben ik haar anders gaan bekijken en heb zelfs respect voor haar gekregen. Dat gedoe met Maurice is gelijk een beetje op de achtergrond verdwenen. Knap staaltje werk van Karin dus. Ik denk dat we dit niet als iets negatiefs moeten zien van VOO, maar als het bespreekbaar maken van een moeilijk onderwerp. Getuige ook enkele reacties op deze topic.
Als je niet lacht, ben je dood.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')