abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 8 juli 2008 @ 09:56:24 #76
65490 whoops
Home is where the heart is...
pi_59965874
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 09:49 schreef schwa78 het volgende:
Hij loopt nog steeds 6 minuten achter terwijl die command wel lijkt te werken.

Waar zou het anders aan kunnen liggen?
Dit commando update hem a.d.h.v. de atoomklok (uiteindelijk). Wat gebruik je als referentie? Misschien dat die 6 minuten voor staat?
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_59965958
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 09:56 schreef whoops het volgende:

[..]

Dit commando update hem a.d.h.v. de atoomklok (uiteindelijk). Wat gebruik je als referentie? Misschien dat die 6 minuten voor staat?
Hoe bedoel je precies? Ik gebruik PHP scripts die gebruik maken van de unix timestamp, time(). De gegevens worden opgeslagen in de MySQL database en vervolgens weer uitgelezen en via de volgende functie in een tijdstip omgezet.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
function datum($datum)
{
   $day_nr = date("j", $datum);
   $months = array("jan", "feb", "maart", "april", "mei", "juni",
   "juli", "aug", "sep", "okt", "nov", "dec");
   $month = date("m", $datum);
   $month_result = $months[$month-1];
   $year = date("Y - G:i", $datum);
   return $day_nr." ".$month_result." ".$year;
}
  dinsdag 8 juli 2008 @ 10:06:22 #78
65490 whoops
pi_59966038
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 10:01 schreef schwa78 het volgende:

[..]

Hoe bedoel je precies? Ik gebruik PHP scripts die gebruik maken van de unix timestamp, time(). De gegevens worden opgeslagen in de MySQL database en vervolgens weer uitgelezen en via de volgende functie in een tijdstip omgezet.
[ code verwijderd ]
Wat ik bedoel is: waarmee vergelijk je de klok van je linux systeem? Het kan best zijn dat de klok van je linux machine wel goed staat, maar je werkstation (of mobiel, of iets anders waarmee je hem vergelijkt) 6 minuten voor staat. Dat bedoel ik met 'wat gebruik je als referentie'
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
pi_59966193
Hehehe, zowel mijn mobiel als de klok op mijn pc'tje en ik weet vrij zeker dat die goed lopen

Moet ik na het gelijkzetten nog andere stappen uitvoeren om de wijzigingen door te voeren ofzo?
  dinsdag 8 juli 2008 @ 10:19:52 #80
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_59966238
quote:
Op maandag 7 juli 2008 20:14 schreef popolon het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar goed:

We hebben op het werk nogal wat exotische applicaties die Windows (XP) vereisen maar ook een behoorlijk aantal waar me met (open)office al goed uit de voeten zouden kunnen.

Is er een handige bron waar ik veel info kan halen mbt aanmelden in de Active directory, uitvoeren van KiXscripts etc ? Dus eigenlijk een goed functionerend werkstation die gebruik kan maken van alle Windows services. (AD, file shares, exchange, KiX scripts etc.)

WINE ga ik zeker bekijken maar het gaat me nu vooral om de aanmelding en uitvoering van Win2003 policies en scripts in de AD.
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar er zijn een aantal alternatieven voor outlook om van je exchange omgeving gebruik te maken (bv evolution) en active directory is ook ondersteund door Ubuntu. Maar dat had je vast zelf al gevonden.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 10:34:54 #81
65490 whoops
pi_59966499
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 10:16 schreef schwa78 het volgende:
Hehehe, zowel mijn mobiel als de klok op mijn pc'tje en ik weet vrij zeker dat die goed lopen

Moet ik na het gelijkzetten nog andere stappen uitvoeren om de wijzigingen door te voeren ofzo?
Voor zover ik weet zou het bovenstaande commando het direct moeten doorvoeren.

Wat je ook kan doen is de tijd van de lokale klok van je machine handmatig instellen:
quote:
sudo date 07081035
Daarmee stel je de datum in op maand 07, dag 08, uur 10 en minuut 35.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 10:37:53 #82
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59966544
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 09:41 schreef whoops het volgende:

[..]

sudo /usr/sbin/ntpdate -d -v ntp.xs4all.nl

-d? Dat is toch debug?
quote:
-d Enable the debugging mode, in which ntpdate will go through all
the steps, but not adjust the local clock. Information useful for
general debugging will also be printed.
Ik denk dat je -b wilt, dus:

1sudo /usr/sbin/ntpdate -b -v ntp.xs4all.nl
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  dinsdag 8 juli 2008 @ 10:47:20 #83
65490 whoops
pi_59966735
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 10:37 schreef Iblis het volgende:

[..]

-d? Dat is toch debug?
[..]

Ik denk dat je -b wilt, dus:
[ code verwijderd ]
Inderdaad je hebt gelijk, het moet -b zijn... Nooit op gelet eigenlijk, zo even m'n crontab aanpassen...

Het vreemde is, bij m'n Ubuntu 6.06 bakkie wordt hij goed ingesteld als ik -d gebruik, maar bij m'n Debian Lenny niet...
quote:
whoops@host:~$ sudo date 07081040; sudo ntpdate -d <internal_ntp>; date
Tue Jul 8 10:40:00 CEST 2008
8 Jul 10:40:00 ntpdate[12239]: ntpdate 4.2.0a@1:4.2.0a+stable-8-r Mon May 29 02:48:42 UTC 2006 (1)

* NTPDATE OUTPUT *

8 Jul 10:45:41 ntpdate[12239]: step time server <internal_ntp> offset 341.555344 sec
Tue Jul 8 10:45:41 CEST 2008
pi_59966764
Thanks! Dat sudo 07081047 deed precies wat ik wou!
  dinsdag 8 juli 2008 @ 13:36:25 #85
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_59970657
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 10:19 schreef Visitor.Q het volgende:

[..]

Ik heb er verder geen ervaring mee, maar er zijn een aantal alternatieven voor outlook om van je exchange omgeving gebruik te maken (bv evolution) en active directory is ook ondersteund door Ubuntu. Maar dat had je vast zelf al gevonden.
Had ik al gevonden ja. Toch bedankt, ben eigenlijk nieuwsgierig naar mensen met ervaringen. Ik zal er nog eens induiken.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 9 juli 2008 @ 14:54:42 #86
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_59996493
als ik een programma download voor linux krijg ik: naam.tar.gz2
hoe installeer ik dit?

sudo apt-get install naam.tar.gz werkt niet.

ben nog een beginner in linux..
Disturbed Mind
Het leven: Soms ben je de duif, soms het standbeeld.
  woensdag 9 juli 2008 @ 15:16:05 #87
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_59997006
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 14:54 schreef Pizzahut het volgende:
hoe installeer ik dit?

Dat klopt, het is namelijk een ingepakt bestand, vergelijkbaar met .zip of .rar. Met apt-get install <pakket-naam> installeer je een pakket uit de voorraad van je distributie, waarschijnlijk Debian of Ubuntu. Als het pakket daarin zit, moet je dat doen. Anders moet je het zelf installeren. In sommige gevallen kun je een los pakket als .deb downloaden, maar meestal krijg je de source in je maag gesplitst als .tar.gz; dit moet je zelf compileren. Dat kan voor een beginner nog wel wat werk zijn, dus om welk programma gaat het?

Je pakt het namelijk als volgt uit: tar -xvzf naam.tar.gz – maar dan heb je waarschijnlijk een hele hoop bestanden, zonder dat je er direct iets mee kunt.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  woensdag 9 juli 2008 @ 15:24:44 #88
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_59997194
Voordat je begint: weet je zeker dat het programma dat je hebt gedownload van een betrouwbare bron komt? Je kunt een ingepakte tar.gz uitpakken met het commando
1 tar xvf naam.tar.gz 
. Je krijgt dan een directory, ga daar in en nu zijn er doorgaans 2 mogelijkheden. Ofwel er zit een binary in (die is dus al gecompiled) en die zou je meteen moeten kunnen starten. Handig is om zo'n programma te verplaatsen naar /home/username/install/programma zodat je daar alles bij elkaar krijgt. De tweede mogelijkheid is dat je met de source code zit. Daarvoor moet je eerst even build-essential installeren (sudo apt-get install build-essential). Wat er verder gebeurt is eigenlijk bij elk programma dat je gaat compilen verschillend, maar meestal gaat het als volgt:
eerst voer je in de directory waarin je zojuist hebt uitgepakt het commando ./configure uit. Daarna kijk je of er geen errors zijn, en kun je ook echt compilen door het commando make. Tenslotte installeer je het programma met sudo make install.
Let op: dit is allemaal zeer beknopt opgeschreven en je zou er goed aan doen er bij twijfel wat meer over te lezen (bv howto's over compilen van source code). Er zit ook meestal (altijd?) een readme file bij de source code, daarin staat ook hoe het compilen doorgaans in zijn werk gaat.
pi_60024211
quote:
Op dinsdag 8 juli 2008 10:49 schreef schwa78 het volgende:
Thanks! Dat sudo 07081047 deed precies wat ik wou!
Eenmalig ja. Als het een server betreft zou ik als ik jou was even zoeken naar de service "ntpd" en deze activeren op je server.

Deze service zorgt er voor dat de tijd altijd goed staat op je server. Wat er nu gebeurd is dat je de tijd eenmaal goed gezet hebt, maar omdat jou eigen hardware clock niet erg precies is staat de tijd binnenkort weer verkeerd.

Overigens wil je dat ntp commando niet in je crontab hebben, en kan je beter ntpd gebruiken. Met het cron commando is het mogelijk dat de tijd ineens een sprong voor of achteruit in de tijd neemt, waar sommige processen niet al te blij mee zijn. De ntpd service zorgt er voor dat de tijd gelijk gehouden wordt, en als er aanpassingen gedaan moeten worden deze in kleine stappen gedaan worden.

Genoeg over te vinden op google overinges
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
pi_60038149
quote:
Op woensdag 9 juli 2008 14:54 schreef Pizzahut het volgende:
hoe installeer ik dit?

Is het geen source file?
zo ja dan moet je zoiets als dit doen: (ik ben meer van FreeBSD, kan het mis hebben)

tar -xf naam.tar.gz2
cd naam
./configure
make
make install
pi_60043813
quote:
Op vrijdag 11 juli 2008 11:52 schreef blOrfje het volgende:

[..]

Is het geen source file?
zo ja dan moet je zoiets als dit doen: (ik ben meer van FreeBSD, kan het mis hebben)

tar -xf naam.tar.gz2
cd naam
./configure
make
make install
Gewoon het "zip" bestand even uitpakken met bovenstaand tar commando, en vervolgens de README die meestal aanwezig is in dit soort bestanden lezen.

Mocht je moeten compileren zoals hierboven beschreven staat, doe dat dan niet onder root
PSN: Cidolfas - FFXIV: Cidolfas Windu
  zondag 13 juli 2008 @ 16:20:58 #92
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_60077176
Ik heb een vraagje over kiba-dock, hoe krijg ik dit geintaleerd op 8.04 (ubuntu)
de terminal kent svn niet, is sudo hier de opvolger van oid? aangezien in elke tutorial die ik kan vinden hierover gaat over 7.10 en maken ze gebruik van svn.
Disturbed Mind
pi_60077889
quote:
Op zondag 13 juli 2008 16:20 schreef Pizzahut het volgende:
Ik heb een vraagje over kiba-dock, hoe krijg ik dit geintaleerd op 8.04 (ubuntu)
de terminal kent svn niet, is sudo hier de opvolger van oid? aangezien in elke tutorial die ik kan vinden hierover gaat over 7.10 en maken ze gebruik van svn.
Als je de laatste versie met svn als sourcecode formaat wil compileren en zelf installeren dan heb je wel het pakket subversion nodig. Dat kun je installeren met synaptics of met "sudo apt-get install subversion".

Je kan ook gewoon de ubuntu packages gebruiken.
  zondag 13 juli 2008 @ 17:14:02 #94
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_60078129
quote:
Op zondag 13 juli 2008 17:01 schreef Farenji het volgende:

[..]

Als je de laatste versie met svn als sourcecode formaat wil compileren en zelf installeren dan heb je wel het pakket subversion nodig. Dat kun je installeren met synaptics of met "sudo apt-get install subversion".

Je kan ook gewoon de ubuntu packages gebruiken.
daar staat dus weer alleen tot en met feitsy (bij die packages link)

svn is overgens nu wel gelukt, kijken of ik het daarmee wel kan.

edit:
nope, ik kom niet verder dan:
1./autogen.sh --prefix=/usr --exec-prefix=/usr

dan krijg ik:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
checking for intltool...
found intltool
checking for libtoolize...
found libtoolize
checking for automake...
found automake
checking for autoconf...
found autoconf
Running 'autoreconf -v --install'...
autoreconf: Entering directory `.'
autoreconf: configure.in: not using Gettext
autoreconf: running: aclocal  --output=aclocal.m4t
aclocal: configure.in: 28: macro `AM_GLIB_GNU_GETTEXT' not found in library
autoreconf: aclocal failed with exit status: 1

Bron: http://www.ubuntugeek.com(...)10-gutsy-gibbon.html

[ Bericht 16% gewijzigd door Pizzahut op 13-07-2008 17:33:38 ]
Disturbed Mind
pi_60078965
quote:
Op zondag 13 juli 2008 17:14 schreef Pizzahut het volgende:

[..]

daar staat dus weer alleen tot en met feitsy (bij die packages link)
Die kun je gewoon zonder problemen onder hardy gebruiken hoor.
pi_60082714
quote:
Op maandag 7 juli 2008 20:14 schreef popolon het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar goed:

We hebben op het werk nogal wat exotische applicaties die Windows (XP) vereisen maar ook een behoorlijk aantal waar me met (open)office al goed uit de voeten zouden kunnen.

Is er een handige bron waar ik veel info kan halen mbt aanmelden in de Active directory, uitvoeren van KiXscripts etc ? Dus eigenlijk een goed functionerend werkstation die gebruik kan maken van alle Windows services. (AD, file shares, exchange, KiX scripts etc.)
Active directory kan je gewoon raadplegen met Net::LDAP (perl), Net_LDAP2 (PHP PEAR). Basicly, een openldap client kan al met AD praten mits je de juiste gegevens hebt. Echter zijn er sommige zaken die je niet kan aanpassen met LDAP tools in AD, dat zul je met de MS powershell doen of vanuit de GUI, maar info ophalen gaat makkelijk. Ik heb PHP code voor je liggen mocht je een voorbeeld nodig hebben.

Shares kan je heel makkelijk vanuit Linux benaderen:
quote:
//194.134.x.x/sharename /mnt/samba/a/mount cifs uid=wesleys,gid=root,credentials=/home/wesleys/.smb-work,workgroup=<domain>,iocharset=utf8,codepage=unicode,unicode,auto 0 0
Dit staat in mijn fstab en wordt gemount op het moment dat ik m'n machine boot. Je hebt wel de smbfs package nodig (Ubuntu).

Wat KiX scripts zijn weet ik niet, al lijkt het verdomd veel op een Windows Only scripting taal (van wat ik begrepen heb uit Google search results) en zal je dus moeten porten om het te laten draaien onder Unix. Ik weet niet precies wat jullie in die Kix scripts allemaal doen, maar wellicht dat je het makkelijk kan herschrijven in bash..
  zondag 13 juli 2008 @ 20:55:03 #97
137690 Pizzahut
Het Bora Bora Gebergte
pi_60082795
quote:
Op zondag 13 juli 2008 18:03 schreef Farenji het volgende:

[..]

Die kun je gewoon zonder problemen onder hardy gebruiken hoor.
Als ik die links toevoeg aan mijn sources.list en druk op Close, krijg ik 3 errors met dat hij niet kan downloaden o.i.d.

[ Bericht 29% gewijzigd door Pizzahut op 13-07-2008 21:08:49 ]
Disturbed Mind
pi_60119925
Okee, ik heb weer een probleem...
Alles werkte prachtig, maar toen nam ik mijn laptop mee naar buiten. Toen ik weer terug thuis was deed wireless het niet meer

Eerst zag 'ie nog wel wat networks, maar dat nu ook niet meer...help?
pi_60120111
welke netwerk manager draai je?
pi_60120182
Hij ziet nu wel weer de wireless netwerken trouwens. Vorige keer moest ik dan gewoon heen en weer blijven switchen tussen roaming en manual, en tussendoor opnieuw opstarten, en dan deed ie het plots. Maar deze niet erg specifieke instructies werken nu niet meer

Ik draai gewoon de manager die standaard bij Ubuntu 8.04 zat. Heb wel wat Windowns Wireless Drivers gedownload (heb een Acer).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')