Dit commando update hem a.d.h.v. de atoomklok (uiteindelijk). Wat gebruik je als referentie? Misschien dat die 6 minuten voor staat?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:49 schreef schwa78 het volgende:
Hij loopt nog steeds 6 minuten achter terwijl die command wel lijkt te werken.
Waar zou het anders aan kunnen liggen?
Hoe bedoel je precies? Ik gebruik PHP scripts die gebruik maken van de unix timestamp, time(). De gegevens worden opgeslagen in de MySQL database en vervolgens weer uitgelezen en via de volgende functie in een tijdstip omgezet.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Dit commando update hem a.d.h.v. de atoomklok (uiteindelijk). Wat gebruik je als referentie? Misschien dat die 6 minuten voor staat?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | { $day_nr = date("j", $datum); $months = array("jan", "feb", "maart", "april", "mei", "juni", "juli", "aug", "sep", "okt", "nov", "dec"); $month = date("m", $datum); $month_result = $months[$month-1]; $year = date("Y - G:i", $datum); return $day_nr." ".$month_result." ".$year; } |
Wat ik bedoel is: waarmee vergelijk je de klok van je linux systeem? Het kan best zijn dat de klok van je linux machine wel goed staat, maar je werkstation (of mobiel, of iets anders waarmee je hem vergelijkt) 6 minuten voor staat. Dat bedoel ik met 'wat gebruik je als referentie'quote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:01 schreef schwa78 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je precies? Ik gebruik PHP scripts die gebruik maken van de unix timestamp, time(). De gegevens worden opgeslagen in de MySQL database en vervolgens weer uitgelezen en via de volgende functie in een tijdstip omgezet.
[ code verwijderd ]
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar er zijn een aantal alternatieven voor outlook om van je exchange omgeving gebruik te maken (bv evolution) en active directory is ook ondersteund door Ubuntu. Maar dat had je vast zelf al gevonden.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:14 schreef popolon het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar goed:
We hebben op het werk nogal wat exotische applicaties die Windows (XP) vereisen maar ook een behoorlijk aantal waar me met (open)office al goed uit de voeten zouden kunnen.
Is er een handige bron waar ik veel info kan halen mbt aanmelden in de Active directory, uitvoeren van KiXscripts etc ? Dus eigenlijk een goed functionerend werkstation die gebruik kan maken van alle Windows services. (AD, file shares, exchange, KiX scripts etc.)
WINE ga ik zeker bekijken maar het gaat me nu vooral om de aanmelding en uitvoering van Win2003 policies en scripts in de AD.
Voor zover ik weet zou het bovenstaande commando het direct moeten doorvoeren.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:16 schreef schwa78 het volgende:
Hehehe, zowel mijn mobiel als de klok op mijn pc'tje en ik weet vrij zeker dat die goed lopen
Moet ik na het gelijkzetten nog andere stappen uitvoeren om de wijzigingen door te voeren ofzo?
Daarmee stel je de datum in op maand 07, dag 08, uur 10 en minuut 35.quote:sudo date 07081035
-d? Dat is toch debug?quote:Op dinsdag 8 juli 2008 09:41 schreef whoops het volgende:
[..]
sudo /usr/sbin/ntpdate -d -v ntp.xs4all.nl
Ik denk dat je -b wilt, dus:quote:-d Enable the debugging mode, in which ntpdate will go through all
the steps, but not adjust the local clock. Information useful for
general debugging will also be printed.
1 |
Inderdaad je hebt gelijk, het moet -b zijn... Nooit op gelet eigenlijk, zo even m'n crontab aanpassen...quote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:37 schreef Iblis het volgende:
[..]
-d? Dat is toch debug?
[..]
Ik denk dat je -b wilt, dus:
[ code verwijderd ]
quote:whoops@host:~$ sudo date 07081040; sudo ntpdate -d <internal_ntp>; date
Tue Jul 8 10:40:00 CEST 2008
8 Jul 10:40:00 ntpdate[12239]: ntpdate 4.2.0a@1:4.2.0a+stable-8-r Mon May 29 02:48:42 UTC 2006 (1)
* NTPDATE OUTPUT *
8 Jul 10:45:41 ntpdate[12239]: step time server <internal_ntp> offset 341.555344 sec
Tue Jul 8 10:45:41 CEST 2008
Had ik al gevonden ja.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:19 schreef Visitor.Q het volgende:
[..]
Ik heb er verder geen ervaring mee, maar er zijn een aantal alternatieven voor outlook om van je exchange omgeving gebruik te maken (bv evolution) en active directory is ook ondersteund door Ubuntu. Maar dat had je vast zelf al gevonden.
Dat klopt, het is namelijk een ingepakt bestand, vergelijkbaar met .zip of .rar. Met apt-get install <pakket-naam> installeer je een pakket uit de voorraad van je distributie, waarschijnlijk Debian of Ubuntu. Als het pakket daarin zit, moet je dat doen. Anders moet je het zelf installeren. In sommige gevallen kun je een los pakket als .deb downloaden, maar meestal krijg je de source in je maag gesplitst als .tar.gz; dit moet je zelf compileren. Dat kan voor een beginner nog wel wat werk zijn, dus om welk programma gaat het?quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:54 schreef Pizzahut het volgende:
als ik een programma download voor linux krijg ik: naam.tar.gz2
hoe installeer ik dit?
sudo apt-get install naam.tar.gz werkt niet.
ben nog een beginner in linux..
1 |
Eenmalig ja. Als het een server betreft zou ik als ik jou was even zoeken naar de service "ntpd" en deze activeren op je server.quote:Op dinsdag 8 juli 2008 10:49 schreef schwa78 het volgende:
Thanks! Dat sudo 07081047 deed precies wat ik wou!
Is het geen source file?quote:Op woensdag 9 juli 2008 14:54 schreef Pizzahut het volgende:
als ik een programma download voor linux krijg ik: naam.tar.gz2
hoe installeer ik dit?
sudo apt-get install naam.tar.gz werkt niet.
ben nog een beginner in linux..
Gewoon het "zip" bestand even uitpakken met bovenstaand tar commando, en vervolgens de README die meestal aanwezig is in dit soort bestanden lezen.quote:Op vrijdag 11 juli 2008 11:52 schreef blOrfje het volgende:
[..]
Is het geen source file?
zo ja dan moet je zoiets als dit doen: (ik ben meer van FreeBSD, kan het mis hebben)
tar -xf naam.tar.gz2
cd naam
./configure
make
make install
Als je de laatste versie met svn als sourcecode formaat wil compileren en zelf installeren dan heb je wel het pakket subversion nodig. Dat kun je installeren met synaptics of met "sudo apt-get install subversion".quote:Op zondag 13 juli 2008 16:20 schreef Pizzahut het volgende:
Ik heb een vraagje over kiba-dock, hoe krijg ik dit geintaleerd op 8.04 (ubuntu)
de terminal kent svn niet, is sudo hier de opvolger van oid? aangezien in elke tutorial die ik kan vinden hierover gaat over 7.10 en maken ze gebruik van svn.
daar staat dus weer alleen tot en met feitsy (bij die packages link)quote:Op zondag 13 juli 2008 17:01 schreef Farenji het volgende:
[..]
Als je de laatste versie met svn als sourcecode formaat wil compileren en zelf installeren dan heb je wel het pakket subversion nodig. Dat kun je installeren met synaptics of met "sudo apt-get install subversion".
Je kan ook gewoon de ubuntu packages gebruiken.
1 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | found intltool checking for libtoolize... found libtoolize checking for automake... found automake checking for autoconf... found autoconf Running 'autoreconf -v --install'... autoreconf: Entering directory `.' autoreconf: configure.in: not using Gettext autoreconf: running: aclocal --output=aclocal.m4t aclocal: configure.in: 28: macro `AM_GLIB_GNU_GETTEXT' not found in library autoreconf: aclocal failed with exit status: 1 |
Die kun je gewoon zonder problemen onder hardy gebruiken hoor.quote:Op zondag 13 juli 2008 17:14 schreef Pizzahut het volgende:
[..]
daar staat dus weer alleen tot en met feitsy (bij die packages link)
Active directory kan je gewoon raadplegen met Net::LDAP (perl), Net_LDAP2 (PHP PEAR). Basicly, een openldap client kan al met AD praten mits je de juiste gegevens hebt. Echter zijn er sommige zaken die je niet kan aanpassen met LDAP tools in AD, dat zul je met de MS powershell doen of vanuit de GUI, maar info ophalen gaat makkelijk. Ik heb PHP code voor je liggen mocht je een voorbeeld nodig hebben.quote:Op maandag 7 juli 2008 20:14 schreef popolon het volgende:
Ik weet niet of dit het juiste topic is maar goed:
We hebben op het werk nogal wat exotische applicaties die Windows (XP) vereisen maar ook een behoorlijk aantal waar me met (open)office al goed uit de voeten zouden kunnen.
Is er een handige bron waar ik veel info kan halen mbt aanmelden in de Active directory, uitvoeren van KiXscripts etc ? Dus eigenlijk een goed functionerend werkstation die gebruik kan maken van alle Windows services. (AD, file shares, exchange, KiX scripts etc.)
Dit staat in mijn fstab en wordt gemount op het moment dat ik m'n machine boot. Je hebt wel de smbfs package nodig (Ubuntu).quote://194.134.x.x/sharename /mnt/samba/a/mount cifs uid=wesleys,gid=root,credentials=/home/wesleys/.smb-work,workgroup=<domain>,iocharset=utf8,codepage=unicode,unicode,auto 0 0
Als ik die links toevoeg aan mijn sources.list en druk op Close, krijg ik 3 errors met dat hij niet kan downloaden o.i.d.quote:Op zondag 13 juli 2008 18:03 schreef Farenji het volgende:
[..]
Die kun je gewoon zonder problemen onder hardy gebruiken hoor.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |