abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 8 november 1999 @ 22:19:00 #1
798 voyeur
bemoeit zich
pi_217874
Dit is het weer maagdelijke vervolg van een discussie die al vanaf het begin van BB loopt.
Iedereen die serieus in wil gaan op vragen als:
-wie zijn die mensen en what makes them tick
-hoe liggen de verhoudingen in de groep
-overleven ze BB of zijn ze definitief gebroken
-overleeft Nederland BB of is het eind nu zoek
is hier weer net zo welkom als in alle voorgaande topics "Voer voor psychologen x"
Dit is het langstlopende topic in het BB forum en dat is zowel te danken aan de kwaliteit van de bijdrages als de discipline van alle posters hier.
De spelregels: domme, platte, ongenuanceerde en onbedaarlijk leuke bijdrages: graag maar plaats ze niet hier.
Rond de 50 posts sluiten we en starten een vervolg. Wie dat doet: citeer deze inleiding als eerste tekst en kondig de overgang aan in het oude topic. Als het net heel druk is: citeer de laatste post ook weer even hier. Zo hebben we de beste kans dat het een min of meer coherent verhaal blijft.
Er wordt door iedereen veel werk gestopt in dit topic: laten we dat samen in ere houden. Voyeur is watching you !
Wees gewaarschuwd: pittige teksten op komst
Here we are now, entertain us.
  maandag 8 november 1999 @ 22:36:00 #2
798 voyeur
bemoeit zich
pi_217875
Om dit topic niet te lang te beginnen: een soort samenvatting van het voorafgaande. Met excuses voor de knippen.

Hunter:
Zo gek is die Anouk nou toch ook weer niet: Willem de vader, Karin de moeder, Ruud de gekke oom, Maurice is de onderhoudsman (kopje koffie, glazenwasser?) en Bart de stoere broer. Zelf zag ze zich als het jongere zusje.
Dit is natuurlijk een perfecte typering van de huidige gezagsverhoudingen. Willem en Karin (voorlopig) onaantastbaar. Ruud 'the has been', en Bart 'the coming man'. Maurice is inderdaad een beetje het buitenbeentje. Je zou hem ook als de herdershond van de familie kunnen typeren.

<Grote Knip: zie rest in vorige VvP

Moor:
<Knip> Zie vorige VvP
Als ik mij goed herinner was de volgorde toch: Mona wordt onhoudbaar (als vervangster) en krijgt oprot-premie + wat dramatisering van haar thuis-situatie. Bianca grijpt ook naar het geld en eigen hachje. VOO zit met 2 vertrekkers, en stopt er een 3e kandidaat bij voor extra belronde. Maar het enige 'doel' van inzetten van de nieuwkomers was: vervanging van Mona (verwacht) en Bianca (onverwacht). Daardoor gaat 1 nominatie-ronde 'verloren' aan opruimwerk, en wordt de groep nog wat langer op aantal gehouden. Of zie ik dat verkeerd ?

Puc
Ik denk ook dat in de volgende ronde de newbie die over is blijft gespaard, maar dan wel om een heel andere reden.
Beredenerend vanuit de beloning aan het eind is het naar het einde toe veilig om een newbie in de groep te hebben, omdat in het geval dat de newbie wint, de overgebleven kandidaten toch geld krijgen.

Misschien wat on-psychologisch beredeneerd, maar desalniettemin het overwegen waard.

Sorrow:
reageert op Moor:
De nominaties zijn slechts een week doorgeschoven. Dat betekent dat het achter in het schema krap wordt maar dat kan gecompenseerd worden als er nog een spontane afvaller zich meldt. V. zal niet zo gek zijn nog een nieuweling naar binnen te sturen.

De eerste newbie sneuvelt naar verwachting, de tweede zie ik het langer volhouden. Bart blijft gewoon Karin nomineren (hij is bang voor haar)en nomineert geen twee vrouwen, Karin nomineert zeker niet de enige andere vrouw en de tweede newbie mag niet zichzelf nomineren. Geen slechte uitgangspositie.

Voyeur:
mompelt wat over de gelijkenis FF en stamkroeg. Zie vorige VvP bij overmatige belangstelling

maandag 8 november 1999 @ 22:47:00 #3
379 GeGs
Oh what the hell...
pi_217876
Met een klein b'tje mazzel wordt BB nog verder gefrustreerd: omdat nederland ook nog niks vind van de 2 wordt het nek aan nek en wint anouk, die zich net als tara na martin een dag of twee later zelf terugtrekt. Waardoor BB exact 1 week gerekt heeft tov de vorige positie, zichzelf 1 keer xtra inkomsten heeft gegund, al haar geloofwaardigheid kwijt is en niets aan aantrekkelijkheid heeft gewonnen.

We have a loser, BB is its name.

Ik kijk nu helemaal niet meer, BB heeft voor mij afgedaan.

Moor, ik hoop je ooit persoonlijk een hand te schudden, misschien wel snel als alles loopt. Maar bedenk wel dat gedesillusioneerde geesten niet de meest strijdbare zijn.

Gaby2

Live young, die fast.
  maandag 8 november 1999 @ 22:58:00 #4
798 voyeur
bemoeit zich
pi_217877
Wat me vanavond bijzonder opviel en goed spoort met een aantal bijdrages hierboven is dat het groepsgevoel overheerst. Niet alleen voelen ze zich een groep; dat is logisch, maar ze hechten ook sterk aan die groepsband. Het gaat dan niet alleen om de band tussen de oudgedienden -de inmates- en het verzet tegen verstoring door newbies. Het gaat veel verder. Ze identificeren de groep met hun personal survival.
Dus bij nominaties denken ze bijvoorbeeld in termen van met welke mensen wil ik overblijven. Wie houden het groepsproces in tact etc. Er wordt nauwelijks strategisch gestemd (Willem had Anouk dan moeten laten zitten: hij weet dat hij haar overheerst; Karin idem). Ook in de dagelijkse omgang (zie bijvoorbeeld mijn waarnemingen in streams aktueel 8)wordt door vrijwel iedereen zorgvuldig gewerkt aan het (behoud van het) collectief. Waar velen (waaronder ik zelf) in de eerste week verwachtte dat het een survival of the fittest zou worden; een rat race met de nominaties als killing fields zaten we ernaast.
De realiteit in dat huis is toch anders dan wij hem waarnemen en maakt dat er een ultiem motief ontstaat voor survival door samenwerking. Zonder Hunter nu weer gelijk op het spoor van apen of liever nog wolvengroepen te zetten laat het mogelijk toch iets zien van de fundamentele mechaniek achter de vorming van Homo Ludens tot groepsmens.
De enige uitzondering op de regel is Bart. Hij sluit zich met Sabine bewust buiten de groep, verzet zich inmiddels tegen de groepsvorming en heeft een dusdanige afkeer van het proces dat hij Karin om die reden nomineert. Nou schat ik Bart als de intelligentste van het stel in (niet de intellectueel; gewoon IQ vlgs de standaard test). Toont dit aan dat de rest zich vergist en Bart inderdaad zal winnen of laat het maar weer zien dat intelligentie niet altijd helpt bij overleven
Waarschijnlijk vinden jullie geen van beiden omdat B. niet als intelligent beschouwd wordt in FF. Dan zoek ik er vast teveel achter en is het niet anders dan het verschijnsel dat marathonschaatsers en Tour de France rijders ook collectief naar de individuele overwinning rijden. Is namelijk ook een mechaniek dat ik nooit helemaal begrepen heb. Meer Ruud's terrein.
pi_217878
Het koesteren van de groep kan natuurlijk ook angst voor de confrontatie zijn. Als de groep van 5 uit elkaar valt, en vroeg of laat gaat dat gebeuren, liggen alle zekerheden weer in duigen. Het is de vorige keren ook zichtbaar geweest, alle relaties worden opnieuw afgetast en slechts enkele koppels (Willem/Ruud en Karin/Maurice) blijven bestaan.

Dat Bart een van de intelligentste BB-ers (onderschat Karin niet) is is duidelijk maar hij is ook de meest complexe persoonlijkheid. Juist bij hem zijn de presentatie en de inhoud volslagen verschillend. Hij presenteert zich als de macho, de man van staal, de ex-militair. In zijn woorden: onzekerheid hoort niet bij mijn persoonlijkheid. Ik heb mijn karakter zeven jaar geleden gevormd en zo blijft het.
Slechts één keer liet hij het schild zakken: hij is ook het jongetje dat hij in de dagboekkamer omschreef als ‘kleine onzekere Bartje’.

Bart probeert wanhopig de muur om hem heen hoog te houden en is als de dood dat iemand aan de steentjes komt. Bianca was het eerste en meest herkenbare gevaar, haar ‘gepsychologiseer’ was uiterst bedreigend. Hij reageerde als een echte macho, hij verbood de aanwezigheid van een kat.
De volgende is Karin. Zij heeft een paar keer laten merken wel te weten hoe de vork in de steel zit en hij ziet haar als de volgende aanval op zijn bastion. Vandaar de nominatie. Deze had geen zier te maken met rebellie tegen het groepsproces maar alles met zijn eigen emotionele fire-wall.
Slechts de twee vrouwen die op het prikbord van Big Brother omschreven worden als "kind-vrouwtje" laat hij tot zijn wereldje toe. Zijn blijkbaar niet gevaarlijk. (Het lijkt me duidelijk dat Anouk de rol van Sabine (kind-vrouwtje) en Cyrille de rol van Bianca (excentriek typje) hebben overgenomen.

Over nominaties gesproken; Ruud heeft voor de derde keer twee vrouwen genomineerd. Als daar geen theorietje inzit.

pi_217879
Quote Sorrow:
"Slechts één keer liet hij het schild zakken: hij is ook het jongetje dat hij in de
dagboekkamer omschreef als ‘kleine onzekere Bartje’."

Niet één keer: hij doet het ook heel weloverwogen en getimed tegen Ruud. De formulering waarin laat duidelijk horen dat hij het napraat van een RIAGG-sessie. Hij weet op die manier opkomende argwaan tegen zijn werkelijke taktiek in de kiem te smoren.
Het wordt alleen nèt iets te vaak en op handige momenten door hem genoemd.
Zoals al in de eerste weken gezegd: B. kan nog voor explosies zorgen - nu is het nog de 'taktiek' van de koude oorlog. Zelfs Willem reageert (vanuit zijn angst voor conflicten) heel onderdanig op Barts agressie.

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 09 November 1999).]

pi_217880
quote:
Voyeur:
Er wordt nauwelijks strategisch gestemd (Willem had Anouk dan moeten laten zitten: hij weet dat hij haar overheerst;

ik denk dat de keuze voor de twee nebies juist HEEL strategisch is geweest. Willem kan beredeneren dat een van de twee waarschijnlijk zal vertrekken. De nominatie van beide is dus niet gevaarlijk.

Ultiem was natuurlijk het behoud van beide newbies geweest, dit vergroot de kans op financieel succes aan het eind. MAAR als hij voor de kamera heel bewust GEEN newbies nomineert, dan ziet het nederlandse publiek wat zijn werkelijke motief is en kan hij aan populariteit verliezen. Hij was ook de enige die heel zeker was van zijn genomineerden (hoewel ik denk dat Cyrille het ook al zeker wist, maar het niet durfde uitspreken).

Misschien overschat ik het strategisch inzicht van Willem, maar ik denk dat hij ook deze nominatie-ronde zeer strategisch te werk is gegaan.

pi_217881
Je hebt gelijk, ik herinner 't me.
En nu ik er over denk; er is nog iets met die gozer. Hij heeft het voortdurend over z'n broer, niet over z'n oudste of jongste broer. Toch zaten er twee broers in de studio bij Rolf X.
En hij praat meer over het gastgezin in Amerika dan over z'n eigen ouders.

Ik ben bang dat ik 'n zere plek gevonden heb.

dinsdag 9 november 1999 @ 00:28:00 #9
798 voyeur
bemoeit zich
pi_217882
Sorrow, leuk dat je hier bijdraagt. Altijd fijn om nieuwe geluiden te horen en zeker als het zulke goed doordachte opinies zijn.
Ook verheugend dat je B's IQ erkent. Hij werd de eerste weken altijd als de lege macho neergezet, terwijl ik van het begin af aan hem als een van de potentiele winnaars zie. Toch blijft hij een sterk afwijkende strategie volgen van de rest.
pi_217883
En wat voor 2 broers: de oudste is duidelijk Bart's model: hoe hij over hem praatte in 't begin met Sabine inzake het werken in Morgins, Zwitserland.
De jongste lijkt zeer tegengesteld hieraan: eerder een voorbeeld van het 'jongetje'.

Wat jij als zere plek benoemt is misschien Bart's manier om respect te veroveren: door uit te blinken. Echter: waar de 5 mans-groep nu in gelooft, is het uitblinken in samenhang en solidariteit en daar steekt hij behoorlijk bij af. Daarvoor zou hij nl. met iemand moeten 'bonden' en dat is nu juist hetgeen waarvoor hij bang is: te dichtbij maakt de klappen des te harder bij afwijzing.

dinsdag 9 november 1999 @ 00:34:00 #11
798 voyeur
bemoeit zich
pi_217884
Puck: Ook jij hier welkom! Zie pas na mijn vorige post je reactie. Je gedachtengang is de mijne ook lang geweest (als je ze niet allemaal gevolgd hebt; ik heb in het verleden wat stukjes geschreven over speltheorie geheel conform jouw idee. Hunter weet vast wel in welk topic ). Zelf ben ik er vanaf gestapt. Niet omdat ik niet geloof in 'rationeel stemgedrag' maar omdat ik oprecht geloof dat kennelijk het groepsbelang prevaleert boven het individu in deze fase van de marathon. Zie mijn vorige post.
pi_217885
Puc, ik denk dat je Willem inderdaad overschat. De 'bboriginals' zijn enkel uit op het behoud van de groep, hetgeen ook logisch is. Wanneer je het eind wil halen (en dat is volgens mij voor iedereen DE motivatie, niet de 250K) dan gaat dat makkelijker door smanewerking en de vrede bewaren. Jammer voor veel kijkers en voor VOO, maar eigenlijk verbaast het me niet.

Er is nog niemand geweest die echt tactisch heeft gestemd. Iedereen denkt in termen van "die ligt me wel, en die ligt me niet en bij hem weet ik waar ik aan toe ben". Dus veiligheid, zekerheid en pais en vree staan voorop.

Ook Bart stemt op Karin omdat hij haar gewoon niet moet. Daar zit volgens mij niet meer achter.

dinsdag 9 november 1999 @ 00:43:00 #13
1288 Puc
Grootheid
pi_217886
Dank voor je welkom Voyeur. Ik ken je gedachten over de speltheorie, en ik ben het daarmee nog steeds eens. Het effect van het groepsgedrag heeft duidelijk effect op de bewoners, zo ook Willem. Als je door de ogen van een psycholoog probeert te kijken zie je inderdaad dat er een groep is ontstaan en dat er processen zich afspelen binnen die groep. Het groepsbelang is duidelijk een doorslaggevende factor bij het nomineren.

Als je echter de groep benadert vanuit die speltheorie, dan zie je dat slechts twee personen weloverwogen keuzes maken, Willem en Bart. Willem heeft een over-all strategie (het doel heiligt de middelen) en Bart, zoals je al zei, een militaire strategie (one step at a time).

dinsdag 9 november 1999 @ 00:54:00 #14
1611 evert
Happiness is the Road!
pi_217887
Ik ben er van overtuigd dat Karin en Bart op zich de personen zijn met de meeste intelligentie. De vraag is echter of in dit 'spel' dit doorslaggevend zal zijn. Juist de meest rechtlijnig redenerende personen winnen vaak in dat soort zaken, omdat zij meer medestanders vinden.
Daarbij hoop ik wel dat Bart wint, en ik ben er van overtuigd dat als zij weer met z'n vijven zijn, hij 'het schild' wel wat zal laten vallen.
Zie het gesprek van gisteren met Maurice (met z'n tweeen in de slaapkamer), dat ging 'dieper' als die twee eerder gehad hebben, vooral van Bart zijn kant.
wat moet ik hier nu neerzetten?
pi_217888
De laatste tijd wat minder geschreven hier, maar nu moet ik even mijn visie op Bart kwijt. Als startpunt onderstaande quote:

quote:
op 11-09-1999 om 12:30 AM schreef Moor het volgende:

.... Daarvoor zou hij [Bart] nl. met iemand moeten 'bonden' en dat is nu juist hetgeen waarvoor hij bang is: te dichtbij maakt de klappen des te harder bij afwijzing....

Bovendien heeft Bart moeite om zichzelf van een wat meer kwetsbare kant te laten zien, en dat is iets wat "bonding" kan oproepen. Inderdaad, ongebonden is veiliger voor hem. En het geeft hem daarnaast de ruimte voor zijn recalcitrante impulsen.

Van het wegstemmen van Sabien (en het mogen blijven van hemzelf) heeft Bart geleerd dat rationeel blijven loont. Komt goed voor hem uit, want dat past bij de reflexen die hij de afgelopen jaren ontwikkeld heeft: niet vrijelijk laten gaan die emoties.

Wat betreft zijn intelligentie (IQ): dat is denk ik zeer goed bij hem ontwikkeld. Maar of hij zich realiseert dat hij zich kwetsbaar maakt door te veel het groepsgebeuren af te wijzen? Daar heb je ook emotionele intelligentie voor nodig en dat is zijn achilleshiel.

Wat betreft zijn recalcitrante kant: ik denk dat het hem goed doet om het vrijelijk uit te leven. Negatieve gevoelens kan hij ermee kanaliseren. Dat voorkomt dat ze omslaan naar frustraties (dat is zijn sterke punt t.o.v. Willem).

Zou het hem lukken om wat meer in de groep op te gaan en toch de ruimte te nemen voor wat recalcitrante speldeprikken, dan zou ik mijn geld op henm zetten.

Tot slot: ik maak me soms wel eens zorgen over de effecten van BB op de toekomstige geestesgesteldheid van sommige bewoners, maar bij Bart zal er denk ik ook een positieve uitwerking zijn. Hij ziet dat persoonlijkheden als Karin en Ruud zich kunnen handhaven terwijl ze zich toch zo nu en dan kwetsbaar opstellen. Misschien neemt hij dit gedrag niet direkt over, het zal hem wel veel toleranter maken t.a.v getoonde kwetsbaarheid bij anderen. Daar wint hij een wereld mee.

Evert, ik zie zojuist je stukje verschijnen. Mij viel juist op dat het schild er al verscheen daags na het vertrek van Sabine. Vind jij het erger geworden met de komst van Anouk en Cyrille?

The trick is to keep breathing
  dinsdag 9 november 1999 @ 01:53:00 #16
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_217889
quote:
Moor schreef een tijd terug:
Er beginnen zich m.i. al tekenen te vertonen van het verschijnsel waarom 'sekte-leden' na een zekere tijd ook niet meer de sekte (durven) verlaten, ondanks een grote mate van fysieke/psychologische onderdrukking daarbinnen. MrMurphy, als je nog meeleest, wil ik daar graag eens met jou en anderen over van gedachten wisselen, omdat jij destijds (in een ver verleden) het er niet mee eens was dat het BB-projekt/opsluiting en bewoners-gedrag/setting kenmerken met een sekte vertonen (psychologisch gezien, dan).

Nee-hee, daar was ik het WEL mee eens, waar ik het echter niet mee eens was, was dat je schreef dat ex-sekteleden naderhand altijd vol schaamte hun mond houden, oid.
Afijn, genoeg gehakt. Over welke tekenen heb je het hierboven, Mo(o)r? De (nu nog milde) onrustgevoelens over de buitenwereld? De apathie? De afhankelijkheids-houding van de meeste bewoners? Ruud's uitspraak: "lekker hoor, we hebben hier helemaal geen verantwoordelijkheden"?

Een paar postings terug had ik het al over het feit dat mensen na plm. 30 dagen gewend raken aan een situatie. Let wel: ik heb het over gewend raken, niet over gehecht raken. Koppel dat aan het feit dat ze een tijdje op rantsoen hebben gestaan, dat ze heel duidelijk geleefd worden (boodschap: jullie lot ligt in de handen van de regie), en dat ze (bijna) verstoken zijn van contact met de buitenwereld, en Moor's berichtje lijkt me zo paranoïde nog niet. Koppel het daarnaast ook nog eens aan de constante aanwezigheid van camera's, en je zit peinzend mee te knikken.

Murphy

dinsdag 9 november 1999 @ 02:09:00 #17
836 MrMurphy
Mostly harmless
pi_217890
quote:
op 11-09-1999 om 12:54 AM schreef evert het volgende:
Ik ben er van overtuigd dat Karin en Bart op zich de personen zijn met de meeste intelligentie. De vraag is echter of in dit 'spel' dit doorslaggevend zal zijn. Juist de meest rechtlijnig redenerende personen winnen vaak in dat soort zaken, omdat zij meer medestanders vinden.

Mee eens: IQ is nog geen EQ. Juist EQ (Emotionele Intelligentie) is nodig om je in de groep staande te houden. Iemand die slimmer, sterker en sneller dan de rest van de groep is, heeft daardoor niet automatisch een voordeel binnen BB. Bart blinkt uit in allerlei disciplines, maar gevoelsmatig/emotioneel scoort-ie maar mager.
Met uitzondering misschien van zijn optreden als "kleine onzekere Bart", maar zoals iemand al eerder opmerkte: het leek wel of-ie zijn RIAGG-arts napraatte. Bart heeft, zo lijkt het wel, erg weinig contact met zichzelf.

Dat, en de feiten dat hij altijd probeert uit te blinken en de fouten nooit echt bij zichzelf zoekt[1], doet me een beetje narcistisch aan (in de klassiek-psychologische zin dan). Daarmee bedoel ik niet dat Bart ijdel is (al lijkt dat er af en toe wel op), maar meer dat hij geen contact heeft met zijn eigen ik. Het "pantser", waar anderen het hier over hebben, zou ook op die manier te verklaren zijn: het is geen pantser, maar meer een ontbrekende verbinding tussen de echte Bart en de facade die hij ophoud voor de rest van de wereld.

(Ik denk trouwens dat Bart Karin niet alleen onaardig vindt vanwege de S.-affaire, maar ook omdat zij moeiteloos als leider wordt geaccepteerd, terwijl de anderen dat van Bart veel moeilijker accepteren. Maar dat terzijde)

Comments?

Murphy

[1]: Vb: Het feit dat-ie genomineerd was, vond-ie liggen aan "dat de anderen er niet mee om kunnen gaan dat S. en ik ons steeds afzonderen".

pi_217891
Murph,
ik ging vooral in op K.'s aarzeling om de buitenwereld weer op te zoeken, die door proces van vervreemding er bedreigend uit gaat zien, gevoelsmatig dan, voor haar.
Ook de samenbundeling en het groepsgevoel van de 5 oldies komen m.i. voort uit een onbewust verzamelen van weerbaarheid tegen de onderdrukkende invloed. Ieder die apart gaat staan, is nl. nog makkelijker doelwit. Dat heeft de DBK al zeer duidelijk laten 'voelen'.
Dan de 'emotionele chantage': uit diverse ervaringen is BB op de bewoners al van invloed geweest als 'maker van hun ellende EN hun geluks-momenten'. Voor het onbewuste creëert dit al gauw de illusie, dat 'geen enkele andere invloed zoveel macht op hen heeft', dankzij het verstoken blijven van prikkels uit de buitenwereld. Gevolg: na crisis 'blij zijn met een weekopdracht, al is die nóg zo onzinnig'. Voor de indoctrinerende macht is niet relevant hoe de ratio van de betrokkenen daarbij denkt, de uitwerking op het onbewuste is veel efficienter en beheerst het gedrag: in dit geval gehoorzaamheid en volgen van 'subliminale sturing'. Het aanstellen van Bart als boodschapper uit de DBK is hiervan zo'n voorbeeld. Het maakt Bart tot semi-autoriteit en geeft tegelijk afketsen van protest, omdat 'de macht' plotseling het 'gezicht van Bart' krijgt. In elke sekte kom je zulke 'inner circle's' tegen, die de gedelegeerde uitvoerders zijn van de stuur-ingrepen van bovenaf. Tot zover - er is nog veel meer in het BB-huis te zien.

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 09 November 1999).]

pi_217892
quote:
op 11-09-1999 om 12:05 AM schreef Puc het volgende:
Ultiem was natuurlijk het behoud van beide newbies geweest, dit vergroot de kans op financieel succes aan het eind.

Ja, maar weten de bewoners dat wel? Zover ik weet zijn ze zich wel bewust dat de newbies niet de volledige hoofdprijs kunnen krijgen, maar niet dat in dat geval het restant over de nrs 2 en 3 zal worden verdeelt.

-----------------

Bartje: Ik bid niet voor bruune bonen!

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
pi_217893
De discussie hier lijkt op het moment uit te gaan naar een analyse van Bart.
Uit de teneur maak ik op dat Bart een hoog IQ wordt toegekend en juist weer een laag EQ. Ik zou niet durven te zeggen of hij een hoog of laag IQ heeft, dat kun je binnen dat huis nauwelijks zeggen. Het enige waaruit dat zou blijken was misschien dat hij alle postcodes wel wist, maar volgens mij toonde de meesten in het huis juist hun hele lage IQ door niet eens 90 postcodes te kunnen onthouden. Dat hij alle andere opdrachten goed uitvoert heeft meer met motoriek (denk aan zijn turn achtergrond) te maken en dat heeft juist een negatieve correlatie met IQ.
Barts lage EQ is wel gebleken. Nu denken sommigen hier dat Bart een bewuste tactiek aan het uitvoeren is en dat hij de uiteindelijke winnaar gaat worden. Dat laatste wil ik nog wel geloven maar in het geval van Bart is naar mijn mening van bewuste teactiek geen sprake. Hij zou vroeger veel gepest zijn en is daardoor waarschijnlijk heel erg op zich zelf staand geworden, hij sluit zich erg graag af van de groep. Zolang hij maar kan doen wat hij wil vind hij alles best. Wat hij dus niet beseft is dat hij wel steun nodig heeft van zijn huisgenoten om niet genomineerd te worden, bij een bewuste tactiek had hij het nooit zover laten komen dat hij al 2 keer genomineerd is, en nu ook van de BB-originals de meeste stemmen heeft gekregen. Zie ook hoe hij de nominatie van hem en Sabine opvatte, ze mochten zichzelf niet eens afzonderen. Als hij bewust om ging met tactiek dan had hij nu wel geweten dat hij om niet genomineerd te worden zich toch echt iets meer aan de groep moest binden. Na het vertrek van Sabine gaven Willem en Ruud hem daar ook genoeg ruimte voor, maar toch blijft Bart nu nog steeds veel liever op zijn eentje. Als hij echt zo graag wil winnen dan zal hij toch echt meer met de groep moeten optrekken. In plaats daarvan gaat hij degene verketteren die probeert een wat actievere groep te creeeren (Karin), juist omdat die daarvoor niet eens wordt aangemoedigd door de regie. Het opvallende is dat Karin het op dit moment Bart niet zo kwalijk neemt dat hij zich aan de groep onttrekt, want zij nomineerde Ruud.

Ook van Willem zijn uitvoerige analyses gemaakt betreffende zijn tactiek. Ik denk dat Willem in het leven in de groep iets meer een rol speelt maar als het op nomineren aankomt dan is de tactiek van allemaal meer gericht op het feit wie de groep bedreigt voor de groepsmensen, of wie iemand persoonlijk bedreigt voor niet-groepsmensen. Misschien dat bij de laatste nominatieronde andere motieven nog gaan meespelen, dan zijn ze zich er pas bewust van dat het er dan om gaat. Maar dan nog zijn ze afhankelijk van de stem van het publiek, en ze hebben tot nu toe werkelijk geen idee hoe ze het daar doen. Mijn conclusie is dan ook dat ze tot de laatste nominatieronde vooral met de groep bezig zullen zijn, maar in de laatste 2 weken zullen de 3 overgeblevenen gaan proberen om zich tov het publiek zo goed mogelijk te presenteren.

et qu'est ce que vous voulez faire avec cet information?
wel, rien ne faire pas avant le jour de gloire est arrive.

dinsdag 9 november 1999 @ 10:09:00 #21
168 Is2Funky
Koude start.. kuche!
pi_217894
Blij te zien dat ik een aantal VvP geleden toch al redelijk inzicht had in de ontwikkeling van Bart. Het dipje dat Bart zijn nominatie en na het vertrek van S. kreeg, gaf hem inzicht in het groepsproces. weliswaar misschien niet zo bewust, maar hij kon zich vanaf dat moment op een denkbeeldige kaart plaatsen en 'positie nemen'.
Al eerder dacht ik Bart leiderscapaciteiten toe (wat niet wil zeggen dat hij automatisch wint) V. helpt daar overigens aan mee, door zoals een ander al schreef, Bart als boodschapper te positioneren. Iets wat door afhankelijke personen (Ruud, Maurice) al snel voor autoriteit aangenomen wordt. Gevaar dreigt dat er afgunst optreedt wanneer binnen het huis VOO als 'de tegenpartij' wordt gezien. Bart zou dan collaborateur worden in de ogen van de andere bewoners.
Mijn idee is dat Bart zich zeer sterk bewust is van de dynamische samenstelling van de groep getuige zijn verschillende rollen bij verschillende bewoners...

Dennis

I love it when a plan comes together

Zien is kopen... http://www.zeepaard.nl
pi_217895
Van de officiële VOO-site:

Bart besproken

Anouk en Willem hebben een vertrouwelijk gesprek. Onderwerp van gesprek: Bart. Willem typeert Bart als ‘een ongelooflijke aardige jongen, maar met een heel dun gaasje waar je zo doorheen prikt.”

Anouk is het hier helemaal mee eens: “Ik heb nu al dat ik door hem heen prik. En dat kan hij niet hebben.”
Willem beschrijft Bart verder: “Het is een hele wijze jongen en hij denkt dat kennis macht is. Dit wil hij ook uitstralen, maar het is zo’n klein jongetje. Jij bent emotioneel al heel wat verder dan Bart. Je uit je beter.”
Anouk: “Kennis is absoluut geen macht, maar dat denkt hij wel. Hij maakt het zichzelf heel moeilijk.”
Willem: “Het is een geval van veel woorden, weinig wol. Hij kan dingen toch leuk omschrijven.”
Anouk: “Hij weet het leuk te vertellen.”
Willem vindt Bart een ‘markant iemand met veel talenten, maar hij doet er te weinig mee’. “Hij hecht zich teveel aan zijn mooie kop en zijn wijsheid die hij uit boekjes heeft gehaald. Op een gegeven moment was Bart echt het stoere ventje. Toen zat hij in een dip, was hij helemaal de weg kwijt. Hij stootte steeds zijn hoofd, maar het is een leuke vent.”
Anouk besluit: “Ik vind Bart een hele lieve jongen en je kan hem leuk pesten en dat moet soms ook. Je moet alleen niet met hem in discussie te gaan.”

09/11/99
01:00

[Dit bericht is gewijzigd door sombie (Datum 09 November 1999).]

pi_217896
Sorry, misschien even een zijspoortje want het gaat niet over Bart maar het was (vond ik) wel opvallend bij de nominaties. Ruud zei nadat hij de namen had genoemd, heel gedecideerd: "Laat ik dat even onderbouwen." Ik herinner me nog de vorige nominaties toen Ruud een (volgens Sabine) zwakke reden had voor zijn nominaties. Hij had toen een gesprek met Bianca waarin hij opmerkte dat een onderbouwing toch niet nodig en niet belangrijk was, waarop Bianca opmerkte: "Ja, voor jou misschien niet, maar voor diegene die genomineerd is wel." Zal hij dit advies dan (onbewust) toch opgevolgd hebben?
  dinsdag 9 november 1999 @ 13:43:00 #24
336 Jessicaa
een kaarsje brand voor Danyel
pi_217897
Even over Bart. Ik wil niet ingaan op zijn IQ-EQ, omdat dit van buitenaf niet te bepalen is en ik ook niet aan de orde vind. Wat ik heel sterk vind aan Bart is dat hij niet op gaat in de menigte. Hij heeft een duidelijke eigen mening, houdt zich daarmee ook wel op de vlakte, dringt deze dus niet op. Is absoluut geen kuddedier. Heel goed ook hoe hij doorziet en aangaf dat Karin wilde dat iedereen vroeg opstond etc. De meeste gaan daar toch in mee terwijl zij het hier ook misschien niet mee eens zijn. Bart reageerd er niet echt op maar gaat toch zijn eigen gang. Ook vind ik het heel knap dat hij zich toch wel opsteld naar de nieuwe mensen toe. Dat stoere etc zie ik niet zo. Mischien wordt dat verward met zijn uiterlijk. Mensen vinden dat hij weinig van zichzelf laat zien maar ook dat vind ik niet. Bart laat veel van zzichzelf zien (moeite hebben met afscheid Sabine, niet overweg kunnen met Bianca, openstaan voor de nieuwe mensen enz) Ik denk dat het meer zegt van de mensen in huis die vinden dat Bart niet open is. Doen hun wel genoeg moeite om Bart te leren kennen Willen ze Bart wel leren kennen.
Zo dit was even mijn gedachten kronkel
pi_217898
Ik had dit al gezien op de BB-site maar toen ik het wilde copieren was het al weer weg. Nu ergens anders weer terug gevonden:
http://www.rotterdamsdagblad.nl/bigbrother/
quote:

Volgens de officiële website van Veronica leek de nominatie de bewoners gisteren niet echt bezig te houden. Er werd bijvoorbeeld enthousiast gezongen, wat het gesprek op hun succesvolle liedje ’Big Brother’ bracht. Het nummer staat hoog in de hitlijst. ,,Het is onwerkelijk, een utopie’’, vond Ruud. ,,Zoiets lukt alleen de Beatles.’’ Bart verwondert zich meer over het succes dat het programma heeft. ,,Er kijken misschien wel twee miljoen mensen. Denk daar eens over na. We zijn zelfs voer voor psychologen. Een voorbeeld van hoe mensen moeten samenleven.’’

Heeft Bart dan toch een eigen laptopje onder de dekens?

I am a Watcher, part of a secret society of men and women who observe and record, but never interfere. We know the truth about Immortals. In the end, there can be only one.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')