Hunter:
Zo gek is die Anouk nou toch ook weer niet: Willem de vader, Karin de moeder, Ruud de gekke oom, Maurice is de onderhoudsman (kopje koffie, glazenwasser?) en Bart de stoere broer. Zelf zag ze zich als het jongere zusje.
Dit is natuurlijk een perfecte typering van de huidige gezagsverhoudingen. Willem en Karin (voorlopig) onaantastbaar. Ruud 'the has been', en Bart 'the coming man'. Maurice is inderdaad een beetje het buitenbeentje. Je zou hem ook als de herdershond van de familie kunnen typeren.
<Grote Knip: zie rest in vorige VvP
Moor:
<Knip> Zie vorige VvP
Als ik mij goed herinner was de volgorde toch: Mona wordt onhoudbaar (als vervangster) en krijgt oprot-premie + wat dramatisering van haar thuis-situatie. Bianca grijpt ook naar het geld en eigen hachje. VOO zit met 2 vertrekkers, en stopt er een 3e kandidaat bij voor extra belronde. Maar het enige 'doel' van inzetten van de nieuwkomers was: vervanging van Mona (verwacht) en Bianca (onverwacht). Daardoor gaat 1 nominatie-ronde 'verloren' aan opruimwerk, en wordt de groep nog wat langer op aantal gehouden. Of zie ik dat verkeerd ?
Puc
Ik denk ook dat in de volgende ronde de newbie die over is blijft gespaard, maar dan wel om een heel andere reden.
Beredenerend vanuit de beloning aan het eind is het naar het einde toe veilig om een newbie in de groep te hebben, omdat in het geval dat de newbie wint, de overgebleven kandidaten toch geld krijgen.
Misschien wat on-psychologisch beredeneerd, maar desalniettemin het overwegen waard.
Sorrow:
reageert op Moor:
De nominaties zijn slechts een week doorgeschoven. Dat betekent dat het achter in het schema krap wordt maar dat kan gecompenseerd worden als er nog een spontane afvaller zich meldt. V. zal niet zo gek zijn nog een nieuweling naar binnen te sturen.
De eerste newbie sneuvelt naar verwachting, de tweede zie ik het langer volhouden. Bart blijft gewoon Karin nomineren (hij is bang voor haar)en nomineert geen twee vrouwen, Karin nomineert zeker niet de enige andere vrouw en de tweede newbie mag niet zichzelf nomineren. Geen slechte uitgangspositie.
Voyeur:
mompelt wat over de gelijkenis FF en stamkroeg. Zie vorige VvP bij overmatige belangstelling
We have a loser, BB is its name.
Ik kijk nu helemaal niet meer, BB heeft voor mij afgedaan.
Moor, ik hoop je ooit persoonlijk een hand te schudden, misschien wel snel als alles loopt. Maar bedenk wel dat gedesillusioneerde geesten niet de meest strijdbare zijn.
Gaby2
Dat Bart een van de intelligentste BB-ers (onderschat Karin niet) is is duidelijk maar hij is ook de meest complexe persoonlijkheid. Juist bij hem zijn de presentatie en de inhoud volslagen verschillend. Hij presenteert zich als de macho, de man van staal, de ex-militair. In zijn woorden: onzekerheid hoort niet bij mijn persoonlijkheid. Ik heb mijn karakter zeven jaar geleden gevormd en zo blijft het.
Slechts één keer liet hij het schild zakken: hij is ook het jongetje dat hij in de dagboekkamer omschreef als ‘kleine onzekere Bartje’.
Bart probeert wanhopig de muur om hem heen hoog te houden en is als de dood dat iemand aan de steentjes komt. Bianca was het eerste en meest herkenbare gevaar, haar ‘gepsychologiseer’ was uiterst bedreigend. Hij reageerde als een echte macho, hij verbood de aanwezigheid van een kat.
De volgende is Karin. Zij heeft een paar keer laten merken wel te weten hoe de vork in de steel zit en hij ziet haar als de volgende aanval op zijn bastion. Vandaar de nominatie. Deze had geen zier te maken met rebellie tegen het groepsproces maar alles met zijn eigen emotionele fire-wall.
Slechts de twee vrouwen die op het prikbord van Big Brother omschreven worden als "kind-vrouwtje" laat hij tot zijn wereldje toe. Zijn blijkbaar niet gevaarlijk. (Het lijkt me duidelijk dat Anouk de rol van Sabine (kind-vrouwtje) en Cyrille de rol van Bianca (excentriek typje) hebben overgenomen.
Over nominaties gesproken; Ruud heeft voor de derde keer twee vrouwen genomineerd. Als daar geen theorietje inzit.
Niet één keer: hij doet het ook heel weloverwogen en getimed tegen Ruud. De formulering waarin laat duidelijk horen dat hij het napraat van een RIAGG-sessie. Hij weet op die manier opkomende argwaan tegen zijn werkelijke taktiek in de kiem te smoren.
Het wordt alleen nèt iets te vaak en op handige momenten door hem genoemd.
Zoals al in de eerste weken gezegd: B. kan nog voor explosies zorgen - nu is het nog de 'taktiek' van de koude oorlog. Zelfs Willem reageert (vanuit zijn angst voor conflicten) heel onderdanig op Barts agressie.
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 09 November 1999).]
quote:
Voyeur:
Er wordt nauwelijks strategisch gestemd (Willem had Anouk dan moeten laten zitten: hij weet dat hij haar overheerst;
ik denk dat de keuze voor de twee nebies juist HEEL strategisch is geweest. Willem kan beredeneren dat een van de twee waarschijnlijk zal vertrekken. De nominatie van beide is dus niet gevaarlijk.
Ultiem was natuurlijk het behoud van beide newbies geweest, dit vergroot de kans op financieel succes aan het eind. MAAR als hij voor de kamera heel bewust GEEN newbies nomineert, dan ziet het nederlandse publiek wat zijn werkelijke motief is en kan hij aan populariteit verliezen. Hij was ook de enige die heel zeker was van zijn genomineerden (hoewel ik denk dat Cyrille het ook al zeker wist, maar het niet durfde uitspreken).
Misschien overschat ik het strategisch inzicht van Willem, maar ik denk dat hij ook deze nominatie-ronde zeer strategisch te werk is gegaan.
Ik ben bang dat ik 'n zere plek gevonden heb.
Wat jij als zere plek benoemt is misschien Bart's manier om respect te veroveren: door uit te blinken. Echter: waar de 5 mans-groep nu in gelooft, is het uitblinken in samenhang en solidariteit en daar steekt hij behoorlijk bij af. Daarvoor zou hij nl. met iemand moeten 'bonden' en dat is nu juist hetgeen waarvoor hij bang is: te dichtbij maakt de klappen des te harder bij afwijzing.
Er is nog niemand geweest die echt tactisch heeft gestemd. Iedereen denkt in termen van "die ligt me wel, en die ligt me niet en bij hem weet ik waar ik aan toe ben". Dus veiligheid, zekerheid en pais en vree staan voorop.
Ook Bart stemt op Karin omdat hij haar gewoon niet moet. Daar zit volgens mij niet meer achter.
Als je echter de groep benadert vanuit die speltheorie, dan zie je dat slechts twee personen weloverwogen keuzes maken, Willem en Bart. Willem heeft een over-all strategie (het doel heiligt de middelen) en Bart, zoals je al zei, een militaire strategie (one step at a time).
quote:
op 11-09-1999 om 12:30 AM schreef Moor het volgende:.... Daarvoor zou hij [Bart] nl. met iemand moeten 'bonden' en dat is nu juist hetgeen waarvoor hij bang is: te dichtbij maakt de klappen des te harder bij afwijzing....
Bovendien heeft Bart moeite om zichzelf van een wat meer kwetsbare kant te laten zien, en dat is iets wat "bonding" kan oproepen. Inderdaad, ongebonden is veiliger voor hem. En het geeft hem daarnaast de ruimte voor zijn recalcitrante impulsen.
Van het wegstemmen van Sabien (en het mogen blijven van hemzelf) heeft Bart geleerd dat rationeel blijven loont. Komt goed voor hem uit, want dat past bij de reflexen die hij de afgelopen jaren ontwikkeld heeft: niet vrijelijk laten gaan die emoties.
Wat betreft zijn intelligentie (IQ): dat is denk ik zeer goed bij hem ontwikkeld. Maar of hij zich realiseert dat hij zich kwetsbaar maakt door te veel het groepsgebeuren af te wijzen? Daar heb je ook emotionele intelligentie voor nodig en dat is zijn achilleshiel.
Wat betreft zijn recalcitrante kant: ik denk dat het hem goed doet om het vrijelijk uit te leven. Negatieve gevoelens kan hij ermee kanaliseren. Dat voorkomt dat ze omslaan naar frustraties (dat is zijn sterke punt t.o.v. Willem).
Zou het hem lukken om wat meer in de groep op te gaan en toch de ruimte te nemen voor wat recalcitrante speldeprikken, dan zou ik mijn geld op henm zetten.
Tot slot: ik maak me soms wel eens zorgen over de effecten van BB op de toekomstige geestesgesteldheid van sommige bewoners, maar bij Bart zal er denk ik ook een positieve uitwerking zijn. Hij ziet dat persoonlijkheden als Karin en Ruud zich kunnen handhaven terwijl ze zich toch zo nu en dan kwetsbaar opstellen. Misschien neemt hij dit gedrag niet direkt over, het zal hem wel veel toleranter maken t.a.v getoonde kwetsbaarheid bij anderen. Daar wint hij een wereld mee.
Evert, ik zie zojuist je stukje verschijnen. Mij viel juist op dat het schild er al verscheen daags na het vertrek van Sabine. Vind jij het erger geworden met de komst van Anouk en Cyrille?
quote:
Moor schreef een tijd terug:
Er beginnen zich m.i. al tekenen te vertonen van het verschijnsel waarom 'sekte-leden' na een zekere tijd ook niet meer de sekte (durven) verlaten, ondanks een grote mate van fysieke/psychologische onderdrukking daarbinnen. MrMurphy, als je nog meeleest, wil ik daar graag eens met jou en anderen over van gedachten wisselen, omdat jij destijds (in een ver verleden) het er niet mee eens was dat het BB-projekt/opsluiting en bewoners-gedrag/setting kenmerken met een sekte vertonen (psychologisch gezien, dan).
Nee-hee, daar was ik het WEL mee eens, waar ik het echter niet mee eens was, was dat je schreef dat ex-sekteleden naderhand altijd vol schaamte hun mond houden, oid.
Afijn, genoeg gehakt. Over welke tekenen heb je het hierboven, Mo(o)r? De (nu nog milde) onrustgevoelens over de buitenwereld? De apathie? De afhankelijkheids-houding van de meeste bewoners? Ruud's uitspraak: "lekker hoor, we hebben hier helemaal geen verantwoordelijkheden"?
Een paar postings terug had ik het al over het feit dat mensen na plm. 30 dagen gewend raken aan een situatie. Let wel: ik heb het over gewend raken, niet over gehecht raken. Koppel dat aan het feit dat ze een tijdje op rantsoen hebben gestaan, dat ze heel duidelijk geleefd worden (boodschap: jullie lot ligt in de handen van de regie), en dat ze (bijna) verstoken zijn van contact met de buitenwereld, en Moor's berichtje lijkt me zo paranoïde nog niet. Koppel het daarnaast ook nog eens aan de constante aanwezigheid van camera's, en je zit peinzend mee te knikken.
Murphy
quote:
op 11-09-1999 om 12:54 AM schreef evert het volgende:
Ik ben er van overtuigd dat Karin en Bart op zich de personen zijn met de meeste intelligentie. De vraag is echter of in dit 'spel' dit doorslaggevend zal zijn. Juist de meest rechtlijnig redenerende personen winnen vaak in dat soort zaken, omdat zij meer medestanders vinden.
Mee eens: IQ is nog geen EQ. Juist EQ (Emotionele Intelligentie) is nodig om je in de groep staande te houden. Iemand die slimmer, sterker en sneller dan de rest van de groep is, heeft daardoor niet automatisch een voordeel binnen BB. Bart blinkt uit in allerlei disciplines, maar gevoelsmatig/emotioneel scoort-ie maar mager.
Met uitzondering misschien van zijn optreden als "kleine onzekere Bart", maar zoals iemand al eerder opmerkte: het leek wel of-ie zijn RIAGG-arts napraatte. Bart heeft, zo lijkt het wel, erg weinig contact met zichzelf.
Dat, en de feiten dat hij altijd probeert uit te blinken en de fouten nooit echt bij zichzelf zoekt[1], doet me een beetje narcistisch aan (in de klassiek-psychologische zin dan). Daarmee bedoel ik niet dat Bart ijdel is (al lijkt dat er af en toe wel op), maar meer dat hij geen contact heeft met zijn eigen ik. Het "pantser", waar anderen het hier over hebben, zou ook op die manier te verklaren zijn: het is geen pantser, maar meer een ontbrekende verbinding tussen de echte Bart en de facade die hij ophoud voor de rest van de wereld.
(Ik denk trouwens dat Bart Karin niet alleen onaardig vindt vanwege de S.-affaire, maar ook omdat zij moeiteloos als leider wordt geaccepteerd, terwijl de anderen dat van Bart veel moeilijker accepteren. Maar dat terzijde)
Comments?
Murphy
[1]: Vb: Het feit dat-ie genomineerd was, vond-ie liggen aan "dat de anderen er niet mee om kunnen gaan dat S. en ik ons steeds afzonderen".
[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 09 November 1999).]
quote:
op 11-09-1999 om 12:05 AM schreef Puc het volgende:
Ultiem was natuurlijk het behoud van beide newbies geweest, dit vergroot de kans op financieel succes aan het eind.
Ja, maar weten de bewoners dat wel? Zover ik weet zijn ze zich wel bewust dat de newbies niet de volledige hoofdprijs kunnen krijgen, maar niet dat in dat geval het restant over de nrs 2 en 3 zal worden verdeelt.
-----------------
Bartje: Ik bid niet voor bruune bonen!
Ook van Willem zijn uitvoerige analyses gemaakt betreffende zijn tactiek. Ik denk dat Willem in het leven in de groep iets meer een rol speelt maar als het op nomineren aankomt dan is de tactiek van allemaal meer gericht op het feit wie de groep bedreigt voor de groepsmensen, of wie iemand persoonlijk bedreigt voor niet-groepsmensen. Misschien dat bij de laatste nominatieronde andere motieven nog gaan meespelen, dan zijn ze zich er pas bewust van dat het er dan om gaat. Maar dan nog zijn ze afhankelijk van de stem van het publiek, en ze hebben tot nu toe werkelijk geen idee hoe ze het daar doen. Mijn conclusie is dan ook dat ze tot de laatste nominatieronde vooral met de groep bezig zullen zijn, maar in de laatste 2 weken zullen de 3 overgeblevenen gaan proberen om zich tov het publiek zo goed mogelijk te presenteren.
Dennis
I love it when a plan comes together
Bart besproken
Anouk en Willem hebben een vertrouwelijk gesprek. Onderwerp van gesprek: Bart. Willem typeert Bart als ‘een ongelooflijke aardige jongen, maar met een heel dun gaasje waar je zo doorheen prikt.”
Anouk is het hier helemaal mee eens: “Ik heb nu al dat ik door hem heen prik. En dat kan hij niet hebben.”
Willem beschrijft Bart verder: “Het is een hele wijze jongen en hij denkt dat kennis macht is. Dit wil hij ook uitstralen, maar het is zo’n klein jongetje. Jij bent emotioneel al heel wat verder dan Bart. Je uit je beter.”
Anouk: “Kennis is absoluut geen macht, maar dat denkt hij wel. Hij maakt het zichzelf heel moeilijk.”
Willem: “Het is een geval van veel woorden, weinig wol. Hij kan dingen toch leuk omschrijven.”
Anouk: “Hij weet het leuk te vertellen.”
Willem vindt Bart een ‘markant iemand met veel talenten, maar hij doet er te weinig mee’. “Hij hecht zich teveel aan zijn mooie kop en zijn wijsheid die hij uit boekjes heeft gehaald. Op een gegeven moment was Bart echt het stoere ventje. Toen zat hij in een dip, was hij helemaal de weg kwijt. Hij stootte steeds zijn hoofd, maar het is een leuke vent.”
Anouk besluit: “Ik vind Bart een hele lieve jongen en je kan hem leuk pesten en dat moet soms ook. Je moet alleen niet met hem in discussie te gaan.”
09/11/99
01:00
[Dit bericht is gewijzigd door sombie (Datum 09 November 1999).]
quote:
Volgens de officiële website van Veronica leek de nominatie de bewoners gisteren niet echt bezig te houden. Er werd bijvoorbeeld enthousiast gezongen, wat het gesprek op hun succesvolle liedje ’Big Brother’ bracht. Het nummer staat hoog in de hitlijst. ,,Het is onwerkelijk, een utopie’’, vond Ruud. ,,Zoiets lukt alleen de Beatles.’’ Bart verwondert zich meer over het succes dat het programma heeft. ,,Er kijken misschien wel twee miljoen mensen. Denk daar eens over na. We zijn zelfs voer voor psychologen. Een voorbeeld van hoe mensen moeten samenleven.’’
Heeft Bart dan toch een eigen laptopje onder de dekens?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |