abonnement Unibet Coolblue
pi_59715606
Ik zal me even voorstellen:

Ik ben Kevin, 23 jaar oud ben IT-manager van beroep en heb een serieuze afwijking voor motoren en auto's!

Ik wil in dit topic graag mijn huidige project met jullie delen, om te beginnen wil ik vast zeggen dat de vermogenswinst tussen de originele situatie en de situatie na inbouw van de auto 70% inhoudt (na het chippen op de rollenbank wordt dit nog meer maar dat vertel ik later nog)

Daarom besloten heb dat de auto overnieuw gekeurd zal worden door de rdw en ik ben bekend met alle regels en voorschriften en heb al maanden terug contact hierover gehad met de rdw.
Het zal geen tupperwarezooi worden maar gewoon een nette originele vroege golf 1 cabrio met veel vermogen die als 3e auto gaat dienen voor de zonnige weekenden!

In december 2006 heb ik een golf 1 cabrio gekocht. Helaas is in het voorjaar van 2007 mijn motor overleden!
Aangezien ik niet van ouwe rommel hou had ik zoiets van dan ga ik het gelijk goed aanpakken

Eerst maar eens een Foto van het hok zelf:



Dus heb ik als vervanging van de oude 1.8 carburateur motor maar een 1.8 20VT motor gekocht uit een gecrashte Seat Ibiza Cupra van een bevriende sloper! (dit is hetzelfde blok als iedere willekeurige 20vt uit diverse audi's, vw's, seat's, skoda's, donkervoorts en enkele kitcars )

Mijn baas gaf me een ruimte in een van z´n gebouwen voor het cab project en aan het eind van November kreeg ik de sleutel en kon het officieel beginnen!




Auto weer terug omhooggeschroeft




Gelukkig geen roest onder de schermen

en het voorlopige eindresultaat:


Hopelijk gaat deze zooi er zo snel mogelijk uit!
pi_59715643
18-11-2007

Zo vandaag heb ik samen met Rogek (een maatje) het oude blok eruit getrokken!!
Het bleek ook iets erger te zijn met het oude blokje dan in eerste instantie gedacht, Liep olie uit het uitlaatspruitstuk, en toen we de assen eraf draaiden kwam er bakolie uit lopen!
Toch vreemd omdat het blokje en bak pas 6000km gereden had na inbouw door Bolku, en ik heb de auto altijd netjes behandeld!!


Rogek in action


Bijna zover


Tada het is er EINDELIJK uit!


Leeg! Nu lekker ontvetten en matzwart maken!

Hopelijk kan ik snel het nieuwe blokje ophalen en erin hangen!!
pi_59715664
03-12-2007:

Afgelopen zaterdag een aantal leuke spulletjes opgehaald voor het project:






De G60 race-schijven (Sandtler) naast de oude Golf 2 GTI schijven die erop zaten.


De G60 versnellingsbak die ik ga gebruiken, voor een paar cent van een maatje kunnen overnemen dus de historie is bekend!


Ontroest en herspoten, en gelijk maar Powerflex gemonteerd.

en om weer net zo hard te kunnen stoppen heb ik het volgende setje uit Canada laten komen!
pi_59715679
Ook heb ik deze motor en versnellingsbak steunen laten maken, hopelijk gaan ze net even beter passen dan zelfgemaakte steunen





02A Versnellingsbaksteunen:






Het complete pakket:


Ik wil gewoon niet kloten met de ophangpunten van motor en versnellingsbak! Het grapje kost al genoeg zonder dat de motor uit z'n steunen scheurt terwijl ik met 120 over een rotonde knal :lol:

Gelukkig past de combinatie 1.8T met G60 versnellingsbak erg goed in een mk1 motorruimte, enig nadeel is dat je de super zeldzame 100mm assen moet gebruiken van een Scirocco 16v!!!
Gelukkig heb ik veel goede contacten en waren een setje goede assen snel gevonden!
pi_59715715
07-12-2007

Vandaag ben ik bij Jarno de motor gaan ophalen, moest 380km's rijden in een Vito busje door een storm met een veel te dure motor achterin

maar we zijn veilig thuisgekomen:


Een aantal onderdelen zoals afdekkappen voor de distributieriem, multiriem spanners etc. zijn kapot/beschadigd maar verder niets met de motor aan de hand! Ben vrij bekend bij de lokale vw-dealer dus vervangende onderdelen zullen niet al te duur zijn


18-12-2007

Vandaag kwamen de nieuwe remmen binnen uit Canada!!!!

Het is het wachten wel waard geweest






1 + 1 = 3



De voorste Sebring zag er oorspronkelijk hetzelfde uit als de achterste, ook deze ga ik zelf opknappen!
Hopelijk gaan ze over de remklauwen passen, anders moet er als er weer geld is maar een set glimmende 3 delige komen.......

[ Bericht 10% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:35:14 ]
pi_59715740
23-12-2007:

Vandaag met Rogek bezig geweest om het blok klaar te maken voor de inbouw, helaas past de 16v spanrol niet helemaal lekker met de nieuwe motorsteun...

Hiervoor moet ik dus nog een oplossing zoeken, morgen even de rubbers in de steunen laten persen, en nog wat onderdelen bestellen en dan komt dat helemaal goed!

Ik kom ongeveer 2mm te kort, en ik slijp dat stuk er gewoon vanaf, een duitser die hier ook mee bezig is heeft het er ook vanaf geslepen!



24-12-2007:

Vandaag verder alvast een nieuwe waterpomp gemonteerd, rubbers van de scirocco 16v in de steunen laten persen!
en nog wat andere nieuwe delen besteld bij de vw-dealer :lol:
pi_59715752
08-01-2008:

Vandaag bij Supro een Quaife differentieel besteld, het doet ff pijn in de portemonnee maar hopelijk heb je dan ook wat

Waarom een ander diff? omdat ik met de cab naar de rdw moet voor een weggedragstest, dit diff gaat mechanisch de wielspin tegen waardoor het optrekken en bochtenwerk beter moet verlopen!

Supro zou er zoveel mogelijk druk achter zetten zodat ik hopelijk halverwege Februari de bak terug kan hebben!

Dit omdat ik in maart al uit het gebouw moet waar ik momenteel aan de cab werk...........

09-01-2008:

Kom ik net thuis is m'n carterpan vanuit de USA binnengekomen


Nu hoor ik jullie denken.... Carterpan..... USA............ WTF

VW Brasil heeft een reparatiedeel gemaakt voor Amerikaanse 1.8t's die de carterpan al eens stukgereden hebben. en deze is helaas hier niet te krijgen...
Wat is er dan beter aan dit reparatiedeel?

De aluminium zijkant is versterkt, en de onderkant is van staal, tevens is de pan op het laagste punt 3cm minder laag met dezelfde inhoud! Dus mocht ik de carterpan dan alsnog raken scheurt ie niet gelijk open...

Foto's:







Foto van een mk1 1.8t met deze carterpan:

Voor met alupan:


Na met hybridepan:


Al met al dus best een fijne investering, moest de olie sowieso vervangen.

[ Bericht 4% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:36:25 ]
pi_59715767
05-02-2008:

Ondertussen zijn we weer een stukje verder, de gehele kabelboom is uit elkaar geweest en alles wat niet nodig was eruit gehaald!

Nog even wat foto's van de inbouw:




Zelf de motorruimte gespoten! Ziet er nog best netjes uit dacht ik zo!




De buis van de Turbo naar de intercooler die dus over het blok heen loopt moet er alleen vanaf anders kan de motorklep niet dicht!
Hiervoor moet ik dus een setje nieuwe buizen laten maken!
pi_59715783
Nog wat foto's van de motor-kabelboom, we hebben er uiteindelijk ongeveer de helft aan kabels uitgesneden!

Dingen als crashsensoren, automatische airco radiateurfan aansturing gaan we toch niet gebruiken en kunnen er dus net zo goed uit. Plus dat de gewichts- en plaatsbesparing natuurlijk fors is

Ook hebben we het volledige gedeelte voor het licht eruit gehaald en gaan we hier een aparte kabelboom voor maken, mochten er ooit problemen komen hiermee hoef je maar de helft aan kabels te doorzoeken en ik kan alles netjes wegwerken!

We hebben besloten dus zo'n beetje de hele kabeltroep van de cabrio te verwijderen en alles te vervangen voor de (aangepaste) cupra kabelboom, ik houd niet van oude troep en harde 24,5 jaar oude kabels die losse contacten hebben vallen daar zeker onder!

Dit is de originele kabelboom:



Heerlijk al die plakband troep eraf halen...


Zo zit dat dus onder de tape bij de 1.8 20vt

Ik moet trouwens wel zeggen dat ze dat bij VAG netjes doen, de kabels lijken verschrikkelijk door elkaar te lopen, maar elk gedeelte zit los om elkaar heen gevlochten waardoor je de kabelboom makkelijk uit elkaar kan halen!


Na 2 uurtjes strippen wat troep die er al tussenuit gesneden is!

Al met al geen klusje voor een beginner of een leek in de electronica wereld, maar gewoon redelijk goed te doen icm de elektrische schema's van VAG

Het "eindresultaat van de kabelboom"



[ Bericht 6% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:38:32 ]
pi_59715794
helaas haha hij is nog niet af Eigenlijk moest ik alweer uit het pand zijn per Maart, maar gelukkig hoefde ik er van m'n baas nog niet uit dus kan ik voorlopig nog even aankloten

12-03-2008

Ik zal nog wat van die kleine dingetjes posten waar ik dan tegenaan loop met zo'n ombouw, vaak laat men dit niet zien op internet maar kan het best nog eens wat geld kosten voordat je de juiste onderdelen hebt.


Ik kan maar geen kortere bouten vinden, de huidige zijn de originele van de golf 1 cabrio, het probleem is nu dat ik de koppelingshevel niet kan monteren...


Momenteel twijfel ik nog of ik alu eindstukken op de intercooler moet laten lassen, op die manier hoef ik niet 2 maal een 90 graden bocht te maken en dat komt de flow natuurlijk ten goede! Het enige probleem met die alu eindstukken is dat het een aparte vorm moet zijn omdat er aan de voorkant maar erg weinig plek is!


Zoals je kunt zien is er maar beperkte ruimte tussen de intercooler en de luchtinlaat/gasklephuis, hiertussen moet nog een radiateur komen met ventilator (ongeveer 9cm dik) en dan kan de motor nog bewegen.
Na een aantal dagen en nachten denken heb ik dan toch een oplossing gevonden, er is maar 1 manier om die radiateur te monteren en dan kan er een 11inch spal ventilator op en dan past het allemaal maar NET


Mijn ecu loopt niet zonder elektrisch gaspedaal, dus moet ik of de bovenkant om laten lassen op het oude gaspedaal of een nieuwe beugel op de bodem plaat laten lassen, met beide oplossing ben ik niet erg happy!
Moet trouwens ook iemand vinden die echt goed kan lassen voor dit soort dingen! Iemand die wil helpen??


Omdat ik geen secundaire luchtpomp heb ga ik ook het (bijna) volledige vacuumsysteem verwijderen!
Dit is verder geen probleem, het lastige is dat ik geen internet in de loods waar de cabrio staat


De versnellingsbak is dus gereviseerd en toen zijn er nieuwe bouten geplaatst, maar ik kwam er later pas achter dat de custom achterste baksteun langere bouten dan normaal moet hebben. :evil: (nu zit de bout vanuit de andere kant erin zodat de bak daar in ieder geval vast zit)


Dit zijn de bouten die er nu in zitten maar deze zou ik dus 1 cm langer moeten hebben om een moertje aan de andere kant te kunnen monteren.

[ Bericht 4% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:39:44 ]
pi_59715810
14-03-2008:

Vandaag is de downpipe binnengekomen uit engeland! (2,5" dik materiaal is rvs)




Kijk hem eens mooi hangen onder de auto, echt onvoorstelbaar hoe mooi ze zo iets passend kunnen krijgen op honderden km's afstand. (iedereen doet zo'n ombouw anders, en met andere steunen zal de motor ook anders hangen... dus vandaar dat ik erg verbaasd was over hoe het past!)
pi_59715823
17-03-2008:

Ik heb weer wat werk verzet afgelopen weekend!

Omdat ik de auto zelf ga lakken, moest ik natuurlijk de oude gerolde lak weer lekker strak schuren...
Heb nog een hoop schuurwerk voor de boeg maar ik vind het niet heel erg om te doen, je hebt meteen resultaat van je werk en met een muziekje en een biertje is het best relaxed werken!



en ik heb nog wat gewerkt aan de motorruimte, netjes opgeruimd, alles wat niet nodig was weg, vacuumsyteem verwijderd, de secundaire waterpomp en leidingen verplaatst, de Ibiza intercooler buis verwijderd etc. etc.




Zo begint het nog eens ergens op te lijken

Ondertussen is het bouten en moeren probleem dat ik eerder postte opgelost, vandaag even langs een ijzerwarenhandel gegaan, en die hadden wat moois liggen dat ik wel kon gebruiken

[ Bericht 3% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:40:46 ]
pi_59715871
31-03-08:

Ook afgelopen weekend is er weer veel gebeurd, ik heb o.a. de intercooler klaar gemaakt voor de montage!

Erik heeft de bijrijderskant geschuurd en ik heb verder nog een deurpaneel afgemonteerd, oude verlichtingskabelboom het interieur in getrokken en de nieuwe motorkabelboom geplaatst en bij de meterkast gehangen.

Momenteel staan er nog wat onderdelen in backorder en ben ik nog op zoek naar een opvoerpomp van een Cabrio 2h, nu wordt het eigenlijk tijd om de nieuwe kabelboom te gaan verenigen met de oude zekeringkast.... oll:

Hopelijk heb ik de wagen eind Juli door de RDW-keuring heen en kan ik er vrolijk mee rondknallen!!!!! :twisted:

Ook is ondertussen de intercooler (omloop)buis van de Audi TT binnengekomen!

Best netjes zo, en geheel zonder lasnaden
Nu kan ik tenminste alvast wat silicone slangen gaan bestellen om het geheel luchtdicht te maken



pi_59715959
08-04-2008:

Vandaag ben ik maar eens eerder gestopt met werken en heb ik de downpipe, lambdasonde en olieretour leiding geplaatst! (deze laatste was flink beschadigd en dus noodzakelijk om te vervangen!!!!)



Ook heb ik eindelijk via een club-genoot de juiste bouten voor m'n differentieel gevonden, en hangt de combi motor & bak nu zoals het hoort in de motorruimte!

Verder had ik graag nog verder gegaan met het monteren van het schakelmechanisme maar ik kwam erachter dat dat niet gaat omdat de wastegate in de weg zit :evil:

maar ook dat komt wel weer goed :lol:
pi_59715994
02-05-2008:

De afgelopen weken is er weer flink wat voortgang geboekt!

We zijn weer een stuk verder met schuren, de nieuwe carterpan is gemonteerd, versnellingsbak olie is gevuld, met het schakelmechanisme gerommeld, een aantal siliconeslangen gemonteerd, de opvoerpomp is gemonteerd en we zijn nog bezig geweest met de kabelboom!

Dus nog een aantal onderdelen en we zouden kunnen starten!! :toost:


Het bewijs dat ie nu weer voor het eerst in ruim een half jaar weer op z´n wielen staat


Nu de nieuwe carterpan gemonteerd is kun je eindelijk zien hoe laag de motor hangt, op zich nog niet eens zo heel laag.... Waarschijnlijk worden het toch een setje brede 16´ers voor de juiste "stance"

30-04-2008:

Na weken van schuren was er vandaag nog meer te schuren :lol:

Vanaf 10 uur vanmorgen tot en met 11 uur 's avonds hebben we geschuurd!!! :vertel:
en morgen gaat de hele boel in de primer!!!!! (eindelijk na al die maanden een strakke lak die bestaat uit 1 kleur)





01-05-2008:

Vandaag dus de auto volledig in de primer gezet, de laag lijkt nog een beetje grof, later die avond kwamen we erachter dat deze primer zich nog helemaal glad trekt en hoef dus verder niets meer te schuren voor de kleurlaag!!
Er zaten maar 2 miniscuul kleine stofpuntjes op de hele auto dus dat valt me goed mee!!! :toost:







Dit was net na het spuiten, ik zal straks nog foto's maken van hoe het er nu uit ziet (helemaal mat)
pi_59716014
02-05-2008:

Nou ik heb enkele uurtjes geleden nog even wat foto's gemaakt van de droge primer! Echt ontzettend strak geworden Hebben al die uren/dagen/weken van schuren toch nog nut gehad :mrgreen:













Foto hoer he LOL, hoop dat de bruine lak net zo goed lukt komen er dan nog veel meer foto's :lol:
pi_59716038
12-05-2008:

Ondertussen staat de auto in de eerste kleur-laag en begint het er weer als mijn oude vertrouwde cabrio uit te zien 8)
Er komen nog enkele lagen overheen en daarna ga ik het weer lekker glad schuren en polijsten!

Momenteel is dit het resultaat! De glans is in ieder geval al goed!





Vrijdag is trouwens de olieretour leiding gearriveerd, dus vanavond even monteren en dan kan er olie in het blok 8)


13-05-2008:

Vanavond een grote stap gezet in het project, ik heb nu de 3e olie retour leiding gemonteerd en deze pastte eindelijk op de nieuwe carterpan...
Nu kon ik dus EINDELIJK na al die maanden olie in de motor gooien


:mrgreen: I'm fucking pleased to say the least :mrgreen:

Vanavond ook vast een klein stukje lak gepolijst! Zie hier het resultaat:



Binnenkort de lak weer oppolijsten en de volgende laag eroverheen zetten! en dan kunnen we weer verder met bouwen!
pi_59716091
26-05-2008:


Nou gisteren hebben we de motor-bekabeling helemaal uitgezocht en afgezekerd, helaas is de benzinepomp niet meer gekomen anders hadden we echt kunnen starten!

Nu heb ik het voor nu moeten doen met het rond laten gaan van de motor op de startmotor :lol: Is best mooi als je zoveel tijd en geld geïnvesteerd hebt dat er dan ook echt eigen leven uit komt als je de sleutel ronddraait
pi_59716107
26-05-2008:

Helaas had ik m'n camera nog in de Nightvision stand staan
maar bij deze het filmpje





Deze week eerst maar eens een acculader gaan kopen, en als Rogek dan komende zondag de benzinepomp bij zich heeft kunnen we dan hopelijk starten!!!!

[ Bericht 22% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:42:14 ]
pi_59716162
30-05-2008

Vanavond "even" met Erik een setje beugels gefabriceerd en de siliconeslangen op maat gemaakt

Ik ben nog niet geheel tevreden over het gedeelte aan de bestuurderskant, maar ik had nou eenmaal niet de mogelijkheid het op dit moment anders te monteren!
Wil zondag namelijk gaan starten





[ Bericht 14% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:42:55 ]
pi_59716201
01-06-2008:

It's aliveeeeeeeeeeeeeeee!!!!!!!!!!

Het enige wat een beetje jammer was is dat Jarno de ecu voor aankoop had laten herschrijven zodat de startonderbreking van de klokkenset, en sleutels etc. eruit zou zijn!!!
Dit bleek vandaag dus niet goed te zijn gegaan, dus nu valt ie na enkele seconden weer uit waarbij er een startblokkering foutmelding in vag-com komt...

maar dat was het enige, het was gewoon sleutel om en lopen



[ Bericht 15% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:43:55 ]
pi_59716255
09-06-2008:

Heb vandaag (dus binnen 1 week) de verklaring voor motorvermogen van Pon's Automobielhandel gekregen

Tevens ook het bewijs dat ik een volkswagen motor in de cab heb en geen seat motor.........

Er staat als volgt:

Merk Volkswagen
Identificatie AQX ******
Bouwwijze 4 cilinder in lijn
Brandstof 1781 cm3
Slagvolume 115 KW (din)
Bij toerental 5800 omw/min

Deze verklaring heb ik dus voor de rdw nodig tijdens de weggedragtest en geluidstest op lelystad om aan te kunnen tonen hoeveel vermogen nu in de cabrio ligt!

Dus we gaan van 55kw (75pk) naar 115kw (156pk) tijdens de keuring, naar 152kw (+/-206pk) na chippen en andere uitlaat :mrgreen:

en ik vier vanavond mijn eigen overwinning



Nu klinkt het nog vrij lame, maar in het echt in die loods is het een beest :shock:

Wil wel absoluut nog een bedankje doen aan Michel (Zeypveld Autosport) die vanavond een flink eind is gereden om even die startonderbreker eruit te "programmeren"

[ Bericht 19% gewijzigd door kevin20vt op 26-06-2008 23:44:44 ]
pi_59716389
16-06-2008:

Heb vandaag weer een en ander geregeld!! :toost:

* Alle koelvloeistofslangen die nog misten.
* Spal ventilator.
* Uitlaat hittetape voor de downpipe.
* Zelfklevende hittereflectiemat voor de vuurmuur.
* nog een koppelstuk voor een stukje siliconeslang.
* 3m zwarte vacuumleiding voor de turbodrukmeter.
* 1m 13mm vacuumleiding om rembekrachtiger vacuum aan te sluiten op vacuum van de inlaat.
* Koppelstuk uitlaat om van buiten diameter 63mm (downpipe) naar binnendiameter 43mm (middendemper) te gaan.
* Bout en moer voor de schakelhevel (dol gedraaid moertje)
* Dremel en slijpschijfje

Koppelingskabel ben ik ondertussen ook uit wat ik daarmee moet doen om deze gespannen te krijgen...
en dan moet er nog een einddemper en wat rubbers etc. besteld worden en dan nog de benzinepomp onder de auto bevestigen........
Deze week ook nog even een (houten)proefmodel maken van de gaspedaalbeugel zodat ik de vorm kan bepalen, en dan wil hopelijk een neefje of oom mij de stalen variant aan de vuurmuur lassen.


en dan zijn we bijna zo ver om eens een testrit te gaan maken?
pi_59716529
en als allerlaatste update tot nu is dat ik gisteren bezig ben geweest met het verlassen van 2 koppelstukken om de 2,5" downpipe (63mm) passend te maken op de nieuwe originele 1.6 uitlaat (43mm).
Ik heb er voor gekozen om een nieuwe originele 1.6 uitlaat te monteren zodat tijdens de rdw testen het vermogen iets minder is en natuurlijk het geluid niet te hoog tegenover de originele waardes.

Ook is de beugel voor de koppelingkabel gemaakt en nu kan ik ook al koppelen!

Deze week ga ik me nog bezig houden met het maken van de gaspedaal beugel en het monteren van de benzinepomp onder de auto...

Ik heb tot nog toe in ieder geval geprobeerd alles technisch zo goed als mogelijk te maken zodat we een veilige stabiele auto krijgen die met gemak door de weggedragtest en geluidsmeting komen!
  donderdag 26 juni 2008 @ 21:54:57 #25
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_59716650
Was het niet goedkoper geweest om gewoon een andere te kopen?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')