quote:
Op dinsdag 24 juni 2008 00:09 schreef zwemmerseczeem het volgende:Vroegah., vroegah was studeren nog zoveel meer dan jezelf in 4 jaar keurig klaar stomen voor de arbeidsmarkt.
[..]
Maar helaas het is alllemaal veranderd. Alles moet snel en efficient. Koud achttien jaar komt 'de student nieuwe stijl' aan op de uni. Loopt keurig nominaal maar komt niet veel buiten de deur. Zijn studie is een voortzetting van zijn middelbareschooltijd, acht uur per dag achter de boeken. En een bijbaantje, zodat hij ook geen periode als 'arme student' kent. Na vier jaar 'middelbare school' is hij 22 en rolt zo het bedrijfsleven in. Welcome to the machine.
Grappig, dat herken ik heel erg goed. Ik ben in 2001 van het VWO af gekomen en ben nu dus voor het zevende jaar student.

Ik ben een paar keer van studie veranderd en zodoende ook in contact gekomen met veel jongere studenten. Van mijn vriendenclubje van de middelbare school studeert eigenlijk iedereen nog, eentje is aan het promoveren, maar niemand werkt nog. Ook bij mij in de familie zijn er heel wat tiende jaars studenten. Niet dat ze lui zijn, sommigen doen een tweede studie, anderen zijn bezig met een eigen onderneming of bekwamen zich in de filosofie en politiek, maar werken kan altijd nog.
Schrikken was het toen ik tussen studenten begonnen in 2006 terecht kwam. Brave kindertjes die keurig hun huiswerk deden en ook braaf volgens de planning aan de slag gingen. Ze trokken wit weg als ik vertelde al 5e jaars te zijn, 'Nou ik wil op mijn 22ste al aan de slag bij een multinational' was het antwoord vaak naast de zichtbare verbazing op hun gezichten.
Zelfs ben ik ook nogal activistisch ingesteld, als ik twijfel over een opgave of normering voor een tentamen of dat een docent de kantjes er vanaf loopt bij het nakijken van verslagen dan klim ik altijd in de pen of ga bij de docent langs om duidelijk te maken dat ik het niet met de situatie eens ben en dat ik daar graag een oplossing voor zou willen zien. Niks van dat meer hoor tegenwoordig.

Ze accepteren het zelfs als de docent claimt dat bij een online tussentoets serveruitval op de universiteit dat voor eigen rekening is.

Wat een laffe, brave werkslaafjes zeg.

Overigens werk ik nu vaak met iemand samen die wat dat betreft nog van de oude stempel is en zich net als ik niet het kaas van het brood laat eten, heerlijk!
Helemaal eens met het verhaal van TS dus.

Mijn ervaring is overigens dat het bij technische studies nog wel de relaxte stemming van weleer is (zij kennen ook geen BSA bijvoorbeeld). Bij mijn economie studie is het huilen met de pet op. Ik ben overigens niet vaak in het café of dancings te vinden, dat trekt mij niet.

Wel bezoek ik met enige regelmaat een kleine LAN-party wat minstens zo gezellig is.
[ Bericht 1% gewijzigd door Bolkesteijn op 24-06-2008 03:24:13 ]