Post hier je ervaringen die je hebt gehad op de laatste EK dag van Oranje (al dan niet in Basel)
Zaterdag 21 juni, wat hebben we er naartoe geleefd. Niemand had enige notie wat we die dag konden verwachten. we vermoeden het wel maar aan het eind was het toch anders dan gedacht
De koppen in de Zwitserse media zeggen genoeg:
Abruptes Ende der Oranje-Megaparty in BaselNach 500 000 Litern Bier war SchlussDer grosse Kater nach dem EM-AusBlaue Oranjes - 500.000 Liter BierBasel im Fussballfieber – ein Tag für die Geschichte «Orangenernte in Basel»Maar toch. Als ik er voor mezelf op terugkijk, kan ik niet anders zeggen dat ik dit nooit had willen missen, ondanks dat we (terecht) verloren hebben.
Achteraf vind ik maar 2 dingen jammer. Een is dat we in de fanzone het laatste uur voor de wedstrijd commercieel beziggehouden werden met reclame en ticket-win-games. Wij wilden alleen maar 1 ding feesten en smartlappen tot de aftrap.
Het tweede wat me eigenlijk het meest teleurgesteld heeft is dat ik vindt dat dit Nederlands elftal niet de moed heeft kunnen opbrengen zich te realiseren dat er 125.000+ Nederlanders afgereis zijn naar Basel en zij te lamlendig waren om te voetballen (whatever daar dan ook de oorzaak van is).
(Dit laatste is een zeer persoonlijke mening van mijn kant)Maar goed terugkijkend ben ik nog steeds aan het nagenieten. En dat zal nog wel even aanhouden, ondanks dat mijn (franse) collega's morgen zeker wraak zullen nemen.
Wat cijfertjes:
Er waren
180.000 oranje suporters in Basel en
10.000 russen.
In de Fanzones waren
70.000 mensen. In het stadion
45.000, dus er hebben zo'n
65.000 mensen tussen de fanzpones rondgehangen !!
Er is
500.000 liter bier doorheen gegeaan. En ondanks de hitte maar
100.000 liter water. (dat was ook te zien aan sommige mensen)
We hebben
40 ton afval achtergelaten
Er zijn
92 klootzakken gearresteerd die hun frustratie weer niet konden bedwingen.
Er is zeker
1 luidsprekerpaal gesneuveld en
1 ruit
Er hebben
842 mensen medische verzorging gekregen en er zijn
65 mensen in het ziekenhuis beland. De meeste hadden problemen met de hitte (waarschijnlijk in combinatie met....)
Zelfs de fanzones in de andere steden werden uitzonderlijk bezocht (zurich-
41.000, Bern-
40.000, Geneve-
20.000)
De fancamps zaten zo vol dat men in Bubendorf en Aesch nog noodcampings heeft opgezet.
Basel zelf was ook een grote camping, sommige supporters hebben uit nood de stadsparken en sommige pleinen buiten het stadscentrum snel omgetoverd tot provisorische overnachtingsplekken.
We hebben het voor elkaar gekregen het OV vroegtijdig lam te leggen
2 uur eerder dan gepland. er kon gewoon geen bus of tram meer door
Er waren in totaal
100 vluchten op Euroairport Basel/Mulhouse
Ongelooflijke cijfers en ondanks dat zijn de Zwitsers teleurgesteld dat we eruitliggen.
Ik moet ook bij deze mijn respect en dankbaarheid uitbrengen aan de organisatie en flexibiliteit van de autoriteiten.
Bijna alles kon en mocht. Ik heb de hele dag geen Polizei gezien, wel security en die traden op wanneer nodig en waren weer weg.
Supergeweldig dit. Ik heb er gewoon geen woorden voor.
Wat reacties uit de Zwitserse media over het feest (inclusief bovenstaande links natuurlijk)
Benedikt Weibel bedankt sich bei holländischen FansVideo: Orange Riesen-Party in BaselBasel im Ausnahmezustand: Oranjes feiern grösste PartyHolländischer Fanclub von Basel begeistertBasel: 500 000 Liter Bier getrunken - Exodus der HolländerWaar ze volgens mij nog het meest van onder de indruk waren is de hoeveelheid bier die er door gegaan is
Ik heb de hele dag ook vastgelegd. we zijn best wel veel rondgelopen, en we bleven van de ene in de andere verbazing vallen.
Ik moest ook telkens terugdenken aan de paardenraces in Ascot en/of Prinsjedag. Waarom ?
Basel was een grote hoeden parade, iedereen had wel een ander hoofddeksel op. Ik wist niet dat er zoveel variaties bestonden.
De looproute van Barfusserplatz-Freie strasse-Marktplatz-Rijnbrug-straat richting Messeplatz
![]()
De politie komt overal doorheen, al kost het soms moeite.
![]()
De Baselaars zijn erg gesteld op hun eigen bier.
![]()
De Freiestrasse 's ochtends om half elf al vol
![]()
![]()
Marktplatz
![]()
richting de brug
![]()
![]()
![]()
De rijnbrug, het paard moet er natuurlijk ook aan geloven.
En natuurlijk oud hollands "brug-jumpen"
![]()
Over de brug richting de Messeturm(platz) dit is dus enkel de weg ernaartoe!
![]()
Kaserne, onze eindbestemming.
![]()
De gelijkmaker.
Het was gewoon een groot gekkenhuis in Basel
![]()
![]()
![]()
![]()
[ Bericht 0% gewijzigd door crv op 23-06-2008 10:42:24 ]