abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 22 juni 2008 @ 23:09:36 #1
102912 crv
Screwed up
pi_59614285
Post hier je ervaringen die je hebt gehad op de laatste EK dag van Oranje (al dan niet in Basel)

Zaterdag 21 juni, wat hebben we er naartoe geleefd. Niemand had enige notie wat we die dag konden verwachten. we vermoeden het wel maar aan het eind was het toch anders dan gedacht

De koppen in de Zwitserse media zeggen genoeg:

Abruptes Ende der Oranje-Megaparty in Basel
Nach 500 000 Litern Bier war Schluss
Der grosse Kater nach dem EM-Aus
Blaue Oranjes - 500.000 Liter Bier
Basel im Fussballfieber – ein Tag für die Geschichte
«Orangenernte in Basel»

Maar toch. Als ik er voor mezelf op terugkijk, kan ik niet anders zeggen dat ik dit nooit had willen missen, ondanks dat we (terecht) verloren hebben.
Achteraf vind ik maar 2 dingen jammer. Een is dat we in de fanzone het laatste uur voor de wedstrijd commercieel beziggehouden werden met reclame en ticket-win-games. Wij wilden alleen maar 1 ding feesten en smartlappen tot de aftrap.
Het tweede wat me eigenlijk het meest teleurgesteld heeft is dat ik vindt dat dit Nederlands elftal niet de moed heeft kunnen opbrengen zich te realiseren dat er 125.000+ Nederlanders afgereis zijn naar Basel en zij te lamlendig waren om te voetballen (whatever daar dan ook de oorzaak van is).
(Dit laatste is een zeer persoonlijke mening van mijn kant)

Maar goed terugkijkend ben ik nog steeds aan het nagenieten. En dat zal nog wel even aanhouden, ondanks dat mijn (franse) collega's morgen zeker wraak zullen nemen.

Wat cijfertjes:
Er waren 180.000 oranje suporters in Basel en 10.000 russen.
In de Fanzones waren 70.000 mensen. In het stadion 45.000, dus er hebben zo'n 65.000 mensen tussen de fanzpones rondgehangen !!
Er is 500.000 liter bier doorheen gegeaan. En ondanks de hitte maar 100.000 liter water. (dat was ook te zien aan sommige mensen)
We hebben 40 ton afval achtergelaten
Er zijn 92 klootzakken gearresteerd die hun frustratie weer niet konden bedwingen.
Er is zeker 1 luidsprekerpaal gesneuveld en 1 ruit
Er hebben 842 mensen medische verzorging gekregen en er zijn 65 mensen in het ziekenhuis beland. De meeste hadden problemen met de hitte (waarschijnlijk in combinatie met....)
Zelfs de fanzones in de andere steden werden uitzonderlijk bezocht (zurich-41.000, Bern-40.000, Geneve-20.000)
De fancamps zaten zo vol dat men in Bubendorf en Aesch nog noodcampings heeft opgezet.
Basel zelf was ook een grote camping, sommige supporters hebben uit nood de stadsparken en sommige pleinen buiten het stadscentrum snel omgetoverd tot provisorische overnachtingsplekken.
We hebben het voor elkaar gekregen het OV vroegtijdig lam te leggen 2 uur eerder dan gepland. er kon gewoon geen bus of tram meer door
Er waren in totaal 100 vluchten op Euroairport Basel/Mulhouse

Ongelooflijke cijfers en ondanks dat zijn de Zwitsers teleurgesteld dat we eruitliggen.
Ik moet ook bij deze mijn respect en dankbaarheid uitbrengen aan de organisatie en flexibiliteit van de autoriteiten.
Bijna alles kon en mocht. Ik heb de hele dag geen Polizei gezien, wel security en die traden op wanneer nodig en waren weer weg.
Supergeweldig dit. Ik heb er gewoon geen woorden voor.

Wat reacties uit de Zwitserse media over het feest (inclusief bovenstaande links natuurlijk)
Benedikt Weibel bedankt sich bei holländischen Fans
Video: Orange Riesen-Party in Basel
Basel im Ausnahmezustand: Oranjes feiern grösste Party
Holländischer Fanclub von Basel begeistert
Basel: 500 000 Liter Bier getrunken - Exodus der Holländer

Waar ze volgens mij nog het meest van onder de indruk waren is de hoeveelheid bier die er door gegaan is

Ik heb de hele dag ook vastgelegd. we zijn best wel veel rondgelopen, en we bleven van de ene in de andere verbazing vallen.
Ik moest ook telkens terugdenken aan de paardenraces in Ascot en/of Prinsjedag. Waarom ?
Basel was een grote hoeden parade, iedereen had wel een ander hoofddeksel op. Ik wist niet dat er zoveel variaties bestonden.

De looproute van Barfusserplatz-Freie strasse-Marktplatz-Rijnbrug-straat richting Messeplatz

De politie komt overal doorheen, al kost het soms moeite.

De Baselaars zijn erg gesteld op hun eigen bier.

De Freiestrasse 's ochtends om half elf al vol

Marktplatz

richting de brug

De rijnbrug, het paard moet er natuurlijk ook aan geloven.
En natuurlijk oud hollands "brug-jumpen"

Over de brug richting de Messeturm(platz) dit is dus enkel de weg ernaartoe!

Kaserne, onze eindbestemming.

De gelijkmaker.

Het was gewoon een groot gekkenhuis in Basel

[ Bericht 0% gewijzigd door crv op 23-06-2008 10:42:24 ]
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_59614359
Mooi gedaan man . Leuk om te lezen.
pi_59614372
Leuk topic .
  zondag 22 juni 2008 @ 23:31:07 #4
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_59615171
Huilen dan.
pi_59615251
Ow wat is het zonde, als je dit zo ziet en leest
FOK!sport Sfeerverslagen Contest (Part II)
Winnaar Voetbalfoto Onderschriftcompetitie 2008 II
Ergens in 1972 schreef Keith Richards het volgende:
Ain't it good to be alive
pi_59615330
Erg indrukwekkend zeg
  zondag 22 juni 2008 @ 23:44:18 #7
102912 crv
Screwed up
pi_59615511
quote:
Op zondag 22 juni 2008 23:36 schreef Cyberia18 het volgende:
Erg indrukwekkend zeg
Inderdaad. Alles maar dan ook alles binnen en buiten de fanzones zat bommetje vol. Toen ik het stukje zat te maken en de fotosweer zag, Kippevel

Er zijn wel eens van die dagen die je nooit vergeet. Ik was bij toeval ook in Londen tijdens de begrafenis van Prinses Diana. Ik stond daar op zaterdag ochtend 10.00uur op een groot plein in Londen en het was letterlijk doodstil in deze wereldstad. Je zag geen mensen, auto's, etc. je hoorde het normale geluid van de grote stad niet eens, geen vogels.
Dit was zo bizar. en 's middags nadat Diana Londen uitgereden was hoorde je gewoon de stad weer op gang komen.
Een ook daar was ontiegelijk veel publiek.
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
  zondag 22 juni 2008 @ 23:50:07 #8
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_59615655
Mooie OP .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
pi_59616107
Ik heb gisteren een briljante dag gehad in Basel, geweldige sfeer

Jammer van het resultaat maar ik heb nog nooit zoiets meegemaakt als voetbalsupporter
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_59616197
quote:
Op zondag 22 juni 2008 23:12 schreef NoelGallagher het volgende:
Mooi gedaan man . Leuk om te lezen.
pi_59616275
Geweldige OP man... ik krijg gewoon weer zin om terug te gaan
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_59616592
Filmpjes:
Sfeerbeeld s middags
En het volkslied
Vermaak tussen voor de wedstrijd 1
Touwtje springen

[ Bericht 33% gewijzigd door Tim21 op 23-06-2008 00:52:39 ]
pi_59616841
De camping in Pruttelen, zaterdagochtend om 9u:

En zondagochtend om 9u:

Voor de wedstrijd:

Na de wedstrijd:
  maandag 23 juni 2008 @ 00:46:14 #14
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_59616899
het mooiste aan basel was nog toen de 1-1 werd gescoord, het beeld liep 2 sec achter, toen je het stadion hoorde exploderen wist je dat het goed zat
ff wachten nog
pi_59617019
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:46 schreef Game_Error het volgende:
het mooiste aan basel was nog toen de 1-1 werd gescoord, het beeld liep 2 sec achter, toen je het stadion hoorde exploderen wist je dat het goed zat
Zijn daar bewegende beelden van?
  maandag 23 juni 2008 @ 00:53:57 #16
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_59617030
Stond jij overigens ook op de camping bij pratteln, die kiekjes zien er bekend uit ze hadden daar zelf nog een maisveld helemaal omgeploegd om nog meer supporters kwijt te kunnen
ff wachten nog
  maandag 23 juni 2008 @ 00:54:54 #17
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_59617041
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:53 schreef Cyberia18 het volgende:

[..]

Zijn daar bewegende beelden van?
ik heb ze niet, ik was te hard feest aan het vieren
ff wachten nog
pi_59617060
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:53 schreef Game_Error het volgende:
Stond jij overigens ook op de camping bij pratteln, die kiekjes zien er bekend uit ze hadden daar zelf nog een maisveld helemaal omgeploegd om nog meer supporters kwijt te kunnen
Ik wel, ik stond idd op dat veld wat tot vorige week nog een maisveld was..
  maandag 23 juni 2008 @ 00:59:25 #19
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
pi_59617112
Gaaf topic
  maandag 23 juni 2008 @ 00:59:36 #20
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_59617116
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:55 schreef Tim21 het volgende:

[..]

Ik wel, ik stond idd op dat veld wat tot vorige week nog een maisveld was..
ik stond met wat vrienden verder anar voren toe, lekker ramp waren die treinen trouwens ook, en zou dat "stationnetje" speciaal zijn aangelegd hiervoor? het zag er echt heel nieuw uit.
ff wachten nog
pi_59617129
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:54 schreef Game_Error het volgende:

[..]

ik heb ze niet, ik was te hard feest aan het vieren
Maar natuurlijk
pi_59617170
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:59 schreef Game_Error het volgende:

[..]

ik stond met wat vrienden verder anar voren toe, lekker ramp waren die treinen trouwens ook, en zou dat "stationnetje" speciaal zijn aangelegd hiervoor? het zag er echt heel nieuw uit.
Ik denk idd dat het tijdelijk aangelegd is.
En idd ongelofelijk dat er na een nederlaag niet 20 treinen klaar staan om alles op te vangen. Ik was half 2 terug (vanuit oranjeplein), alsnog relatief snel.
  maandag 23 juni 2008 @ 01:13:42 #23
102912 crv
Screwed up
pi_59617302
Wat ik nog het mafste vond was Basel na de wedstrijd. Helaas waren de batterijen van mijn camera leeg.
Wij zijn aan de achterkant de Kaserne afgelopen en doordat ieen hoop mensen de laatste minuten niet hebben uitgekeken was het overal al (weer) druk op straat. Mijn foto's van overdag kun je eigenlijk kopieren naar 's nachts alleen dan zonder vrolijke gezichten.
Het was zo onnoemeloijk vol.
Mijn zwager en ik kennen aardig de weg in Basel, maar we stonden echt te dubben welke kant we nou op zouden gaan. Overal kwam publiek vandaan ook waar we het niet verwachten. Uiteindelijk zijn we richting Messeplatz gelopen en vervolgens naar de Badische Bahnhof, Dat bleek een goede keuze want nog geen 5 minuten later kwamen drie busjes met politie voorbij gescheurd. Later gehoord dat ze op de rijnbrug hebben staan matten met wat russen die wij denk ik vlak daarvoor zijn tegengekomen en gefeliciteerd hebben.
Bij de BAhnhof een taxi gescoord die ons naar Frankrijk (huis) heeft gebracht. Die taxichaufeur die heeft de hele weg niets anders geroepen dat ie het zo erg vond en baalde. Hij was meer overstuur dan wij.

Op naar morgen (oh nee het is al vandaag). Ben benieuwd hoe mijn collega's reageren
pi_59617390
quote:
Op maandag 23 juni 2008 01:13 schreef crv het volgende:
Op naar morgen (oh nee het is al vandaag). Ben benieuwd hoe mijn collega's reageren
Ik duim alvast voor je

maandag 23 juni 2008 @ 01:30:26 #25
102912 crv
Screwed up
pi_59617489
quote:
Op maandag 23 juni 2008 01:21 schreef Cyberia18 het volgende:

[..]

Ik duim alvast voor je

Dank je, zal het nodig hebben. Ik zal ook proberen wat reacties uit Basel zelf te verzamelen en hier te posten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')