Nu de tentamens er aan komen, wordt het tijd om te gaan studeren. Helaas lukt het bij mij niet zo goed. Ik val namelijk in slaap tijdens het lezen van (studie)boeken. Bij romans (zelfgekozen literatuur) heb ik dat veel minder, omdat ik het natuurlijk zelf heb gekozen en als ik merk dat ik moe word, kan ik het gewoon wegleggen. Maar nu moet ik studeren en ik val gewoon in slaap!
Ik heb al wat dingen geprobeerd: Red Bull of koffie drinken (zelfs na een kopje koffie of Red Bull val ik in slaap), in de bieb studeren (ik val dan niet in slaap, maar word wel moe. Ik staar dan naar m'n boek en neem niks meer op), muziek (eerder muzak) opzetten (helpt niet, leidt te veel af) en wat nog het meest helpt is bewegen tijdens het lezen (dus bijvoorbeeld op kauwgom kauwen of met benen bewegen. Dit houdt me geconcentreerd).
Ik heb op Google naar meer informatie gezocht, en kwam op diverse sites over ADD uit. ADD'ers blijken moeite te hebben met geconcentreerd blijven en vallen weleens in slaap tijdens het lezen van een boek. Ook is het voor een ADD'er prettig om meerdere dingen tegelijk te doen zodat de concentratie optimaal blijft.
Zou ik ADD hebben? Ik herken namelijk ook andere dingen in kenmerkenlijstjes. Of herkent iemand mijn "probleem"? En stel dat ik geen ADD heb, hoe hou ik mezelf dan wakker tijdens het lezen? De stof die ik tot me moet nemen vind ik namelijk erg belangrijk en soms zelfs interessant, dus waar zou het aan kunnen liggen?