abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59611349
Nu de tentamens er aan komen, wordt het tijd om te gaan studeren. Helaas lukt het bij mij niet zo goed. Ik val namelijk in slaap tijdens het lezen van (studie)boeken. Bij romans (zelfgekozen literatuur) heb ik dat veel minder, omdat ik het natuurlijk zelf heb gekozen en als ik merk dat ik moe word, kan ik het gewoon wegleggen. Maar nu moet ik studeren en ik val gewoon in slaap!

Ik heb al wat dingen geprobeerd: Red Bull of koffie drinken (zelfs na een kopje koffie of Red Bull val ik in slaap), in de bieb studeren (ik val dan niet in slaap, maar word wel moe. Ik staar dan naar m'n boek en neem niks meer op), muziek (eerder muzak) opzetten (helpt niet, leidt te veel af) en wat nog het meest helpt is bewegen tijdens het lezen (dus bijvoorbeeld op kauwgom kauwen of met benen bewegen. Dit houdt me geconcentreerd).

Ik heb op Google naar meer informatie gezocht, en kwam op diverse sites over ADD uit. ADD'ers blijken moeite te hebben met geconcentreerd blijven en vallen weleens in slaap tijdens het lezen van een boek. Ook is het voor een ADD'er prettig om meerdere dingen tegelijk te doen zodat de concentratie optimaal blijft.
Zou ik ADD hebben? Ik herken namelijk ook andere dingen in kenmerkenlijstjes. Of herkent iemand mijn "probleem"? En stel dat ik geen ADD heb, hoe hou ik mezelf dan wakker tijdens het lezen? De stof die ik tot me moet nemen vind ik namelijk erg belangrijk en soms zelfs interessant, dus waar zou het aan kunnen liggen?
I HATE MUSIC
  zondag 22 juni 2008 @ 21:30:30 #2
118904 Vector_SLD
Carpe noctem
pi_59611393
Je hebt gewoon geen zin en zoekt een excuus.
Dwalen kan iedereen, maar alleen dwazen volharden in hun dwaling.
  zondag 22 juni 2008 @ 21:38:04 #3
130955 Floripas
Blast from the past
pi_59611590
Of je nou ADD hebt of niet (maak eens een afspraak met je huisarts, ik kan dat niet meten over internet), er zijn wel manieren om jezelf scherper te houden bij het studeren.

De beste manier: doe iets actiefs met de stof. Maak een samenvatting. Maak flashcards met de belangrijkste informatie. Maak een stromenschema met de belangrijkste verbanden. Zoek in elke alinea de kernzin en onderstreep deze. Ontwerp een proeftentamen voor een studiegenoot (en laat deze er eentje voor jou ontwerpen).

Voor iedereen, en jou blijkbaar in het bijzonder, blijkt dat iets actiefs doen met de stof je concentratie verhoogt.

Succes, probeer het eens en hou ons op de hoogte!
  zondag 22 juni 2008 @ 21:39:10 #4
92409 Twinky
Little star.
pi_59611624
samenvatten, onderstrepen, woorden opschrijven. Ik denk dat iedereen wel ADD-kenmerken herkent, dat heb je niet zomaar hoor
pi_59611742
Ik heb ADD, tot in extreme mate ook echt (heb elk symptoon heel duidelijk aanwezig), maar als ik eenmaal aan het lezen bent ga ik in hyperfocus juist. Maar dat verschilt per persoon, m'n broer heeft het met gamen weer.

Maar ik denk niet dat je ADD hebt, dan had je het wel gemerkt voor deze tentamens op de middelbare. Daarbij denken heel veel mensen al heel snel dat ze het hebben
"Een acteur is iemand die glazig voor zich uit kijkt wanneer het gesprek niet meer over hem gaat."
pi_59616338
Ik link het niet gelijk aan ADD eigenlijk, maar ik val zelf ook vaak in slaap met lezen. Zeker als het ergens maar een klein beetje benauwd is, val ik in slaap. Ook in de bibliotheek bijvoorbeeld. Vaak genoeg wakker geworden met de punt van m'n boek in m'n wang.

Met romans heb ik het niet en als het niet benauwd is valt het ook wel mee. Maar van lezen word ik altijd na een lange tijd wel wazig, duizelig en zo...
Sanity is (not) statistical
pi_59616652
Ik val ook in slaap tijdens het lezen. Ook bij romans. Dan heb ik het over de romans die ik voor school moet lezen en wat 9 van de 10 keer kutboeken zijn. Meestal blijft het bij indutten en mezelf er elke keer op betrappen dat ik met mijn voorhoofd op het boek lig en mijn ogen dicht heb. Bij huiswerkbegeleiding had ik precies hetzelfde. Daar ben ik ook een paar keer echt in slaap gevallen. Niet erg prettig. Gelukkig schrok ik elke keer op tijd wakker en heeft, volgens mij, niemand er ooit iets van gemerkt .

Bij mij is het puur uit desinteresse dat ik er zo moe van word. Het is zo verschrikkelijk saai. Muziek, televisie en het kleinste beetje geluid leiden me ook ontzettend af. Het lijkt haast wel alsof ik aan alles denk behalve aan die leerstof/het boek.

Benen bewegen of andere achterlijke bewegingen helpen mij ook enigszins. Soms is het enige wat helpt heel geforceerd alles hardop of in je hoofd voor te lezen aan jezelf. Ik kan dan ook alleen kleine stukjes per keer lezen of leren. Bij leren helpt het wel ontzettend als je actief ermee bezig bent. Als je bijvoorbeeld een samenvatting schrijft, een begrippenlijst maakt of iets in die geest.

Ik houd er absoluut niet van om er gelijk een sticker op te plakken van een bepaalde aandoening. Het is vast normaal.
"In case of dissension, never dare to judge till you've heard the other side."
pi_59616834
Ja, ik denk dat het helemaal niet zo 'raar' is. Het is toch een activiteit waarbij je stil zit, die energie kost (veel stof opnemen in een keer) en als het dan ook nog eens saai is...

Het ligt eraan in hoeverre je er last van hebt. Kun je bijna je schoolwerk niet normaal doen omdat je constant in slaap valt en je niet kan concentreren, dan is het misschien wel de moeite waard om een vorm van begeleiding te gaan zoeken, maar in slaap vallen met een saai boek klinkt op zich niet zo gek.
Sanity is (not) statistical
pi_59618062
Wat goed helpt als je veel moet leren is tussendoor ff lekker te gaan sporten

Weet niet precies hoe het werkt, maar het schijnt dat je dan in kortere tijd meer stof in je opneemt en ook langer eraan kan zitten .
Oh! En kauwgom kauwen verbetert het denkproces met 20% oid (weer: schijnt).
Maar voor mij werkt het

Of wat ik ook leuk vind om tussendoor te doen: ff lekker uitgebreid koken

Maar iig: niet te lang aan een stuk doorgaan, voor ieder uur dat je studeert een kwartiertje pauze houden.
pi_59634617
Ik heb ad(h)d en val inderdaad in slaap bij het studeren. Ik ga alleen de hyperfocus in als iets me op de een of andere manier raakt / boeit. Ben al ettelijke keren boven op boek in slaap gevallen (gebeurt me overigens ook tijdens colleges). In slaap vallen gebeurt me eigenlijk alleen als ik mezelf heel veel geweld aan doe door perse te willen blijven concentreren. Wat enigszins helpt is zo fit mogelijk proberen te zijn en goed eten en drinken. Succes !!!
pi_59638514
Een boeiendere studie kiezen. Als je het altijd af hebt gekund zonder medicijnen moet je nu niet gaan zoeken naar een label voor jezelf.
  maandag 23 juni 2008 @ 22:44:27 #12
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_59638582
Ik heb ook sinds 2 jaar last van concentratieproblemen en idd ook dat in slaap vallen tijdens het leren. Ook bij romans trouwens. Ben er wel eens mee naar de huisarts geweest, ook van: "Ik denk dat ik ADD oid heb", maar hij nam me niet heel serieus en het autistenteam vond onvoldoende aanleiding om mij te onderzoeken.
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')