abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59575944
Wat verklaart de voetbalgekte en in het verlengde daarvan Oranjegekte? Dat bij ieder EK of WK weer groter wordt? Ik heb er werkelijk zelf helemaal niks mee, maar mijn mond valt steeds weer open van verbazing hoe iedereen met voetbal aan de haal gaat.......Kijkcijfers van zo'n 8 miljoen zijn vanavond te verwachten, als Nederland tegen Rusland moet spelen....Dat is 50% van de Nederlandse bevolking. Mensen die totaal geestdriftig worden over het wel en wee van de Oranje, alsof hun leven ervan afhangt. En dat nog wel dat Nederlanders normaal gesproken helemaal niet zo trots zijn zoaIs Italianen of zo chauvinistisch zijn als de Fransen

Ik begrijp daar werkelijk niets van.

Heeft u een verklaring voor deze imo totale gekte?

Leuk voor voor sociologen en psychologen.

[ Bericht 0% gewijzigd door EchtGaaf op 22-06-2008 14:20:31 ]
pi_59576500
Ik denk dat de commercie de grootste rol hierin speelt. Een psychologische verklaring zou kunnen zijn dat mensen het leuk vinden om steeds gekkere dingen te doen, voor de buren, vrienden, de mensen op straat, het is leuk om speciaal gevonden te worden met je originele oranje-acties. Als sociologische verklaring zou ik zeggen dat zo'n toernooi sociale cohesie brengt. In een maatschappij waarin we met zijn allen toch het meest voor onszelf bezig zijn en op een bepaald vlak van elkaar vervreemden, hebben we nu iets gemeenschappelijks waar we ons druk over kunnen maken, kunnen we emoties delen omdat we hetzelfde voelen, en dat brengt ons samen, vooral als we winnen natuurlijk, dan hebben we iets om met zijn allen gelukkig over te zijn ipv zoals altijd maar te zeuren over de politiek etc. Mensen vinden dat prettig.
pi_59576561
Massahysterie. Ik doe er keihard aan mee. Het heeft iets heel machtigs om met een hele grote groep mensen hetzelfde te willen, over hetzelfde te juichen etc. Ik ben helemaal niet eens een voetballiefhebber maar EK's en WK's vind ik geweldig.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 21-06-2008 17:36:41 ]
  zaterdag 21 juni 2008 @ 14:14:05 #4
207353 Wheelgunner
Met de Noorderzon...
pi_59576670
Tsja, ik voel ook wel het enthousiasme als ik met z'n alle in het cafe sta te zuipen en te springen wanneer Oranje scoort. Dat is gewoon het menselijk groeps-instinct lijkt me, het scheelt dat ik verder niet zoveel met voetbal heb, dus ik ga er niet zoveel in op als sommigen.
pi_59576937
Het lijkt me een massale ontsnapping aan de dagelijkse sleur van regels, bemoeizucht en benepenheid waar dit land bol van staat.

Voor een keer is dit land een en staan we met zijn allen achter Oranje. Na het EK valt het land weer uiteen. Het is wel een fascinerend fenomeen.
pi_59577783
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 14:29 schreef MrX1982 het volgende:
Het lijkt me een massale ontsnapping aan de dagelijkse sleur van regels, bemoeizucht en benepenheid waar dit land bol van staat.

Voor een keer is dit land een en staan we met zijn allen achter Oranje. Na het EK valt het land weer uiteen. Het is wel een fascinerend fenomeen.
Zoiets als carnaval hier in het zuiden alleen dan iets minder extreem
pi_59578041
Omdat het leuk is. Met zijn allen een team waarmee je je door je nationaliteit verbonden voelt, aanmoedigen, en juichen, klagen, en inkop-grappen maken.

Kijk, als je dan ook nog trom-petten en brulshirts gaat meenemen en om de vijf minuten 'Het is stil aan de overkant' gaat inzetten, ga je voor mij een stapje te ver,
pi_59578160
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 15:21 schreef VonHinten het volgende:
Omdat het leuk is. Met zijn allen een team waarmee je je door je nationaliteit verbonden voelt, aanmoedigen, en juichen, klagen,
In dat laatste geval is het uiteraard: "zij" hebben verloren. In het eerste geval hebben "wij" gewonnen. Een psychologisch trucje dat je met jezelf uitvoert om je eigenwaarde te ondersteunen.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_59578403
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 15:21 schreef VonHinten het volgende:
Kijk, als je dan ook nog trom-petten en brulshirts gaat meenemen en om de vijf minuten 'Het is stil aan de overkant' gaat inzetten, ga je voor mij een stapje te ver,
Gelukkig doe ik dat laatste dan weer niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Isegrim op 21-06-2008 17:34:20 ]
pi_59581261
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 15:38 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Gelukkig doe ik da laatste dan weer niet.
Ik wilde er nog een sarcastisch 'zoals Isegrim ' achter zetten, maar de hint is overgekomen
pi_59581405
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 13:42 schreef EchtGaaf het volgende:
Heeft u een verklaring voor deze imo totale gekte?
Een uitlaatklep voor alle opgekropte nationalisme die we tegenwoordig niet mogen uiten zonder met een scheef oog aangekeken te worden. Zo'n EK is dé legitimatie om weer trots te zijn op een land zonder als nationalistisch bestempeld te worden. Als je als 16-jarige met een Nederlandse vlag op je jas naar school gaat word je op het matje geroepen bij de directeur. Als je tijdens een EK met een volgeschminkt gezicht naar school gaat krijg je een vriendelijke glimlach en word je hoogstens verzocht om het even af te wassen.
De massahysterie omtrent het EK is een uiting van deze niet getolereerde nationalisme die iedereen stiekem in zich heeft. Om de 2 jaar is het weer mogelijk om het Nederlands hart zijn voldoening te geven en de leeuw even uit de hol te laten. Zonder deze grote sportevenementen heb je veel meer onenigheid onder de bevolking doordat ze geen gezamenlijke vijand hebben. In het oude Rome wisten ze dat al; geef het volk
brood en spelen.
I feel kinda Locrian today
pi_59581508
Blablabla, ik wil gewoon Sneijdert die bal onderkantje lat zien schieten
  zaterdag 21 juni 2008 @ 18:10:50 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_59582092
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 13:42 schreef EchtGaaf het volgende:
Wat verklaart de voetbalgekte en in het verlengde daarvan Oranjegekte?
Mensen zijn sociale diertjes en "horen" daarom graag bij een groepje. Hoe groter de groep hoe beter. Gezien bijna iedereen Oranjegek is en het oranje kijken en dat soort dingen een saamhorigheidsgevoel opleveren, is het te gek om daar bij te horen - denk ik.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 18:12:24 #14
66825 Reya
Fier Wallon
pi_59582124
De meest succesvolle kerk van Nederland. Wel zeer tijdelijk, overigens.
pi_59582248
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 17:44 schreef VonHinten het volgende:
Blablabla, ik wil gewoon Sneijdert die bal onderkantje lat zien schieten
Ik ook, maar dat kan prima zonder oranje jassen en Nederlandse vlaggen
I feel kinda Locrian today
pi_59582676
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:10 schreef Alicey het volgende:

[..]

Mensen zijn sociale diertjes en "horen" daarom graag bij een groepje. Hoe groter de groep hoe beter. Gezien bijna iedereen Oranjegek is en het oranje kijken en dat soort dingen een saamhorigheidsgevoel opleveren, is het te gek om daar bij te horen - denk ik.

Het gekke is dat ik normaal gesproken hélemaal geen groepsmens ben, integendeel. Maar EK en WK maken iets in mij los op dat gebied.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 19:20:51 #17
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_59583620
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:37 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Het gekke is dat ik normaal gesproken hélemaal geen groepsmens ben, integendeel. Maar EK en WK maken iets in mij los op dat gebied.
Dat blijkt ja, met je brulshirt, welpies, oranje-hoed, toeter etc. Ik ben ook geen groepsmens, maar dan wel consequent - Ook niet bij EK en WK.
pi_59590290
Welke Oranjegekte, ze liggen er toch allang uit?!

De welpies @ AH waren net op tijd op...
pi_59591418
Zo die ontlading bij dat doelpunt was wel even lekker. Ik zie ook nog een fysiologische factor, de adrenalineshots.

Verder was het aardig kansloos allemaal.
pi_59591600
Het mooie is ook dat het bij tegenslag in een klap over is met die Oranjegekte.

Morgen weer buurtbarbecue. Gezellig
“Everybody's got plans...until they get hit.” - Mike Tyson
  zondag 22 juni 2008 @ 09:51:43 #21
185261 Scaurus
Memento mori
pi_59597738
Voetbal is religie en oorlog.

1) Religie
Onze samenleving is geseculariseerd en vindt geen bindende factor meer in het christendom. Met de erosie van de traditionele religie zijn ook de rituelen en het gedeelde spirituele referentiekader verdwenen. Voetbal kan deze lacune enigszins opvullen. Het bindt het volk samen, geeft hen een gedeeld ritueel waarin ze met elkaar de lijdensgeschiedenis en overwinning van Oranje beleven.

2) Oorlog
Agressie en oorlog zijn verbannen uit onze maatschappij. Waar jongemannen vroeger naar het slagveld marcheerden en daar hun hormonen de vrije loop lieten, worden ze nu ingesnoerd en mogen ze geen greintje agressie tonen. Voetbal is hier een uitlaatklep. Als toeschouwers nemen wij in feite deel aan de tweestrijd tussen de partijen, wensen wij de scheidsrechter bloedkanker en schreeuwen leuzen die niet wezenlijk anders zijn dan de strijdliederen uit de Tweede Wereldoorlog. Wat voetbal duidelijk met oorlog deelt, is dat het mensen plots nationalistisch maakt. Opeens is men vol vuur en vlam voor de eigen natie - net als men in de late zomer van 1914 lof zong op de eigen natie om al snel de dood te vinden in de loopgraven.
Winnaar van de POL Ton Elias Trofee - Beste nieuwkomer in '08
Atheïst - Conservatief - Republikeins - Realist. Duidelijk?
pi_59597843
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 23:18 schreef VonHinten het volgende:
Welke Oranjegekte, ze liggen er toch allang uit?!

De welpies @ AH waren net op tijd op...
Al lang, al lang roept hij om kwart over elf. Toen was het verdriet nog vers.

Dat oorlog- en religie-verhaal daar zit wel wat in denk ik. Een strijd zonder wapens en een bindende factor. Vreugde en verdriet delen is mooi. Toen gister het enige doelpunt voor Nederland viel, stond het café volledig op zijn kop, dat is echt een gaaf gevoel.
pi_59602960
Er schijnen ook mensen echt te gaan huilen als Nederland verliest. Daar kan ik me dus helemaal niks bij voorstellen.
pi_59603027
quote:
Op zondag 22 juni 2008 14:05 schreef thabit het volgende:
Er schijnen ook mensen echt te gaan huilen als Nederland verliest. Daar kan ik me dus helemaal niks bij voorstellen.
Ik kan me daar best iets bij voorstellen. Als je zó meeleeft... Maar ja, ik huil al bij The Lion King, dus er is weinig voor nodig. Niet dat ik gisteren gehuild heb.
pi_59603131
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 18:12 schreef Reya het volgende:
De meest succesvolle kerk van Nederland. Wel zeer tijdelijk, overigens.
Klopt. Tot gisterenavond
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')