abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59560905
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 20:24 schreef moussie het volgende:

[..]

niet direct nee, maar dat is wel de ondertoon die doorklinkt in meerdere reacties, ook in de jouwe .. alsof ouders die het in het verleden verkloot hebben maar hun mond dienen te houden omdat het in eerste instantie hun schuld is .. die moeten maar toekijken terwijl hun kinderen maandenlang tussen het tuig van de richel moet zitten ?
Nee, maar ik kan me aan de andere kant heel goed voorstellen dat sommige ouders de hulpverlening alleen maar lastiger maken en tegenwerken. Als een ouder al laat merken het niet eens te zijn met een streng regime, dan ondermijnt die ouder het gezag van de inrichting (die op dat moment nou eenmaal het gezag heeft), en dat geeft een heel verkeerd signaal af aan zo'n kind. Beetje net als gescheiden ouders die elkaar ondermijnen.

Natuurlijk moeten die kinderen in een goede, gesloten inrichting, en natuurlijk zou het heel fijn zijn als er meer jeugdzorg medewerkers waren, zodat niet één persoon over 40 kinderen moet gaan, want dat kan ook niet. Maar geloof nou ook niet meteen elke scheeuwer die in de Telegraaf staat...

Ik ken een aantal meiden die in die kring werken. En ouders kunnen erg frustrerend zijn. Hopen dat jeugdzorg de boel wel even oplost, en zo. En dan zelf niks aan hun gedrag veranderen, en dan jeugdzorg verwijten dat "het niet werkt". Alsof hun eigen methode zo goed werkte...
pi_59569702
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 21:21 schreef Toeps het volgende:
Ik ken een aantal meiden die in die kring werken. En ouders kunnen erg frustrerend zijn. Hopen dat jeugdzorg de boel wel even oplost, en zo. En dan zelf niks aan hun gedrag veranderen, en dan jeugdzorg verwijten dat "het niet werkt". Alsof hun eigen methode zo goed werkte...
I know, maar waar het nu om gaat is dat die kinderen dat anyway niet hebben verdient, al zijn die ouders nog zulke grote eikels .. dat staat toch buiten kijf hoop ik ?

en als noodoplossing voor enkele gevallen en voor korte periodes zou mi zelfs nog acceptabel zijn .. zo was het oorspronkelijk ook bedoeld vermoed ik ?
maar dit gebeurt dus nu al jaren, het is niet de eerste keer in het nieuws ... en die kinderen zitten er niet voor eventjes, die zitten er maanden, langer dan een half jaar .. het is zelfs zo structureel dat er over aanpassingen gesproken wordt, de 'noodopvang' krijgt een permanente plek in de detentie op die manier .. dat is toch te gek voor woorden ?
pleased to meet you
  zaterdag 21 juni 2008 @ 03:26:42 #28
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_59571174
Bizar, 26 reacties en geen haan die er naar kraait.

Bijna dan.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_59571956
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 03:26 schreef popolon het volgende:

Bijna dan.
Het heeft nou eenmaal niets met moslims te maken
pi_59572369
Bizar inderdaad dit. Mag hopen dat dit ernstige consequenties heeft voor de verantwoordelijken.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_59572654
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 10:00 schreef du_ke het volgende:
Mag hopen dat dit ernstige consequenties heeft voor de verantwoordelijken.
Is dat niet gewoon de politiek die te weinig geld beschikbaar stelt voor goede opvang?
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_59572729
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 10:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Is dat niet gewoon de politiek die te weinig geld beschikbaar stelt voor goede opvang?
Dat lijkt me inderdaad de politiek.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 12:16:19 #33
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_59574275
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 09:01 schreef SCH het volgende:

[..]

Het heeft nou eenmaal niets met moslims te maken
precies. verstandige mensen hebben prioriteiten
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zaterdag 21 juni 2008 @ 12:33:36 #34
3542 Gia
User under construction
pi_59574568
Heel triest, dit. Maar wat is het alternatief. Schijnbaar kunnen deze kinderen niet thuis wonen en de overige opvang zit vol. Ze moeten toch ergens worden opgevangen!! Zijn er andere mogelijkheden?
Misschien is het een idee om pleegzorg aantrekkelijker te maken voor pleegouders, zodat er meer kinderen uit de tehuizen naar een gezin kunnen. Kinderen die in principe geen dagenlange opvang nodig hebben. Dan kunnen deze kinderen, die niet thuis of in een gezin kunnen wonen in die opvangplekken.

Duidelijk is wel dat er in Nederland veel meer kindertehuizen moeten komen, want schijnbaar 'ontsporen' steeds meer kinderen of kiezen ouders sneller voor de gemakkelijke weg: Douw ze maar in de opvang.
pi_59575682
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 12:33 schreef Gia het volgende:
Zijn er andere mogelijkheden?
Nu niet. Daar is dus geld voor nodig. En de politiek moet dat geld beschikbaar stellen. Ik acht het een groot schandaal dat het niet gebeurt.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_59616969
quote:
Bijna dan.
Dat verbaast mij ook wel ja. Hetzelfde viel me de afgelopen weken op bij de berichten vanuit Zimbabwe, waar Mugabe op alle mogelijke manieren bezig was om de verkiezingen te saboteren. Vrijwel niemand spreekt erover. Alleen nu Tsvangirai zich heeft teruggetrokken, komt er beperkt commentaar.

Waar is de politiek? Waar is de regering? Waar is de oppositie? Waarom wordt het kennelijk acceptabel geacht om onschuldige jongeren met 'nood' als excuus in een cel te zetten?
pi_59617087
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 10:28 schreef DS4 het volgende:

[..]

Capaciteit in die sector is natuurlijk ook afhankelijk van gekwalificeerde mensen e.d. dus dat is niet puur een geldkwestie.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  maandag 23 juni 2008 @ 07:46:46 #38
199535 DroogDok
Sandcastle
pi_59618495
quote:

Bijna dan.
Wat stel jij voor dan?

De situatie is niet goed zoals die nu is, maar de kinderen om wie het gaat gewoon thuis laten zitten of op straat laten zwerven lijkt me ook geen oplossing.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
  maandag 23 juni 2008 @ 08:41:48 #39
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_59618831
quote:
Op maandag 23 juni 2008 07:46 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Wat stel jij voor dan?

De situatie is niet goed zoals die nu is, maar de kinderen om wie het gaat gewoon thuis laten zitten of op straat laten zwerven lijkt me ook geen oplossing.
En dus gooi je ze maar in de gevangenis?
Het lijkt mij dat er, met een beetje goodwill en inevestering van overheidszijde toch wel een alternatief gecreeerd moet kunnen worden. Dit geeft aan dat het bij Jeugdzorg behoorlijk fout zit, en dat er blijkbaar te weinig gesignaleerd wordt dat er problemen zijn. Dát zijn zaken die je op kunt en moet lossen.

Overigens is het eng om te zien dat er werkelijk mensen zijn die een kinderbewijs willen invoeren, waarmee je een fundamenteel recht van mensen inperkt. De mens is biologisch ingericht om zich voort te planten, mijns inziens moet je daar geen verboden aan gaan hangen. Het is namelijk meer een maatschappelijk dan een persoonlijk probleem. Zorg voor een beter systeem van onderwijs en educatie op het gebied van opvoeden (en überhaupt het gebied van "normen en waarden"), en zorg dat je correctieve instituten als Jeugdzorg goed werken.
  maandag 23 juni 2008 @ 08:43:27 #40
58434 DivineJester
Okay, bye bye
pi_59618847
quote:
Op maandag 23 juni 2008 00:57 schreef Monolith het volgende:

[..]

Capaciteit in die sector is natuurlijk ook afhankelijk van gekwalificeerde mensen e.d. dus dat is niet puur een geldkwestie.
Dat klopt, en er gaat tijd overheen om gekwlificeerde mensen te krijgen (ivm opleiding enzo) maar het begint toch wel met het beschikbaar stellen van geld. Ook hadden deze zaken al veel eerder aan het licht moeten komen zodat er in een vroeg stadium van (dreigend) capaciteitsgebrek ingegrepen had kunnen worden.
  maandag 23 juni 2008 @ 09:26:07 #41
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59619334
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 15:08 schreef Monolith het volgende:
Dit speelt toch al een tijdje? Ik meen hier 2 jaar geleden o.i.d. ook al eens een reportage over gezien te hebben.
Dit speelt in een iets andere vorm al veel langer. Ik had 10 jaar geleden een maatje die uiteindelijk voor een paar maanden bij ons (was mn ouderlijk huis) is ingetrokken omdat ie op straat stond.

Geen plek, geen plek, geen plek. Hij heeft toen een tijdje in een opvanghuis voor verslaafde jongeren gezeten omdat ie nergens anders terecht kon en er thuis niet meer in kwam.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  maandag 23 juni 2008 @ 15:02:58 #42
3542 Gia
User under construction
pi_59626677
quote:
Op maandag 23 juni 2008 08:41 schreef DivineJester het volgende:
De mens is biologisch ingericht om zich voort te planten, mijns inziens moet je daar geen verboden aan gaan hangen.
De mens voedt van nature zijn nageslacht dan ook zelf op en laat dit doorgaans niet aan instanties over.
Je ziet toch een tendens van 'hoe meer opvangmogelijkheden, hoe meer jongeren afglijden en in die opvang terecht komen.'
Waarom zijn jongeren hedentendage niet meer te handhaven? Waar gaat het fout. En niet hier en daar, maar op heel veel plaatsen?
Ik heb wel een beetje het gevoel dat ouders er makkelijker het bijltje bij neergooien dan vroeger. Zo'n druk, vervelend kind komt niet goed uit, want we moeten werken. Iemand moet op het kind passen. Dus, tja, dan maar allerlei mogelijke vormen van opvang uitproberen. Thuis kan gewoon echt niet. Daar is niemand om op hem te letten.

Begrijp me niet verkeerd. Ik heb het niet over die kinderen die echt met een aangeboren gedragsstoornis geboren zijn, of door andere 'afwijkingen' niet thuis kunnen wonen. Maar ik denk dat veel problemen worden veroorzaakt doordat kinderen al vrij jong het zelf maar uit moeten zoeken.
quote:
Het is namelijk meer een maatschappelijk dan een persoonlijk probleem. Zorg voor een beter systeem van onderwijs en educatie op het gebied van opvoeden (en überhaupt het gebied van "normen en waarden"), en zorg dat je correctieve instituten als Jeugdzorg goed werken.
Helemaal mee eens. Dit probleem moet bij de wortel worden aangepakt. Ouders, toekomstige ouders moeten weten hoe je een kind op moet voeden. Daar is niet maar één manier voor, elke goede manier is goed. Belangrijk is 'aandacht voor het kind en er voor hem/haar zijn'. Pas desnoods je werktijden maar aan, als dat ervoor nodig is.

Anders voorzie ik een maatschappij waar vrouwen kinderen baren die vervolgens na een jaar of 6 bijna allemaal naar kindertehuizen gaan, om daar verder opgevoed te worden.
  maandag 23 juni 2008 @ 15:11:44 #43
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59626882
quote:
Op maandag 23 juni 2008 08:41 schreef DivineJester het volgende:

[..]

En dus gooi je ze maar in de gevangenis?
Het lijkt mij dat er, met een beetje goodwill en inevestering van overheidszijde toch wel een alternatief gecreeerd moet kunnen worden. Dit geeft aan dat het bij Jeugdzorg behoorlijk fout zit, en dat er blijkbaar te weinig gesignaleerd wordt dat er problemen zijn. Dát zijn zaken die je op kunt en moet lossen.

Overigens is het eng om te zien dat er werkelijk mensen zijn die een kinderbewijs willen invoeren, waarmee je een fundamenteel recht van mensen inperkt. De mens is biologisch ingericht om zich voort te planten, mijns inziens moet je daar geen verboden aan gaan hangen. Het is namelijk meer een maatschappelijk dan een persoonlijk probleem. Zorg voor een beter systeem van onderwijs en educatie op het gebied van opvoeden (en überhaupt het gebied van "normen en waarden"), en zorg dat je correctieve instituten als Jeugdzorg goed werken.
En wie bepaalt dan de juiste normen en waarden? Het klinkt heel verkoopbaar, maar als je er goed over nadenkt kom je toch tot de conclusie dat een antwoord op die vraag niet zo heel erg voor de hand ligt en dat de kans groot is dat je een gekleur beeld krijgt van 'hoe het moet'

Ieder verhaal heeft meerdere kanten en iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren en allergieen. Lijkt me zaak dat vooral te accepteren. Voor de rest hebben we wetten.
  maandag 23 juni 2008 @ 15:37:27 #44
3542 Gia
User under construction
pi_59627494
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:11 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

En wie bepaalt dan de juiste normen en waarden? Het klinkt heel verkoopbaar, maar als je er goed over nadenkt kom je toch tot de conclusie dat een antwoord op die vraag niet zo heel erg voor de hand ligt en dat de kans groot is dat je een gekleur beeld krijgt van 'hoe het moet'

Ieder verhaal heeft meerdere kanten en iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren en allergieen. Lijkt me zaak dat vooral te accepteren. Voor de rest hebben we wetten.
Ik denk dat het sowieso goed is om op de scholen vakken als opvoedkunde en voedingsleer te onderwijzen. En nee, ze hebben niet al uren genoeg. Er vallen ik weet niet hoeveel uren per jaar uit, waar dit dan mooi als opvulling kan dienen. Dus ja, maak dáár als regering maar eens wat geld voor vrij.

- Dan krijg je minder ziekte door verkeerde voeding.
- Kids maken meer uren op school en hangen dan dus minder op straat.
- Toekomstige ouders hebben geleerd hoe je een kind op moet voeden. Dus minder noodzaak voor opvang.

Levert uiteindelijk de investering dubbel en dwars weer op.
  maandag 23 juni 2008 @ 15:59:04 #45
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59628013
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik denk dat het sowieso goed is om op de scholen vakken als opvoedkunde en voedingsleer te onderwijzen. En nee, ze hebben niet al uren genoeg. Er vallen ik weet niet hoeveel uren per jaar uit, waar dit dan mooi als opvulling kan dienen. Dus ja, maak dáár als regering maar eens wat geld voor vrij.

- Dan krijg je minder ziekte door verkeerde voeding.
- Kids maken meer uren op school en hangen dan dus minder op straat.
- Toekomstige ouders hebben geleerd hoe je een kind op moet voeden. Dus minder noodzaak voor opvang.

Levert uiteindelijk de investering dubbel en dwars weer op.
Jij denkt dat je een kind wel effe uit een boekje kan leren hoe je een kind opvoedt? Ik zie het niet gebeuren eigenlijk. Lijkt me weer echt zo'n vak waar niemand in geinteresseerd is, de onderwijzer incluis.
  maandag 23 juni 2008 @ 16:08:00 #46
3542 Gia
User under construction
pi_59628241
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:59 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Jij denkt dat je een kind wel effe uit een boekje kan leren hoe je een kind opvoedt? Ik zie het niet gebeuren eigenlijk. Lijkt me weer echt zo'n vak waar niemand in geinteresseerd is, de onderwijzer incluis.
Heb het niet over de basisschool, wat opvoedkunde betreft, maar dat vak pas vanaf 3de klas middelbare school, eventueel ook op MBO.
Denk dat voedingsleer prima vanaf de bassisschool onderwezen kan worden en nog een keer uitgebreid in de brugklas en/of 2de klas.
  maandag 23 juni 2008 @ 19:59:56 #47
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59633933
quote:
Op maandag 23 juni 2008 16:08 schreef Gia het volgende:

[..]

Heb het niet over de basisschool, wat opvoedkunde betreft, maar dat vak pas vanaf 3de klas middelbare school, eventueel ook op MBO.
Denk dat voedingsleer prima vanaf de bassisschool onderwezen kan worden en nog een keer uitgebreid in de brugklas en/of 2de klas.
Zie het al voor me, al die 16 jarige opgeschoten jochies die helemaal op gaan in het enerverende verhaal over opvoeding.

Maar wellicht ben ik te cynisch.
  maandag 23 juni 2008 @ 22:23:59 #48
3542 Gia
User under construction
pi_59637913
quote:
Op maandag 23 juni 2008 19:59 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Zie het al voor me, al die 16 jarige opgeschoten jochies die helemaal op gaan in het enerverende verhaal over opvoeding.

Maar wellicht ben ik te cynisch.
Nee, dat ben je niet. Maar dat gedrag is nu juist wat er mis is met de jeugd. Kont tegen de krib en maar zeuren dat alles 'onzin en saai' is. Als die lessen op een beetje leuke manier worden gebracht, kan dat weleens gewoon 'populair' zijn. Leuker dan dat saaie wiskunde of stomme woordjes stampen.

In elk geval hebben ze dan alvast de klok horen luiden.

Lijkt me sowieso beter dan de eerder (in dit topic) voorgestelde oudercursus, waar je eerst voor moet slagen wil je je voort mogen planten.
pi_59643147
quote:
Op maandag 23 juni 2008 22:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee, dat ben je niet. Maar dat gedrag is nu juist wat er mis is met de jeugd. Kont tegen de krib en maar zeuren dat alles 'onzin en saai' is. Als die lessen op een beetje leuke manier worden gebracht, kan dat weleens gewoon 'populair' zijn. Leuker dan dat saaie wiskunde of stomme woordjes stampen.

En wat is die klok dan wel ? Weten hoe je een luier moet verschonen ? Lijkt mij van niet want dat is geen opvoeding, da's verzorging .. opvoeding is meer je kinderen leren hoe ze hun eigen keuzes moeten maken, en dan maar hopen dat deze keuzes verstandig zijn ..
en dat wil je dan 'leren' aan kinderen die nog niet eens zelfstandig keuzes kunnen en mogen maken voor zichzelf, kinderen die volop aan het puberen zijn, die knokken tegen het 'gezag' voor het recht op de eigen keuze ?
quote:
Lijkt me sowieso beter dan de eerder (in dit topic) voorgestelde oudercursus, waar je eerst voor moet slagen wil je je voort mogen planten.
mi komt een boel van de huidige 'ellende' voort uit de situatie waarin wij ons bevinden .. die is namelijk zonder meer uniek in de geschiedenis .. en het feit dat eigenlijk niemand zo goed weet hoe je daarmee om moet gaan
Ik bedoel maar, als je ervan uitgaat dat opvoeding idd grotendeels neerkomt op je kinderen klaarstomen om de goede keuzes te maken, hoeveel is er dan verandert in pakweg de laatste 50 jaar, wat voor een gruwelijke hoeveelheid keuzes is erbij gekomen in ongelooflijk korte tijd .. ..
Zo hebben we nog geen dag zorgen gehad om de meest basale behoeften, honger en dorst kennen wij niet meer, wel een overdaad aan keuze in de supermarkt .. de 2 kanalen op de TV zijn er inmiddels 100en, en communiceren met iemand aan de andere kant van de planeet is ook niets bijzonders, geen juffrouw meer die je doorschakelt en dan maar hopen dat er iemand thuis is, zelfs het antwoordapparaat is ouderwets, je belt gewoon, mobiel, of anders ga je achter de PC, heb je nog beeld ook .. om maar een paar voorbeelden te noemen
waar je vroeger de keuze had tussen 5 dingen heb je nu een keuze tussen 50 of meer, en als de ouders al niet weten wat ze met al die keuzes aanmoeten, hoe wil je je kinderen dan wel kunnen leren om een goede keuze te maken ?
pleased to meet you
  dinsdag 24 juni 2008 @ 08:37:57 #50
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59643967
quote:
Op maandag 23 juni 2008 22:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Lieverd, dat is met de jeugd nauwelijks anders geweest. Niet zo verwonderlijk ook. De helft van de tijd die je op school zit is bij voorbaat een verkwisting van je jeugd.

Denk dat we een stuk verder komen met basis vorming (maar dan trouw aan de betekenis van het woord). Leer wat je nodig hebt, leer het te gebruiken en niets meer.

Had ondergetekende waarschijnlijk z'n Gymnasium diploma ook nog gehaald, maar ik ben subiet naar de Havo gegaan toen we bij Engels met Beowulfe begonnen. Allemaal overbodige balast en nog eens dodelijk saai ook.

Wel eens geprobeerd, in Oud Engels?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')