Nee, maar ik kan me aan de andere kant heel goed voorstellen dat sommige ouders de hulpverlening alleen maar lastiger maken en tegenwerken. Als een ouder al laat merken het niet eens te zijn met een streng regime, dan ondermijnt die ouder het gezag van de inrichting (die op dat moment nou eenmaal het gezag heeft), en dat geeft een heel verkeerd signaal af aan zo'n kind. Beetje net als gescheiden ouders die elkaar ondermijnen.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 20:24 schreef moussie het volgende:
[..]
niet direct nee, maar dat is wel de ondertoon die doorklinkt in meerdere reacties, ook in de jouwe .. alsof ouders die het in het verleden verkloot hebben maar hun mond dienen te houden omdat het in eerste instantie hun schuld is .. die moeten maar toekijken terwijl hun kinderen maandenlang tussen het tuig van de richel moet zitten ?
I know, maar waar het nu om gaat is dat die kinderen dat anyway niet hebben verdient, al zijn die ouders nog zulke grote eikels .. dat staat toch buiten kijf hoop ik ?quote:Op vrijdag 20 juni 2008 21:21 schreef Toeps het volgende:
Ik ken een aantal meiden die in die kring werken. En ouders kunnen erg frustrerend zijn. Hopen dat jeugdzorg de boel wel even oplost, en zo. En dan zelf niks aan hun gedrag veranderen, en dan jeugdzorg verwijten dat "het niet werkt". Alsof hun eigen methode zo goed werkte...
Het heeft nou eenmaal niets met moslims te makenquote:Op zaterdag 21 juni 2008 03:26 schreef popolon het volgende:
Bizar, 26 reacties en geen haan die er naar kraait.
Bijna dan.
Is dat niet gewoon de politiek die te weinig geld beschikbaar stelt voor goede opvang?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 10:00 schreef du_ke het volgende:
Mag hopen dat dit ernstige consequenties heeft voor de verantwoordelijken.
Dat lijkt me inderdaad de politiek.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 10:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon de politiek die te weinig geld beschikbaar stelt voor goede opvang?
precies. verstandige mensen hebben prioriteitenquote:Op zaterdag 21 juni 2008 09:01 schreef SCH het volgende:
[..]
Het heeft nou eenmaal niets met moslims te maken
Nu niet. Daar is dus geld voor nodig. En de politiek moet dat geld beschikbaar stellen. Ik acht het een groot schandaal dat het niet gebeurt.quote:
Dat verbaast mij ook wel ja. Hetzelfde viel me de afgelopen weken op bij de berichten vanuit Zimbabwe, waar Mugabe op alle mogelijke manieren bezig was om de verkiezingen te saboteren. Vrijwel niemand spreekt erover. Alleen nu Tsvangirai zich heeft teruggetrokken, komt er beperkt commentaar.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 03:26 schreef popolon het volgende:
Bijna dan.
Capaciteit in die sector is natuurlijk ook afhankelijk van gekwalificeerde mensen e.d. dus dat is niet puur een geldkwestie.quote:Op zaterdag 21 juni 2008 10:28 schreef DS4 het volgende:
[..]
Is dat niet gewoon de politiek die te weinig geld beschikbaar stelt voor goede opvang?
Wat stel jij voor dan?quote:Op zaterdag 21 juni 2008 03:26 schreef popolon het volgende:
Bijna dan.
En dus gooi je ze maar in de gevangenis?quote:Op maandag 23 juni 2008 07:46 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Wat stel jij voor dan?
De situatie is niet goed zoals die nu is, maar de kinderen om wie het gaat gewoon thuis laten zitten of op straat laten zwerven lijkt me ook geen oplossing.
Dat klopt, en er gaat tijd overheen om gekwlificeerde mensen te krijgen (ivm opleiding enzo) maar het begint toch wel met het beschikbaar stellen van geld. Ook hadden deze zaken al veel eerder aan het licht moeten komen zodat er in een vroeg stadium van (dreigend) capaciteitsgebrek ingegrepen had kunnen worden.quote:Op maandag 23 juni 2008 00:57 schreef Monolith het volgende:
[..]
Capaciteit in die sector is natuurlijk ook afhankelijk van gekwalificeerde mensen e.d. dus dat is niet puur een geldkwestie.
Dit speelt in een iets andere vorm al veel langer. Ik had 10 jaar geleden een maatje die uiteindelijk voor een paar maanden bij ons (was mn ouderlijk huis) is ingetrokken omdat ie op straat stond.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 15:08 schreef Monolith het volgende:
Dit speelt toch al een tijdje? Ik meen hier 2 jaar geleden o.i.d. ook al eens een reportage over gezien te hebben.
De mens voedt van nature zijn nageslacht dan ook zelf op en laat dit doorgaans niet aan instanties over.quote:Op maandag 23 juni 2008 08:41 schreef DivineJester het volgende:
De mens is biologisch ingericht om zich voort te planten, mijns inziens moet je daar geen verboden aan gaan hangen.
Helemaal mee eens. Dit probleem moet bij de wortel worden aangepakt. Ouders, toekomstige ouders moeten weten hoe je een kind op moet voeden. Daar is niet maar één manier voor, elke goede manier is goed. Belangrijk is 'aandacht voor het kind en er voor hem/haar zijn'. Pas desnoods je werktijden maar aan, als dat ervoor nodig is.quote:Het is namelijk meer een maatschappelijk dan een persoonlijk probleem. Zorg voor een beter systeem van onderwijs en educatie op het gebied van opvoeden (en überhaupt het gebied van "normen en waarden"), en zorg dat je correctieve instituten als Jeugdzorg goed werken.
En wie bepaalt dan de juiste normen en waarden? Het klinkt heel verkoopbaar, maar als je er goed over nadenkt kom je toch tot de conclusie dat een antwoord op die vraag niet zo heel erg voor de hand ligt en dat de kans groot is dat je een gekleur beeld krijgt van 'hoe het moet'quote:Op maandag 23 juni 2008 08:41 schreef DivineJester het volgende:
[..]
En dus gooi je ze maar in de gevangenis?
Het lijkt mij dat er, met een beetje goodwill en inevestering van overheidszijde toch wel een alternatief gecreeerd moet kunnen worden. Dit geeft aan dat het bij Jeugdzorg behoorlijk fout zit, en dat er blijkbaar te weinig gesignaleerd wordt dat er problemen zijn. Dát zijn zaken die je op kunt en moet lossen.
Overigens is het eng om te zien dat er werkelijk mensen zijn die een kinderbewijs willen invoeren, waarmee je een fundamenteel recht van mensen inperkt. De mens is biologisch ingericht om zich voort te planten, mijns inziens moet je daar geen verboden aan gaan hangen. Het is namelijk meer een maatschappelijk dan een persoonlijk probleem. Zorg voor een beter systeem van onderwijs en educatie op het gebied van opvoeden (en überhaupt het gebied van "normen en waarden"), en zorg dat je correctieve instituten als Jeugdzorg goed werken.
Ik denk dat het sowieso goed is om op de scholen vakken als opvoedkunde en voedingsleer te onderwijzen. En nee, ze hebben niet al uren genoeg. Er vallen ik weet niet hoeveel uren per jaar uit, waar dit dan mooi als opvulling kan dienen. Dus ja, maak dáár als regering maar eens wat geld voor vrij.quote:Op maandag 23 juni 2008 15:11 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
En wie bepaalt dan de juiste normen en waarden? Het klinkt heel verkoopbaar, maar als je er goed over nadenkt kom je toch tot de conclusie dat een antwoord op die vraag niet zo heel erg voor de hand ligt en dat de kans groot is dat je een gekleur beeld krijgt van 'hoe het moet'
Ieder verhaal heeft meerdere kanten en iedereen heeft zo z'n eigen voorkeuren en allergieen. Lijkt me zaak dat vooral te accepteren. Voor de rest hebben we wetten.
Jij denkt dat je een kind wel effe uit een boekje kan leren hoe je een kind opvoedt? Ik zie het niet gebeuren eigenlijk. Lijkt me weer echt zo'n vak waar niemand in geinteresseerd is, de onderwijzer incluis.quote:Op maandag 23 juni 2008 15:37 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk dat het sowieso goed is om op de scholen vakken als opvoedkunde en voedingsleer te onderwijzen. En nee, ze hebben niet al uren genoeg. Er vallen ik weet niet hoeveel uren per jaar uit, waar dit dan mooi als opvulling kan dienen. Dus ja, maak dáár als regering maar eens wat geld voor vrij.
- Dan krijg je minder ziekte door verkeerde voeding.
- Kids maken meer uren op school en hangen dan dus minder op straat.
- Toekomstige ouders hebben geleerd hoe je een kind op moet voeden. Dus minder noodzaak voor opvang.
Levert uiteindelijk de investering dubbel en dwars weer op.
Heb het niet over de basisschool, wat opvoedkunde betreft, maar dat vak pas vanaf 3de klas middelbare school, eventueel ook op MBO.quote:Op maandag 23 juni 2008 15:59 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Jij denkt dat je een kind wel effe uit een boekje kan leren hoe je een kind opvoedt? Ik zie het niet gebeuren eigenlijk. Lijkt me weer echt zo'n vak waar niemand in geinteresseerd is, de onderwijzer incluis.
Zie het al voor me, al die 16 jarige opgeschoten jochies die helemaal op gaan in het enerverende verhaal over opvoeding.quote:Op maandag 23 juni 2008 16:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Heb het niet over de basisschool, wat opvoedkunde betreft, maar dat vak pas vanaf 3de klas middelbare school, eventueel ook op MBO.
Denk dat voedingsleer prima vanaf de bassisschool onderwezen kan worden en nog een keer uitgebreid in de brugklas en/of 2de klas.
Nee, dat ben je niet. Maar dat gedrag is nu juist wat er mis is met de jeugd. Kont tegen de krib en maar zeuren dat alles 'onzin en saai' is. Als die lessen op een beetje leuke manier worden gebracht, kan dat weleens gewoon 'populair' zijn. Leuker dan dat saaie wiskunde of stomme woordjes stampen.quote:Op maandag 23 juni 2008 19:59 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Zie het al voor me, al die 16 jarige opgeschoten jochies die helemaal op gaan in het enerverende verhaal over opvoeding.
Maar wellicht ben ik te cynisch.
En wat is die klok dan wel ? Weten hoe je een luier moet verschonen ? Lijkt mij van niet want dat is geen opvoeding, da's verzorging .. opvoeding is meer je kinderen leren hoe ze hun eigen keuzes moeten maken, en dan maar hopen dat deze keuzes verstandig zijn ..quote:Op maandag 23 juni 2008 22:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat ben je niet. Maar dat gedrag is nu juist wat er mis is met de jeugd. Kont tegen de krib en maar zeuren dat alles 'onzin en saai' is. Als die lessen op een beetje leuke manier worden gebracht, kan dat weleens gewoon 'populair' zijn. Leuker dan dat saaie wiskunde of stomme woordjes stampen.
In elk geval hebben ze dan alvast de klok horen luiden.
mi komt een boel van de huidige 'ellende' voort uit de situatie waarin wij ons bevinden .. die is namelijk zonder meer uniek in de geschiedenis .. en het feit dat eigenlijk niemand zo goed weet hoe je daarmee om moet gaanquote:Lijkt me sowieso beter dan de eerder (in dit topic) voorgestelde oudercursus, waar je eerst voor moet slagen wil je je voort mogen planten.
Lieverd, dat is met de jeugd nauwelijks anders geweest. Niet zo verwonderlijk ook. De helft van de tijd die je op school zit is bij voorbaat een verkwisting van je jeugd.quote:Op maandag 23 juni 2008 22:23 schreef Gia het volgende:
[..]
Nee, dat ben je niet. Maar dat gedrag is nu juist wat er mis is met de jeugd. Kont tegen de krib en maar zeuren dat alles 'onzin en saai' is. Als die lessen op een beetje leuke manier worden gebracht, kan dat weleens gewoon 'populair' zijn. Leuker dan dat saaie wiskunde of stomme woordjes stampen.
In elk geval hebben ze dan alvast de klok horen luiden.
Lijkt me sowieso beter dan de eerder (in dit topic) voorgestelde oudercursus, waar je eerst voor moet slagen wil je je voort mogen planten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |