quote:Op woensdag 2 juli 2008 15:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Hoezo, heb je interesse? Voor minder dan 3 ton gaat het niet weg
Ook niet als de markt een enorme optater krijgt en helemaal in elkaar stort, dan blijf ik er lekker in wonen
Veel succes met je huurhuisje he
Wat merk je dan dat is wellicht intressant om te wetenquote:Op woensdag 2 juli 2008 22:06 schreef Freeflyer het volgende:
Grappig, dit topic had ik nog niet gelezen en het interview op deepjournal kende ik ook niet.
De inhoud ervan echter wel, hier wordt al heel lang voor gewaarschuwd en de praktijk is dat de eerste symptomen al zichtbaar zijn. Die merk ik helaas zelfs al in de familie.
Lijkt me onzin. Als een prijs marktconform is, staat een huis geen 2 jaar te koop. En huizen die 3 jaar geleden op 350.000 getaxeerd zijn en nu op 180.000? Lijkt me prima verklaarbaar: Minstens 1 taxatie zat er volledig naast. NERGENS in Nederland zijn namelijk huizenprijzen gedaald over de afgelopen 3 jaar, laat staan met dergelijke percentages.quote:Op donderdag 3 juli 2008 08:42 schreef Freeflyer het volgende:
een tweetal huizen die erg lang (langer dan 2 jaar inmiddels) te koop staan voor markt conforme prijzen. allebeide in de categorie 100.000 tot 125.000.
en een huis wat 3 jaar geleden nog op 350.000 getaxeerd werd en 1 maand geleden op respectievelijk 180.000 en 250.000 euro getaxeerd werd. met name dat is heel bizar want juist in de afgelopen 3 jaar is er erg veel onderhoud gepleegd.
met name die recente taxatie is erg verontrustend vanwege het grote verschil. de laagst taxerende makelaar gaf aan dat voor hun de handel al tijden stil ligt, slechts sporadisch dat er een huis weg gaat, vanwege de prijzen die niet meer betaald kunnen worden. hierdoor taxeren zij lager met als gevolg dat die mensen niet willen verkopen om de welbekende maar uiteenlopende redenen (restschuld is de belangrijkste). en dat alles vertraagt de markt.
Ik zie eigenlijk meer het tegenovergestelde:quote:Zie Amerika waar de hypotheekrente nu juist lekker laag staat.
Ik dacht dat de korte rente daar juist heel laag stond nu. Maar goed de situatie is daar ook heel anders, er is daar absoluut geen woningnood en hier wel. Dus de prijzen KUNNEN simpelweg niet dalen, ze zullen hooguit minder snel stijgen of stabiliseren.quote:Op donderdag 3 juli 2008 12:24 schreef Poekieman het volgende:
[..]
Ik zie eigenlijk meer het tegenovergestelde:
WASHINGTON - Rates on 30-year mortgages rose again this week, climbing to the highest level in more than nine months, reflecting more concerns about how the Federal Reserve will respond to higher inflation pressures.
Freddie Mac, the mortgage company, reported Thursday that 30-year fixed-rate mortgages averaged 6.45 percent this week. That was up from 6.42 percent last week.
It was the highest level for 30-year mortgages since they averaged 6.46 percent for the week of Sept. 9. It marked the fifth consecutive weekly increase and the fifth week that they have been above 6 percent.
(http://www.msnbc.msn.com/id/7148582/)
Of er hier wel of geen woningnood is, daar valt over te discussiëren. Er liggen nergens mensen op straat. Hooguit is er een kwalitatieve mismatch tussen vraag en aanbod.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:07 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Ik dacht dat de korte rente daar juist heel laag stond nu. Maar goed de situatie is daar ook heel anders, er is daar absoluut geen woningnood en hier wel. Dus de prijzen KUNNEN simpelweg niet dalen, ze zullen hooguit minder snel stijgen of stabiliseren.
dat van die verkeerde taxatie ben ik met je eens. inmiddels is er dan ook een derde taxateur ingeschakeld.quote:Op donderdag 3 juli 2008 10:36 schreef American_Nightmare het volgende:
[..]
Lijkt me onzin. Als een prijs marktconform is, staat een huis geen 2 jaar te koop. En huizen die 3 jaar geleden op 350.000 getaxeerd zijn en nu op 180.000? Lijkt me prima verklaarbaar: Minstens 1 taxatie zat er volledig naast. NERGENS in Nederland zijn namelijk huizenprijzen gedaald over de afgelopen 3 jaar, laat staan met dergelijke percentages.
dat de economie lekker draait ben ik niet met je eens maar is een andere discussie.quote:De economie draait nog altijd lekker in Nederland. De hypotheekrente is nu aan de hoge kant dus wordt er minder verkocht. Dat trekt straks heus wel weer aan. Zie Amerika waar de hypotheekrente nu juist lekker laag staat.
Huizenprijzen zijn inelastisch als je gaat kijken naar de rente. Twee, drie jaar geleden was de rente zeker 50% lager dan nu. Wat heeft de prijs gedaan? Die is gestegen. Wat heeft de vraag gedaan? Die is gedaald. Alleen niet met 50%, maar in vergelijking met het eerste kwartaal 2006 is het ongeveer 20%.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of er hier wel of geen woningnood is, daar valt over te discussiëren. Er liggen nergens mensen op straat. Hooguit is er een kwalitatieve mismatch tussen vraag en aanbod.
Maar dat prijzen niet omlaag zouden KUNNEN vanwege onvoldoende aanbod is natuurlijk volstrekte onzin. Wanneer de rente verdubbelt (met variabele rente is dat bijna het geval), worden huizen ook twee keer minder betaalbaar. Dan zouden mensen nog wel willen kopen, maar kunnen ze het eenvoudigweg niet meer. En valt de vraag weg, dan ook de prijs. Er zijn geen loterijen zonder nieten, de prijs wordt altijd ergens betaald.
Zo is het en niet anders.quote:Op donderdag 3 juli 2008 15:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Of er hier wel of geen woningnood is, daar valt over te discussiëren. Er liggen nergens mensen op straat. Hooguit is er een kwalitatieve mismatch tussen vraag en aanbod.
Maar dat prijzen niet omlaag zouden KUNNEN vanwege onvoldoende aanbod is natuurlijk volstrekte onzin. Wanneer de rente verdubbelt (met variabele rente is dat bijna het geval), worden huizen ook twee keer minder betaalbaar. Dan zouden mensen nog wel willen kopen, maar kunnen ze het eenvoudigweg niet meer. En valt de vraag weg, dan ook de prijs. Er zijn geen loterijen zonder nieten, de prijs wordt altijd ergens betaald.
Er is schaarste in het aanbod van goede woningen.quote:Op donderdag 3 juli 2008 21:33 schreef vastgoedzeepbel het volgende:
Op Funda staan bijna 160000 huizen te koop en dat noemt men schaarste...
Tikje simpel gesteld. Je kunt ook verhuizen doordat je door een inkomensstijging of erfenis iets leukers/beters kunt krijgen. Dat houdt niet in dat er iets mis is met je huidige huis. Je hebt 'goed' en je hebt 'beter'.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:31 schreef HarryP het volgende:
Of zoals mijn instelling was tijdens het kijken naar een koopwoning 4 jaar geleden.
De woningen staan te koop omdat de oude bewoners willen verhuizen. Er is dus iets mis met de woning want anders zouden ze niet willen verhuizen.
Dit is de eerste financieel-gerelateerde onzin post die ik van je lees HarryP. Je hebt een reputatie hoog te houden.quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:31 schreef HarryP het volgende:
[..]
Er is schaarste in het aanbod van goede woningen.
Het schroot en de woningen langs de snelweg/spoor staan inderdaad wat langer te koop.
Of zoals mijn instelling was tijdens het kijken naar een koopwoning 4 jaar geleden.
De woningen staan te koop omdat de oude bewoners willen verhuizen. Er is dus iets mis met de woning want anders zouden ze niet willen verhuizen.
En in veel gevallen was het ook zo... Er staat een hoop schroot te koop.
Wat een onzin zeg! Er kunnen zo enorm veel redenen zijn waarom mensen willen verhuizen:quote:Op vrijdag 4 juli 2008 11:31 schreef HarryP het volgende:
[..]
Er is dus iets mis met de woning want anders zouden ze niet willen verhuizen.
Omdat ik vermoed dat je louter tot je neemt wat je voorgeschoteld wordt.quote:Op woensdag 2 juli 2008 17:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Dat is een te brede en irrelevante vraag. Hoezo?
same herequote:Op vrijdag 20 juni 2008 13:06 schreef Klonk het volgende:
Ik zou het niet erg vinden, kan ik als starter eindelijk een huis kopen
Maak van dat "probleem" gewoon een kans! Verkoop eerst je oude woning, tegen een marktconforme prijs lukt dat altijd. Stel dan kopen zo lang mogelijk uit, ga op een camping zitten of desnoods bij je ouders, weet ik wat.quote:Op zaterdag 5 juli 2008 20:08 schreef Strolie75 het volgende:
Net nu ik van plan ben te verhuizen begint dat gekut op de woningmarkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |