abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 10 juli 2008 @ 09:58:50 #251
141482 Q.
JurassiQ
pi_60013499
Startertjes, hier gaat het om hè?
quote:
Hou er echter rekening mee dat, met name in het goedkopere segment (woningen zo rond de
¤150.000 tot ¤200.00) er nog steeds sprake is van een tekort aan woningen. Deze woningen
verkopen nog steeds goed en snel. Het is met name in het duurdere segment waar de
problemen zich voortdoen, plus in bepaalde gebieden van Nederland
Dus nee, er is gewoon nog steeds een tekort, alleen in het dure segment is er een overschot. In delen van het land. Maar verwacht niet dat je nu goedkoper een appartement in het centrum van Amsterdam of Utrecht kan kopen.
For great justice!
pi_60013553
Precies, wat Q. zegt.
  donderdag 10 juli 2008 @ 10:14:21 #253
4118 ToMaSZ
Let the hammer fall!
pi_60013763
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 09:54 schreef renegade808 het volgende:
-knipperdeknip-

En mijn vraag is dan, hoe meet men die 'gigantische vraag'??

Vermoedelijk is dat gebaseerd op cijfers van de LVM. Die weten hoeveel mensen op zoek zijn naar een woning (die mensen nemen namelijk een aankoopmakelaar, of maken afspraken om woningen te bezichtigen).

Er vindt segmentatie plaats naar verschillende regio's. Stenen in de randstad zijn nog steeds een betere investeringen dan stenen in de achterhoek, maar da's niks nieuws. Vraag naar starterswoningen zal niet snel onder het aanbod zakken, omdat die vraag nu eenmaal vele malen groter was dan het aanbod. Voordat dat gelijktrekt....
Scouting Rover Crofts Groep bouwt een nieuw clubhuis!
pi_60013814
Woningprijs in Nederland verder gestegen
Twingly logoTwingly blog zoeken
Blog over dit artikel
Als je een opmerking en een link naar dit artikel plaatst in jouw blog, zal jouw blogpost vanuit hier worden gelinkt.

Ping je blog bij Twingly, zodat wij hem kunnen vinden.
Wat is Twingly?
AMSTERDAM -

De prijs voor een gemiddelde koopwoning is in het tweede kwartaal in vergelijking met een jaar eerder met 3,2 procent gestegen tot 252.000 euro. Dat heeft de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) donderdag bekendgemaakt.

Ads door Google
alle huizen van curacao
alle huizen van curacao op één site.
www.bonbiba.com
Wat is uw huis waard?
Wilt u weten hoeveel uw woning waard is? Doe de online berekening.
www.consumentenbond.nl
Hypotheek Rente
Bereken zèlf uw hypotheekmaximum en maandtermijn bij AFAB!
www.AFAB.nl/Hypotheek

Het aantal verkochte woningen daalde op jaarbasis wel, met 2 procent tot 38.267. Ten opzichte van het eerste kwartaal van dit jaar was er echter sprake van een toename met 13 procent. “De Nederlandse woningmarkt ontwikkelt zich tegen het sentiment in toch stabiel. Sombere voorspellingen over de economie vertalen zich niet in lagere prijzen of een afnemende vraag”, aldus de NVM.

Toch verwacht NVM-voorzitter Ger Hukker een “gematigd” tweede halfjaar. “We gaan een gematigd tweede halfjaar tegemoet. Ik verwacht dat daar volgend jaar niet heel veel aan zal veranderen.”

Prijsstijging verwacht

De NVM handhaaft de verwachting dat de gemiddelde woningprijs dit jaar met 2 procent stijgt. De stijgende rente, de oplopende inflatie en de verslechterende economische omstandigheden noemt Hukker “zorgwekkend”.

Desondanks is er volgens de makelaarsorganisatie geen reden tot pessimisme. “In enkele omringende landen is er sprake van zwaar weer op de woningmarkt met fors teruglopende prijzen en afnemende verkopen. De NVM heeft vooralsnog geen aanwijzingen dat in Nederland eenzelfde situatie zal ontstaan”.

Volgens de makelaars blijft de vraag en de woningprijs hoog wegens het structureel tekort aan woningen in Nederland. De betaalbaarheid van woningen is echter een blijvend probleem.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_60014023
quote:
Op donderdag 10 juli 2008 09:54 schreef renegade808 het volgende:
...
Er is echter nog steeds meer vraag naar woningen dan aanbod, de kans is dus zeer groot dat op
korte termijn de markt weer aantrekt.
Misschien dat 2008 een overgangsjaar is, maar een
eigen huis is en blijft een goede investering die waardevast is. De Nederlandse woningmarkt
is op dit moment stabiel, de prijzen stijgen nog steeds en zullen dit de rest van het jaar ook
blijven doen, zij het niet meer in de grote cijfers als in 2005, 2006 en 2007”
...
Dat dus.
quote:
En mijn vraag is dan, hoe meet men die 'gigantische vraag'??
Ga maar eens met mij mee naar huizen kijken hier in Amsterdam. Zolang er bij een bezichting eerst mensen het huis uit moeten voordat ik erin kan, en die huizen met inschrijving en boven de vraagprijs verkocht worden, kan ik het mij zo voorstellen dat de vraag hoog is. Natuurlijk is dit slechts mijn persoonlijke ervaring, maar ik kan het me goed voorstellen.
Het probleem is denk ik meer dat het aanbod niet aansluit bij de vraag, maar dat is al vaker gezegd.

Verder nog een opmerking over inflatie. Voor deze vergelijking haalt men die van de stijging van de huizenprijs af. Echter, bij de meeste mensen staat daar ook een hypotheekschuld tegenover, waarvan de waarde ook daalt met diezelfde inflatie. Ik denk dat als je de inflatie van de stijging van de huizenprijs afhaalt, je ook een inflatiecorrecie op de gemiddelde hypotheekschuld moet vermelden, of dit in elk geval in het achterhoofd moet houden.
pi_60024932
Geen stijl wijde er een topic over..

http://www.geenstijl.nl/m(...)0_verslaat_alle.html
Signature
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')