Omdat ik nu wel een hypotheek heb van twee ton en daar rente over betaal? Of denk je dat de bank bij economische tegenwind zegt "Ahhh, je huis is nou minder waard, betaal maar wat procentjes per maand minder hoor".quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:44 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hoezo niet eigenlijk? Je volgende huis zal ook een stuk goedkoper zijn, en dat wordt toch wel aantrekkelijk als je opeens 4 kinderen hebt rondlopen in je mooie etage in de binnenstad (ik noem maar wat hoor).
En over 17 jaar weer net zo hard in waarde gestegen is. Niemand wil zijn huis onder zijn oorspronkelijke aankoopprijs verkopen.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 19:57 schreef _Arthur het volgende:
[..]
Een rijtjes huis nog wel dat over 7 jaar nog maar 50k euro waard is
Soms zal je wel moeten.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:09 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En over 17 jaar weer net zo hard in waarde gestegen is. Niemand wil zijn huis onder zijn oorspronkelijke aankoopprijs verkopen.
Klopt, maar in dit topic wordt de suggestie gewekt dat men maar vooral de keuze moet overwegen. Nou ik doe het in elk geval niet.quote:
Maar heel veel hypotheken worden tegenwoordig 5 of 10 jaar rentevast afgesloten. Als nu de komende 6 jaar de boel echt zoveel daalt, maar de rente stijgt met procenten heb je toch echt een probleem.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 20:58 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Klopt, maar in dit topic wordt de suggestie gewekt dat men maar vooral de keuze moet overwegen. Nou ik doe het in elk geval niet.
Ben jij nou zo'n financiele nietsnut?quote:Op dinsdag 24 juni 2008 17:44 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Hoezo niet eigenlijk? Je volgende huis zal ook een stuk goedkoper zijn, en dat wordt toch wel aantrekkelijk als je opeens 4 kinderen hebt rondlopen in je mooie etage in de binnenstad (ik noem maar wat hoor).
Heb jij deze thread al doorgelezen? Er zijn zat mensen die hun huis 10, 20, 30 jaar geleden hebben gekocht en zowiezo wel overwaarde hebben, of de prijzen nu 10, 20 of 30% zakken. Die zal het een worst zijn want het huis dat wordt gekocht is ook in min of meerdere mate in prijs gezakt (sommige streken/woningtypen, etc zakken sneller in prijs dan andere).quote:Op dinsdag 24 juni 2008 15:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
Allemaal leuk en wel, maar als ik twee ton voor een woning heb betaald ga ik die echt niet voor minder verkopen. Dan blijf ik wel lekker zitten waar ik zit
Dit is echt onzin. In Almere schijnt het normaal te zijn om een aannemer uit Friesland in te schakelen want dat is ineens 50K goedkoper.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 15:07 schreef LENUS het volgende:
Bedankt voor het gratis lesje grondprijzen berekenen, ik wist inderdaad niet dat de grondprijs op die manier bepaald wordt. Ik had overigens ook niks vermeld over grondprijzen, alleen over de netto bouwkosten. Dus mijn bewering dat voor 100K geen woning kunt bouwen, blijft nog steeds overeind. Nu jij weer
edit: als je zelf alles kunt (timmeren, metselen, stuken, loodgieten e.d.), kun je wel in de buurt komen. Aangezien (vrijwel) niemand dat kan gaat dat voor z'on prijs niet lukken.
Niettemin verkeer ik in de veronderstelling dat de suggestie wordt gewekt dat je nu maar vrijwillig moet verkopen, omdat dat "slim" is.quote:Op woensdag 25 juni 2008 08:03 schreef josvr het volgende:
Verder wordt de markt gemaakt door diegene die wel willen/moeten verkopen en kopen. Mensen die dat niet willen doen niet mee op de markt. Als ik als marktkoopman aan het eind van de dag van mijn groente afwil moet ik het zo prijzen dat de klanten die daar rond lopen het willen kopen. Potentiele klanten die aan de andere kant van het land wonen, of boodschappen doen bij de AH doen dan niet ter zake voor de prijsbepaling om van zoveel mogelijk groente af te komen.
V.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 13:06 schreef Klonk het volgende:
Ik zou het niet erg vinden, kan ik als starter eindelijk een huis kopen
Tsja, als je op al die self-proclaimed economen hier op FOK! af moet gaan...quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Niettemin verkeer ik in de veronderstelling dat de suggestie wordt gewekt dat je nu maar vrijwillig moet verkopen, omdat dat "slim" is.
Gast, het was een simpele vraag. Geen reden om agressief te gaan doen hoorquote:Op woensdag 25 juni 2008 07:58 schreef josvr het volgende:
[..]
Ben jij nou zo'n financiele nietsnut?
Stel je hebt een hypotheek van 2 ton voor je huidige huis. Nu kun je je huidige huis voor 1.5 ton verkopen, en een nieuwe kopen voor zeg weer 1.5 ton (die b.v. eerst ook 2 ton kostte). Jij zegt dat er dan niks aan de hand is (want koopprijs = verkoopprijs (kk buiten beschouwing). Er is wel wat aan de hand, want je koopt iets voor 1.5 ton terwijl je een lening hebt van 2 ton, dus de bank wil graag 50.000 van jou zien.
Inderdaad. Dit en dit alleen is volgens mij de kern van het interview.quote:Op vrijdag 20 juni 2008 14:46 schreef renegade808 het volgende:
[..]
Banken lenen straks geen geld meer uit en de vragers kunnen het niet financieren. Zo simpel is het.
Zodra de economie een paar klappen krijgt kun je rekenen op executie verkopen en dat soort ellende. Er zijn nog steeds genoeg jonge mensen die een huis kopen met een hypotheek die eigenlijk veel te hoog gegrepen is. Zolang alles goed gaat is het net aan.quote:Op dinsdag 24 juni 2008 15:07 schreef vogeltjesdans het volgende:
Allemaal leuk en wel, maar als ik twee ton voor een woning heb betaald ga ik die echt niet voor minder verkopen. Dan blijf ik wel lekker zitten waar ik zit - net als iedereen - en gaat de "kopersmarkt" helemaal op slot. Niks lekker een huisje kopen voor nog geen ton, of denk je dat de huidige woningbezitters een stelletje sinterklazen zijn de kopers een plezier doen omdat het economisch even tegenzit?
Je huis met verlies verkopen en tien jaar later weer een enorm duur ander huis kopen
Precies. Duur huis, auto met lenen.nl, kleren via Wehkamp en de computer en het plasmascherm met frisia.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:25 schreef Pappie_Culo het volgende:
[..]
Zodra de economie een paar klappen krijgt kun je rekenen op executie verkopen en dat soort ellende. Er zijn nog steeds genoeg jonge mensen die een huis kopen met een hypotheek die eigenlijk veel te hoog gegrepen is. Zolang alles goed gaat is het net aan.
Zodra het minder goed gaat is het exit.
Of je koopt een huis van 2 ton en dan is er niets aan de hand, heb je alleen een groter huis.quote:Op woensdag 25 juni 2008 07:58 schreef josvr het volgende:
[..]
Ben jij nou zo'n financiele nietsnut?
Stel je hebt een hypotheek van 2 ton voor je huidige huis. Nu kun je je huidige huis voor 1.5 ton verkopen, en een nieuwe kopen voor zeg weer 1.5 ton (die b.v. eerst ook 2 ton kostte). Jij zegt dat er dan niks aan de hand is (want koopprijs = verkoopprijs (kk buiten beschouwing). Er is wel wat aan de hand, want je koopt iets voor 1.5 ton terwijl je een lening hebt van 2 ton, dus de bank wil graag 50.000 van jou zien.
Ja, want dan heeft niemand meer een woning nodig.quote:Op woensdag 25 juni 2008 10:57 schreef Mikkie het volgende:
Dat wordt lachen als dat gebeurt. Kan ik tenminste ook op zoek naar een woning of appartementje
Dat wel, maar dan is het betaalbaarder. Áls het zou gebeuren, that is.quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:23 schreef Q. het volgende:
[..]
Ja, want dan heeft niemand meer een woning nodig.
Echt.
Als student zijnde heb je nooit een spaarpot. Of nouja, een kleintje, waardoor ik niet m'n volledige aankoopbedrag zal hoeven lenen. Maar wel een groot gedeelte helaas.quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:39 schreef Q. het volgende:
Alleen jammer dat je dan nergens meer een hypotheek kan krijgen. Ik neem aan dat je een heeeeeeeeele grote spaarpot hebt?
En je kunt dan ook minder lenen. Wat ben je er dan netto mee opgeschoten?quote:Op woensdag 25 juni 2008 11:45 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Als student zijnde heb je nooit een spaarpot. Of nouja, een kleintje, waardoor ik niet m'n volledige aankoopbedrag zal hoeven lenen. Maar wel een groot gedeelte helaas.
Denk je dat het betaalbaarder gaat worden? Dan krijg je echt zo makkelijk geen hypotheek hoorquote:Op woensdag 25 juni 2008 11:37 schreef Mikkie het volgende:
[..]
Dat wel, maar dan is het betaalbaarder. Áls het zou gebeuren, that is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |