Gaat heen!quote:Op donderdag 19 juni 2008 20:54 schreef Lightning_NL het volgende:
Volgens mij is het correct gespeld op de banner hoor.....
Wat is er lastig aan dan?quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:04 schreef Lightning_NL het volgende:
Ok misschien toch verkeerd gespeld, maar ik vind het een lastige.
Nee, het is een gebiedende wijs.quote:Op donderdag 19 juni 2008 20:54 schreef Lightning_NL het volgende:
Volgens mij is het correct gespeld op de banner hoor.....
Ik ga in dat geval voorquote:Op donderdag 19 juni 2008 21:15 schreef rottweilersfromcameroon het volgende:
Gelukkig hebben we Viking84, onze beschermvrouwe, hoeder van de Nederlandse taal aan onze zijde op FOK!
Maar hoe zit dat dan met die "je"? Heeft dat er geen invloed op?quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:14 schreef LXIV het volgende:
Het is wat ouderwets, maar "Meldt je aan" kan wel zeker hoor! Gebiedende wijs.
Verder is het belachelijk dat de spelling van de Nederlandse taal zó contra-intuitief is dat zelfs hoogopgeleiden niet zeker weten hoe ze moeten spellen.
Dat is toch alleen met "Loop je mee?" enzo? Dat er géén t bij moet?quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:16 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
Maar hoe zit dat dan met die "je"? Heeft dat er geen invloed op?
Vroeger mocht het dus. Met u. Over jij geen uitsluitsel. Misschien heeft dat nooit gemogen?quote:--------------------------------------------------------------------------------
Eindigt de gebiedende wijs op -t als je meer dan één persoon aanspreekt (bijvoorbeeld in 'Wordt lid van Unicef')?
--------------------------------------------------------------------------------
Nee, die verouderde meervoudsvorm van de gebiedende wijs wordt gewoonlijk niet meer gebruikt. Alleen 'Word lid van Unicef' is dus juist.
De gebiedende wijs is gelijk aan de stam van het werkwoord (het hele werkwoord zonder de uitgang -en). Die vorm wordt zowel voor één persoon als voor meer personen gebruikt: 'Werk eens door', 'Kom maar binnen', 'Geef acht', 'Lever jullie werkstuk volgende week in.'
De oude meervoudsvorm op -t wordt alleen nog in vaste uitdrukkingen gebruikt, zoals 'Komt allen tezamen', 'Beidt uw tijd' en 'Bezint eer ge begint.'
Andere adviezen over de gebiedende wijs op deze website:
Meld(t) u aan
Red(t) de tijger
Beid(t) uw tijd
Ben/wees niet zo verlegen
Maar als ik het simpele ezelsbruggetje "melden" vervangen door "lopen" toepas, dan gaat het weer niet!quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:25 schreef OmegAero het volgende:
Het is wel goedWanneer je 'je' niet in 'jij' kunt veranderen (even simpel ezelsbruggetje), dan moet je een 't' toevoegen
Bij deze is de banner dus correct!
Dit is het goede antwoord!quote:Op donderdag 19 juni 2008 21:32 schreef ScudRaket het volgende:
Dat mensen niet snappen dat met 'Komt allen' de gebiedende wijs in het meervoud/beleefdheidsvorm is. En dat 'Meld je aan' in het enkelvoud is en dus zonder t gespeld wordt.
Het blijft lastig, dat Nederlands.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |