abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 18 juni 2008 @ 12:59:03 #1
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59485943
Naar aanleiding van het convenant kinderopvang is er een hoop gaan rommelen in Den Haag. Het tekort aan geld voor deze opvang is nog eens een extra zorg. Verder is naar aanleiding van een uitzending van Radar de bal rondom de situatie bij gastouderopvang nog verder gaan rollen, omdat er veel opa's en oma's, ooms en tantes geld 'vangen' voor de opvang van kleinkinderen of neefjes/nichtjes. Iets dat voor de invoering van de wet op de kinderopvang vrijblijvend werd gedaan wordt nu met hulp van de overheid betaald. De 'echte' gastouders worden hier nu de dupe van. Omdat de overheid geen geld heeft om alles te bekostigen en het niet haalbaar ziet om te controleren, heeft ze het voornemen om per 1 januari 2010 het gastouderschap volledig af te schaffen. Het is natuurlijk nog niet definitief, maar ik denk wel dat het de moeite waard is om te volgen.

de Belangenvereniging van Ouders in de Kinderopvang en peuterspeelzalen

convenant kinderopvang 2008

startpagina kinderopvang

Doel van dit topic is om te zien wat er allemaal speelt rondom de kinderopvang. En uiteraard zijn vragen en uitwisseling van ervaringen ook welkom.
  woensdag 18 juni 2008 @ 13:07:16 #2
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59486114
TS trapt af.

Ik vind het allemaal zorgwekkend. Ik heb bewust voor gastouderopvang gekozen. Zowel Fleur als Maud zijn 3-4 dagen in de week bij mijn gastouder. Fleur kent haar inmiddels dus ook al meer dan 4 jaar en heeft daar een echt 'thuis'. Sinds dit jaar heb ik op zaterdag ook via het gastouderbureau oppas aan huis. Als al die zaken afgeschaft gaan worden, heb ik naast twee verdrietige meisjes ook nog een oppas-probleem. Als het per 2010 echt verdwijnt dan zal Maud nog eerst 3/4 jaar naar een kinderdagverblijf moeten en dan net als Fleur naar de NSO. Dit terwijl ze nu gewoon naar een 'thuis' gaan. Met een vaste en vertrouwde oppasmoeder.
  Moderator woensdag 18 juni 2008 @ 14:01:51 #3
5428 crew  miss_sly
pi_59487454
Ik vond het erg raar dat grootouders etc. die oppassen hier ineens voor betaald kregen. Wat dat betreft ben ik het er wel mee eens dat ze dat stukje willen schrappen. Gastouderopvang aan huis door vreemden of bij een vreemde thuis vind ik weer iets heel anders en ik vind het dan ook raar (en in jouw geval is het zeker vervelend, chacama) dat ze het helemaal willen schrappen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_59488097
Ik vind het niet raar dat oma's betaald krijgen om op te passen
Ze kunnen in die tijd toch ook niet ergens anders werken?

Wij hebben misschien ook wel een probleem strakjes. Mijn moeder past op Meike.
Mijn moeder is gastouder. Ze past naast Meike nog op 3 andere kinderen.
Dat vinden wij ook belangrijk, zo groeit Meike op met andere kinderen om haar heen.
De opvang voor Meike is via het gastouderbureau geregeld, mijn moeder krijgt dus betaald.
Ze had in het verleden (toen Meike er nog niet was) ook altijd 3 oppaskindjes, en is die centen dus nodig.
Ze zal nooit of te nimmer zeggen dat Meike niet meer mag komen, maar zal dan wel een extra kindje moeten opvangen om dezelfde centen te verdienen.
En dat dan alleen omdat ze naast gastouder ook Meike's oma is.
Mijn moeder is al 15 jaar gastouder, ik vind het belachelijk als deze regel er doorkomt
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  Moderator woensdag 18 juni 2008 @ 14:36:03 #5
5428 crew  miss_sly
pi_59488513
De situatie zoals jij hem schetst is toch iets anders dan zoals de regeling door veel mensen is gebruikt. Opa en/of oma zouden toch wel oppassen (alleen op hun eigen kleinkind) en gaan dat nu ineens betaald doen?

Mijn ouders passen ook heel vaak op op de kindjes van mijn zus, om mijn zus te helpen en omdat ze het leuk vinden en worden daar niet voor betaald. Ze zullen echter ook niet op andere kinderen oppassen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_59488570
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 14:36 schreef miss_sly het volgende:
De situatie zoals jij hem schetst is toch iets anders dan zoals de regeling door veel mensen is gebruikt. Opa en/of oma zouden toch wel oppassen (alleen op hun eigen kleinkind) en gaan dat nu ineens betaald doen?

klopt
maar we worden er wel de dupe van
  woensdag 18 juni 2008 @ 14:38:15 #7
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_59488579
Maar Karin, dat is dus al iets heel anders dan een oma of opa die "gewoon" graag op het kleinkind wil oppassen en daar dus via de overheid betaald voor wordt. Dat vind ik eigenlijk ook gewoon niet kunnen en hier worden idd de 'officiele' gastouders (dus net zoals jouw moeder bijvoorbeeld) uiteindelijk de dupe van.

edit.. ahem.. ik moet sneller leren typen
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
  woensdag 18 juni 2008 @ 14:38:51 #8
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59488601
@ Karin. Het is dus in jouw geval toevallig ook je moeder die oppast op Meike. Ze is immers al heel lang gastouder. Wat Miss-sly aangeeft (en wat het kabinet ook als probleem ziet) is dat opa's en oma's betaald krijgen om op kleinkinderen te passen (en op geen andere kinderen). Iets wat ze anders zonder vergoeding wrs. ook al zouden doen. Mijn vader en de schoonouders van mijn zus passen elk een dag in de week op de ouste van hun. Dat is in dit geval dus TSO en NSO. De jongste gaat naar het KDV. De grootouders doen dit gratis en met veel liefde. Jij geeft aan dat de grootouders anders misschien wel ander werk zouden doen, maar zover als ik hoor in mijn omgeving, zijn de grootouders of al sowieso thuis of het eigen werk wordt aangepast aan de oppasdagen. Iets dat bij enkel alleen opa/oma oppas vaak om enkel 1 of 2 dagen in de week gaat. En niet zoals bij een gastouder (bijna) elke dag.

Sorry, nu is het al 3x keer gezegd. Feit blijft dat het voor jou moeder ook rot zal zijn als het afgeschaft wordt.

[ Bericht 6% gewijzigd door chacama op 18-06-2008 14:40:18 (mosterd na de maaltijd) ]
pi_59488717
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 14:38 schreef jellyrose het volgende:
Maar Karin, dat is dus al iets heel anders dan een oma of opa die "gewoon" graag op het kleinkind wil oppassen en daar dus via de overheid betaald voor wordt. Dat vind ik eigenlijk ook gewoon niet kunnen en hier worden idd de 'officiele' gastouders (dus net zoals jouw moeder bijvoorbeeld) uiteindelijk de dupe van.

edit.. ahem.. ik moet sneller leren typen
het is inderdaad iets heel anders, vind ik ook
maar zoals ik het heb begrepen zou mijn moeder straks voor Meike niet meer betaald krijgen, en voor de andere oppaskindjes wel, en stel dat er bij ons gezinsuitbreiding komt, die ook naar oma zou gaan, dan zou ze al 5 kinderen moeten opvangen om net zoveel te verdienen als eerder met 3....
5 kinderen, dat doet ze nooit

Nee, laat ze die regel maar niet invoeren
Ik vind wel dat ze die kleine uit de grond gestampte gastouderbureau's die alleen maar oma-opvang regelen maar moeten sluiten
  † In Memoriam † woensdag 18 juni 2008 @ 14:49:12 #10
7074 moussy
kuttekop
pi_59488910
Karin, ik vind ook best dat de situatie bij jullie misschien anders is, maar, jij/jullie hebben hier toch voor gekozen? Had ze het ook gedaan als ze er geen geld voor kreeg?

Ik hoor veel om mij heen dat opa en of oma het geld weer teruggeven aan de kinderen.. Je mag zelf doen met je geld wat je wil, maar het riekt toch wat naar fraude. Maar hey, ik zou het zelf ook gedaan hebben denk ik. Als je tóch al op zou passen en dan kan je er opeens een zakcent voor krijgen, wie laat dat liggen?! Wat je er verder zelf mee doet moet je zelf weten.
Je zou er haast een boek over schrijven!
  woensdag 18 juni 2008 @ 14:55:54 #11
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59489134
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 14:42 schreef XXXKarinXXX het volgende:

[..]

het is inderdaad iets heel anders, vind ik ook
maar zoals ik het heb begrepen zou mijn moeder straks voor Meike niet meer betaald krijgen, en voor de andere oppaskindjes wel, en stel dat er bij ons gezinsuitbreiding komt, die ook naar oma zou gaan, dan zou ze al 5 kinderen moeten opvangen om net zoveel te verdienen als eerder met 3....
5 kinderen, dat doet ze nooit

Nee, laat ze die regel maar niet invoeren
Ik vind wel dat ze die kleine uit de grond gestampte gastouderbureau's die alleen maar oma-opvang regelen maar moeten sluiten
Helemaal mee eens. En daarnaast denk ik dat je moeder wel nog voor Meike betaald krijgt, ze heeft immers meerdere oppaskinderen dus ook al zouden ze de regel aanpassen dan nog is ze een 'echte' oppasmoeder en is Meike toevallig haar kleinkind. Het enige was wel nog roet in het eten zou kunnen gooien is het feit dat ze ook een maximum aan het instellen zijn voor het aantal kinderen die je op mag vangen. Dit stond voorheen op 4 (+2 van je zelf onder de 4 jaar) en wordt nu maximaal 4 inclusief die van jezelf. Dat is voor je moeder geen probleem, maar als er bij jullie een tweede bijkomt dan kan die dus over het maximum heen gaan en zou je moeder die wellicht niet op moeten geven om wel aan het maximaal aantal kinderen te voldoen die betalen. Maar, goed nu laveer ik tussen de 'regels' door.
pi_59489244
Ik weet het niet Moussy. Wij vinden het ook belangrijk dat Meike met andere kinderen in contact komt. En de situatie is nou eenmaal zo ideaal dat dat bij oma het geval is. Kan moeilijk zeggen wat we hadden gedaan als mijn moeder geen gastouder was.
En of mijn moeder nog op Meike zou passen als ze geen geld kreeg....jawel dus, maar dan zou ze er wel een kindje bij moeten "nemen" om hetzelfde geld te verdienen.

Weet je, ik snap het ook wel van de overheid, het is wel een beetje te gek zoals het nu gaat.
Ik vind dat ze het anders moeten aanpakken. Degene die gastouder is, moet daarvoor in ieder geval 1 keer per jaar een cursus volgen, kinderEHBO hebben. zoiets. Oma's en opa's die alleen op hun kleinkind passen en daarmee verdienen hebben toch geen zin in die heisa, en de "echte" gastouders willen hun deskundigheid toch alleen maar bevorderen?
pi_59489376
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 14:55 schreef chacama het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. En daarnaast denk ik dat je moeder wel nog voor Meike betaald krijgt, ze heeft immers meerdere oppaskinderen dus ook al zouden ze de regel aanpassen dan nog is ze een 'echte' oppasmoeder en is Meike toevallig haar kleinkind. Het enige was wel nog roet in het eten zou kunnen gooien is het feit dat ze ook een maximum aan het instellen zijn voor het aantal kinderen die je op mag vangen. Dit stond voorheen op 4 (+2 van je zelf onder de 4 jaar) en wordt nu maximaal 4 inclusief die van jezelf. Dat is voor je moeder geen probleem, maar als er bij jullie een tweede bijkomt dan kan die dus over het maximum heen gaan en zou je moeder die wellicht niet op moeten geven om wel aan het maximaal aantal kinderen te voldoen die betalen. Maar, goed nu laveer ik tussen de 'regels' door.
maar Meike (en een evt brusje op zijn tijd) zijn geen kinderen van haar zelf

o ik denk dat jij bedoelt dat als de regel er doorkomt, en Meike en baby niet meer betaald worden, dan moet mijn moeder dus totaal 5 kinderen opvangen voor dat geld.
Maar dan weet toch niemand dat die 2 er zijn? Dat is dan immers niet meer geregistreerd
  woensdag 18 juni 2008 @ 15:04:18 #14
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59489418
Dat lijkt me ook Karin. Ik zie hier ook dat het gastouderbureau er alles aan doet om haar gastouders te onderscheiden van de 'oppassen'. Zo heeft mijn gastouder net een cursus de psycholgie van het kind van 0-4 achter de rug en mag ze van het najaar weer op herhaal EHBO-kinderen. Ook de diverse lezingen die het organiseert (waarbij de vraagouders welkom zijn), vind ik persoonlijk ook een postieve zaak.

reactie op laatste post.... Ja, dat bedoel ik inderdaad. Dan is zijn jouw kids niet meer geregistreerd, zit je moeder eigenlijk over het maximaal, maar wat niet weet, wat niet deert.... of mag ik dat dan officieel niet zeggen.
  woensdag 18 juni 2008 @ 21:08:02 #15
11682 Moonah
Jolie femme
pi_59499441
Hm, ik vind dat er wat kort door de bocht gereageerd wordt op grootouders die betaald worden voor het oppassen.
Mijn moeder past 2 dagen per week op de dochter van mijn zus. Ze heeft het niet breed, weduwenuitkering, dus die paar extra centen kan ze goed gebruiken. Plús dat mijn nichtje nu lekker door oma wordt opgevangen.
Mijn moeder heeft indertijd op haar zestigste zelfs nog een paar maanden een krantenwijkje gelopen...

En ja, dit is wrs ook een uitzonderingssituatie, net als bij de moeder van Karin. Maar zo zullen er toch wel meer zijn?

Komt bij dat ik het zelf helemaal niet prettig zou vinden om 'afhankelijk' te zijn van de welwillendheid van mijn moeder. Als zij structureel op mijn zoon zou moeten passen zou ik haar óók willen betalen (los van het feit dat ze het goed kan gebruiken).
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:10:36 #16
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59501907
Is ook zo Moonah. Maar, nu wordt er stuctureel misbruik gemaakt van de situatie doordat er dus een maas in deze wet kinderopvang zit. Nu lijkt het erop dat de overheid door haar eigen fout, rigoreuse maatregelen wilt gaan nemen, iets dat ze zelf dus eigenlijk over zich heeft afgeroepen. Gastouders met het daarbijbehorende gastbureau bestaat al jaren, maar met de komst van de wet kinderopvang in - hou me te goede- 2006 is er zoveel veranderd dat ze nu in moeten grijpen, om begrotingstekorten tegen te gaan. Dit terwijl het voorheen prima ging met de toenmalige regeling.

Ik werkte in die tijd nog voor Defensie en die hadden de opvang voor de kinders van de medewerkers goed geregeld. Zij betaalde 50% van de opvangkosten en ik de andere helft. Met de komst van wet kinderopvang veranderde dit in 33% bij hun en 33% voor bij de werkgever van F. en 33% voor onszelf. Bij ons lag het natuurlijk anders omdat F. zelfstandige is, maar dat staat hier buiten. Daaruitvolgde ook de toeslag kinderopvang van de overheid omdat het niet verplicht was voor de werkgever om die 33% te betalen en zo is het hele balletje rondom de toeslag kinderopvang ontstaan met alle gevolgen van dien.....ik hoop dat ik mijn gegevens nu kloppend heb....zo niet is rectificatie door anderen welkom

Verder vind ik het alleen maar goed dat jij het niet vanzelfsprekend vind dat je moeder zou oppassen en daarvoor zou willen betalen. De vraag is dan alleen moet de overheid hiervoor opdraaien. Zij is nu van mening dat alleen gekwalificeerd personeel op kinderen zou moeten passen met de daarbij behorende papieren. Maar, omdat ze vreest dat dit niet te controleren is, wil ze nu de gastouder maar afschaffen, want op een KDV zijn immers alleen maar geschoolde leidsters en daar kunnen de kinderen toch ook naar toe. Waarbij ze dus helemaal voorbij gaan aan de achterliggende gedachte van de inzet van gastouders.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 juni 2008 @ 22:16:44 #17
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59502134
Structureel misbruik? Vangen die grootouders die kinderen niet daadwerkelijk op dan? Of ze dat voorheen 'gratis' wilde doen doet niet ter zake natuurlijk. Vaak is dat 'gratis' ook uit nood geboren omdat kinderopvang niet te betalen is.

Nederland moet gewoon eens gaan kiezen. Of volledige arbeidsparticipatie of accepteren dat een gedeelte van de bevolking niet mee doet aan het arbeidsproces.
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:32:10 #18
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59502723
Ik vind het structureel misbruik op het moment dat de grootouders het geld weer direct aan de kinderen terug geven, omdat ze het niet nodig vinden om er betaald voor te worden en verder vind ik het niet goed dat er een verschil gemaakt tussen gastouders en grootouders op het gebied van 'papieren'. Als ik zie wat mijn gastouder allemaal moet doen om de status 'gastouder' te mogen dragen, dan vind ik dat dit dus gelijk getrokken moet worden voor iedereen die geld vangt voor het opvangen van kids. Dus ook EHBO-cusrsussen voor grootouders en een pedagogische achtergrond en bijscholing. Om over verzekering en aansprakelijkheid nog maar te zwijgen.

Dat die grootouders hun eigen kinderen goed hetbben opgevoed telt uiteraard ook als ervaring, maar ook mijn gastouder is oma en zou indien mogelijk ook op haar kleinkinderen kunnen passen (zie situatie karin), maar ze heeft er wel de papieren voor in huis.

Ik weet dat het een moeilijke situatie is, maar het kompleet afschaffen van de gastouder vind ik geen oplossing. Er moeten dus grenzen gesteld worden. En hoe die moeten komen te liggen, weet ik ook niet precies, maar zoals het nu gaat, gaat het dus niet goed.

Zelf zou ik zeggen dat een gastouder meerdere kinderen uit verschillende gezinnen zou moeten opvangen om aan de status gastouder te kunnen voldoen. En dan zouden dat dus inderdaad ook neefjes en nichtjes kunnen zijn.
Daarnaast zou in mijn ogen de gastouder in het bezit moeten zijn van minimaal een opleiding spw en in het bezit van een geldig EHBO-diploma kinderen.
Minimaal 3 dagen in de week minimaal 2 opvangkinderen in huis.
Gedegen controle van het huis waarin opgevangen wordt. Sowieso bij elke intake en daarnaast 2x per jaar om te zien of de gastouder nog steeds aan de RI&E voldoet.

Dit zijn in mijn ogen geen rare dingen en ook makelijk te controleren..... maar goed.... wie ben ik. Niets meer of minder dan een vraagouder die zich zorgen maakt over de toekomst en opvang van haar kids.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 juni 2008 @ 22:36:05 #19
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59502885
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 22:32 schreef chacama het volgende:
Ik vind het structureel misbruik op het moment dat de grootouders het geld weer direct aan de kinderen terug geven, omdat ze het niet nodig vinden om er betaald voor te worden en verder vind ik het niet goed dat er een verschil gemaakt tussen gastouders en grootouders op het gebied van 'papieren'. Als ik zie wat mijn gastouder allemaal moet doen om de status 'gastouder' te mogen dragen, dan vind ik dat dit dus gelijk getrokken moet worden voor iedereen die geld vangt voor het opvangen van kids. Dus ook EHBO-cusrsussen voor grootouders en een pedagogische achtergrond en bijscholing. Om over verzekering en aansprakelijkheid nog maar te zwijgen.

Dat die grootouders hun eigen kinderen goed hetbben opgevoed telt uiteraard ook als ervaring, maar ook mijn gastouder is oma en zou indien mogelijk ook op haar kleinkinderen kunnen passen (zie situatie karin), maar ze heeft er wel de papieren voor in huis.

Ik weet dat het een moeilijke situatie is, maar het kompleet afschaffen van de gastouder vind ik geen oplossing. Er moeten dus grenzen gesteld worden. En hoe die moeten komen te liggen, weet ik ook niet precies, maar zoals het nu gaat, gaat het dus niet goed.
Nogmaals er hoeven helemaal geen grenzen gesteld te worden, er moet gekozen worden. óf maak kinderopvang betaalbaar, óf maak het redelijkerwijs mogelijk dat een gezin van 1 inkomen kan rondkomen. Beide kosten geld.
quote:
Zelf zou ik zeggen dat een gastouder meerdere kinderen uit verschillende gezinnen zou moeten opvangen om aan de status gastouder te kunnen voldoen. En dan zouden dat dus inderdaad ook neefjes en nichtjes kunnen zijn.
Daarnaast zou in mijn ogen de gastouder in het bezit moeten zijn van minimaal een opleiding spw en in het bezit van een geldig EHBO-diploma kinderen.
Minimaal 3 dagen in de week minimaal 2 opvangkinderen in huis.
Gedegen controle van het huis waarin opgevangen wordt. Sowieso bij elke intake en daarnaast 2x per jaar om te zien of de gastouder nog steeds aan de RI&E voldoet.

Dit zijn in mijn ogen geen rare dingen en ook makelijk te controleren..... maar goed.... wie ben ik. Niets meer of minder dan een vraagouder die zich zorgen maakt over de toekomst en opvang van haar kids.
Ik vind de manier waarop een beetje raar. Je wilt tientallen ouders hun kinderopvang ontnemen zodat die van jou blijft bestaan. Je kan je beter hard maken voor betere kinderopvang in het algemeen.

Want laten we ook niet vergeten dat er gewoon geen kinder opvang IS als al die grootouders er gewoon mee stoppen.
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:36:06 #20
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59502886
- edit -

[ Bericht 99% gewijzigd door chacama op 18-06-2008 22:41:12 ]
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:50:24 #21
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59503467
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 22:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Nogmaals er hoeven helemaal geen grenzen gesteld te worden, er moet gekozen worden. óf maak kinderopvang betaalbaar, óf maak het redelijkerwijs mogelijk dat een gezin van 1 inkomen kan rondkomen. Beide kosten geld.
[..]

Mee eens. Maar of je nu bij een KDV zit of via een gastouder (met papieren verglijkbaar met kdv), dan is de toeslag hetzelfde. En in mijn ogen (en ik kan me vergissen) is die niet verkeerd.

Ik vind de manier waarop een beetje raar. Je wilt tientallen ouders hun kinderopvang ontnemen zodat die van jou blijft bestaan. Je kan je beter hard maken voor betere kinderopvang in het algemeen.

Ik wil helemaal niemand hun opvang ontnemen. Maar zoals het nu gaat, raken heel veel mensen hun opvang kwijt. Alhoewel ik het betwijfel of de grootouders er mee stoppen op het moment dat de overheid de stekker uit de gsatouderopvang trekt.

Want laten we ook niet vergeten dat er gewoon geen kinder opvang IS als al die grootouders er gewoon mee stoppen.
Op het moment dat de grootouders ophouden met oppassen, omdat ze er geen geld meer voor krijgen, zal de overheid met een oplossing moeten komen, in de vorm van meer opvangplaatsen binnen de KDV's. Iets waar de ouders wrs. in eerste instantie niet voor gekozen hebben, omdat opa en oma op wilden passen
(volgens mij is dit een drogredenatie.... dus vergeef me.....)
Hoe dan ook. Er zal iets moeten gebeuren, want als de stekker uit de gastouderopvang getrokken wordt, heeft de gemeente hier in elk geval al zo'n 500 kinderen meer die ze zou moeten plaatsen bij het KDV, die inmiddels ook al met wachtlijsten zit. En het rare is dat als ik hier rondkijk, ook veel ouders hun kinderen laten opvangen door oppasmoeders die geen gastouder zijn. Dus daar is bewust de keuze gemaakt om ook niet gebruik te maken van de toeslagregel. Iets dat mij echt boven mijn pet uit gaat. (maar dit geheel terzijde)
  woensdag 18 juni 2008 @ 22:52:31 #22
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_59503566
De grootouders die via een 'gastouderburo' op hun kleinkinderen passen moeten door dezelfde molen als een reguliere gastouder.
Huis waarin opgepast wordt, wordt ook gecontroleerd op veiligheid etc... de grootouder moet ook goed uit de voeten kunnen etc.
Een reguliere gastouder hoeft qua scholing nergens aan te voldoen, iedereen kan gastouder worden.. Ook daarin is dus geen onderscheid met een grotouder.

De eisen die gesteld worden zijn voor alle partijen gelijk, het is niet zo dat een 'echte' gastouder beter is of meer te bieden heeft
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 18 juni 2008 @ 22:53:37 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_59503604
Die ouders hebben er in eerste instantie wellicht voor gekozen omdat er, nogmaals, geen kinderopvang IS. Wachtlijsten van maanden. Als E.T. morgen een goede baan aangeboden zou krijgen KAN ze niet eens gaan werken, want kinder opvang is gewoon niet binnen afzienbare tijd te regelen.

Dus omdat de overheid te kort schiet moeten die grootouders maar voor niets oppassen, want officieel betalen mag blijkbaar niet. Als ik vervolgens die kinderen naar het kdv brengt (als dat uberhaupt al kan) heeft de overheid dezelfde kosten.
pi_59503859
ik wacht prinsjesdag nu ook met spanning af. Dan gaan er klappen vallen, ik hoop dat kinderopvang nog te betalen is voor iemand met net meer dan 2 kinderen.
  woensdag 18 juni 2008 @ 23:07:24 #25
144006 chacama
Ondernemend!
pi_59504174
Nogmaals ik wil niemand voor het hoofd stoten. Ik ben er niet tegen dat grootouders oppassen en hier geld voor krijgen. Zolang ze maar voldoen aan dezelfde eisen als een reguliere gastouder (niet negatief bedoeld). Ik ben er alleen tegen 'de bureaus' die nu roepen dat opa en oma geld kunnen krijgen voor de opvang van kleinkinderen zonder ook maar iets te doen qua controle van ruimte ect.

Zoals ik ookal eerder gezegd heb. Ik maak me zorgen over het voornemen dat de overheid heeft om het gastouderschap af te schaffen. Het beter reguleren van gastouderopvang is verstandiger. En daar horen opa's en oma's gewoon bij. Die zijn toch immers ook aan het werk als ze wekelijks op de kleinkinderen passen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')