kloptquote:Op woensdag 18 juni 2008 14:36 schreef miss_sly het volgende:
De situatie zoals jij hem schetst is toch iets anders dan zoals de regeling door veel mensen is gebruikt. Opa en/of oma zouden toch wel oppassen (alleen op hun eigen kleinkind) en gaan dat nu ineens betaald doen?
het is inderdaad iets heel anders, vind ik ookquote:Op woensdag 18 juni 2008 14:38 schreef jellyrose het volgende:
Maar Karin, dat is dus al iets heel anders dan een oma of opa die "gewoon" graag op het kleinkind wil oppassen en daar dus via de overheid betaald voor wordt. Dat vind ik eigenlijk ook gewoon niet kunnen en hier worden idd de 'officiele' gastouders (dus net zoals jouw moeder bijvoorbeeld) uiteindelijk de dupe van.
edit.. ahem.. ik moet sneller leren typen
Helemaal mee eens. En daarnaast denk ik dat je moeder wel nog voor Meike betaald krijgt, ze heeft immers meerdere oppaskinderen dus ook al zouden ze de regel aanpassen dan nog is ze een 'echte' oppasmoeder en is Meike toevallig haar kleinkind. Het enige was wel nog roet in het eten zou kunnen gooien is het feit dat ze ook een maximum aan het instellen zijn voor het aantal kinderen die je op mag vangen. Dit stond voorheen op 4 (+2 van je zelf onder de 4 jaar) en wordt nu maximaal 4 inclusief die van jezelf. Dat is voor je moeder geen probleem, maar als er bij jullie een tweede bijkomt dan kan die dus over het maximum heen gaan en zou je moeder die wellicht niet op moeten geven om wel aan het maximaal aantal kinderen te voldoen die betalen. Maar, goed nu laveer ik tussen de 'regels' door.quote:Op woensdag 18 juni 2008 14:42 schreef XXXKarinXXX het volgende:
[..]
het is inderdaad iets heel anders, vind ik ook
maar zoals ik het heb begrepen zou mijn moeder straks voor Meike niet meer betaald krijgen, en voor de andere oppaskindjes wel, en stel dat er bij ons gezinsuitbreiding komt, die ook naar oma zou gaan, dan zou ze al 5 kinderen moeten opvangen om net zoveel te verdienen als eerder met 3....
5 kinderen, dat doet ze nooit![]()
Nee, laat ze die regel maar niet invoeren
Ik vind wel dat ze die kleine uit de grond gestampte gastouderbureau's die alleen maar oma-opvang regelen maar moeten sluiten
maar Meike (en een evt brusje op zijn tijd) zijn geen kinderen van haar zelfquote:Op woensdag 18 juni 2008 14:55 schreef chacama het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. En daarnaast denk ik dat je moeder wel nog voor Meike betaald krijgt, ze heeft immers meerdere oppaskinderen dus ook al zouden ze de regel aanpassen dan nog is ze een 'echte' oppasmoeder en is Meike toevallig haar kleinkind. Het enige was wel nog roet in het eten zou kunnen gooien is het feit dat ze ook een maximum aan het instellen zijn voor het aantal kinderen die je op mag vangen. Dit stond voorheen op 4 (+2 van je zelf onder de 4 jaar) en wordt nu maximaal 4 inclusief die van jezelf. Dat is voor je moeder geen probleem, maar als er bij jullie een tweede bijkomt dan kan die dus over het maximum heen gaan en zou je moeder die wellicht niet op moeten geven om wel aan het maximaal aantal kinderen te voldoen die betalen. Maar, goed nu laveer ik tussen de 'regels' door.
Nogmaals er hoeven helemaal geen grenzen gesteld te worden, er moet gekozen worden. óf maak kinderopvang betaalbaar, óf maak het redelijkerwijs mogelijk dat een gezin van 1 inkomen kan rondkomen. Beide kosten geld.quote:Op woensdag 18 juni 2008 22:32 schreef chacama het volgende:
Ik vind het structureel misbruik op het moment dat de grootouders het geld weer direct aan de kinderen terug geven, omdat ze het niet nodig vinden om er betaald voor te worden en verder vind ik het niet goed dat er een verschil gemaakt tussen gastouders en grootouders op het gebied van 'papieren'. Als ik zie wat mijn gastouder allemaal moet doen om de status 'gastouder' te mogen dragen, dan vind ik dat dit dus gelijk getrokken moet worden voor iedereen die geld vangt voor het opvangen van kids. Dus ook EHBO-cusrsussen voor grootouders en een pedagogische achtergrond en bijscholing. Om over verzekering en aansprakelijkheid nog maar te zwijgen.
Dat die grootouders hun eigen kinderen goed hetbben opgevoed telt uiteraard ook als ervaring, maar ook mijn gastouder is oma en zou indien mogelijk ook op haar kleinkinderen kunnen passen (zie situatie karin), maar ze heeft er wel de papieren voor in huis.
Ik weet dat het een moeilijke situatie is, maar het kompleet afschaffen van de gastouder vind ik geen oplossing. Er moeten dus grenzen gesteld worden. En hoe die moeten komen te liggen, weet ik ook niet precies, maar zoals het nu gaat, gaat het dus niet goed.
Ik vind de manier waarop een beetje raar. Je wilt tientallen ouders hun kinderopvang ontnemen zodat die van jou blijft bestaan. Je kan je beter hard maken voor betere kinderopvang in het algemeen.quote:Zelf zou ik zeggen dat een gastouder meerdere kinderen uit verschillende gezinnen zou moeten opvangen om aan de status gastouder te kunnen voldoen. En dan zouden dat dus inderdaad ook neefjes en nichtjes kunnen zijn.
Daarnaast zou in mijn ogen de gastouder in het bezit moeten zijn van minimaal een opleiding spw en in het bezit van een geldig EHBO-diploma kinderen.
Minimaal 3 dagen in de week minimaal 2 opvangkinderen in huis.
Gedegen controle van het huis waarin opgevangen wordt. Sowieso bij elke intake en daarnaast 2x per jaar om te zien of de gastouder nog steeds aan de RI&E voldoet.
Dit zijn in mijn ogen geen rare dingen en ook makelijk te controleren..... maar goed.... wie ben ik. Niets meer of minder dan een vraagouder die zich zorgen maakt over de toekomst en opvang van haar kids.
Hoe dan ook. Er zal iets moeten gebeuren, want als de stekker uit de gastouderopvang getrokken wordt, heeft de gemeente hier in elk geval al zo'n 500 kinderen meer die ze zou moeten plaatsen bij het KDV, die inmiddels ook al met wachtlijsten zit. En het rare is dat als ik hier rondkijk, ook veel ouders hun kinderen laten opvangen door oppasmoeders die geen gastouder zijn. Dus daar is bewust de keuze gemaakt om ook niet gebruik te maken van de toeslagregel. Iets dat mij echt boven mijn pet uit gaat. (maar dit geheel terzijde)quote:Op woensdag 18 juni 2008 22:36 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Nogmaals er hoeven helemaal geen grenzen gesteld te worden, er moet gekozen worden. óf maak kinderopvang betaalbaar, óf maak het redelijkerwijs mogelijk dat een gezin van 1 inkomen kan rondkomen. Beide kosten geld.
[..]
Mee eens. Maar of je nu bij een KDV zit of via een gastouder (met papieren verglijkbaar met kdv), dan is de toeslag hetzelfde. En in mijn ogen (en ik kan me vergissen) is die niet verkeerd.
Ik vind de manier waarop een beetje raar. Je wilt tientallen ouders hun kinderopvang ontnemen zodat die van jou blijft bestaan. Je kan je beter hard maken voor betere kinderopvang in het algemeen.
Ik wil helemaal niemand hun opvang ontnemen. Maar zoals het nu gaat, raken heel veel mensen hun opvang kwijt. Alhoewel ik het betwijfel of de grootouders er mee stoppen op het moment dat de overheid de stekker uit de gsatouderopvang trekt.
Want laten we ook niet vergeten dat er gewoon geen kinder opvang IS als al die grootouders er gewoon mee stoppen.
Op het moment dat de grootouders ophouden met oppassen, omdat ze er geen geld meer voor krijgen, zal de overheid met een oplossing moeten komen, in de vorm van meer opvangplaatsen binnen de KDV's. Iets waar de ouders wrs. in eerste instantie niet voor gekozen hebben, omdat opa en oma op wilden passen
(volgens mij is dit een drogredenatie.... dus vergeef me.....)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |