abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 19 juni 2008 @ 16:06:23 #26
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_59521577
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:01 schreef Ynske het volgende:

[..]

wat hebben veel mensen tegen de kitlenzen
heb vaak t gevoel dat t iets is van horen zeggen.
mijn kitlens heb ik nog nooit als slecht ervaren, ja hij is minder lichtsterk maar daar had ik weinig last van aangezien ik mijn toestel wilde leren kennen etc en pas echt met de theaterfotografie echt de beperkingen ben gaan voelen wegens de weinige lichtomstandigheden
Wat ik niet snap is dat je een kitlens laat liggen en de 18-200 pakt die veel minder presteerd en duurder is dan de combi.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 19 juni 2008 @ 16:08:35 #27
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_59521619
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 16:06 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Wat ik niet snap is dat je een kitlens laat liggen en de 18-200 pakt die veel minder presteerd en duurder is dan de combi.
euh? ik mis je geloof ik
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_59521962
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 15:50 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Je link is dood.

En wat heb je dan precies tegen kitlensen? Een 18-55 55-200 is een prima set voor de beginner
Het internet was even dood

En ik heb vroeger een 'gewone' spiegelreflex gehad (minolta) met 2 kitlenzen erbij en die vond ik redelijk bagger om mee te werken. Dus vandaar dat mijn gedachtengang was: als ze me 300 tot 400 euro extra laten betalen voor een set met 2 kitlenzen, waarom niet gewoon voor een body gaan en dan 1 losse lens erbij kopen om mee te beginnen. Maar blijkbaar werkt dat dus niet zo als ik de reacties lees
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie donderdag 19 juni 2008 @ 17:47:56 #29
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_59524088
Tearsong >> Het grote kleine fotografie ruilhoekje Deel II / [TK] Canon 350D te koop
misschien is dit wat? moet je even kijken wat een andere lens (zoals die 55-200) erbij kost of hij dan goedkoper is dan de kit die ik eerder gepost had
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_59525169
Dank je...ik hou hem even in de gaten. Vraagprijs lijkt me nu wat aan de hoge kant

Verder ben ik aan het bedenken of live view het waard is om toch voor een 450 te gaan ipv. bijvoorbeeld een 350. Voor de andere specs hoef ik het eigenlijk niet te doen
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_59525732
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 18:36 schreef TearSong het volgende:
Dank je...ik hou hem even in de gaten. Vraagprijs lijkt me nu wat aan de hoge kant

Verder ben ik aan het bedenken of live view het waard is om toch voor een 450 te gaan ipv. bijvoorbeeld een 350. Voor de andere specs hoef ik het eigenlijk niet te doen
Er komt binnenkort (juli) ook een nieuwe Canon uit (de 1000D meen ik) die live view heeft.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_59557810
Mijn pa zoekt ook nog een nieuwe camera. Ik hoop dat jullie hem kunnen helpen.
Budget: maximaal ¤700,-. Kan eventueel nog wel hoger.
Formaat: SLR-like
Doel: beetje fotos in de natuur maar moet ook geschikt zijn voor familie fotos
Fotograaf: leest het boekje wel door en gebruikt de meeste fucnties.
Huidige camera: Simpele digitale camera.
Welke camera’s twijfel je over: Olympus E510, Canon EOS 450D
Bijzonderheden:
pi_59581036
Heeft er Iemand ervaring met de Canon IXUS 90IS??

Of hoe zit het nou eigenlijk met die serie?? zelf ben ik nog in het bezit van de Canon Digital Ixus 60, en denk over te willen stappen op de 90IS.

Zit er een echt groot verschil tussen de 60/70/90 etc? of is dit eigenlijk te verwaarlozen? want de 60 ben ik eigenlijk niet helemaal tevreden over...



[ Bericht 71% gewijzigd door sombogywogy op 21-06-2008 18:00:09 ]
pi_59582153
of is deze beter? f100fd?

Ik weet het allemaal niet meer.... ik hou van foto's maken, en wil het liefste snachts en overdag de beste kwaliteit, maar heb een niet al te hoog budget, max 250,-
pi_59596201
quote:
Op dinsdag 17 juni 2008 19:50 schreef DanseMacabre het volgende:
Budget: tot 450 euro inclusief alles.
Formaat: SLR-like
Doel: Foto's maken van allerhande dingen, van dieren tot landschappen van mensen tot gebouwen. Wat ik maar tegen kom.
Fotograaf: Ik ben wel iemand die de handleiding er bij pakt en gaat zitten prutsen met alle instellingen en dergelijke.
Huidige camera: Panasonic lumix dmc ls2
Welke camera’s twijfel je over: Panasonic fz18, lijkt me wel iets, ik hoor daar verschillende verhalen over dat er enorme ruis in zit bijvoorbeeld.

Mijn vraag dus of dat een geschikte camera zou zijn en/of er ook nog alternatieven zijn.
De Panasonic ken ik persoonlijk niet, maar ik heb de Olympus E-500 met kit al lang en hij maakt perfecte foto's, er zijn nu ook nieuwere modellen van de Olympus, maar de E-500 kun je nog wel krijgen voor ruim onder 450 euro!
http://www.kieskeurig.nl/(...)C12570F200439030.htm
Voorbeeld;



[ Bericht 4% gewijzigd door hereistom op 22-06-2008 02:57:26 ]
  zondag 22 juni 2008 @ 10:52:33 #36
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_59598534
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 19:30 schreef Paupertje het volgende:
Formaat: SLR-like
[...]
Welke camera’s twijfel je over: Olympus E510, Canon EOS 450D
Dat zijn geen SLR-likes, maar echte SLRs - iets wat trouwens gezien de het doel niet echt nodig is.
  FOK!Fotograaf / Beeldredactie zondag 22 juni 2008 @ 10:54:29 #37
68600 crew  Ynske
Bedankt voor de zon...
pi_59598563
quote:
Op vrijdag 20 juni 2008 19:30 schreef Paupertje het volgende:
Mijn pa zoekt ook nog een nieuwe camera. Ik hoop dat jullie hem kunnen helpen.
Budget: maximaal ¤700,-. Kan eventueel nog wel hoger.
Formaat: SLR-like
Doel: beetje fotos in de natuur maar moet ook geschikt zijn voor familie fotos
Fotograaf: leest het boekje wel door en gebruikt de meeste fucnties.
Huidige camera: Simpele digitale camera.
Welke camera’s twijfel je over: Olympus E510, Canon EOS 450D
Bijzonderheden:
kijk eens richitng de canon S5 als je idd een slr like wilt hebben
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.

Dale Carnegie
pi_59610376
Nou wil ik toch echt komende week de stad in om een mooie camera te kopen. Budget is max 500euro. Mag eventueel wel iets duurder zijn maar zeker niet veel. Wat wil ik ermee gaan doen, ik wil er fotos mee gaan maken (ja goh wat wou je er anders mee doen) van voornamelijk mijzelf. Ik doe hier en daar modellenwerk maar vind het leuk om me eigen portfolio samen te stellen en dus ook zelf te schieten. Dus een goede spiegelreflex die iig goed is in portretfotografie, maar zeker niet het standaard bloemetjes en bijtjes portretten maar meer de wat meer abstractere manier van portretten. Weet niet of dat qua camera veel uitmaakt maar toch.

Verder ookwel gewoon normale fotografie, mijn voorkeur gaat voornamelijk dan uit naar urban achtige fotografie. Het worden iig zeker geen blaadjes/boompjes/plantjes en ongedierte foto's.

Zat zelf te denken aan een NikonD70 enige verotte is dat winkels ze niet verkopen en ik echt een schijtende hekel heb aan marktplaats e.d. Dus dat gaat hem niet worden. Wat raden jullie aan?
pi_59610488
quote:
Op zondag 22 juni 2008 20:48 schreef Lichtpunt het volgende:
Nou wil ik toch echt komende week de stad in om een mooie camera te kopen. Budget is max 500euro. Mag eventueel wel iets duurder zijn maar zeker niet veel. Wat wil ik ermee gaan doen, ik wil er fotos mee gaan maken (ja goh wat wou je er anders mee doen) van voornamelijk mijzelf. Ik doe hier en daar modellenwerk maar vind het leuk om me eigen portfolio samen te stellen en dus ook zelf te schieten. Dus een goede spiegelreflex die iig goed is in portretfotografie, maar zeker niet het standaard bloemetjes en bijtjes portretten maar meer de wat meer abstractere manier van portretten. Weet niet of dat qua camera veel uitmaakt maar toch.

Verder ookwel gewoon normale fotografie, mijn voorkeur gaat voornamelijk dan uit naar urban achtige fotografie. Het worden iig zeker geen blaadjes/boompjes/plantjes en ongedierte foto's.

Zat zelf te denken aan een NikonD70 enige verotte is dat winkels ze niet verkopen en ik echt een schijtende hekel heb aan marktplaats e.d. Dus dat gaat hem niet worden. Wat raden jullie aan?
Je hoeft niet echt naar de body te kijken (let daarbij vooral meer op ergonomie; welke vind jij fijn vasthouden?), maar naar welke lens je er bij koopt. Gezien je budget wordt dat niet veel, om maar meteen eerlijk te zijn. 500 euro voor een dSLR is echt heel weinig. Je zou wel een instapmodel kunnen halen met de kitlens, en dan een 50mm 1.8 (die zijn ongeveer 100 euro) er bij kunnen kopen voor de portretten.
Ik zou me sowieso iets meer inlezen voordat je een dSLR koopt voor zelfportretten. Met een compact kan dit waarschijnlijk ook prima.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  zondag 22 juni 2008 @ 21:38:38 #40
117804 Miriampje
Little gurlie
pi_59611606
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera

Budget: Ik heb weinig budget eisen, ga liever voor kwaliteit. Limiet is ongeveer 750,-
Formaat: SLR-like / D-SLR Body
Doel: Ik wil mooie foto's maken. Landschappen en portretten.
Fotograaf: Wil met deze camera beginnen om te gaan fotograferen. Ik leer door te doen, wanneer ik iets voor elkaar wil krijgen zoek ik dit op. Ga niet eerst de hele handleiding lezen, zoek het op wanneer ik iets nodig heb.
Huidige camera: Heb geen eigen camera. Heb ervaringen met compacte camera's zoals de ixus. Fijn omdat ze compact zijn maar mis de diepte en kleuren in de foto's.
Welke camera’s twijfel je over: ik heb de canon eos 450D in mijn handen gehad, daar zit ik aan te denken. Ook Canon PowerShot G7 lijkt me wel wat.
Bijzonderheden: Ik wil dat je zowel door de lens als op je scherm kunt kijken om te fotograferen. Ik wil niet teveel gaan wisselen met lenzen, dus iets waar al een degelijke lens bij zit. En wanneer ik meer ervaring krijg eventueel mijn set kan uitbreiden.

De vraag is eigenlijk of ik beter een SLR-like of D-SLR Body moet kopen.
Ik heb weinig ervaring en moet nog veel leren, is een spiegelreflex dan wel nodig?
En wat is dan een goed alternatief.

[ Bericht 5% gewijzigd door Miriampje op 22-06-2008 23:57:00 ]
pi_59611993
Budget:
- Maximaal 250,-
Formaat:
- Broekzak formaat (micro)
Doel:
- Feesten, vakantie's huis-tuin-keuken, eigenlijk alles.
De fotograaf:
- Simpele fotograaf, niet te beroerd handleiding door te lezen, wil ooit een 'echte' camera aanschaffen voor het grotere werk.
Huidige camera:
- Samsung Digimax Cyber630; langzaam, tegenvallende foto's, snachts en binnen slechte foto's
- Canon Digital Ixus 60; niet veel slechte eigenschappen, maar kwaliteit valt me tegen.
Welke camera’s twijfel je over:
- Ik was zelf aan het twijfelen over de latere versies van de Ixus serie van Canon, en meerdere populaire camera's voor beperkt budget maar zie door de bomen het bos niet meer....
Bijzondere eisen:
- weinig, moet wel beetje snel en compact zijn, verder scherpe foto's zou leuk zijn.

alvast bedankt

[ Bericht 0% gewijzigd door sombogywogy op 22-06-2008 21:53:19 (spelfoutje) ]
pi_59626409
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:38 schreef Miriampje het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera

Budget: Ik heb weinig budget eisen, ga liever voor kwaliteit. Limiet is ongeveer 750,-
Formaat: SLR-like / D-SLR Body
Doel: Ik wil mooie foto's maken. Landschappen en portretten.
Fotograaf: Wil met deze camera beginnen om te gaan fotograferen. Ik leer door te doen, wanneer ik iets voor elkaar wil krijgen zoek ik dit op. Ga niet eerst de hele handleiding lezen, zoek het op wanneer ik iets nodig heb.
Huidige camera: Heb geen eigen camera. Heb ervaringen met compacte camera's zoals de ixus. Fijn omdat ze compact zijn maar mis de diepte en kleuren in de foto's.
Welke camera’s twijfel je over: ik heb de canon eos 450D in mijn handen gehad, daar zit ik aan te denken. Ook Canon PowerShot G7 lijkt me wel wat.
Bijzonderheden: Ik wil dat je zowel door de lens als op je scherm kunt kijken om te fotograferen. Ik wil niet teveel gaan wisselen met lenzen, dus iets waar al een degelijke lens bij zit. En wanneer ik meer ervaring krijg eventueel mijn set kan uitbreiden.

De vraag is eigenlijk of ik beter een SLR-like of D-SLR Body moet kopen.
Ik heb weinig ervaring en moet nog veel leren, is een spiegelreflex dan wel nodig?
En wat is dan een goed alternatief.
Reuze interessante punten. Heel herkenbaar ook.
Ook ik als cameraman ben op zoek, gebruik het voornamelijk voor feesten, landschap, macro.
Huidige camera: Momenteel heb ik een Konica Minolta A2. Prima ding met de volgende nadelen:
- Kan slecht in het donker focussen (grijpt er dan bijna altijd naast)
- Auto focussen is erg traag (direkt op de knop klikken gaat bijna altijd fout)
- heeft geen mogelijkheid om een andere lens te gebruiken
- geen tilt-herkenning
- scherm is niet ver te verbuigen (alleen naar boven, zodat laeg foto's te doen zijn, maar opzij of naar beneden lukt niet)
Grote voordeel:
er zitten veel knopjes op, waardoor je bijna nooit in een menu hoeft te bladeren, maar alles is op de camera al aanwezig.

Budget ligt ook rond de e800,00 maar eigenlijk nog niks langs zien komen wat ik wil:
Camera's waarover je twijfelt
Sony alfa lijkt aardig met live preview (maar kun je ook goed scherp handmatig stellen of gaat dat ook via de CCD?) maar mist veel knopen
Canon EOS zit misschien wel wat tussen, maar is nog niet spectaculair. (Hoe zit het met focussen?)
pi_59626859
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:38 schreef Miriampje het volgende:
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera

Budget: Ik heb weinig budget eisen, ga liever voor kwaliteit. Limiet is ongeveer 750,-
Formaat: SLR-like / D-SLR Body
Doel: Ik wil mooie foto's maken. Landschappen en portretten.
Fotograaf: Wil met deze camera beginnen om te gaan fotograferen. Ik leer door te doen, wanneer ik iets voor elkaar wil krijgen zoek ik dit op. Ga niet eerst de hele handleiding lezen, zoek het op wanneer ik iets nodig heb.
Huidige camera: Heb geen eigen camera. Heb ervaringen met compacte camera's zoals de ixus. Fijn omdat ze compact zijn maar mis de diepte en kleuren in de foto's.
Welke camera’s twijfel je over: ik heb de canon eos 450D in mijn handen gehad, daar zit ik aan te denken. Ook Canon PowerShot G7 lijkt me wel wat.
Bijzonderheden: Ik wil dat je zowel door de lens als op je scherm kunt kijken om te fotograferen. Ik wil niet teveel gaan wisselen met lenzen, dus iets waar al een degelijke lens bij zit. En wanneer ik meer ervaring krijg eventueel mijn set kan uitbreiden.

De vraag is eigenlijk of ik beter een SLR-like of D-SLR Body moet kopen.
Ik heb weinig ervaring en moet nog veel leren, is een spiegelreflex dan wel nodig?
En wat is dan een goed alternatief.
Nee, dan is een spiegelreflex zeker niet nodig. Vaak zelfs niet handiger: een high-end compact (zoals de Canon G7 die je noemt, maar ook de Canon S5, Fuji S...(?) en bijv. Panasonic FZ18) is dan een hele goede optie. Die heeft vaak én tele, én macro, en veel instellingsmogelijkheden die je op een dSLR ook hebt. Maar dan alles in één, zodat je niet verschillende lenzen nodig hebt om alles te kunnen wat je wilt en je je dus lekker uit kunt leven en kunt orienteren op wat je leuk vindt aan fotografie. Als je dan die high-end compact helemaal onder de knie hebt en echt meer wilt kun je altijd nog overstappen naar een dSLR (maar dat duurt wel even). Bovendien is een compact goedkoper en handzamer. Vooral voor een beginnend fotograaf (blijf je het wel leuk vinden?) is het een hele goede optie.
Nadeel is wel dat je wat meer moeite zult hebben een mooie scherptediepte te krijgen (onscherpe achtergrond) en dat het als het donkerder wordt iets lastiger is om te fotograferen. Maar dat is niet onoverkomelijk.
quote:
Op zondag 22 juni 2008 21:52 schreef sombogywogy het volgende:

Budget:
- Maximaal 250,-
Formaat:
- Broekzak formaat (micro)
Doel:
- Feesten, vakantie's huis-tuin-keuken, eigenlijk alles.
De fotograaf:
- Simpele fotograaf, niet te beroerd handleiding door te lezen, wil ooit een 'echte' camera aanschaffen voor het grotere werk.
Huidige camera:
- Samsung Digimax Cyber630; langzaam, tegenvallende foto's, snachts en binnen slechte foto's
- Canon Digital Ixus 60; niet veel slechte eigenschappen, maar kwaliteit valt me tegen.
Welke camera’s twijfel je over:
- Ik was zelf aan het twijfelen over de latere versies van de Ixus serie van Canon, en meerdere populaire camera's voor beperkt budget maar zie door de bomen het bos niet meer....
Bijzondere eisen:
- weinig, moet wel beetje snel en compact zijn, verder scherpe foto's zou leuk zijn.

alvast bedankt
Met deze eisen zou ik lekker voor een Ixus gaan, goede kwaliteit en lekker handzaam . Kies er dan eentje met IS (beeldstabilisatie) dat is altijd wel handig, maar hou er wel rekening mee dat eigenlijk alle camera's moeite hebben in het donker te focussen.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_59627075
quote:
Op maandag 23 juni 2008 14:53 schreef Bright het volgende:

[..]

Reuze interessante punten. Heel herkenbaar ook.
Ook ik als cameraman ben op zoek, gebruik het voornamelijk voor feesten, landschap, macro.
Wat fotografeer je op feesten, gewoon kiekjes of echt portretten?
Landschap en macro zijn bij een dSLR twee soorten fotografie die een aparte lens vereisen (lanschap kan meestal met de standaard(kit)lens, macro wordt daarmee een heel stuk moeilijker...). Bij een high-end compact komt vaak een vrij goede macrofunctie.
quote:
Huidige camera: Momenteel heb ik een Konica Minolta A2. Prima ding met de volgende nadelen:
- Kan slecht in het donker focussen (grijpt er dan bijna altijd naast)
- Auto focussen is erg traag (direkt op de knop klikken gaat bijna altijd fout)
- heeft geen mogelijkheid om een andere lens te gebruiken
- geen tilt-herkenning
- scherm is niet ver te verbuigen (alleen naar boven, zodat laeg foto's te doen zijn, maar opzij of naar beneden lukt niet)
Veel camera's hebben moeite met in het donker focussen. Bij een dSLR ligt dat ook aan de lens die je op je camera zet, vooral de duurdere lenzen focussen beter in het donker. Maar het blijft vaak moeilijk.
Direct op de knop drukken gaat bij veel camera's niet goed, dat is ook niet de bedoeling volgens mij. Je stelt eerst scherp op je onderwerp door de knop half in te drukken, en dan maak je de foto pas. Dan weet je tenminste ook wat er scherp is.
quote:
Grote voordeel:
er zitten veel knopjes op, waardoor je bijna nooit in een menu hoeft te bladeren, maar alles is op de camera al aanwezig.

Budget ligt ook rond de e800,00 maar eigenlijk nog niks langs zien komen wat ik wil:
Camera's waarover je twijfelt
Sony alfa lijkt aardig met live preview (maar kun je ook goed scherp handmatig stellen of gaat dat ook via de CCD?) maar mist veel knopen
Canon EOS zit misschien wel wat tussen, maar is nog niet spectaculair. (Hoe zit het met focussen?)
Wat bedoel je met mist veel knoppen? Een dSLR heeft meestal wel handige knoppen op de body waarmee je snel iso, witbalans etc. in kunt stellen, en sluitertijd en diafragma gaan met een draaiwieltje.
De nieuwere Canon modellen hebben volgens mij ook live preview. Of je daarmee goed handmatig scherp kunt stellen weet ik niet, maar de autofocus is in veel gevallen ook echt geen overbodige luxe (het zit er niet voor niets op, is vaak veel nauwkeuriger dan manual focus).
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
  maandag 23 juni 2008 @ 19:43:14 #45
117804 Miriampje
Little gurlie
pi_59633448
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:11 schreef Elefes het volgende:

[..]

Nee, dan is een spiegelreflex zeker niet nodig. Vaak zelfs niet handiger: een high-end compact (zoals de Canon G7 die je noemt, maar ook de Canon S5, Fuji S...(?) en bijv. Panasonic FZ18) is dan een hele goede optie. Die heeft vaak én tele, én macro, en veel instellingsmogelijkheden die je op een dSLR ook hebt. Maar dan alles in één, zodat je niet verschillende lenzen nodig hebt om alles te kunnen wat je wilt en je je dus lekker uit kunt leven en kunt orienteren op wat je leuk vindt aan fotografie. Als je dan die high-end compact helemaal onder de knie hebt en echt meer wilt kun je altijd nog overstappen naar een dSLR (maar dat duurt wel even). Bovendien is een compact goedkoper en handzamer. Vooral voor een beginnend fotograaf (blijf je het wel leuk vinden?) is het een hele goede optie.
Nadeel is wel dat je wat meer moeite zult hebben een mooie scherptediepte te krijgen (onscherpe achtergrond) en dat het als het donkerder wordt iets lastiger is om te fotograferen. Maar dat is niet onoverkomelijk.


Bedankt Elefes. Deze bevestiging had ik nodig. Heb vandaag toevallig de Panasonic FZ18 en FZ8 in mijn handen gehad. Ik vond dit toestellen die wel aan mijn kwaliteitseisen en prijseisen voldeden. Dus misschien morgen nog een keer in mijn handen nemen en dan een keuze maken.
Ze hadden me bij de winkel al aan het twijfelen gebracht tussen een dSLR of een SLR-like.
Maar deze reactie heeft me over de streep getrokken.
Liever een goede SLR-like dan een goedkopere dSLR.
pi_59665690
Bij deze heb ik ook een vraag aan de kenners hier. Ik moet een nieuwe camera omdat mijn huidige overleden is.


Budget: Goedkoop, maar geen duurkoop. Als ik eerlijk ben liever 100 euro, dan 150 euro.
Formaat: Micro / compact Liefst een zo dun mogelijk, robust toestel. Als het iets groter is dan micro is oke, mits dit bijv. dan komt doordat de optische zoom mogelijkheid groter is. Bijv 4x.
Doel: Huis-tuin keuken. Met namen landschappen, feestjes in huis, vakantiefoto's en zo nu en dan bijv. een poging tot panorama of een macro.
Fotograaf: Ik fotograaf wel met een serieuze achtergrond en vind het leuk om bijv. sluitertijden in te kunnen stellen, spelen met macro opties, maken van landschapfoto's waarop bijv. een detail erg scherp is gemaakt en de rest wazig. Ik mag er wel graag mee spelen
Huidige camera: Ixus 40. Gekozen vanwege prijs, compactheid en toch nog iets van instelbare opties. Maar dat is alweer 3 jaar geleden, en toen was canon de enige micro met dergelijke opties.
Welke camera’s twijfel je over: Geen idee. Ik wil graag wel een merk waarvan de garantie goed is geregeld, maar met name de kwaliteit van de lens, de sensor(?),etc goed van is. Kleurechtheid is belangrijk.
Bijzonderheden: Ik wil graag een toestel wat goede kleuren weergeeft, wat binnenshuis ook nog redelijk is, waarmee ik kan spelen met scherpstelling en eventueel is een optische zoom van 4x helemaal prachtig. Minimaal 3x, maar dat is standaard lijkt me.
pi_59667969
quote:
Op maandag 23 juni 2008 15:21 schreef Elefes het volgende:

[..]

Wat fotografeer je op feesten, gewoon kiekjes of echt portretten?
Landschap en macro zijn bij een dSLR twee soorten fotografie die een aparte lens vereisen (lanschap kan meestal met de standaard(kit)lens, macro wordt daarmee een heel stuk moeilijker...). Bij een high-end compact komt vaak een vrij goede macrofunctie.
Ik fotografeer niet echt portretten (alhoewel wel zo af en toe (hopelijk) wat moois van dochterlief en - binnenkort - de tweede. Verder wel veel 'algemeen', dus feesten op kleinere schaal (van bruiloft tot huiskamer-verjaardag) en, zoals ik al aangaf, macro (ik houd van bloemen en kleine dingen zoals insecten)
quote:
Veel camera's hebben moeite met in het donker focussen. Bij een dSLR ligt dat ook aan de lens die je op je camera zet, vooral de duurdere lenzen focussen beter in het donker. Maar het blijft vaak moeilijk.
Direct op de knop drukken gaat bij veel camera's niet goed, dat is ook niet de bedoeling volgens mij. Je stelt eerst scherp op je onderwerp door de knop half in te drukken, en dan maak je de foto pas. Dan weet je tenminste ook wat er scherp is.
De A2 is een dSLR, met een wat kleinere CCD (naar het schijnt...) en als ik probeer scherp te stellen en omschakel naar handmatig, dan kan het display 3x vergroot worden, zodat je goed kunt controleren of alles scherp is. Alleen, zodra het iets donkerder wordt, dan is die uitvergroting nagenoeg zwart, dus omschakelen naar handmatig werkt niet.
Ik heb dus i.i.g. een camera nodig die dit wel goed kan.
Direkt op de knop drukken doe ik nooit, maar als een ander weleens een foto maakt, dan doen ze dat helaas altijd, waardoor 3/4 van de foto's door een ander gemaakt gewoon vaag is. (ik sta dan ook bijna nooit op foto's van mijn camera )
quote:
Wat bedoel je met mist veel knoppen? Een dSLR heeft meestal wel handige knoppen op de body waarmee je snel iso, witbalans etc. in kunt stellen, en sluitertijd en diafragma gaan met een draaiwieltje.
De nieuwere Canon modellen hebben volgens mij ook live preview. Of je daarmee goed handmatig scherp kunt stellen weet ik niet, maar de autofocus is in veel gevallen ook echt geen overbodige luxe (het zit er niet voor niets op, is vaak veel nauwkeuriger dan manual focus).
De A2 heeft bijvoorbeeld 2 wieltjes. Bij handmatig, dan is het ene wieltje voor de aperture en de ander voor de sluitertijd. Ideaal dus om snel op het weer in te spelen.
Aan de zijkant zit een draaimenuutje (met in het midden een knop) waarop heel snel de witbalans, of de ISO, of het soort continue opname ed. kan worden afgesteld, i.p.v. in een LCD-menu te zoeken naar ISO e.d.
Je raakt heel snel gewend aan veel knopjes!
Die live preview, dat is te vergelijken met het scherm zoals ik nu ook heb, alleen werkt de A2 niet met een spiegel.
Waarom zou je een spiegel met een tweede CCD moeten/willen gebruiken als je de hoofd CCD ook kunt gebruiken? Lijkt me wat nutteloos.

Oh ja - wat is het verschil tussen een dSLR en een SLR-like? ik gok dat een SLR-like geen spiegel heeft?
pi_59669018
Hi,

Ik kan maar niet kiezen. De canon 450d of de nikond60
Beide met kit lens.

De canon is een geweldig apparaat, echter hij voelt imo meer tja.. plastic. Als je het knopje alleen bijvoorbeeld ziet.. Een klein rond zwart dingetje dat als je hem indrukt een echte klik geef. De nikon voelt ja.. minder plastic en is mooi afgewerkt met een chroom knopje.

Waarom dan die twijfel? De canon heeft de AF in de body. Heeft live view en 9 punts AF.
De nikon heeft dit niet.

Ik heb gisteren anderhalf uur in de winkel gestaan maar ben er niet uit..
kan iemand mij helpen?

Oh ja, niet geheel onbelangrijk. Het word mijn eerste spiegelreflex . Ik heb jaren gespeeld met de canon powershot A80 (geweldig ding) en wil nu wat verder. Weet dus wel eea van sluitertijden, witbalans etc.

Thanks
pi_59669218
Ik vond de d40 en d60 echt rotdingen, na een tijdje wil je toch wel meer lenzen en dan moet je per se een AF-s lens. Als ik jou was zou ik de d60 mogelijkheid dus vervangen door een D70s of D80 (eventueel tweedehands) en er dan nog eens goed over nadenken
  woensdag 25 juni 2008 @ 11:11:04 #50
18642 detulp050
Oud Reviewer
pi_59671320
Ik heb nu een Powershot S1. Na een ongelukje op vakantie krijg ik -als het goed is- een vergoeding van mijn verzekering. Deze wil ik gebruiken voor de aanschaf van een nieuwe camera.

Ik zoek het volgende: minimaal 5MP (ik zit zelf te denken aan 8MP, maar kan niet uitleggen waarom ), minstens 8x, liever 10x optische zoom. Voorkeur voor een toestel waar (ook) AA batterijen inkunnen, zodat ik altijd foto's kan maken en geen stopcontact hoef te zoeken. Het LCD-scherm van Canon (kantelbaar e.d.) vind ik erg handig. Ik maak vooral buitenfoto's, Macro en zo nu en dan in een wat donkere ruimte (concerten). Prijsmax is 300 euro. Ik hoef niets met opzetlenzen enzo, dat vind ik toch maar onhandig qua meenemen.

Ik heb ondermeer al gekeken naar de Powershot S5 (285euro), Panasonic FZ18 en een aantal Fuji (ik meen de S8000) toestellen. Wat raden jullie mij aan?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')