abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59401903
Heb sinds een jaartje last van knakkende gewrichten.

Het begon bij mn elleboog, maar heb het nu ook in mn knie, nek en pols. Soms ook nog op andere plekken.

Het doet geen pijn maar heb het best wel regelmatig, terwijl ik het vroeger nooit had.

En waar ik me het meest aan stoor is mn heup, elke keer als ik mn been hef of mn been zijwaarts doe voel ik ( hoor ik ) een - knoep, knap - geluid als ik me hand erop leg voel ik ook dat er wat verspringt. Ik vraag me af of dit erg is?

Doe zelf al jaren aan karate en moet vaak met mn rechterbeen trappen, waardoor ik wel elke keer door de zijwaartse hef knak in de heup elke keer op gang zet. Of is het beter om het te ontzien en te stoppen? Maak me er best wel zorgen om en dan wel vooral om mn heup.

Herkent iemand deze dingen? En hoe kan het onstaan, ik bedoel mn opa van 80 mag dit soort dingen hebben. Maar op 25 jarige leeftijd al dit soort geknak en heup enz. Het rare is heb dit alles sinds een jaar. En heb altijd wel fanatiek aan sport gedaan naast mn fulltime baan.

gr rutger
  zondag 15 juni 2008 @ 11:20:07 #2
112790 Koepert
Parttime Nutcase
pi_59402382
tvp heb het ook..
It starts with a shiver, an itch, a slow boil
  zondag 15 juni 2008 @ 11:25:03 #3
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_59402460
Ik ben 18 en heb er al last van af en toe in m'n ellebogen en knieën dus..
pi_59402506
Ik knik en knak overal voor zolang ik me kan herinneren.
Het heeft te maken met ofwel soepele/uitgerekte gewrichtsbanden (hier het geval) of met de spierlagen die het gewricht dienen te ondersteunen. Ben je wellicht minder gaan trainen en zijn die spieren verslapt? Het bekken kun je bijvoorbeeld ondersteunen met je schuine buikspieren en zo kun je op elk gewricht trainen op een spiergroep.
Vraag het eens aan je/een trainer!
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  zondag 15 juni 2008 @ 11:57:11 #5
11845 Jipje
Ik heb em gezien hoor, echt!
pi_59403011
Ik heb het ook overal. En heel veel. En al heel lang. En ik ben 24
Ik maak me er niet druk over, het zal wel. De dokter zegt dat het geen kwaad kan dusja... wat kun je er nog meer mee doen dan he?
Ik ben niet lui, ik bespaar energie
Loesje

Australie is veel te leuk! En tijd gaat veel te snel....
pi_59404001
Mischien wordt het tijd eens wat gymnastiekoefeningen te gaan doen om zo de boel wat soepeler te maken
  zondag 15 juni 2008 @ 14:55:41 #7
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_59406394
Mijn leraar (een fysiotherapeut) die zegt dat het niet erg is, zolang het geen pijn doet. Het is volgensmij het smeersel wat tussen je gewrichten zit, of de luchtdruk ofzo.. Ik weet nou niet meer welke het is, of dat het allebei waar is
Maar volgensmij ist geen probleem zolang je er geen last van hebt..
I never look back, darling. It distracts from the now.
pi_59407331
In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.

J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen
I feel kinda Locrian today
pi_59409771
quote:
Op zondag 15 juni 2008 15:47 schreef starla het volgende:
Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.
Nou ik kan mijn vingers rustig zeker 5 keer achter elkaar knakken (dus vingers vouwen en wiebelen maar, knakknakknak). Da's dus niet echt goed?
pi_59409961
Als af en toe geknak in elleboog, nek enz wil wel geloven dat dat door gas kan ontstaan.

Maar hoe verklaar ik dan elke keer als ik me been hef of met karate een trap geef ik een knakje hoor bij mn lies streek ( heup ), soort knoep geluid. Dat moet dan wel een pees zijn die ergens over heen schiet. En ben wel benieuwd of dat altijd zo blijft en schadelijk is. Ik dacht zelf aan een snapping hip. Maar hoe ik daar in hemelsnaam aan kom ...... Heb dat sinds een half jaartje ...........
  zondag 15 juni 2008 @ 19:08:16 #11
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_59410937
Tja, als je dat echt wilt weten zul je toch echt naar een arts moeten, want die kan je echt onderzoeken en kijken of het abnormaal is of niet. Wij kunnen dat niet echt. (echt niet)
pi_59432903
Ik heb dit ook,nooit zwaar aan sport gedaan ofzo.
Ik ben nu 18,wel weer bezig met sport maar het gaat niet weg
Op zoek naar: Full White Nike Air Max 1, Nike Dunk SB Skate or Die & Nike Air Max 1 Supreme Tech Pack!
pi_59437433
Ik heb dit ook al vanaf mn 15e in mn knieen (ben nu 26). Schijnt inderdaad onschuldig te zijn. T is alleen irritant, maar er zijn wel ergere dingen om oud mee te worden toch?
pi_59459407
quote:
Op zondag 15 juni 2008 18:13 schreef justme1234 het volgende:
Als af en toe geknak in elleboog, nek enz wil wel geloven dat dat door gas kan ontstaan.

Maar hoe verklaar ik dan elke keer als ik me been hef of met karate een trap geef ik een knakje hoor bij mn lies streek ( heup ), soort knoep geluid. Dat moet dan wel een pees zijn die ergens over heen schiet. En ben wel benieuwd of dat altijd zo blijft en schadelijk is. Ik dacht zelf aan een snapping hip. Maar hoe ik daar in hemelsnaam aan kom ...... Heb dat sinds een half jaartje ...........
Het zou idd een snapping hip kunnen zijn en om dat zeker te weten zou ik gewoon eens naar de fysio gaan. Ik kan je heup zo niet beoordelen

Info
Ik bevestig het vooroordeel dat vrouwen geen kaart kunnen lezen.
*spiekt*
pi_59460962
Sja, ik heb het ook door heel mijn lichaam... Even uit het blote hoofd:

- Tenen (klinkt het mooiste op een harde vloer zoals laminaat!)
- Enkels
- Knieen
- Heupen
- Rug (maar heel af en toe)
- Schouderbladen (vooral links)
- Schouders (laatste tijd niet meer zo)
- Ellebogen (die doen wel pijn als ik ze niet laat knakken)
- Polsen
- Vingers (dat doe ik overigens zelf)
- Nek (maar heel af en toe)

En dat zou het wel moeten zijn... Eigenlijk alles dat kan draaien en of bewegen in mijn lichaam... Overigens zit Ehlers-Danlos bij ons in de familie (van mijn moeder haar kant alleen bij de vrouwen), bij de een is het wat erger dan bij de ander... Alhoewel ik mijzelf niet tot Ehlers-Danlos wil rekenen aangezien ik alleen nog maar knak...

Maar zolang het nog geen pijn doet of het mij klachten geeft sta ik er niet teveel bij stil...
Rise or Die Trying!
pi_59581768
quote:
Op zondag 15 juni 2008 19:08 schreef Enfermera het volgende:
Tja, als je dat echt wilt weten zul je toch echt naar een arts moeten, want die kan je echt onderzoeken en kijken of het abnormaal is of niet. Wij kunnen dat niet echt. (echt niet)

heeft geen zin, die ondernemen pas actie als je kreupel loopt of echt pijn verneemt. Vandaar dat ik dit topic hier ook open
  zondag 22 juni 2008 @ 00:23:07 #17
195169 Enfermera
I'm k-kinda busy.
pi_59593513
quote:
Op zaterdag 21 juni 2008 17:55 schreef justme1234 het volgende:

[..]

heeft geen zin, die ondernemen pas actie als je kreupel loopt of echt pijn verneemt. Vandaar dat ik dit topic hier ook open
Oh? Nou, dan zeg je toch dat het pijn doet, dan krijg je iig je doorverwijzing naar een orthopeed ofzo.. Als dat nodig is om verder te kunnen in het circuit...
  zondag 22 juni 2008 @ 13:25:31 #18
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_59602039
Ik heb dat ook, waarschijnlijk ben je hypermobiel. Zo lang het geen pijn doet is het inderdaad niet erg.
  zondag 22 juni 2008 @ 14:08:31 #19
88064 Undergod
Houd u van toffees?
pi_59603008
krakende wagens lopen het langst
Noise is all relative to the silence preceding it
  zondag 22 juni 2008 @ 20:41:29 #20
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_59610196
quote:
Op zondag 22 juni 2008 14:08 schreef Undergod het volgende:
Nou dat hoop ik dan maar
  woensdag 25 juni 2008 @ 09:33:58 #21
10793 DainBramage
Voor de dorst
pi_59669075
Ik kan alle gewrichten zelf knakken. Maakt niet uit wat. Zelfs mijn neus.

Het geeft een ontspannend gevoel (rug en nek), maar ze raden het wel af omdat je het vaker moet doen om weer te krijgen. Bij mij is het trouwens zo omdat ik hypermobiel ben.
:: Wookie, wookie, wookie :: <a href="http://Masselink.net" rel="nofollow" target="_blank">Koffie en meer...</a> ::
  woensdag 25 juni 2008 @ 09:36:53 #22
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_59669131
voor zover mij bekend weet niemand exact waar dat knakken vandaan komt, maar is er geen enkele reden om aan te nemen dat het schadelijk is of duidt op schade
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  donderdag 26 juni 2008 @ 11:51:24 #23
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_59701116
quote:
Op zondag 22 juni 2008 14:08 schreef Undergod het volgende:
Dat zei mijn internist ook ja

Ik knak al zo lang ik me kan herinneren...
Nek, schouders, ellebogen, polsen, vingers, heupen, knieën, tenen, rug.... bijna alles
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_59702511
Ik ben ook een 'kraker'. Meestal doet het geen pijn, alleen mij kaak kan soms gevoelig zijn. Knakkende nek is naar, onprettig gevoel in je hoofd, dat geluid.

Zelfs mijn voeten kraken, kwam ik laatst achter bij de fysio
pi_59783435
M'n vent moet elke avond voor het slapen gaan z'n hele rug weer op orde knakken.
De doc zegt dat het normaal is, hij weet ook niet beter eigenlijk.

So, no worries.
Photography is a way of feeling, of touching, of loving. What you have caught on film is captured forever...
it remembers little things, long after you have forgotten everything.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')