FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Identificatie motor nieuwe auto
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 16:14
Ik heb laatst een nieuwe auto gekocht voor een familielid, een Peugeot 207 Cool 'n Blue. Die is er in 2 smaken: met een supertrage 'normale' 1.4 motor en met een nog steeds maar iets minder supertrage 1.4 VTi motor van BMW. Als het goed is heb ik die laatste gekocht, staat ook op de factuur, echter ik kan nergens vinden dat het ook daadwerkelijk de VTi is en wil zeker weten dat ik niet geflest ben. Ook niet achter op de auto ofzo, zoals vroeger. Een kentekencheck levert alleen op dat het een 207 is.

Hoe kan ik met het blote oog onder de motorkap zien dat het de VTi is? Ik heb de ballen verstand van auto's. En ik heb al even op internet gezocht, maar kan er niks over vinden.
BolleSmurfzaterdag 14 juni 2008 @ 16:20
Misschien ff langs de Peugeotdealert ...
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 16:32
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:20 schreef BolleSmurf het volgende:
Misschien ff langs de Peugeotdealert ...
Ja LOL, die heeft hem aan me verkocht en als ik die 100% zou vertrouwen dan zou ik de vraag hier niet stellen.
Rosbiefzaterdag 14 juni 2008 @ 16:41
De VTi sprint 3 sec sneller naar de 100, dat moet wel merkbaar zijn lijkt me. En zoniet, wat maakt het dan uit?
Salatrelzaterdag 14 juni 2008 @ 16:41
naar een andere peugeot dealer?
thaduckzaterdag 14 juni 2008 @ 16:43
Staat toch gewoon op je kenteken vermeld als kW vermogen?

Gewoon even opzoeken op autotrader ofzo wat het vermogen is van beide modellen en dan weet je het snel genoeg.
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 16:46
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:43 schreef thaduck het volgende:
Staat toch gewoon op je kenteken vermeld als kW vermogen?
Wie zegt dat dat kenteken klopt? Daar staat ook maar gewoon op wat de dealer heeft laten registreren, toch?
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 16:50
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:41 schreef Rosbief het volgende:
De VTi sprint 3 sec sneller naar de 100, dat moet wel merkbaar zijn lijkt me. En zoniet, wat maakt het dan uit?
Ik wil krijgen waar ik voor betaald hebt. Die VTi is inderdaad behoorlijk sneller, maar als je geen praktisch vergelijkingsmateriaal hebt kun je met die info niet zoveel.

Ik weet alleen dat het betreffende familielid zei dat de auto "erg traag optrekt", terwijl ze een auto gewend is die maar marginaal sneller was. Dus ik wil binnenkort gewoon nog even bij d'r langsgaan, even de motorkap opentrekken en me ervan verzekeren dat het oké is. Dan is wat mij betreft de kous af, en moet ze het er maar mee doen.
DroogDokzaterdag 14 juni 2008 @ 16:54
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:46 schreef EvaLeonieHerfkens het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat kenteken klopt? Daar staat ook maar gewoon op wat de dealer heeft laten registreren, toch?
Wat heeft een dealer er mee te winnen om de boel op zo'n manier te flessen?

Maar laat hem anders op een rollerbank zetten, dan weet je het vermogen snel genoeg.
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 17:01
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:54 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Wat heeft een dealer er mee te winnen om de boel op zo'n manier te flessen?
Het lijkt mij, dat als je een auto verkoopt voor meer geld dan die volgens de catalogus waard is, je als dealer het verschil in eigen zak kunt steken. Lijkt mij.

Magoed, misschien heb je wel gelijk, en is dit een typisch geval van "zoals de waard is...". Ik vind het alleen raar dat dat familielid klaagt, terwijl de vorige auto (op papier) ongeveer net zo snel was.
quote:
Maar laat hem anders op een rollerbank zetten, dan weet je het vermogen snel genoeg.
Ik weet dat dat kan, maar is mij teveel gedoe. Er moet toch iets zijn onder de motorkap waaraan een 'kenner' meteen kan zien wat voor broembroem erin zit?
DroogDokzaterdag 14 juni 2008 @ 17:04
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 17:01 schreef EvaLeonieHerfkens het volgende:
Ik weet dat dat kan, maar is mij teveel gedoe. Er moet toch iets zijn onder de motorkap waaraan een 'kenner' meteen kan zien wat voor broembroem erin zit?
Een mooie afdekkap met een VTi logo?
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 17:10
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 17:04 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Een mooie afdekkap met een VTi logo?
Was het maar zo'n feest... (heb al eens gekeken)
Impala-neukerzaterdag 14 juni 2008 @ 17:20
Logo is idd niet zichtbaar, maar het verschil is wel duidelijk zien omdat de motor er compleet anders uitziet.
thaduckzaterdag 14 juni 2008 @ 17:30
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:46 schreef EvaLeonieHerfkens het volgende:

[..]

Wie zegt dat dat kenteken klopt? Daar staat ook maar gewoon op wat de dealer heeft laten registreren, toch?
Volgens mij kunnen ze dat niet flessen, dat wordt bepaald door de RDW dacht ik.
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 17:37
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 17:20 schreef Impala-neuker het volgende:
Logo is idd niet zichtbaar, maar het verschil is wel duidelijk zien omdat de motor er compleet anders uitziet.
[ afbeelding ]
kijk, hier heb ik wat aan! Volgens mij was het de linker, hetgeen zou betekenen dat ik inderdaad geflest ben!

Mag ik vragen hoe je aan deze pica bent gekomen?
Impala-neukerzaterdag 14 juni 2008 @ 17:41
Uit peugeotdocumentatie, anders informeer voor de zekerheid bij je dealer, of trek daar 2 kappen open ter controle.
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 17:50
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 17:41 schreef Impala-neuker het volgende:
Uit peugeotdocumentatie, anders informeer voor de zekerheid bij je dealer, of trek daar 2 kappen open ter controle.
Oké, tanx!!!

Overigens, toch maar weer ff gezocht (dit keer met het woordje engine erbij ), en hier ziet de VTi er toch weer een beetje anders uit, en lijkt 'ie weer meer op de linker.
DarkerThanBlackzaterdag 14 juni 2008 @ 17:57
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 17:20 schreef Impala-neuker het volgende:
Logo is idd niet zichtbaar, maar het verschil is wel duidelijk zien omdat de motor er compleet anders uitziet.
[ afbeelding ]
Laat ik het leuk maken, volgens deze website klopt het namelijk niet: http://www.peugeot.com/en(...)es/engine-types.aspx

De linker is dan de VTI en de rechter is de HPT.

HPT/THP:


VTI:


En volgens de website is de HPT weer iets beter dan de VTI.
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 18:33
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 17:57 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Laat ik het leuk maken, volgens deze website klopt het namelijk niet: http://www.peugeot.com/en(...)es/engine-types.aspx

De linker is dan de VTI en de rechter is de HPT.

HPT/THP:
[ afbeelding ]

VTI:
[ afbeelding ]

En volgens de website is de HPT weer iets beter dan de VTI.
Precies, had ik ook al gevonden. En er is ook nog een 'gewone' 1.4 (instapmodelletje), die ik zeker niet moet hebben (0 naar 100 in 15 sec). Daar kan ik nergens plaatjes van terugvinden, maar die zal er vast weer héél anders uitzien. .

Afijn, volgens mij is het de linker en volgens de site die je hier noemt zou het dus allemaal kloppen. Iedereen bedankt voor de hulp!
GT3zaterdag 14 juni 2008 @ 19:45
Anders check je even het kenteken bij de rdw en ga je naar het tab blad Eigenschappen. Daar staat aan gegeven wat het motorvermogen en de cilinder inhoud van de auto is. staat ook op de kenteken papieren trouwens......

een 207 1.4 heeft 53kW (73 pk) met 1360 cc
een 207 1.4 16v heeft 65 kW (88 pk) met 1360 cc
een 207 1.4 16v VTi heeft 70 kw (95 pk) met 1367 cc
EvaLeonieHerfkenszaterdag 14 juni 2008 @ 20:32
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 19:45 schreef GT3 het volgende:
Anders check je even het kenteken bij de rdw en ga je naar het tab blad Eigenschappen. Daar staat aan gegeven wat het motorvermogen en de cilinder inhoud van de auto is. staat ook op de kenteken papieren trouwens......

een 207 1.4 heeft 53kW (73 pk) met 1360 cc
een 207 1.4 16v heeft 65 kW (88 pk) met 1360 cc
een 207 1.4 16v VTi heeft 70 kw (95 pk) met 1367 cc
Tanx! Ik had het kenteken al op andere sites gecheckt maar die vonden bijna geen info.

Volgens de RDW is het die met 70 kW en 1397 cm3, dus dat klopt ook.
Barcaconiazaterdag 14 juni 2008 @ 23:17
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 17:57 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Laat ik het leuk maken, volgens deze website klopt het namelijk niet: http://www.peugeot.com/en(...)es/engine-types.aspx

De linker is dan de VTI en de rechter is de HPT.

HPT/THP:
[ afbeelding ]

VTI:
[ afbeelding ]

En volgens de website is de HPT weer iets beter dan de VTI.
Die HPT heeft ook een turbo zo te zien, dat kun je dus meteen wegstrepen.
Fastmattizondag 15 juni 2008 @ 23:10
quote:
Op zaterdag 14 juni 2008 16:50 schreef EvaLeonieHerfkens het volgende:
Ik weet alleen dat het betreffende familielid zei dat de auto "erg traag optrekt", terwijl ze een auto gewend is die maar marginaal sneller was. Dus ik wil binnenkort gewoon nog even bij d'r langsgaan, even de motorkap opentrekken en me ervan verzekeren dat het oké is. Dan is wat mij betreft de kous af, en moet ze het er maar mee doen.
Niet zo gek dat die traag is. Ding weegt leeg 1150kg en dan is 95pk gewoon veel te weinig. Dat was 15 jaar geleden ook al het geval, maar mensen verwachten gewoon niet dat zo'n kleine auto zo zwaar is geworden.