Mijn verhaal valt misschien in het niet bij alle anderen, omdat het allemaal nog niet zo lang geleden is. Het verhaal voor mijn emigratie is wel nodig om erbij te vertellen.
Vier jaar geleden zocht ik een baan in de ICT wat aan zou sluiten bij m'n studie, maar na een tijd van zoeken en solliciteren had ik het wel gezien met de branch. Het stond me niet meer aan waartoe het veranderd was. Callcenters gaven me rillingen op de rug.
Toen heb ik me ingeschreven bij een uitzendbureau en een maand later zat ik bij de Rabobank. Ik dacht dat bij een bank werken het saaiste zou zijn wat er is. Maar niks is anders, al hangt het van de afdeling af. Na 3 tijdelijke contracten (door bedrijfspolicy op dat moment geen vast contract voordat je 3 tijdelijke hebt gehad) kreeg ik eindelijk een vast contract. Ik werkte me op binnen de afdeling, en kreeg promotie in november 2006. Maar toen had ik m'n huidige vriendin al leren kennen.
Halverwege vorig jaar had ik de beslissing genomen om te gaan verhuizen, richting mijn (Deense) vriendin. Ik solliciteerde bij een tweetal bedrijven hier in Denemarken, Mærsk en een kleiner bedrijf. Van die laatste had ik iemand leren kennen toen we onze eerste kat gingen kopen. Kruiwagens vind je overal. Maar daar moest ik de Deense taal voor beheersen, en was dus geen optie in die tijd. Ik kon alleen nog groeten in het Deens.
Via een hoge directeur bij de Rabo, die een presentatie gaf over haar werkervaring o.a. in Denemarken, was ik te weten gekomen welke banken in Denemarken eenzelfde afdeling hadden, omdat niet elke bank dit doet. Die drie banken heb ik een zorgvuldig opgezette open sollicitatiebrief gestuurd, naar het op internet gevonden algemene emailadres van die afdeling. Twee van de drie gaven een reactie. De eerste nodigde me meteen uit, de andere vroeg wanneer het meest schikte en wat het beste uitkwam. Aangezien ik in die tijd elk weekend vloog naar Denemarken, en door de week gewoon fulltime werkte, moest ik dagen vrijnemen om te kunnen solliciteren. Die periode was nog wel de zwaarste.
Bij de eerste bank kwam het tot een tweede gesprek, maar daar bleek uit dat het toch niet helemaal klikte. Ik mistte ook ervaring in 1 deel van het werk, maar dat is normaal gesproken heel makkelijk aan te leren (en dus mijns inziens geen reden om mij af te wijzen). Na het tweede gesprek daar, had ik een afspraak gemaakt met de tweede bank. En na het eerste gesprek waren we allemaal eigenlijk al zeker van een samenwerking, al was ik niet zeker of het gesprek goed ging. Deels perfectionistisch denk ik.
Het tweede gesprek was, naar ik achteraf hoorde, slechts een formaliteit met de afdelingsdirecteur. Ik kreeg erna meteen mijn team gepresenteerd. En ik kon zelf kiezen of ik 1 februari of 1 maart wilde beginnen. De laatste heb ik gekozen omdat ik nog erg veel bij de Rabo moest afronden.
De taal was geen probleem, ik kreeg een privé cursus op het werk aangeboden (die zo'n 3000euro kost), op voorwaarde dat ik na 3 maanden mee kon praten en met klanten kan bellen.
Nu, iets meer dan 3 maanden later, heb ik net opgehangen van een gesprek met een klant. Mijn proefperiode is over, vast contract is zeker, en de Deense taal gaat goed. En als blijkt dat het toch niet helemaal zoals gewenst is, krijg ik een vervolgopleiding. Dus ik besef heel goed dat ik geluk heb gehad.
Het werk dat ik doe is speciaal, er is geen opleiding voor. Er is weinig werk in (3 banken in een land die het doen, ong. 80 mensen per bank), maar daardoor is er ook weinig aanbod in ervaring voor de banken die wel mensen zoeken. Een jong iemand, ik ben bijna 28, die ervaring heeft, is dus aantrekkelijk voor ze.
Sorry voor de lap tekst