abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_61184342
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 21:29 schreef Bellah het volgende:

[..]

Hmm
diergeneeskunde heeft het minst sex..

Ik studeer nog biologie (BMW), hoop maar dat ik beetje aan de kant van geneeskunde zit
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_61184522
quote:
Op donderdag 28 augustus 2008 08:02 schreef intoxicated het volgende:
Bah, knalrode pharynxbogen, keelpijn en een verstopte neus. Naja, zolang ik niet hoest ga ik gewoon door
Mietje
pi_61185330
quote:
Op woensdag 27 augustus 2008 23:49 schreef gohan16 het volgende:
zhb2 is het moelijkste blok ooit. Veel anatomie plus orthopedie, reumatologie en nogwat. Heb je al PLO gehad deze week?
Nou wat ik van de studieadviseurs begreep is het moeilijkste vak binnen GNK in utrecht het vak van jaar 3, waar in wordt gegaan op wat wetenschappelijke verbreding. Aangezien het dan itt voorgaande blokken ineens geen rijtjes leren is.
pi_61189494
We zullen zien... Heb idd gisteren PLO gehad, niks aan. Was gewoon neurologisch onderzoek van vorig jaar, met een ellenlange demo waar je eigenlijk niets aan had

Blokcoördinator begon het eerste college ook met "Hallo, welkom bij ZHBII, dit is het moeilijkste vak van het tweede jaar, het slagingspercentage is 63%" (hij zei er nog net niet bij "dus begin maar alvast heel hard te leren wil je dit halen") Hm. Komt goed denk ik vraag me dat nog maar eens over 4 weken
pi_61189526
63% vind ik wel netjes, aangezien 80% pas de laatste 2 dagen leert, en 90% chronisch brak is.
I feel kinda Locrian today
pi_61189608
Iets in die richting.. Hahaha. Ik vind het erger dat 37% het dan niet haalt
pi_61189732
Haha, het laagste slagingspercentage dat ons jaar ooit heeft gehad was volgens mij bij het blok pathofysiologie, met net iets meer dan 50% De herkansing schijnt gezellig te zijn geweest

Oh, en in China hebben ze het record voor oudste moeder weer verbroken:

[ Bericht 20% gewijzigd door intoxicated op 28-08-2008 13:15:33 ]
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
pi_61218759
ik ben even benieuwd naar de mening van geneeskunde mensjes
en ik hoop op onderbouwde meningen

Hier is de stelling:
wat is gezonder, dyclofenac+paracetamol codeíne+diazepam
of hash? (opgelost in warme melk met suiker)

En ja, ik heb nu even voor de tweede optie gekozen omdat de eerste me veel ongezonder leek en nauwelijks hielp en ik onderhand gek werd van de pijn.
pi_61220548
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 13:13 schreef MarMar het volgende:
ik ben even benieuwd naar de mening van geneeskunde mensjes
en ik hoop op onderbouwde meningen

Hier is de stelling:
wat is gezonder, dyclofenac+paracetamol codeíne+diazepam
of hash? (opgelost in warme melk met suiker)

En ja, ik heb nu even voor de tweede optie gekozen omdat de eerste me veel ongezonder leek en nauwelijks hielp en ik onderhand gek werd van de pijn.
Diclofenac + Paracetamol/Codeine + Diazepam is gezonder, ofschoon ik de combinatie niet helemaal snap. Waarom diazepam? Om in slaap te komen? Dat spul is reteverslavend en werkt niet tegen pijn.

Maar goed, harde feiten:

- Diclofenac = Onschuldig in lage doseringen, in hoge doseringen en in combinatie met 'bloedverdunners' e.d. oppassen in verband met tractus digestivus-bloedingen. Sterke pijnstiller en ontstekingsremmend.
- Paracetamol/Codeine = Paracetamol is onschuldig, maar matig pijnstillend. Codeine is een opioid en heeft een sterke pijnstillende werking. Nadelen zijn echter: obstipatie, sufheid en geremde hoestprikkel wat kan leiden tot problemen met de luchtwegen.
- Diazepam = Om in slaap te komen of tegen angst. Troep, troep en nog eens troep. Erg verslavend.

Hasj = Matig verslavend, iets minder dan alcohol. Echter héél veel nadelige effecten: dorst, honger, droge ogen, hoge bloeddruk, snelle hartslag om nog maar te zwijgen over de nadelige psychische effecten.
Tevens werkt het niet meer pijnstillend dan bijvoorbeeld codeine:
quote:
A systematic review of randomized, controlled trials that evaluated the use of cannabinoids for treatment of chronic pain (including cancer pain, chronic non-malignant pain, and acute postoperative pain) found that cannabinoids were no more effective than codeine in controlling pain, and they have depressant effects that limit their use.
Vandaar is mijn keuze toch dat de eerste optie 'gezonder'. Helemaal als je diazepam laat staan.
pi_61221239
quote:
[b]Op vrijdag 29 augustus 2008 14:04 werkt het niet meer pijnstillend dan bijvoorbeeld codeine:
[..]

Vandaar is mijn keuze toch dat de eerste optie 'gezonder'. Helemaal als je diazepam laat staan.
De valium is er vannacht bij gekomen omdat ik het niet uithield van de pijn.. reden: spierverslappende werking en een nacht slapen.

ik zit 24.7 met reuma-achtige pijn in mijn hele lijf, diagnose nog onderweg...

en ja, valium vind ik ook troep, de keus is dus eigenlijk valium of hash.

Wat de symptomen voor de hash betreft: dan heb je het over aanzienlijk grotere hoeveelheden dan ik tot mij neem.
  vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:36:29 #261
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_61221433
Ach troep troep... Een benzo heeft gewoon zijn nut en plaats. Iedereen kent de gevaren van langetermijngebruik en in deze situatie zijn die gevaren gewoon klein. Last time I checked werd er noestig in de oxazepammetjes-bak gegrabbeld om de oudjes (en mij ) rustig te krijgen.

Als 't de truuk doet - placebo-effect of niet - go for it! En datzelfde geldt ook voor een jointje. Als het maar geen gewoonte wordt.

Je kan je ook afvragen hoe gezond het nou is om een nacht lang wakker te liggen!

(geen arts, maar slechts hobbyist)
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_61221641
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 14:29 schreef MarMar het volgende:
Wat de symptomen voor de hash betreft: dan heb je het over aanzienlijk grotere hoeveelheden dan ik tot mij neem.
Werkt het dan wel voldoende pijnstillend?
pi_61222105
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 14:43 schreef starla het volgende:

[..]

Werkt het dan wel voldoende pijnstillend?
Het werkt ook een beetje spierverslappend, meer dan even de scherpe randjes eraf halen doet het niet, maar het is wel even beter te doen.
Ik denk dat het meer een kwestie is van dat de pijn nu beter te dragen is door het effect, dan dat de pijn minder wordt.
pi_61233477
Ik ga het niet eens zijn met starla, eveneens vanwege de verslavende werking van diazepam bij regelmatig gebruik. De overige medicijnen zijn vrij ongevaarlijk, al heeft de codeïne ook een naar kantje, zeker als je bij de paar % van Nederland hoort die het versnelt omzet naar morfine(2-3% staat me bij).
Cannabis lijkt een uitstekende pijnstiller en kalmeringsmiddel te zijn, en onze anesthesiologie docent voorspelde dat het binnen enkele jaren veel breder ingezet zal worden in de medische wereld, wegens geringe bijwerkingen ten opzichte van andere opioïden.
Het probleem is het roken in mijn ogen; voor mensen die al stevig roken zal het verschil klein zijn, voor niet-rokers is wiet in theevorm of als extract via een inhalator mijns inziens geschikter.
pi_61233961
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 22:22 schreef Timemonger het volgende:
Cannabis lijkt een uitstekende pijnstiller en kalmeringsmiddel te zijn,
Heb je hier bronnen van of ben je ervaringsdeskundige?
pi_61235945
De bron is onze docent anesthesiologie; Dr. Zuurmond, in eigen werk dat bij ons aan de VU studiestof is, en in zijn colleges.
Laatst ook gehoord dat een onderzoek de pijnstillende stof uit wiet had geïsoleerd, en dat deze NIET psychotroop zou zijn.
pi_61242145
quote:
Op vrijdag 29 augustus 2008 23:45 schreef Timemonger het volgende:
De bron is onze docent anesthesiologie; Dr. Zuurmond, in eigen werk dat bij ons aan de VU studiestof is, en in zijn colleges.
Met bronnen bedoel ik eigenlijk onderzoeksresultaten natuurlijk.
quote:
Laatst ook gehoord dat een onderzoek de pijnstillende stof uit wiet had geïsoleerd, en dat deze NIET psychotroop zou zijn.
Kijk, dat is veelbelovend.
pi_61242271
Toevallig heb ik een studie liggen (en ook gelezen..) over de psychische effecten van cannabis.
Wat ik ervan kan maken is dat het meer een trigger dan een oorzaak is. Met andere woorden: als je in aanleg gevoelig bent voor psychoses, komt dat zeker naar voren wanneer je hasj of wiet gaat gebruiken, maar dat wil nog niet zeggen dat je die effecten altijd krijgt van wiet of hasj.

Aangezien ik van mening ben dat eigenlijk elk medicijn eigenlijk een gif is waarvan het gebruik bij bepaalde aandoeningen gunstig kan zijn, denk ik dat het onderzoeken van de gunstige effecten van cannabis erg wenselijk is. Ik ben er van overtuigd dat het minder schadelijk is dan diazepam, zeker bij langdurig gebruik.

Toevoeging: vooral in relatie tot schizofrenie is er de laatste tijd veel onderzoek naar gedaan. Het is een beetje een kip en het ei verhaal... maar men is er wel over uit dat schizofrenie niet ontstaat als de aanleg er niet is en ook dat als het niet naar boven komt door cannabis, er vaak wel iets anders gebeurt waardoor het vroeg of laat naar boven komt.
pi_61242552
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:16 schreef MarMar het volgende:
Met andere woorden: als je in aanleg gevoelig bent voor psychoses, komt dat zeker naar voren wanneer je hasj of wiet gaat gebruiken, maar dat wil nog niet zeggen dat je die effecten altijd krijgt van wiet of hasj.
Mwoah....zeker. Dat is ook maar de vraag.

Maar des te meer reden om dat spul te laten staan toch? Dat is al één risicofactor minder.
pi_61242691
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 12:32 schreef starla het volgende:

[..]

Mwoah....zeker. Dat is ook maar de vraag.

Maar des te meer reden om dat spul te laten staan toch? Dat is al één risicofactor minder.
het is inderdaad wel een beetje lullig om er op die manier achter te komen dat er een schizofreentje in je sluimert
pi_61243445
Mwah, gelukkig ben je die leeftijd al voorbij MarMar; het komt praktisch nooit voor dat een psychose of schizofrenie zich nog na je twintiger jaren openbaart.

Starla, ik begreep wel dat je een onderzoek wilde, maar die heb ik helaas niet. Onze docent deed een beroep op zijn eigen ervaring in zijn betoog.
pi_61243507
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:22 schreef Timemonger het volgende:
Mwah, gelukkig ben je die leeftijd al voorbij MarMar; het komt praktisch nooit voor dat een psychose of schizofrenie zich nog na je twintiger jaren openbaart.

fijn dat je me er even aan herinnert dat ik ouder word :p
pi_61243685
quote:
Op zaterdag 30 augustus 2008 13:22 schreef Timemonger het volgende:
De piekincidentie ligt juíst boven de 30 jaar:

Bron huisartsenregistraties: de geschatte incidentie in 2000 is het gemiddelde van CMR-Nijmegen e.o., Tweede Nationale Studie, RNUH-LEO en Transitieproject.

Sorry MarMar...
pi_61243775
mijn hoofd is gelukkig wel helder Starla, tis mn lijf wat niet meer wil.

Mocht het blijvend zijn, waar ik inmiddels wel rekening mee begin te houden in mijn achterhoofd, dan vindt ik mediwiet wel een goede optie. Juist ook omdat ik weet wat het met me doet en ik mijn eigen grenzen daarin ken en dat is, net als met drank overigens, iets wat ik heel belangrijk vind en wat ik bij veel mensen mis.
Ik denk dat het daarin verkeerd gaat en misschien niet eens persee in het goedje zelf. Zelfkennis, je grenzen kennen en er niet om de stoerheid of de zwakheid overheen gaan.
pi_61244025
Bedankt starla, daar zat ik inderdaad mis.:) Zit me nu af te vragen waar ik het vandaan had.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')