FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Garantie XBOX360 persoons- of apparaatgebonden?
SpookY22donderdag 12 juni 2008 @ 13:58
Even een algemeen puntje, ik heb zojuist mijn collega in huilen zien uitbarsten om de volgende reden.

Hij heeft mijn X360 destijds overgekocht en deze is nu defect en zou gerepareerd moeten worden door MS. De Xbox heeft nog 1,5 jaar garantie op een RROD (hij is van sept 2006). Hij probeert hem aan te melden voor garantie en dit kan wel MAAR:

1. Dat kost 81 euro.
2. Dan krijgt hij maar een jaar garantie daar voor terug.

Simpele reden die MS opgaf. Garantie is in geen geval overdraagbaar. Zie de kleine lettertjes van de garantiebepalingen. Het gaat wel op S/N maar als je een Xbox hebt die van Live gebruikt maakt worden de adres gegevens van CC of je Live account gekoppeld aan je Xbox S/N.

Ik heb al contact gehad met Bol.com mijn verkoper van de X360 en die geven 1 jaar garantie op electronica, daarna ben ik aangewezen op de leverancier van het apparaat zelf (MS dus)

Al zou Bol.com 2 jaar garantie geven dan nog is het 3de jaar van MS van toepassing indien het een RROD zou betreffen en moet ik in het 3de jaar nog steeds bij MS zijn.

Mijn vraag dus:

In hoeverre kan MS dit maken? De garantie is toch apparaatgebonden ongeacht waar het ding staat?
pfefferkatzedonderdag 12 juni 2008 @ 14:00
Waarom stuur JIJ hem niet gewoon op? Met jouw adres en naam enzo?
Sport_Lifedonderdag 12 juni 2008 @ 14:01
Juridisch gezien mag je ervan uitgaan dat een Xbox toch wel 2 a 3 jaar mee gaat, dus krijg je zolang ook garantie op het product. Wie hem in eigendom heeft maakt niets uit, ook al is het apparaat inmiddels al 20x van eigenaar veranderd.
dronkeykongdonderdag 12 juni 2008 @ 14:03
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:00 schreef RacerDKB het volgende:
Waarom stuur JIJ hem niet gewoon op? Met jouw adres en naam enzo?
SpookY22donderdag 12 juni 2008 @ 14:16
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:00 schreef RacerDKB het volgende:
Waarom stuur JIJ hem niet gewoon op? Met jouw adres en naam enzo?
Omdat IK toevallig nu die mogelijkheid wel heb wil niet zeggen dat anderen dat ook hebben ik ga hem ook wel opsturen maar mijne is inmiddels ook 2de hands en is dus geregged op iemand anders zijn naam kortom ik zit als de mijne stuk gaat in het zelfde schuitje.

Dit ga ik inderdaad oplossen door hem zelf op te sturen maar het gaat mij om het hele verhaal.
mausbdonderdag 12 juni 2008 @ 14:42
Waarom verkoop je je eigen Xbox en koop je weer een andere 2de hands terug?
SpookY22donderdag 12 juni 2008 @ 14:54
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:42 schreef mausb het volgende:
Waarom verkoop je je eigen Xbox en koop je weer een andere 2de hands terug?
Not the point, kunnen we echt even ergens op focussen?

Toelichting daarop, ik kon er erg goedkoop met een zwikkie games aankomen en mijn X360 was al een keer teruggeweest dus die heb ik aan een collega verkocht.

Contact met MS gehad.

Verhaal zit zo, Garantie is niet overdraagbaar in alle gevallen, zelfs niet als het familie of vrienden is dus als dat ding is geregged waarvoor ik een live account of een reparatie daar aan is geweest en ik geef hem aan mijn vriendin kan zij geen garantie claimen of ze moet AL mijn persoonlijke gegevens weten zoals:

NAW gegevens
Email adres, waarop hij eerder is aangemeld
telefoonnummer, 06 of thuis.
Serienummer

Dan pas kan zij aantonen dat ze de 1ste eigenaar kent en/of hem daarvan heeft en kan ze garantie claimen.

Indien je toch aanspraak wil maken op garantie als 2de eigenaar kost je dat gewoon 75 euro Excl btw

Updatum: Indien er een foto van de achterzijde van de console en een scan/foto van de originele aankoopbon worden gemaild kan er weer aanspraak gemaakt worden op garantie.

[ Bericht 6% gewijzigd door SpookY22 op 12-06-2008 16:42:25 ]
pfefferkatzedonderdag 12 juni 2008 @ 14:55
Kan je niet gewoon zeggen tegen MS dat de vorige eigenaar verhuisd of dood is?
SpookY22donderdag 12 juni 2008 @ 15:06
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:55 schreef RacerDKB het volgende:
Kan je niet gewoon zeggen tegen MS dat de vorige eigenaar verhuisd of dood is?
Dan nog heb ik de gegevens van die dooie nodig dus dat gaat ook niet op
TheThirdMarkdonderdag 12 juni 2008 @ 15:52
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 15:06 schreef SpookY22 het volgende:

[..]

Dan nog heb ik de gegevens van die dooie nodig dus dat gaat ook niet op
Ik denk eigenlijk dat dit weer gewoon MS bullshit is.

Europese regelgeving gaat vóór alles. En in diezelfde wetgeving staat dat er op je, binnen Europa aangeschafte, elektronische apparatuur altijd 2 jaar garantie zit. En die garantie kent maar 1 beperking: het in het bezit zijn van de originele aanschafbon.
SpookY22donderdag 12 juni 2008 @ 17:17
Updatum: Indien er een foto van de achterzijde van de console en een scan/foto van de originele aankoopbon worden gemaild kan er weer aanspraak gemaakt worden op garantie.
Zelvazondag 15 juni 2008 @ 12:42
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 15:52 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Ik denk eigenlijk dat dit weer gewoon MS bullshit is.

Europese regelgeving gaat vóór alles. En in diezelfde wetgeving staat dat er op je, binnen Europa aangeschafte, elektronische apparatuur altijd minimaal 2 jaar garantie zit. En die garantie kent maar 1 beperking: het in het bezit zijn van de originele aanschafbon.
desconwoensdag 18 juni 2008 @ 20:00
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 17:17 schreef SpookY22 het volgende:
Updatum: Indien er een foto van de achterzijde van de console en een scan/foto van de originele aankoopbon worden gemaild kan er weer aanspraak gemaakt worden op garantie.
Het is niet klantvriendelijk van Microsoft, maar ze hebben wel gelijk. Garantie is altijd persoons gebonden (iets met een overeenkomst aan gaan, overeenkomsten zijn niet altijd geldig). Echter staat op de meeste kassabonnetjes geen persoonsgegevens waardoor dit geen probleem wordt
r_onewoensdag 18 juni 2008 @ 23:41
MS staat hier in beginsel geheel buiten. Dat MS je collega nu tegemoet komt, is alleen maar schappelijk.

Jij (en niet je collega) hebt een overeenkomst met bol.com (en niet met MS). De fabrieksgarantie is eraf, dus MS is nergens toe verplicht. Bol.com is verplicht een xbox te leveren die langer dan 2 jaar meegaat maar bol.com heeft weer geen relatie met je collega.

Oplossing: JIJ claimt bij bol.com een deugdelijk apparaat op basis van non-conformiteit.
r_onewoensdag 18 juni 2008 @ 23:46
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:58 schreef SpookY22 het volgende:
Even een algemeen puntje, ik heb zojuist mijn collega in huilen zien uitbarsten om de volgende reden.

Hij heeft mijn X360 destijds overgekocht en deze is nu defect
wtf je collega is net 13 geworden?
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 14:54 schreef SpookY22 het volgende:
mijn X360 was al een keer teruggeweest dus die heb ik aan een collega verkocht.
Tof
SpookY22donderdag 19 juni 2008 @ 11:02
quote:
Op woensdag 18 juni 2008 23:41 schreef r_one het volgende:
MS staat hier in beginsel geheel buiten. Dat MS je collega nu tegemoet komt, is alleen maar schappelijk.

Jij (en niet je collega) hebt een overeenkomst met bol.com (en niet met MS). De fabrieksgarantie is eraf, dus MS is nergens toe verplicht. Bol.com is verplicht een xbox te leveren die langer dan 2 jaar meegaat maar bol.com heeft weer geen relatie met je collega.

Oplossing: JIJ claimt bij bol.com een deugdelijk apparaat op basis van non-conformiteit.
Op welk feit baseer JIJ dat de fabrieksgarantie er af is? De RROD fout wordt door MS het 3de jaar gerepareerd niet door Bol.com, MS heeft een P&R dienst die je kan inschakelen in de eerste 2 jaar maar het 3de jaar indien er RROD optreed MOET je die dienst wel gebruiken gezien bol maar 2 jaar garantie geeft.

En nee collega is niet net 13

En jah en ik verkoop een refurbished Xbox aan een collega ik doe het liever aan een collega dan aan een wildvreemde, ik kan hem nu tenminste nog ene beetje helpen met de claim, je moet eens kijken hoeveel er hier op FoK wel niet refurbished worden verkocht.
r_onedonderdag 19 juni 2008 @ 13:31
quote:
Op donderdag 19 juni 2008 11:02 schreef SpookY22 het volgende:
Op welk feit baseer JIJ dat de fabrieksgarantie er af is? De RROD fout wordt door MS het 3de jaar gerepareerd niet door Bol.com, MS heeft een P&R dienst die je kan inschakelen in de eerste 2 jaar maar het 3de jaar indien er RROD optreed MOET je die dienst wel gebruiken gezien bol maar 2 jaar garantie geeft.
Een aanname, omdat fabrieksgarantie op electronische apparatuur doorgaans 2 jaar is. RROD (overheen gelezen, moest het even opzoeken ) valt niet zozeer onder "de" fabrieksgarantie maar is een aparte terugroepactie, met kennelijk eigen regeltjes. Op basis daarvan kun je idd bij MS aankloppen.

Dat bol.com maar "2 jaar garantie" geeft, is onzin. Tenminste, daar kan bol.com zich niet na 2 jaar achter verschuilen, dat was zo'n beetje de kern van mijn betoog. Maar wordt nu ahw overveugeld door de RROD terugroepactie.