Ben opgegroeit met het begrip bami loempia...niet dat we die elke dag aten,maar wel regelmatig op een zondag!
Kleine cindy10 liep dan naar de chinees op de hoek en bestelde voor het hele gezin bami loempia`s met pindasaus en kroepoek.
Tot mn stomme verbazing,toen ik eenmaal in denhaag ging wonen...bleek de bami loempia niet te bestaan??? (elke chinees keek me aan,en mompelde tauge als inhoud van de loempia!).
Bij de vraag of ze ook bami loempia`s hadden....keken ze me helemaal aan alsof hun keuken acuut in de fik stond?
Na jaren vragen bij diverse chinese afhaalzaken,gaf ik de strijd op(dag,bami loempia!)
Tot vandaag...we waren in rotterdam,waar de bami loempia liefde was ontstaan!
En jahoor...op de stadhoudersweg in rotterdam/blijdorp op de hoek met de nobelstraat zat nog steeds de chinees uit mn kinderjaren!
Aangezien mn vriend voor het eerst kennis zou maken met de loempia uit mn jonge jaren..en al diverse keren had gezien dat de dame achter de betreffende kassa me gapend aankeek bij het horen van het woord bami loempia(hij dacht heus dat ik een geintje maakte!).
Boog ik stoer doch elegant over de balie van mn oude vertrouwde chinese afhaaltoko...en sprak de onsterfelijke woorden..3 bami loempia`s met een beker pindasaus!!
Zonder ook maar een zweem van twijfel,of het optrekken van haar chinese doch geepileerde wenkbrauw zei de dame..oke,sambal bij???
Kwartiertje later verlieten wij de zaak,met een dampend tasje vol met bami loempia`s!!
Ik ademde even diep in en uit...godzijdank bestonden ze nog,en kon even aan vriendlief laten zien..dat het heus heel normaal was om een bami loempia te verlangen!
Aangezien ik niet het risico wil lopen dat mn oude chinees sluit...vraag ik jullie alvast adressen door het land waar ze de bami loempia verkopen?