abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59300594
Hoi,

Sinds m'n nieuwe stereo installatie ben ik veel meer op de kwaliteit van muziek gaan letten. Zo download ik nu alleen nog maar lossless bestanden en koop steeds vaker een originele CD, omdat ik vind dat dat gewoon veel fijner klinkt.

Hypocriet? Hoe zit het bij jullie? Maakt de kwaliteit niet uit? Op http://mp3ornot.com kun je testen of je het verschil tussen een 128 kbps en 320 kbps mp3'tje hoort (ik hoor het dus wel).

Zou het leuk vinden om te weten, aangezien al die legale muziekverkoopsites geen lossless bestanden aanbieden (op een plaar kleine individuele labels na), lijkt het alsof niemand het iets boeit....
pi_59300675
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 11:31 schreef iQwerty het volgende:
Hoi,

Sinds m'n nieuwe stereo installatie ben ik veel meer op de kwaliteit van muziek gaan letten. Zo download ik nu alleen nog maar lossless bestanden en koop steeds vaker een originele CD, omdat ik vind dat dat gewoon veel fijner klinkt.

Hypocriet? Hoe zit het bij jullie? Maakt de kwaliteit niet uit? Op http://mp3ornot.com kun je testen of je het verschil tussen een 128 kbps en 320 kbps mp3'tje hoort (ik hoor het dus wel).

Zou het leuk vinden om te weten, aangezien al die legale muziekverkoopsites geen lossless bestanden aanbieden (op een plaar kleine individuele labels na), lijkt het alsof niemand het iets boeit....
Ik hoor helemaal geen verschil, net als dat ik geen verschil hoor tusen dolby en dts 5.1. vind dat jullie veel te moelijk doen allemaal
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_59300696
Lekker goede test is dat... 50% kans dat je het goed hebt. Totaal geen betrouwbare test dus, je zou met veel meer geluiden moeten testen. Als iemand dan een score weet te halen die significant afwijkt van het gemiddelde (de 50% gokkans), dan pas kun je zeggen dat die persoon het verschil hoort.

Op basis van deze test zeggen dat je het verschil hoort is niet mogelijk.
pi_59300703
Ja, ik koos wel de goeie, maar vond er niet heel veel verschil tussen zitten. Bij de slechte dacht ik niet van goh, dit is slecht zeg.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 11 juni 2008 @ 11:40:49 #5
62217 TommyZ
Zelfkennis siert den Mensch
pi_59300828
En dit zijn vrij lege waardes. Een goed gecomprimeerd 128 bestand *kan* beter klinken dan een slecht gecomprimeerde 320.

Alhoewel het verschil best groot is en wanneer je het eenmaal hoort, gaat het je elke keer weer opvallen.
I do not regret the things I've done but those I did not do
pi_59300840
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 11:35 schreef Naamah het volgende:
Ja, ik koos wel de goeie, maar vond er niet heel veel verschil tussen zitten. Bij de slechte dacht ik niet van goh, dit is slecht zeg.
Oftewel: je gokte goed?

Ik denk dat het verschil niet te horen is tussen 128 of 320 kbps. Als je een onderzoek zou doen met 50+ willekeurige mensen die je ieder meer dan 10 muziekstukken laat horen, waarbij er van elk stuk dus 2 versies zijn en ze moeten aangeven welke de beste is, denk ik dat je niet significant af zult wijken van de 50% gokkans.
pi_59300907
Nah, ik dacht wel echt dat de goede beter was, het was geen gok. Maar als ik een van beide los zou horen zou ik echt niet kunnen zeggen welke van de twee het was.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  woensdag 11 juni 2008 @ 11:44:38 #8
62217 TommyZ
Zelfkennis siert den Mensch
pi_59300914
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 11:41 schreef HuHu het volgende:

[..]

Oftewel: je gokte goed?

Ik denk dat het verschil niet te horen is tussen 128 of 320 kbps. Als je een onderzoek zou doen met 50+ willekeurige mensen die je ieder meer dan 10 muziekstukken laat horen, waarbij er van elk stuk dus 2 versies zijn en ze moeten aangeven welke de beste is, denk ik dat je niet significant af zult wijken van de 50% gokkans.
Bij dezelfde compressietechniek is het verschil zeker wel hoorbaar. Bij normaal luisteren zal het niet opvallen maar (zoals ik net ook beweerde ) zo gauw je het verschil hoort gaat het je bij veel bestanden opvallen.

Een typisch iets daarvan is rafelig geluid in het hoog. Bij een slechte GSM verbinding heb je dat ook, al is het dan een heel stuk erger.

[ Bericht 4% gewijzigd door TommyZ op 11-06-2008 11:52:12 ]
I do not regret the things I've done but those I did not do
  woensdag 11 juni 2008 @ 11:46:55 #9
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_59300978
Het verschil tussen 128 en 320kbps is prima te horen op een degelijke hifi-set of gewoon op koptelefoon,
maar het hangt ook erg af van wat voor muziek je luistert.
Helemaal met supercleane (digitaal geproduceerde) muziek met veel stereo-effecten (bijvoorbeeld Orbital - The Box) is het goed te horen, met rips van lp's / oude opnamen van bands een stuk minder.
Maar het hangt natuurlijk ook nog heel erg af van je compressiesettings en de gebruikte encoder.
zzz
pi_59300981
Niet alleen op mijn stereo thuis hoor ik het verschil, ook op mijn mp3 speler hoor ik het. Als je eenmaal het verschil hoort, hoor je het bij bijna alle nummers wel.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_59301029
Ik hoorde wel verschil, maar het was niet groot. Dat ligt trouwens meer aan het fragment dan dat er weinig verschil zou zijn tussen 128 en 320 kbps, want het is wel te horen.

Ligt er trouwens ook aan wat voor materiaal je gebruikt om het te luisteren. Bij een luxe hoofdtelefoon zal het verschil duidelijker zijn dan bij zo'n setje computerspeakertjes van een tientje.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_59309019
ik hoor het niet...
heb dan maar gegokt en verkeerd gegokt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')