abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59294821
Dat de namen erg op elkaar lijken was me al eerder opgevallen.. In het Slowaaks is Slowakije zelfs Slovenská Republika. Maar de vlaggen lijken ook heel erg op elkaar

Slowakije

Dat het beide Slavische landen zijn snap ik nog net... Maar jullie CULkenners kunnen me vast wel meer vertellen over hoe en waarom deze frappante overeenkomsten bestaan!
pi_59295696
Hier staat waarom de vlaggen verschillend zijn van elkaar:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vlag_van_Slowakije

De reden voor de plaatsing van het wapen op de vlag was dat de versie zonder wapen teveel gelijkenissen vertoont met de vlag van Rusland en de vlag van Slovenië.

Niet veel, maar toch al iets
pi_59299389
Om het nog ingewikkelder te maken heb je naast Slowakije en Slovenië ook nog Slavonië. Helaas is het geen onafhankelijk land, dus geen eigen vlag.
pi_59309070
ik heb wel eens gehoord van een sloveen dat bij een staatsbezoek aan de USA het slowaakse volkslied werd gespeeld
pi_59324876
quote:
Op woensdag 11 juni 2008 00:20 schreef Alexxxxx het volgende:
Dat de namen erg op elkaar lijken was me al eerder opgevallen.. In het Slowaaks is Slowakije zelfs Slovenská Republika. Maar de vlaggen lijken ook heel erg op elkaar
[ afbeelding ]
Slowakije
[ afbeelding ]

Dat het beide Slavische landen zijn snap ik nog net... Maar jullie CULkenners kunnen me vast wel meer vertellen over hoe en waarom deze frappante overeenkomsten bestaan!
Dat de vlaggen op elkaar lijken heeft idd juist te maken met de Slavische achtergrond van beide landen. Rood, wit en blauw vormen de kleuren van pan-slavie. Rusland, Servie, Croatie en Tsjechië hebben ook nog altijd daarom het rood, wit en blauw in hun vlaggen. Bij enkele andere oost-europese landen is het nog terug te zien in hun oudere vlaggen.

Hoe Slovenie en Slowakije aan hun naam komen weet ik niet met zekerheid te zeggen. Maar als ik een gokje mag wagen dan zal ook dit te maken hebben met de Slavische achtergrond van beide landen aangezien ik vermoed dat dit woord is terug te zien in de namen.

Maar beide landen worden inderdaad vaak pijnlijk door elkaar gehaald. Daar weten Bush en Berlusconi alles van. Ik las ook dat, ergens in een Europese hoofdstad, de ambassade van beide landen eens bij elkaar zijn gekomen om de verkeerd gestuurde e-mails uit te wisselen
  donderdag 12 juni 2008 @ 20:52:41 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_59345825
Hier staat wel een aardig stukje over dit onderwerp: http://en.wikipedia.org/wiki/Slovaks#Name_and_ethnogenesis. Het blijft natuurlijk wikipedia, dus geen idee hoe betrouwbaar het is. .
pi_59347160
Daarnaast: Rood, wit en blauw zijn populaire kleuren voor vlaggen. Ik noem een Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Friesland, Verenigde Staten, Groot-Brittanië etcetera.
Ja, dat is een pseudoniem.
pi_59349886
Ik heb ooit eens een theorie gelezen dat Tsjechisch en Slovaaks (West-Slavisch) en Sloveens (Zuid-Slavisch ) erg verwant zouden zijn.
(Maar meestal is de bedoeling van zulke bewering vooral het bewijzen van een 2000 jaar oude Slavische in aanwezigheid in Oost-Europa)
"slova" is gewoon Russisch voor woord..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')