CV buis is sterker dan koperen leiding (denk ik) maar dunwandig, chemisch verzinkt(dun laagje) en dus komt dan het roestduiveltje om de hoek kijken.
Aangezien ik denk dat je geen koeldroger achter je compressor hebt staan is vocht in de leidingen en realiteit en als je dat vocht niet regelmatig aftapt kun je na 10 of 20 jaar verwachten dat er een gat in roest.
Geen drama want uit elkaar klappen zal ie niet.
het is net als koper voor thuis een redelijke oplossing aangezien je geen grote diameters gebruikt en de lengtes meestal wel beperkt blijven.
Koper heeft dan toch wel de voorkeur vanwege het roestprobleem.
VSH is in iig een merk en dus betrouwbaar, als je dan ook nog loctite gebruikt zie ik niet zo'n probleem.
Belangrijk is dat je de boel goed aan de muur vast beugelt zodat als er een keertje een ongelukje gebeurt je niet zo'n eind pijp in je gezicht kan krijgen.
Teflon tubing zal waarschijnlijk wel PA (nylon) zijn want teflon is behoorlijk prijzig en Swagelock is een merk dus dat zegt niet veel.
Ik denk dat je PA leiding bedoelt icm insteekkoppelingen ?:
![]()
Ook dat is thuis prima te doen als leidingsysteem en natuurlijk erg makkelijk aan te leggen.
Ook PA gaat op den duur stuk(wordt bros als een koekje), vooral uv straling van zonlicht en water zijn nadelig maar ook dat duurt een jaar of 10 of langer.
Als je wel daadwerkelijk teflon bedoelt: prachtig, veroudert niet, hittebestendendig enz enz
Ook hier geld; goed vastzetten en dat kan natuurlijk niet erg goed met leidingbeugels en dus trek je dat meestal met Ty-rap's vast aan een bestaande leiding.
Andere oplossing is aanleggen in elektra pvc buis, brengt wel weer wat kosten mee maar staat wel netjes.
Ik moet overigens zeggen dat wij(het bedrijf waar ik voor werk) sinds een tijdje zeer voorzichtig aluminium uitproberen icm insteekkoppelingen van Legris.
De buis is geanodiseerde lichtgewicht dunwandige alubuis en uitwendig blauw afgelakt, de pijp is met een speciale pijpsnijder (met extra dun en scherp rolmesje) mooi en makkelijk op maat te snijden.
De koppelingen werken net zoals de insteekkoppelingetjes welke je gebruikt bij PA slang met dit verschil dat als je de boel los wilt halen je de koppeling uit elkaar schroeft terwijl je bij de normale insteekkoppelingen het ringetje indrukt.
Je hebt min of meer het gemak van PA slang met de stevigheid van een buis.
Bovendien kun je als bedrijf besparen op de installatiekosten aangezien 1 monteur een heel leidingnet kan aanleggen.
Een lengte 6 meter rond 40MM til je zonder problemen in je eentje op en kun je dan ook nog een eind van je af in de lucht houden.
Met stalen buis ontkom je niet aan werken met twee man aangezien 6 meter 1 duims pijp al te zwaar is voor 1 man.
[ Bericht 2% gewijzigd door robber57 op 14-06-2008 21:40:57 ]