Koolhaas presenteert Kaasblok
BINNENLAND | 10-06-2008 00:00 | Edo Beerda
ROTTERDAM - Architect Rem Koolhaas heeft met zijn bureau OMA voor het winkelhart van Rotterdam een enorme kubus met gaten bedacht.
Koopgoot 2 moet de loopstromen van Lijnbaan, Binnenwegplein en Koopgoot-1 met elkaar verknopen.
Nadat de fraaie naam die ontwikkelaar Multivastgoed eerder bedacht voor het project Beurstraverse (1993-1996) al gauw werd verbasterd tot ‘Koopgoot’, ligt de alternatieve naam voor Koopgoot 2 voor de hand: het Kaasblok. Het ontwerp van Rem Koolhaas en zijn collega Floris Alkemade oogt als een enorm stuk gatenkaas. ‘We wilden een andere, spannende typologie introduceren, want het Rotterdamse repertoire beperkt zich de laatste decennia vooral door veel verticale accenten’, verklaarde Koolhaas gisteren bij de presentatie.
Uitgehold
“Daarom laten we op het gebied een kubus landen die is uitgehold met een systeem van vides – intern en aan de gevel – die licht en lucht in het gebouw toelaten.” Op de locatie tussen Beurstraverse, Lijnbaan, Binnenwegplein en Coolsingel – een stuk grond van 10.000 vierkante meter – staat nu nog een kantoorkolos van ABN Amro. Die wordt gesloopt en maakt plaats voor een kubus van ruwweg 85 bij 85 bij 85 meter. Het bestaande monumentale pand van ABN Amro wordt onderdeel van het multifunctionele complex. Behalve een parkeerkelder en daarop vijf lagen winkels krijgt het spectaculaire bouwwerk 75.000 vierkante meter vloeroppervlak met woningen, kantoren, een theater en een museum. Op het dak, in het hart van de kubus en op de onderste winkelverdieping zijn grote publieke pleinen voorzien.
Intelligenter
De grote holtes in het gebouw maken het mogelijk dat daglicht zelfs in de onderste winkellaag op niveau –3 doordringt. “De uithollingen bepalen de belangrijkste kwaliteiten. Ze maken het tevens mogelijk gebruik te maken van natuurlijke condities. Het maakt energiezuinige concepten mogelijk, maar ook manieren om intelligenter met de stad en de omgeving om te gaan in het gebouw.” Het winkelende publiek kan met lange roltrappen en een diagonale lift door de vides tot aan het dak worden gevoerd dat een wijds uitzicht biedt over de stad.
Het Office for Metropolitan Architecture (OMA) werkt nog aan de uitwerking van het plan, evenals de materialisatie. Alkemade denkt dat een kruiselings gestapelde constructie van beton of staal redelijk eenvoudig is uit te voeren, ondanks de complexe, moeilijk bereikbare locatie in het winkelhart van Rotterdam.
Multivastgoed denkt, gezien de enthousiaste reacties van de gemeente, al in 2011 te kunnen bouwen. De benodigde investering bedraagt ongeveer een half miljard euro.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.