quote:
Op zaterdag 7 juni 2008 10:15 schreef marti009 het volgende:Goedenmorgen allemaal.
Kan ik met mijn HDD recorder Panasonic DMR-EH57 via mijn UPC digitale abonnement ook het digitale signaal opnemen? Kan ik dan ook een voorgeprogrameerde opname maken? Ik heb het idee dat als ik dat via de EPG van de HDD recorder doe, ik gewoon een analoog signaal opneem .... en daar had ik geen digitale televisie abonn voor genomen.
Als dat kan, hoe kan ik dan het beste de apparatuur koppelen?
Mijn TV heeft twee scartaansluitingen.
Alvast dank voor je reaktie,
René
Je kunt met een DVD/HDD recorder
geen digitale TV signalen opnemen om de simpele reden dat DVD/HDD recorders geen digitale ingangen hebben (dat is opzettelijk). Overigens, zelfs al hadden DVD/HDD recorders wel digitale ingangen, dan zou er nog steeds conversie nodig zijn (en daarmee een beetje kwaliteitsverlies), want de MPEG2 streams waarmee digitale televisie werkt zijn niet DVD compliant ... Je moet je dus niet zo druk maken over het feit dat je niet digitaal kunt opnemen.
Analoog opnemen gaat wel, prima zelfs, als je maar de juiste aansluitingen maakt. De SCART uitgang van je decoder levert RGB signalen, en als het goed is accepteert één van beide SCART aansluitingen op je recorder ook RGB. Dat moet je nakijken in de handleiding van de recorder, stom genoeg kunnen niet alle recorders dat. Als je de pech hebt dat jouw recorder geen RGB accepteert via SCART, dan kun je
geen kwalitatief goede opnamen maken van digitale televisieprogramma's.
Aangenomen dat je recorder RGB accepteert via SCART
en dit ook doorlust, kun je met 2 SCART kabels het signaal van de decoder via je recorder doorlussen naar je TV:
DECODER ========== DVD/HDD RECORDER ========== TV
Er is dus geen scartkabel nodig tussen de decoder en de TV. Overigens kun je de decoder ook via HDMI aansluiten op je TV als zowel de decoder als de TV over een HDMI aansluiting beschikken.
Timeropnamen zijn mogelijk op verschillende manieren, afhankelijk van de mogelijkheden van je decoder en van de recorder. Zelf heb ik een DVD/HDD recorder die over een synchro-opname mogelijkheid beschikt. Dat betekent dat ik
alleen de timer van de decoder hoef te programmeren, en dat kan ook met gebruikmaking van de EPG in de decoder zelf. De DVD/HDD recorder hoeft
niet te worden geprogrammeerd.
Een ander systeem (waarmee ik zelf geen ervaring heb) werkt met een zogeheten G-Link of IR Blaster. Dat houdt in dat op de recorder een kabeltje met een LED wordt aangesloten zodat de recorder de decoder in en uit kan schakelen en op het juiste kanaal kan zetten. In dit geval moet je alleen de timer van de recorder programmeren. Het probleem van dit systeem is dat dit niet werkt met alle combinaties van recorders en decoders.
Zijn geen van de beide beschreven mogelijkheden beschikbaar, maar beschikt je decoder wel over een timer, dan resteert nog de mogelijkheid om zowel de decoder als de recorder te programmeren. Maar dat is uiteraard veel omslachtiger en niet echt gebruiksvriendelijk.