Uit 't
AD:
Scepsis en ergernis over ‘reparatie’ kerncentrale
LUXEMBURG - Er bestaat scepsis en ergernis over het vermeende ‘kleine lek’ in een kapotte kernreactor in Slovenië.
Volgens de Sloveense minister van Milieu, Pubodnik, is er slechts een ‘kleine reparatie’ nodig. Hij zei dat gisteren voor aanvang van EU-beraad van de Milieuministers in Luxemburg.
Maar Oostenrijk wil weten wat het lek heeft veroorzaakt. Het land wees er ook op dat het jongste voorval opnieuw duidelijk maakt dat kerncentrales onnodige risico’ s vormen voor Europa en voor het milieu. De Duitse milieuminister Gabriel verklaarde dat elk lek van radioactief water als ‘een serieus incident’ moet worden beschouwd. Greenpeace wil de versie dat er sprake is van een klein incident pas geloven als dat door onafhankelijk onderzoek kom vast te staan.
Het buurland Kroatië is kwaad op Slovenië. Zagreb werd letterlijk als laatste op de hoogte gesteld, nadat alle 27 EU-lidstaten wel waren geïnformeerd. De hoofdstad Zagreb ligt op 50 km afstand van de kerncentrale, die woensdagavond werd uitgezet. ,,Er was geen ongeluk, alleen een klein verlies van water. De situatie is geheel onder controle en er zijn geen gevolgen voor het milieu,’’ zei de Sloveense minister Pubodnik. Hij verontschuldigde zich dat de autoriteiten aanvankelijk spraken over een oefening: ,,Men heeft een fout formulier gebruikt. Een menselijk foutje.’’
De Nederlandse milieuactivist Daniël Meijers van de actiegroep tegen kernenergie WISE spreekt over een ‘typische ouderdomskwaal’ van de 25 jaar oude reactor in Krsko. Hij vernam ter plaatse dat er sprake was van een lekke kraan. Daardoor stroomde per uur 2000 liter koelwater weg in het reactorgebouw.
_____
Je kunt natuurlijk nooit voorzichtig genoeg zijn, maar als de feiten van de actiegroep WISE kloppen dan is er IMHO weinig aan de hand. 2 kuub koelwater per uur... Dat zijn 2 badkuipen water? Ik drink het niet leeg, maar ik maak me er ook geen zorgen over.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson