Waarom is dat vreemd? Of sprak hier een linkse elitist?quote:Op zondag 8 juni 2008 15:00 schreef Monidique het volgende:
[..]
Altijd lastig, die keuze tussen John McCain of Barack Obama,...
...het is vrij vreemd wanneer iemand liever John McCain als president heeft, ja.
Mwoah, het verschil wordt vaak overdreven maar in essentie komt het op hetzelfde neer. En verandering is zo ongeveer het stopwoordje van de SP.quote:Op zondag 8 juni 2008 15:28 schreef Toad het volgende:
[..]
De TK verkiezingen van 2006 zijn echt niet te vergelijken met wat er op dit moment daar gebeurd. Overigens de verkiezingen in 2003 ook niet.
Los van het inhoudelijke gedeelte?quote:Op maandag 9 juni 2008 01:03 schreef Fiskus het volgende:
Wat hebben jullie tegen McCain, los van het inhoudelijke gedeelte.
In reality there is only one candidate. Barack Obama. In November he will win or he will lose. John McCain is relevant only in so far as he is not Barack Obama.quote:Op maandag 9 juni 2008 01:03 schreef Fiskus het volgende:
Wat hebben jullie tegen McCain, los van het inhoudelijke gedeelte. Het is niet sexy, catchy en flashy genoeg?
Ten eerste zijn leeftijd, ten tweede denk ik dat hij niet slim genoeg is. Zeker geen domme man, maar we hebben het hier wel over het presidentsschap, en zijn leeftijd maakt hem er ook niet scherper op.quote:Op maandag 9 juni 2008 01:03 schreef Fiskus het volgende:
Wat hebben jullie tegen McCain, los van het inhoudelijke gedeelte. Het is niet sexy, catchy en flashy genoeg?
Volgens mij valt dat ook wel mee, bekijk zijn punten maar eens goed.quote:Op maandag 9 juni 2008 07:46 schreef Montov het volgende:
[..]
Inhoudelijk is McCain een nieuwe Bush, en ik denk dat veel mensen daarom wat tegen McCain hebben.
Op het gebied van Irak, Iran, gezondheidszorg, onderwijs en de economie zie ik geen verschil. Dat zijn behoorlijk belangrijke ondewerpen. Zelfs bij het verbod op marteling in april stemde hij tegen omdat hij niet in de weg wilde lopen van Bush die tegen was.quote:Op maandag 9 juni 2008 09:44 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat ook wel mee, bekijk zijn punten maar eens goed.
http://www.barackobama.com/pdf/ObamaBlueprintForChange.pdfquote:Establish Promise Neighborhoods to Combat Chronic Urban Poverty
Obama will create Promise Neighborhoods to provide comprehensive services in impoverished areas in 20 American cities.
De beloofde wijken... dat heeft ook wel wat. Ik denk alleen dat de moslims in Nederland dat niet zo'n leuke term vinden.quote:Op maandag 9 juni 2008 10:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Obama doet ook aan "kanswijken"
[..]
http://www.barackobama.com/pdf/ObamaBlueprintForChange.pdf
Dat is natuurlijk altijd het probleem van politici. Ze beloven een hoop maar doen uiteindelijk weinig. Wat de functie van Obama is meer dan welke andere politicus is toch een soort van gezicht van de Westerse wereld naar buiten toe. Wat dat betreft vind ik het wel positief.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 17:37 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Ik hoop dat ze het ook waar kunnen maken; verkiezingspraat kan nogal eens afwijken van de praktijk. Ik kan mijn Bush zijn neo-isolationistische houding in de aanloop naar zijn presidentschap nog herinneren.
Dat hij heeft meegestemd met iemand die dezelfde partij aanhangt, lijkt me niet zo onlogisch. Hij doorbreekt de clan van Bush en dat is sowieso een verbetering. Ook is Bush een bange onbeholpen man. McCain komt in ieder geval standvastiger en vertrouwenswekkender over.quote:Op zaterdag 7 juni 2008 18:56 schreef AlanSmitheeJr het volgende:
[..]
Ahum, John McCain heeft in 2007 in 95 procent van de gevallen met Bush meegestemd en in 2008 tot nu toe 100 procent. Zo fris zijn de ideeën van die man dus niet.
quote:Please take this 10-question quiz on Barack Obama. Write me if you can figure out what the HELL the Democrats were thinking.
1. Barack Obama could best be described as....
1) a gutterball for the Democrats
2) a crooked Chicago pol
3) The Worst Candidate Ever™
4) a pimple on John McCain's ass.
2. How many outspoken Hillary supporters have been verbally or physically assaulted by Obamites?
1) All of them
2) Pritineer all of them.
3. Will Michelle Obama be the first "First Lady" to express the desire to "claw [a fellow Democrat's] eyes out," or has this happened before?
1) Yes. She's another Jacqueline Kennedy!
2) No. First Ladies have often used psychotic imagery in speaking of popular Presidents of their own party.
4. Answer yes or no:
"Unity" is to Obama's campaign as"fair and balanced" is to Fox News.
5. Answer Yes or No:
Does taking your kids to a church where they say "God damn America" for their whole lives constitute child abuse?
6. Select the answer which best completes the sentence, or risk being called a racist:
Jettisoning your WHOLE GODDAM CHURCH during the primaries is...
1) the sure sign of a brilliant campaign.
2) only repellant to racists.
3) part of that "Unity thing."
4) not the sort of thing Republicans would capitalize on.
5) just another hit off the Hope Bong..
7. How well do you think the "misogyny card" will work against John McCain?
1) As well as it did against Hillary--if the media continues to back us up.
2) We can always call his wife a c*nt.
8. How do you explain Obama's enthusiastic following among young voters (other than sheer illiteracy)?
1) Brain damage from ecstasy.
2) Blood poisoning from body piercings and tattoos
3) Give me a break! They think "South Park" is brilliant.
4) If they can't write a good song to save their lives, how can the little twits choose a Presidential candidate?
9. How badly will Obama screw up the Democrats' prospects for Congress?
Will the Republicans regain control of both houses, or will we just be stuck with McCain?
10. Is it good or bad that today's young women will have to fight for abortion rights all over again?
Als je kijkt naar McCain van een paar jaar geleden zijn er inderdaad duidelijke verschillen te zien. De laatste tijd schuift McCain echter steeds meer op richting W. Hij vindt nu onder andere dat de 'warantless wiretaps' gewoon geoorloofd waren, een draai van 180 graden ten opzichte van zijn eerdere positie. En dat is slechts één voorbeeld.quote:Op maandag 9 juni 2008 09:44 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Volgens mij valt dat ook wel mee, bekijk zijn punten maar eens goed.
Bush bang en minder standvastig? Kom op zeg. Als er iets storend is aan Bush dan is het wel zijn koppigheid, zijn zelfverzekerdheid in hetgeen hij doet. McCain flipflopt links en rechts, is nu tegen zijn eigen wetgeving in veel gevallen!. Hij lijkt nog minder te weten dan Bush.quote:Op maandag 9 juni 2008 12:20 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat hij heeft meegestemd met iemand die dezelfde partij aanhangt, lijkt me niet zo onlogisch. Hij doorbreekt de clan van Bush en dat is sowieso een verbetering. Ook is Bush een bange onbeholpen man. McCain komt in ieder geval standvastiger en vertrouwenswekkender over.
Al had het natuurlijk Ron Paul moeten worden.
Bush is heel erg bang. Daarom schreeuwt ie zo hard. Met standvastig bedoel ik zijn manier van presentatie. Hij is overduidelijk koppig, maar in zijn manier van presenteren komt geen standvastigheid naar voren. Het is een getrainde marionet maar dan een slechte.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:23 schreef Fokski het volgende:
[..]
Bush bang en minder standvastig? Kom op zeg. Als er iets storend is aan Bush dan is het wel zijn koppigheid, zijn zelfverzekerdheid in hetgeen hij doet. McCain flipflopt links en rechts, is nu tegen zijn eigen wetgeving in veel gevallen!. Hij lijkt nog minder te weten dan Bush.
Ik ben er niet gerust op. Met zijn probleem om zijn emoties te bedwingen zie ik een oorlogje met Iran => expansie conflict naar Pakistan, verergering conflict Irak en Afghanistan wel gebeuren. Ik hoop niet dat we president McCain zullen meemaken. Ik blijf erbij dat Bush zonder 9-11 helemaal niet zo'n slechte president zou zijn gebleken. Hij heeft politieke ideeen die niet de mijne zijn maar dat had niet tot dit debacle hoeven leiden.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Bush is heel erg bang. Daarom schreeuwt ie zo hard. Met standvastig bedoel ik zijn manier van presentatie. Hij is overduidelijk koppig, maar in zijn manier van presenteren komt geen standvastigheid naar voren. Het is een getrainde marionet maar dan een slechte.
Van McCain weten we nog niet de presidentiele kant. Maar het kan alleen maar beter zijn dan Bush.
Ik vind Bush, ondanks dat het een waardeloze president is, wel tien maal beter overkomen dan McCain. Hij is in ieder geval standvastiger.quote:Op maandag 9 juni 2008 15:37 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Van McCain weten we nog niet de presidentiele kant. Maar het kan alleen maar beter zijn dan Bush.
John McCainquote:Statement from Senator Obama on Trade Deficit Increase
By Amanda Scott - Jun 10th, 2008 at 5:20 pm EDT
Comments | Mail to a Friend | Report Objectionable Content
Senator Obama released the following statement today in response to the news of the trade deficit increase:
Today we learned that the trade deficit jumped to its highest level in 13 months. This is not an accident. This is yet another sign of the failed economic policies of the Bush administration that John McCain seeks to extend – policies that reflect unprecedented fiscal irresponsibility and borrowing from abroad. Rather than get America’s fiscal house in order, Senator McCain is proposing $300 billion more in tax breaks and loopholes for big corporations and the wealthiest Americans, and he hasn’t explained how he’d pay for them.
Just this week, John McCain reaffirmed his commitment to special interest-driven economic policies that will widen the trade deficit, but won’t help American automakers secure fair treatment in South Korea, and won’t ensure that China stops devaluing its currency and tilting the playing field against American workers. As President, Barack Obama will stand up for fiscal responsibility by restoring fairness to our economy, investing in a renewable energy future, and adopting a trade policy that serves the interests not just of multinational corporations but of America’s hardworking families.
'Pak de oliesjeiks, verhoog de accijns'quote:'Pak de oliesjeiks, verhoog de accijns'
Juist vanwege de hoge olieprijzen zouden de brandstofaccijnzen fors verhoogd moeten worden. Terwijl iedereen roept dat de accijnzen juist omlaag moeten, komt econoom en beursanalist Mathijs Bouman met dit opmerkelijke voorstel.
De verhoging dient niet het doel om truckers en automobilisten te pesten, maar om een eind te maken aan de absurde geldstroom van het Westen naar het Midden-Oosten. Met de hogere accijnzen vloeit een groot deel van de overwinsten die in de olieprijs zit naar Westerse overheden en niet naar oliesjeiks om hun extravagante levensstijl te bekostigen. Naar schatting verdwijnt er dit jaar één biljoen dollar oliegeld naar de landen van het oliekartel OPEC. Dit is twee maal zo veel als een jaar eerder.
Bouman stelt ook een oliebelasting voor van 50 euro op elk vat. Dit zou de Nederlandse overheid 15 miljard euro opleveren. De extra inkomsten moeten niet gebruikt worden voor extra uitgaven, maar voor verlagen van andere belastingen. Zo zou bijvoorbeeld de BTW omlaag kunnen van 19 naar 12 procent.
Het plan zou alleen werken als olie-importeurs gezamenlijk optreden. Bouman: "Het wordt tijd om tegenover het verkoopkartel van de OPEC een actief inkoopkartel van olie-importeurs op te zetten. Zo hoort de overheid volgens de economieboeken om te gaan met een kartel als de OPEC: net zo lang belasten totdat de overwinst verdwenen is."
Volgens onderzoek wordt voorspeld dat de meeste OPEC-landen met een productieverhoging zullen reageren op hogere accijnzen. Als de netto opbrengst per vat olie daalt, zullen ze dat omzetverlies compenseren door het aantal opgepompte vaten te verhogen.
Bouman: "Helaas lijkt een gezamenlijke actie van olie-importeurs verder weg dan ooit. Verlaging van accijnzen is waarschijnlijker dan verhoging. De belangengroepen brullen en politici gaan door de knieën. De Belgen voorop. Maandag verlaagde de Belgische regering de benzineaccijns met meer dan een halve cent per liter. Het is al de zesde verlaging in een half jaar tijd. Iedere keer als dat gebeurt rollen er in het Midden-Oosten een paar oliesjeiks huilend van het lachen uit hun stoel. Zodra ze zijn bijgekomen bestellen ze er direct nog een paar dozijn witte Mercedessen bij. En een container Rolexen. Betaald door die vriendelijke Belgen."
Z'n generaal pardon voor zo'n 12-20 miljoen illegalen ook wel.quote:Op woensdag 11 juni 2008 13:04 schreef Xith het volgende:
Dat moet rechtse userts toch wel afschrikken?
Volgens mij is hij er nu een beetje tegen of zo. In elk geval een stuk afgezwakt. Hij kan namelijk niet de Spaanstalige stemmers verliezen.quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Z'n generaal pardon voor zo'n 12-20 miljoen illegalen ook wel.
Leuke invalshoek, zo had ik het nog nooit bekeken.quote:Op woensdag 11 juni 2008 16:03 schreef pberends het volgende:
[..]
'Pak de oliesjeiks, verhoog de accijns'
Maar daarbij wel vergetend dat je over twee jaar je hele belastingstelsel weer overhoop moet gooien omdat er geen liter olie meer verkocht wordt.quote:Op donderdag 12 juni 2008 02:06 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Leuke invalshoek, zo had ik het nog nooit bekeken.
quote:Op woensdag 11 juni 2008 17:07 schreef pberends het volgende:
CNNMoney.com: What they'll do to your tax bill
[ afbeelding ]
McCain. 19 dollar minder belasting als je minder dan 19k verdient
. Hulde voor McCain
.
En denkt Obama echt dat die lui in de VS blijven wonen als ze zo getaxed worden? Wat houdt ze hier? Ze hebben toch benen? Het kan geen kwaad als hij z'n economie wat bijspijkert.quote:
Welk plan?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 01:06 schreef Lyrebird het volgende:
Ik ga er wel meer op vooruit als ik voor Obama zou kunnen stemmen. Geeft maar weer eens aan hoe van de pot gerukt dat plan is.
Maar wat houdt die mensen uberhaupt nog in de VS op het moment dan? Er zijn genoeg belastingparadijzen waar ze veel meer van hun inkomen over zouden houden.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 01:02 schreef Lyrebird het volgende:
Obama -10% voor de top 0.1 percent?? Die top 0.1% zijn de lui die een buitenproportioneel deel van de Amerikaanse belasting bij elkaar schrapen:
[..]
En denkt Obama echt dat die lui in de VS blijven wonen als ze zo getaxed worden? Wat houdt ze hier? Ze hebben toch benen? Het kan geen kwaad als hij z'n economie wat bijspijkert.
Vaak verdienen ze dat geld enkel omdat ze een baan hebben in de VS. Zo makkelijk kunnen ze dat elders niet gaan verdienen. We hebben het niet over inkomen uit vermogen maar puur over inkomsten uit loondienst. Verder hebben ze voor Bush rond kunnen komen met dat geld.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 01:02 schreef Lyrebird het volgende:
Obama -10% voor de top 0.1 percent?? Die top 0.1% zijn de lui die een buitenproportioneel deel van de Amerikaanse belasting bij elkaar schrapen:
[..]
En denkt Obama echt dat die lui in de VS blijven wonen als ze zo getaxed worden? Wat houdt ze hier? Ze hebben toch benen? Het kan geen kwaad als hij z'n economie wat bijspijkert.
quote:Op vrijdag 13 juni 2008 01:02 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
De economie heeft ook geen kloot aan nivelleringsmaatregelen, sterker nog de economie wordt er door tegengewerkt.quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:41 schreef pberends het volgende:
Laten we het maar even niet over de enorme inkomensongelijkheid in de VS hebben.
Rijken over nog meer geld laten beschikken heeft totaal geen nut voor de economie. Zij potten het toch alleen maar op, of kopen een 24ste Mercedes erbij. Daar heeft de economie echt helemaal geen kloot aan.
Oh, op welke manier dan?quote:Op vrijdag 13 juni 2008 18:43 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
De economie heeft ook geen kloot aan nivelleringsmaatregelen, sterker nog de economie wordt er door tegengewerkt.
Niveau mensen, niveau!quote:Op zaterdag 14 juni 2008 03:31 schreef Perico het volgende:
Malik Obama zegt dat zijn halfbroer als moslim opgroeide en het met 24 jaar nog steeds was
De Keniaanse halfbroer van Obama doet een boekje open en laat een foto zien... eens kijken of dit verhaal opgepikt wordt in de USA, want Obama heeft altijd ontkend enigerlei moslim achtergrond te hebben. En het liegen over zaken wordt doorgaans niet op prijs gesteld in een campagne.
quote:Op zaterdag 14 juni 2008 03:31 schreef Perico het volgende:
Malik Obama zegt dat zijn halfbroer als moslim opgroeide en het met 24 jaar nog steeds was
De Keniaanse halfbroer van Obama doet een boekje open en laat een foto zien... eens kijken of dit verhaal opgepikt wordt in de USA, want Obama heeft altijd ontkend enigerlei moslim achtergrond te hebben. En het liegen over zaken wordt doorgaans niet op prijs gesteld in een campagne.
Precies, liever iemand die voor martelen, oorlog en het bespieden van onschuldige burgers is dan zo'n vuige communist.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 10:58 schreef -scorpione- het volgende:
Doe maar McCain, die pvda-er Obama lijkt me niets.
Dan lezen jullie zeker ook niet de GOP site met de Rezko files e.d.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 09:48 schreef Montov het volgende:
Ik moet constant denken aan Al-Sahaf wanneer Perico weer eens aan komt zetten met dubieuze linkjes en verzonnen feiten.
Ik heb iets andere redenen voor de keuze, maar ieder zijn eigen onderbouwingquote:Op zaterdag 14 juni 2008 13:04 schreef Monidique het volgende:
[..]
Precies, liever iemand die voor martelen, oorlog en het bespieden van onschuldige burgers is dan zo'n vuige communist.
Wat een clown is het toch ook. Hij komt op mij over als iemand die vanwege z'n oorlogsverleden toevallig de politiek in is gerold.quote:Op zaterdag 14 juni 2008 16:20 schreef Monidique het volgende:
quote:
http://www.phillyburbs.com/pb-dyn/news/112-06132008-1548745.htmlquote:“I will look you in the eye and promise you that I will get Osama bin Laden and bring him to justice,” McCain said in response to a direct question from one of the 2,000 people in attendance at the college’s Pemberton campus gym.
McCain said the key to ending the long search for bin Landen was to increase the number of human spies abroad.
“We need better human intelligence. We need people who can swim in the water,” McCain said.
http://is-nieuws.blogspot(...)or-het-imperium.htmlquote:Een nieuw gezicht voor het imperium
De overwinning van Barack Obama in de Democratische voorverkiezingen is met veel enthousiasme begroet. Alex Callinicos kijkt wat zijn verkiezing zou betekenen voor het Amerikaanse imperium.
Stel je eens voor: in een ver, ver sterrestelsel is een imperium in verval. Een desastreus militair avontuur en de opkomst van nieuwe machten heeft de zwaktes verder blootgelegd. En om het compleet te maken wordt de heerser zelf alom gezien als een provinciaalse idioot. Maar nu is de opvolger opgestaan. Wat is er nu beter voor het opveizelen van het geschonden imago, dan een heerser kiezen die welbespraakt, dynamisch en relatief jong is? Een man die volledig veilig en betrouwbaar is, maar ook hoort bij de groep onderdanen die het grootste onrecht hebben geleden onder het rijk?
Misschien lijkt dit een te cynische kijk op de poging van Barack Obama om Amerikaans president te worden. Het succes van zijn zijn campagne voor de Democratische nominatie werd gedreven door enorme afkeer van Bush’ regering en door de wil om eindelijk af te rekenen met de wonden die slavernij en racisme hebben gecreëerd in de Amerikaanse maatschappij. Maar de echte macht van de Amerikaanse president ligt in het buitenland. John F. Kennedy vroeg in 1961 aan Richard Nixon: ‘Het is echt waar dat buitenlandse politiek het enige belangrijke thema is voor een president, toch? Ik bedoel, wie kan het nu schelen of het minimumloon $1,15 of $1,25 is, tegenover zoiets groots als de confrontatie tussen de VS en Cuba.’
Juist op het vlak van buitenlandse politiek lijkt er een grote kloof te bestaan tussen de twee presidentskandidaten. John McCain is voorstander om de Amerikaanse troepen ‘misschien nog honderd jaar’ in Irak te houden. Obama daarentegen veroverde zijn voorsprong op Hillary Clinton grotendeels op basis van zijn oppositie tegen de Irakoorlog in 2003. Hij belooft alle Amerikaanse grondtroepen binnen zestien maanden na zijn verkiezing terug te halen. Maar om te weten wat Obama daadwerkelijk zou doen in het Witte Huis is het belangrijk te herinneren waar presidentsverkiezingen werkelijk om draaien. Ze worden gedomineerd door geld – Obama’s overwinning op Clinton werd gebouwd op zijn succesvolle fundraise-campagne. En ze gaan over de vraag welke leider de komende vier jaar het best de wereldwijde belangen van het Amerikaanse kapitalisme kan behartigen.
Lang voordat Jimmy Carter het officieel vastlegde in januari 1980, was militaire en politieke dominantie over het Midden Oosten al een centrale doelstelling in het Amerikaanse buitenlandse beleid. De huidige explosie van de olieprijzen heeft dit extra belangrijk gemaakt. In dat licht is het opvallend dat de Washington Post kon schrijven: ‘Mr. Obama opende de verkiezingscampagne deze week met een grote speech over het Midden-Oosten. De strategie die hij schetste was in veel opzichten niet heel anders dan die van de regering-Bush, of die van John McCain.’
Obama hield zijn speech voor de American Israel Political Affairs Committee, een van de belangrijkste pro-Israëlische lobbygroepen. Zijn eerste doel was om de angst bij het publiek wegnemen dat zijn oppositie tegen de oorlog in Irak ook ten koste zou gaan van de steun aan Israël. ‘Laat me duidelijk zijn’, zei Obama. ‘De veiligheid van Israël is heilig. Jerusalem zal de ongedeelde hoofdstad van Israël blijven.’ Hij zei ook dat hij er in 2006 tegen was om Hamas mee te laten doen aan de verkiezingen, en beloofde 30 miljard dollar Amerikaanse steun aan Israël in de komende tien jaar.
Obama probeerde zich ook te presenteren als hardliner tegenover Iran. ‘Ik zal alles doen dat in mijn macht ligt om Iran ervan te weerhouden een nucleair wapen te ontwikkelen,’ verklaarde hij. ‘Ik zal de dreiging met militaire actie altijd op tafel houden om onze veiligheid en die van Israël te verdedigen.’ De verandering van toon gaat niet alleen over het aftroeven van McCain in de verkiezingen. De ‘surge’ in Irak heeft geen vrede of stabiliteit gebracht voor Irak, maar het heeft de VS wel de tijd gegeven om de lange-termijnplannen met dit land bij te stellen.
Het geheime verdrag tussen de VS en Irak dat vorige week uitlekte laat zien wat die lange-termijnplannen zijn: permanente Amerikaanse militaire bases in Irak en het recht voor het Pentagon om operaties vanuit dat land uit te voeren. Democratische senatoren hebben het plan afgewezen. Ondanks dat is het zeker dat Obama, zoals de Washington Post het omschrijft, ‘het gat in zijn Midden-Oostenpolitiek zal dichten’ door zijn positie over troepenterugtrekking uit Irak af te zwakken.
Maar als Obama geen wezenlijk andere politiek in het Midden-Oosten voorstelt, wat voor verschil zou zijn verkiezing dan maken voor het Amerikaanse imperium? In plaats van de overweldigende arrogantie van de macht die Bush symboliseert, zou Obama de heersende klassen in de wereld een ander gezicht van de VS tonen. Hij zou bereid zijn om te onderhandelen en samen te werken, en om verdragen te sluiten over bijvoorbeeld klimaatverandering in plaats van te doen alsof het probleem niet bestaat. Maar deze meer open opstelling zou nog altijd berusten op Amerikaanse militaire macht. Obama zou zeker een aantrekkelijke zwarte heerser zijn, maar zijn stormtroepen zouden nog altijd in slagorde achter hem staan.
quote:Op zondag 15 juni 2008 15:48 schreef DrWolffenstein het volgende:
[ afbeelding ]
Osbama en zijn moslimvrienden.
Ja, maar dachten ze dat het heel ontzettend anders gaat worden met Obama dan? Als je zo ver in het "systeem" zit dat je een goede kans maakt op het presidentschap moet je al zo veel consessies doen dat uiteindelijk elke kandidaat wel ongeveer hetzelfde beleid gaat voeren. Bij de eerste de beste Iraanse raket op Tel Aviv is bijvoorbeeld Teheran het haasje, of het nou Obama of McCain wordt.quote:Op zondag 15 juni 2008 17:28 schreef Klopkoek het volgende:
Wolffenstein, ik vind het belachelijk geschreven maar er zit toch wel een kern van waarheid in? Het is gewoon een ander poppetje aan het hoofd van een afschuwelijk systeem.
Bush en veel andere Republikeinen hadden zich niet met het buitenland bemoeit zonder 9-11. McCain is een uitzonderlijk geval. Hij is een echte hawk met in het verleden thema's die veel conservatieven totaal niet aanspreekt. Hij zou indien hij president wordt Iran ook binnenvallen.quote:Op zondag 15 juni 2008 17:39 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Ja, maar dachten ze dat het heel ontzettend anders gaat worden met Obama dan? Als je zo ver in het "systeem" zit dat je een goede kans maakt op het presidentschap moet je al zo veel consessies doen dat uiteindelijk elke kandidaat wel ongeveer hetzelfde beleid gaat voeren. Bij de eerste de beste Iraanse raket op Tel Aviv is bijvoorbeeld Teheran het haasje, of het nou Obama of McCain wordt.
Op incidenten na dan, Irak binnenvallen had een andere president dan Bush niet gedaan.
Als Maurice de Hond een Amerikaan zou zijn, zou De Hond de Karl Rove voor John McCain zijn. Aan elke scheet die McCain laat zie je dat hij goedkoop stemmen probeert te winnen door zich overal uit te lullenquote:Op zondag 15 juni 2008 02:44 schreef Merkie het volgende:
[..]
Wat een clown is het toch ook. Hij komt op mij over als iemand die vanwege z'n oorlogsverleden toevallig de politiek in is gerold.
Ken je cultuur, dat is tradioneel (West?) Afrikaanse kledij.quote:Op zondag 15 juni 2008 15:48 schreef DrWolffenstein het volgende:
[ afbeelding ]
Osbama en zijn moslimvrienden.
Jawel, maar dat komt omdat de methode van projectie van die website aangepast is. Er is meer rekening gehouden met vorige uitslagen. Maar ja, dat blijft het, hè, puur statistische projectie gebaseerd op het verleden en de huidige peilingen, zonder verdere context. Ik denk dat het net als andere peilingen indicatief is, maar veel meer ook niet. Denk zelf, heb het al eerder gezegd, geloof ik, dat Obama misschien wel zo'n 300 kiesmannen gaat halen.quote:Op zondag 15 juni 2008 16:01 schreef Fokski het volgende:
Obama heeft een deftige leiding genomen de laatste week:
http://www.fivethirtyeight.com
Het is zeker waar dat een Amerikaanse president relatief meer macht heeft met zaken die betrekking hebben op het buitenland dan op het binnenland, waar hij immers veel meer te maken heeft met senaat, parlement, staten, rechters en weet ik veel wat nog meer...quote:Op zondag 15 juni 2008 20:04 schreef SeLang het volgende:
Daarnaast is de macht van de president beperkt. Zo wil bijv McCain de belastingverlagingen van Bush handhaven (ze expireren automatisch in 2010 (?) ) maar er is een democratische meerderheid die een verlenging zal tegenhouden en dus zal een aantal belastingtarieven hoe dan ook worden verhoogd, onafhankelijk van McCain of Obama.
De andere site werkt met de laatste peilingen en daar stond Obama tot voor kort ook op een kleinere leiding. Echter is die leiding nog steeds fragiel. Een hoop van die kiesmannen staan of vallen op een paar procent speling dus echt zeker is het niet wanneer zelfs de polls een speling aangeven van veelal -/+ 3%. Die speling is soms het verschil tussen president worden met 30 kiesmannen verschil of verliezen met 10 kiesmannen (Ohio winnen of niet)quote:Op zondag 15 juni 2008 20:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jawel, maar dat komt omdat de methode van projectie van die website aangepast is. Er is meer rekening gehouden met vorige uitslagen. Maar ja, dat blijft het, hè, puur statistische projectie gebaseerd op het verleden en de huidige peilingen, zonder verdere context. Ik denk dat het net als andere peilingen indicatief is, maar veel meer ook niet. Denk zelf, heb het al eerder gezegd, geloof ik, dat Obama misschien wel zo'n 300 kiesmannen gaat halen.
De statistieken op die site zeggen ook veel: de kandidaten die een voorsprong hadden in juni verloren doorgaans de popular vote in november, behalve Clinton vanwege een hele grote voorsprong.quote:Op zondag 15 juni 2008 20:28 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jawel, maar dat komt omdat de methode van projectie van die website aangepast is. Er is meer rekening gehouden met vorige uitslagen. Maar ja, dat blijft het, hè, puur statistische projectie gebaseerd op het verleden en de huidige peilingen, zonder verdere context. Ik denk dat het net als andere peilingen indicatief is, maar veel meer ook niet. Denk zelf, heb het al eerder gezegd, geloof ik, dat Obama misschien wel zo'n 300 kiesmannen gaat halen.
Ja:quote:Op zondag 15 juni 2008 20:44 schreef Montov het volgende:
[..]
De statistieken op die site zeggen ook veel: de kandidaten die een voorsprong hadden in juni verloren doorgaans de popular vote in november, behalve Clinton vanwege een hele grote voorsprong.
Maar ik vind het een niet al te denderend idee. Vier van de vijf verloren niet omdat ze in juni een voorsprong hadden; ze verloren omdat de campagnes fouten maakten, omdat er stomme foto's werden gemaakt, omdat de tegenpartij met smerige, persoonlijke aanvallen kwam. Dat zeg ik dus, met betrekking tot die site in 't algemeen: het is statistiek. Leuk, vier van de afgelopen vijf keer klopte het niet. Maar dit is politiek en geen wiskunde, bij wijze van spreken. Ik vind een dergelijk weetje aardig, maar tamelijk waardeloos.quote:In 1988, Michael Dukakis was ahead by an average of 8.2 points in 5 June polls. In November, George Bush won by 7.8 points.
In 1992, George Bush was ahead by an average of 4.9 points in 14 June polls. In November, Bill Clinton won by 5.6 points.
I don't actually have any June polls for 1996 (if anybody's sitting on a big stash of Clinton-Dole data, you know where to find me). But in Gallup's July poll, Bill Clinton led by 17 points. In November, Clinton won by 8.5 points.
In 2000, George W. Bush was ahead by an average of 4.7 points in 14 June polls. In November, Al Gore won the popular vote by 0.5 points.
In 2004, John Kerry was ahead by an average of 0.9 points in 16 June polls (this was pretty much his high-water mark all year). In November, George W. Bush won by 2.4 points.
Waarom doet die McCain zichzelf dit aan? Echt ongelofelijk.quote:
http://thinkprogress.org/wonkroom/2008/06/16/since-august-2003/quote:McCain’s campaign website has a fancy timeline– if only his campaign strategy were as well designed! — showing how and when John McCain was right about Iraq. Interestingly, the timeline begins in August 2003.
So while McCain is certainly not modest about trying to claim credit for the 2007 troop surge — which his site graciously refers to as “The McCain Surge” — he is somewhat more modest about providing examples of his leadership, wisdom, and judgment about Iraq from before August 2003.
Ik weet bij jou nooit of je dit soort dingen nou ook echt meent...quote:Op dinsdag 17 juni 2008 09:20 schreef Klopkoek het volgende:
Liever McCain als oppersheriff van de wereldpolitie dan het grote vraagteken Osama.
Heil McCain!
I will veto every single beer.quote:
Tsja als ze mij 24/7 zouden filmen tijdens toespraken zouden ze ook van mij genoeg versprekingen te horen krijgen. Bovendien maakt het mij vrij weinig uit hoe iemand uit zijn woorden komt. Laat je daden luider spreken dan je woorden.quote:Op maandag 16 juni 2008 17:45 schreef pberends het volgende:
[..]
Waarom doet die McCain zichzelf dit aan? Echt ongelofelijk.
Is toch wel een duidelijk verschil met George Walker Bush, de waardeloze laffaard die tijdens dezelfde oorlog met hulp van z'n pappie in Texas kon blijven spelen. McCain had ook een invloedrijke vader maar koos ervoor om wel te gaan, de rest is geschiedenis.quote:In mid-1968, McCain's father was named commander of all U.S. forces in the Vietnam theater, and McCain was offered early release.[43] The North Vietnamese wanted to appear merciful for propaganda purposes,[44] and also wanted to show other POWs that elites like McCain were willing to be treated preferentially.[43] McCain turned down the offer of repatriation; he would only accept the offer if every man taken in before him was released as well.
In August of 1968, a program of severe torture began on McCain.[45] McCain was subjected to repeated beatings and rope bindings, at the same time as he was suffering from dysentery.[45] After four days, McCain made an anti-American propaganda "confession".[34] He has always felt that his statement was dishonorable,[46] but as he would later write, "I had learned what we all learned over there: Every man has his breaking point. I had reached mine."[47] His injuries left him permanently incapable of raising his arms above his head.[48] He subsequently received two to three beatings per week because of his continued refusal to sign additional statements.[49] Other American POWs were similarly tortured and maltreated in order to extract "confessions" and propaganda statements, with many enduring even worse treatment than McCain.
Dat gaat voornamelijk over de outsourcing naar lagelonenlanden en NAFTA.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 15:49 schreef ub40_bboy het volgende:
Hoe zit het met de ideeen van Obama over handelen met andere landen? In de NRC.NEXT stond een opinie artikel dat wij voor McCain zouden moeten zijn omdat hij voor vrije handel is en Obama niet.
Ik vindt Obama een zeer inspirerend persoon maar volgens mij zijn zijn ideeen over handelen met andere landen niet de mijne.
Ja ik volg de verkiezingen daar niet zo goed. Mensen veranderen idd maar ik denk wel dat McCain een verbetering is t.o.v. Bush. Al is het alleen maar om McCain's verleden dat in contrast staat met dat van Bush.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 14:39 schreef Richardfun het volgende:
Het zegt meer over het type persoon dat hij was, waht. Hij stond lange tijd, redelijk terecht, bekend als maverick. Iemand die deed wat hem goed leek, niet wat z'n partij vertelde. Maar daar is hij volledig van afgestapt nu. En dat vind ik een stuk kwalijker: iemand die dus kennelijk bereid is al z'n eigen principes en standpunten opzij te zetten in zijn jacht naar het presidentschap.
Had Bush maar wat vaker zijn veto uitgesproken, met name over budgetaire zaken. Dan hadden we nu een veel minder groot tekort gehad.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 13:26 schreef popolon het volgende:
Die McCain en Bush zijn zo veto-geil, echt te treurig voor worden.
Met alle respect, als hij niet geweigerd had kon hij het wel schudden in de VS. Hij had geen keuze wat dat betreft.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 13:37 schreef waht het volgende:
[..]
Tsja als ze mij 24/7 zouden filmen tijdens toespraken zouden ze ook van mij genoeg versprekingen te horen krijgen. Bovendien maakt het mij vrij weinig uit hoe iemand uit zijn woorden komt. Laat je daden luider spreken dan je woorden.
Je kan veel zeggen over McCain, maar ik vind dit toch wel bewonderingswaardig:
[..]
Is toch wel een duidelijk verschil met George Walker Bush, de waardeloze laffaard die tijdens dezelfde oorlog met hulp van z'n pappie in Texas kon blijven spelen. McCain had ook een invloedrijke vader maar koos ervoor om wel te gaan, de rest is geschiedenis.
Het geeft natuurlijk geen enkele garantie dat hij een goede president is, maar zegt wel wat over het type persoon dat hij is.
Als je zo naar John McCains karakter, persoonlijkheid en agressieve opstelling kijkt, dan heeft zijn Vietnam-verleden misschien inderdaad invloed op hem nu, maar of dat een voordeel is... Niet iedere veteraan kwam als redelijke, gemanierde jongeman terug. Ik weet niet of John McCain een verbetering is, het is eerder een extreme voortzetting van Amerikaans rechts-conservatisme.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 16:54 schreef waht het volgende:
[..]
Ja ik volg de verkiezingen daar niet zo goed. Mensen veranderen idd maar ik denk wel dat McCain een verbetering is t.o.v. Bush. Al is het alleen maar om McCain's verleden dat in contrast staat met dat van Bush.
Maar wel flauw, want later verbeterde hij zich,quote:Op dinsdag 17 juni 2008 13:26 schreef popolon het volgende:
[..]
I will veto every single beer.! Gaat 'ie het land nog droogleggen ook.
John McCain zal elke wet veto-en die financieel ondeugdelijk is. Tenzij het om oorlog, Israël of het inperken van persoonlijke vrijheden gaat, natuurlijk.quote:Die McCain en Bush zijn zo veto-geil, echt te treurig voor worden.
Waarom zou hij een veto uitspreken over budgetten die hij zelf aanvraagt? De grootste kostenposten die erdoor zijn gelaten waren allemaal van zijn hand (homeland security, Irak, belastingverlagingen ect).quote:Op dinsdag 17 juni 2008 17:08 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Had Bush maar wat vaker zijn veto uitgesproken, met name over budgetaire zaken. Dan hadden we nu een veel minder groot tekort gehad.
Het is toch vaak het congres dat geld uit wil geven, met hun earmarks & pork barrel spending.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 17:30 schreef Fokski het volgende:
[..]
Waarom zou hij een veto uitspreken over budgetten die hij zelf aanvraagt? De grootste kostenposten die erdoor zijn gelaten waren allemaal van zijn hand (homeland security, Irak, belastingverlagingen ect).
Dan nog, ik kan er niet over meepraten, maar marteling lijkt me geen pretje, of hij het nou deed om niet te worden veroordeeld door het Amerikaanse volk of niet. Bovendien heeft Bush het wél geflikt om thuis te blijven en hij is tot twee keer tot president gekozen. (Waarom dat er toe doet weet ik niet helemaalquote:Op dinsdag 17 juni 2008 17:19 schreef Fokski het volgende:
[..]
Met alle respect, als hij niet geweigerd had kon hij het wel schudden in de VS. Hij had geen keuze wat dat betreft.
Valt eigenlijk wel mee, 9 voor George W. Bush tegenover bijvoorbeeld 36 voor Bill Clinton.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 13:26 schreef popolon het volgende:
[..]
I will veto every single beer.! Gaat 'ie het land nog droogleggen ook.
Die McCain en Bush zijn zo veto-geil, echt te treurig voor worden.
Hoeveel van die 9 waren van na-dat het congress Democratisch werd?quote:Op dinsdag 17 juni 2008 18:10 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Valt eigenlijk wel mee, 9 voor George W. Bush tegenover bijvoorbeeld 36 voor Bill Clinton.
quote:Op dinsdag 17 juni 2008 18:31 schreef Xith het volgende:
[..]
Hoeveel van die 9 waren van na-dat het congress Democratisch werd?
McCain was een beroepsmilitair uit een militaire familie. Dat is toch iets anders dan Bush's situatie en de oorlogen waar Bush zich van kon mijden zijn oorlogen die je hooguit als politiek kan betitelen ipv oorlogen ter bescherming van lijf en natie. McCain heeft het ongeluk gehad van marteling en gevangenschap maar dat maakt iemand niet beter geschikt om president te worden. Dat is net zo iets als iemand het presidentschap geven omdat hij elke dag 5 uur in ijskoud watar kan verblijven. Ze zijn gewoon niet relevant en meer een Amerikaans trekje in de politiek. In elk ander Westers land is het ongebruikelijk dat een militair verleden helpt bij een politieke carriere.quote:Op dinsdag 17 juni 2008 17:53 schreef waht het volgende:
[..]
Dan nog, ik kan er niet over meepraten, maar marteling lijkt me geen pretje, of hij het nou deed om niet te worden veroordeeld door het Amerikaanse volk of niet. Bovendien heeft Bush het wél geflikt om thuis te blijven en hij is tot twee keer tot president gekozen. (Waarom dat er toe doet weet ik niet helemaal, alleen om nogmaals het verschil tussen Bush en McCain aan te duiden, nu hou ik daar wel mee op
)
quote:Op maandag 9 juni 2008 13:16 schreef Monidique het volgende:
[Op maandag 9 juni 2008 09:14 schreef Napalm het volgende:
[..]
Euh, de latino`s zijn vaak behoorlijk gelovig en daarom stemmen ze relatief vaak (voor een minderheid) op de republikeinen.]
[ afbeelding ]
http://www.gallup.com/pol(...)inObama-Matchup.aspx
De Hispanics zijn meer dan gemiddeld voor Obama, maar misschien inderdaad minder dan de gemiddelde minderheid. Dat weet ik niet, en dat hangt ook wel af van wat je 'minderheid' gaat noemen.
http://firstread.msnbc.msn.com/archive/2008/06/17/1148076.aspxquote:In addition to our recent NBC/WSJ poll, which showed Hispanics breaking for Obama 62%-28%, a new survey of 800 Latino voters from 21 states finds that 60% of them plan to vote for Obama versus 23% for McCain. That is down considerably from the 40%-plus Bush received in 2004. It’s no longer fair to say that Obama has a problem with Latino voters; McCain does. This was a case of conventional wisdom that was never based on fact, just semi-informed speculation based on primary exit polling and bad stereotypes of Latinos.
Hahaha... iedereen maar denken dat Obama slecht scoort onder Latino's.... ondertussen heeft ie 3 maal zoveel stemmen dan McCain onder latino's in pollsquote:Op woensdag 18 juni 2008 11:18 schreef Monidique het volgende:
[..]
[..]
http://firstread.msnbc.msn.com/archive/2008/06/17/1148076.aspx
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |