abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 juni 2008 @ 11:34:50 #251
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59330351
Misschien komt het doordat Nederlanders worden opgevoed met een soort anti-nationalisme. Zwaaien met een Nederlandse vlag is voor sommige mensen een uiting van rechts-nationalisme dat je vooral ziet bij Stormfrontfiguren.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_59330513
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 11:34 schreef Duvel het volgende:
Misschien komt het doordat Nederlanders worden opgevoed met een soort anti-nationalisme. Zwaaien met een Nederlandse vlag is voor sommige mensen een uiting van rechts-nationalisme dat je vooral ziet bij Stormfrontfiguren.
Dat denk ik ook. Ik vind het ook jammer dat er zoveel mensen zijn die een oranje versierde straat zien als iets voor volksbuurten, alsof alleen 'paupers' trots zouden zijn op hun eigen land.
Ik krijg wel gewoon lekker kippenvel als ik het wilhelmus hoor, ik vind oranje-versierde straten wel leuk om te zien, ik vind mensen in een mega-overdreven oranje outfit wel cool. Er zijn zoveel mensen die dit 'stom' vinden en er over zeiken, ik denk dat dat de hoofdoorzaak is dat velen niet begrijpen dat Turken WEL massaal trots zijn op hun overwinning en dat massaal uitbundig vieren.
pi_59330872
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 11:27 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, nog wel. Maar ik zie dat een discussie over Turkse vlaggen niet echt op zijn plek is hier. Ik snap ook wel dat de commentaren hier boven vrij bot zijn, maar het is iets wat ik me serieus afvraag.
Ach, zolang Nederlanders "oversea" (canada, australie, nieuwzeeland) vaak ZWAAR gereformeerd zijn/worden, en een stuk conservatiever dan de meeste hollanders hier, zal het niet echt een cultuurgebonden iets zijn..
La derecha oprime, la izquierda libera
  donderdag 12 juni 2008 @ 11:55:09 #254
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59330994
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 11:39 schreef WHATSHESAID het volgende:
Er zijn zoveel mensen die dit 'stom' vinden en er over zeiken, ik denk dat dat de hoofdoorzaak is dat velen niet begrijpen dat Turken WEL massaal trots zijn op hun overwinning en dat massaal uitbundig vieren.
Ik deel je associatie wel. Waar ik wel eens mee zit is dat ik vaak zie dat mensen met Turkse wortels hier heel sterk aan vasthouden. Daar ligt voor mij eigenlijk een beetje de kern van de zaak. En dat geldt niet voor alle Turken (hoewel misschien iedere persoon met Turkse wortels zich door mijn eerdere opmerkingen beledigd voelt). Maar hoeveel generaties blijf je "Turk in Nederland"?

Het treurige is dat, gezien de aard van de Nederlander, je waarschijnlijk voor lang als "apart" wordt gezien, hoe je je best ook doet. Beetje een tweeslachtig verhaal daarom: ook al gaan Nederlanders met Turkse wortels bij een Nederlandse overwinning met een Nederlandse vlag over straat, dan nog zal iedereen ze als "Turk" bestempelen. Ligt dus een taak voor zowel Nederlandsers in de acceptatie, en voor mensen met Turkse wortels om een poging te wagen zich minder als "Turk" te profileren.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_59331178
Haar blond verfen enzo bedoel je?

Zolang je hier niet iedere 50 meter een ataturk vlag ziet hangen, valt het imho nog best mee met het nationalisme onder de turken
  donderdag 12 juni 2008 @ 12:02:19 #256
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59331227
En als je verder kijkt dan je laan lang is?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_59331305
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:02 schreef Duvel het volgende:
En als je verder kijkt dan je laan lang is?
Zo ver komt het menselijk zicht niet

Ik denk dat je gerust kunt stellen dat de Turks-Nederlandse bevolking tot een van de beter geintergreerde groepen hoort, in Nederland. Werken hard, veel ondernemers, en ook bijv. op mn ICT opleiding was de helft van de klas turks. Spreken goed nederlands, al dan niet een beetje met accent, maar eten inderdaad misschien geen kapot gekookte bloemkool vanaf september. Maar dat doe ik ook niet
pi_59331525
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 11:34 schreef Duvel het volgende:
Ik heb daar idd ook vrij negatieve associaties mee. Turken zijn erg chauvinistisch heb ik het idee. Ik hou daar niet van.
  donderdag 12 juni 2008 @ 12:17:38 #259
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59331622
Er zijn ca. 310.000 mensen met Turkse achtergrond in Nederland (meting 2007). Daarvan is een deel prima geïntegreerd, natuurlijk. En een deel niet, ook natuurlijk. Ik vraag me gewoon af, en kan die vraag natuurlijk niet vanuit mijn eigen ervaring beantwoorden: als je hier buitenlandse wortels hebt, wanneer voel je je dan "Nederlander" en is daar per se bloemkool voor nodig? (Nee, getver.)

Ik vraag me wel af: hoe zou ik het doen als ik bijvoorbeeld zou emigreren naar Zweden of zo? Ik zou me Nederlander blijven voelen. Maar mijn kinderen waarschijnlijk niet, die zullen vloeiender Zweeds spreken dan ik ooit. Maar ik zou ze dan ook opvoeden als Zweden, ze moeten daar immers hun weg vervolgen. Dat is toch logisch?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_59331871
Ik zou het zelf echt raar vinden om, als ik bij wijze van spreken in Amerika zou wonen, met Nederlandse vlaggen te gaan lopen zwaaien tijdens een WK. Maar goed, ik ben sowieso wars van nationalisme en zie dit land als de plek waar ik toevallig ben geboren en waar toevallig ooit wat grenzen omheen zijn gelegd.
pi_59332488
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:17 schreef Duvel het volgende:
Er zijn ca. 310.000 mensen met Turkse achtergrond in Nederland (meting 2007). Daarvan is een deel prima geïntegreerd, natuurlijk. En een deel niet, ook natuurlijk. Ik vraag me gewoon af, en kan die vraag natuurlijk niet vanuit mijn eigen ervaring beantwoorden: als je hier buitenlandse wortels hebt, wanneer voel je je dan "Nederlander" en is daar per se bloemkool voor nodig? (Nee, getver.)

Ik vraag me wel af: hoe zou ik het doen als ik bijvoorbeeld zou emigreren naar Zweden of zo? Ik zou me Nederlander blijven voelen. Maar mijn kinderen waarschijnlijk niet, die zullen vloeiender Zweeds spreken dan ik ooit. Maar ik zou ze dan ook opvoeden als Zweden, ze moeten daar immers hun weg vervolgen. Dat is toch logisch?
Natuurlijk, maar als je familie en heel veel nederlandse vrienden er wonen doe je meer moeite om ze nederlands te leren toch? Zodat ze met dezen kunnen blijven communiceren. En bij een taal hoort een cultuur.
  donderdag 12 juni 2008 @ 12:53:54 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59332608
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:49 schreef Koewam het volgende:

[..]

Natuurlijk, maar als je familie en heel veel nederlandse vrienden er wonen doe je meer moeite om ze nederlands te leren toch? Zodat ze met dezen kunnen blijven communiceren. En bij een taal hoort een cultuur.
Weet ik niet, met de beperkte kennis die ik nu heb, zou ik zeggen: voed ze op in de taal van je nieuwe land. Maar wie weet is dat wel heel lastig. Tja, als je in 't buitenland met alle Hollanders op een kluitje gaat wonen krijg je daar weer rare ghetto's, lijkt me ook niet juist.

Een taal hoort bij een cultuur, maar integreren is toch juist het jezelf inpassen in je nieuwe cultuur? Dus de taal kennen, et cetera?
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_59333033
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 10:10 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik kan me niet herinneren dat Nederlanders in '88 toeterend de straten door gingen eigenlijk... Wel dat we op straat feest vierden!

Waar was jij afgelopen maandag. Hier reden tot drie uur ' s nachts auto's toeterend door de straat, waren er groepen aan zingen en had vrijwel iedereen iets oranje aan of op.

Niet zo gek ook dat als 1 op de 20 inwoners van een andere nationaliteit is, zij gezamenlijk een feestje vieren en dat dit dan ook zichtbaar is voor die ander 19 die maandag aan het feesten waren.

Het EK van 88 staat bij mij bekend om de enorme gevechten tussen supporters en politie, de sloop van een paar scholen en de plundering van vele winkels in Den Haag. Door Hollanders welteverstaan.

Ga eens naar een Nederlands cafe in London, New York of Hong Kong en je zult zien dat het nationalisme in Turkse cafe's hier wel meevalt.
Om nog maar te zwijgen van de Britten en de Ieren die zomaar overal ter wereld pubs hebben gebouwd om eigenbedachte sporten als rugby en cricket in te kijken.
pi_59333090
Ontopic: ga eens naar het Wereldmuseum (als dat weer open is) aan de Willemskade. Dan weet je wat je allemaal aan onze openheid en multi culti samenleving te danken hebt.
pi_59333116
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:10 schreef DutchTrain het volgende:
Ontopic: ga eens naar het Wereldmuseum (als dat weer open is) aan de Willemskade. Dan weet je wat je allemaal aan onze openheid en multi culti samenleving te danken hebt.
In elk geval een hoop lekker eten.
pi_59333124
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:17 schreef Duvel het volgende:

Om aansluiting te vinden zul je je vermoedelijk bij een geloofsgroepering oid aansluiten, bij mensen die hollandser zijn dan hollanders, conservatief. Je kinderen zullen daar vriendjes krijgen die ook erg hollands zijn. Onderling zal je de taal nog veel spreken.

Kijk naar Anton Corbijn, interview 2 maanden terug nadat hij Beatrix geinterviewd had...

Hij zij, dat als je lang uit je land weg bent, je Roomser dan de paus wordt.

Leuk voorbeeld is ook dat dorpje in de VS dat vol staat met houten molentjes
pi_59333178
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 11:50 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Ach, zolang Nederlanders "oversea" (canada, australie, nieuwzeeland) vaak ZWAAR gereformeerd zijn/worden, en een stuk conservatiever dan de meeste hollanders hier, zal het niet echt een cultuurgebonden iets zijn..
Er zijn een paar mooie NPS documentaires uit de jaren vijftig die Nederlanders in Australie in asielzoekerscentra laat zien. Toentertijd nooit uitgezonden, om de droom niet te verpesten en mensen uit het met zeven miljoen mensen 'volle' Nederland weg te krijgen, nu ontluisterend om te zien
pi_59333281
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:13 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Er zijn een paar mooie NPS documentaires uit de jaren vijftig die Nederlanders in Australie in asielzoekerscentra laat zien. Toentertijd nooit uitgezonden, om de droom niet te verpesten en mensen uit het met zeven miljoen mensen 'volle' Nederland weg te krijgen, nu ontluisterend om te zien
Toen al vol?

Ik heb een tante in Nieuw-Zeeland wonen. Die zijn dus ook in de jaren '50 blijven hangen en gedragen zich als walgelijk onaangepaste Holanders daar; wonen tussen allemaal Hollanders enzo. Ik zou me doodschamen.
pi_59333461
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 12:53 schreef Duvel het volgende:

[..]

Weet ik niet, met de beperkte kennis die ik nu heb, zou ik zeggen: voed ze op in de taal van je nieuwe land. Maar wie weet is dat wel heel lastig. Tja, als je in 't buitenland met alle Hollanders op een kluitje gaat wonen krijg je daar weer rare ghetto's, lijkt me ook niet juist.

Een taal hoort bij een cultuur, maar integreren is toch juist het jezelf inpassen in je nieuwe cultuur? Dus de taal kennen, et cetera?
1 taal kennen betekend niet dat je de 2e taal gaat vergeten
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:23:15 #270
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59333482
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:10 schreef DutchTrain het volgende:
Daar ging het toch helemaal niet over? Het ging over mensen met Turkse vlaggen die massaal door de wijk trokken. En daar schijn je dan niks over te mogen zeggen. Kijk, dat mijn onderbuikopmerkingen niet zo aardig zijn, daar heb je gelijk in, daarvoor mijn excuses. Maar ik behou met het recht voor een minder prettig gevoel te krijgen van zulke nationalistische uitingen als ik gisteravond zag.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 12 juni 2008 @ 13:24:16 #271
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_59333513
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

1 taal kennen betekend niet dat je de 2e taal gaat vergeten
Moet je eens luisteren naar sommige mensen die in de jaren '50 naar de VS zijn geëmigreerd. Die spreken nauwelijks Nederlands meer.
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_59333518
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:08 schreef DutchTrain het volgende:

[..]

Waar was jij afgelopen maandag. Hier reden tot drie uur ' s nachts auto's toeterend door de straat, waren er groepen aan zingen en had vrijwel iedereen iets oranje aan of op.

Niet zo gek ook dat als 1 op de 20 inwoners van een andere nationaliteit is, zij gezamenlijk een feestje vieren en dat dit dan ook zichtbaar is voor die ander 19 die maandag aan het feesten waren.

Het EK van 88 staat bij mij bekend om de enorme gevechten tussen supporters en politie, de sloop van een paar scholen en de plundering van vele winkels in Den Haag. Door Hollanders welteverstaan.

Ga eens naar een Nederlands cafe in London, New York of Hong Kong en je zult zien dat het nationalisme in Turkse cafe's hier wel meevalt.
Om nog maar te zwijgen van de Britten en de Ieren die zomaar overal ter wereld pubs hebben gebouwd om eigenbedachte sporten als rugby en cricket in te kijken.
En dan hebben we het nog niet eens over onze voormalige kolonie gangers waar Wilders en Verdonk erg Trots op zullen zijn, in Orania of hoe heet dat daar ...
pi_59333574
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:23 schreef Duvel het volgende:

[..]

Daar ging het toch helemaal niet over? Het ging over mensen met Turkse vlaggen die massaal door de wijk trokken. En daar schijn je dan niks over te mogen zeggen. Kijk, dat mijn onderbuikopmerkingen niet zo aardig zijn, daar heb je gelijk in, daarvoor mijn excuses. Maar ik behou met het recht voor een minder prettig gevoel te krijgen van zulke nationalistische uitingen als ik gisteravond zag.
Gevoelens kunnen gelukkig niet strafbaar gesteld worden.
pi_59334012
quote:
Op donderdag 12 juni 2008 13:24 schreef Duvel het volgende:

[..]

Moet je eens luisteren naar sommige mensen die in de jaren '50 naar de VS zijn geëmigreerd. Die spreken nauwelijks Nederlands meer.
Heeft denk ik met de taal ansich te maken Als ik een uurtje gebeld heb met een vriendin in Istanbul of London, dan heb ik ook een halve dag nodig er weer een goed woord nederlands uit te krijgen

En tijdens de vakanties is dat helemaal erg
pi_59335889
ik had er eerlijk gezegd niet zo heel veel last van, al dat getoeter we kwamen aan op het station en LHO had meteen zoiets van "volgens mij heeft turkije een voetbalwedstrijd gewonnen ofzo, of een heeeeeeele grote bruiloft "

dat eerste dus laat die mensen lekker, zolang ze mij niet lastigvallen of uit mn slaap houden mogen ze lekker blij zijn wat mij betreft
In A World Of Emoticons, I'm Colon Capital D
Everybody needs a bosom for a pillow!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')