abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59131711
Wat?

Een topic met informatie over het vinden van een woning op de particuliere markt en in de sociale woningbouw-sector

Waarom?

Vaak zie ik topics met vragen verschijnen, zowel hier als in KLB, waarin onwetendheid de grootste rol speelt. Hoe zit het nu met meet- of inschrijftijd. Hoe is het per regio qua regels. Hoe zit het met urgenties?

Aangezien ik bij een corporatie werk, zou ik graag willen helpen bij het beantwoorden van vragen over het huren van een woning. Ook weet ik wel iets over de particulieren mogelijkheden zoals Direct Wonen, Nederwoon en Kamernet.nl, echter ligt mijn kennis(bron) vooral in de Sociale Woningbouw Sector.

Nou, tof, ga je gang!

Ok, komt het!!!!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

Sociale Woningbouw

In het kort:
  • Meestal geclusterd in overkoepelende organisaties voor woonruimteverdeling
  • Per regio kleine afwijkingen in toewijzingsbeleid
  • Per regio kleine afwijkingen in hantering meet- / inschrijftijd
  • Goedkope oplossing
  • Lange wachttijden in de stedelijke gebieden (appartement: 5 jaar, groot appartement: 10 jaar, eengezinswoning: 20 jaar)

Overkoepelende organisaties:
    Bijna alle corporaties zijn aangesloten bij een overkoepelende organisatie die ervoor zorgt dat het wooningaanbod in een regio wordt verspreid onder de potentiele huurders. Corporaties geven aan hun de beschikbaar gekomen woningen door, met gegevens en eisen, en deze worden door de overkoepelende organisaties geadverteerd in een Woonkrant en op een website. Hier kunnen mensen op reageren. De corporaties zelf, gaan na het ontvangen van de eindlijst, gaan aan de slag met het aanbieden van de woningen.

Per organisatie (regio dus vaak) heb je 2 reacties per week. Sommige regio's hebben maar eens in de twee weken een Woonkrant. Dan kan het zijn dat je per die 2 weken 3 of 4 reacties hebt te besteden.

Ook zijn er organisaties die eenmalig of jaarlijks een bedrag van ongeveer 10 euro vragen voor een inschrijving (Woonnet Haaglanden bijvoorbeeld). Entree (KAN regio) is daarentegen gratis.

Op DEZE SITE staan de meeste corporaties in Nederland. Op elke site is te vinden bij welk overkoepelend orgaan zij zijn aangesloten.

Meettijd- / Inschrijftijd

De meeste grote corporaties hanteren de volgende regel:

Starter:

• je maakt gebruik van je inschrijftijd
  • je woont nog bij je ouders
  • je woont op een kamer
  • je woont in een andere vorm van een NIET zelfstandige woning
  • je laat geen ZELFSTANDIGE woonruimte achter

Doorstromer:

• je maakt gebruik van je woonduur: de tijd dat je in je huidige woning woont
  • je laat een zelfstandige woonruimte achter (huur of koop, maakt niet uit)
  • je hebt een relatiebreuk achter de rug, waarbij de partner in de huidige woning blijft wonen. Je mag dan die meettijd (woonduur) meenemen

Toewijzingsbeleid

In principe hanteert elke grote regio dezelfde toewijzingsregels.

• Geen verschil meer tussen starters en doorstromers
  • Wel labelen van woningen voor leeftijdsgroepen en huishoudgrootte
  • Urgenten hebben voorrang (stadsurgenten mogen weigeren, sociaal/medisch urgenten mogen maar één keer een passende woning weigeren, daarna verliezen ze hun urgentie)
  • Van de overheid moet elke corporatie een percentage woningen toewijzen aan mensen met een Generaal Pardon.
  • Verder worden de eisen door de corporatie zelf gesteld.
  • Urgenties worden NIET door de corporaties verstrekt, maar door Urgentiecommissies.

Lange Wachttijden

Door een te klein aanbod voor een te groot aantal woningzoekenden, zijn de wachttijden vooral in en om de grote steden verschrikkelijk lang. Dit komt onder andere door herstructurering, de natuurlijke groei van de bevolking en uiteraard ook door migratie van buitenaf.
    Er wordt te langzaam voor nieuwe woonruimte gezorgd, iedereen wil een prachtige woning, en het liefst voor niet al te veel geld: sociale woningbouw. Helaas is dat niet de werking van het systeem.

Je kunt zó 6 a 8 jaar ingeschreven staan, zonder ook maar een kans te maken, in de grote steden als Den Haag, Amsterdam en Utrecht.

En dan, met die ongeveer 7 jaar inschrijftijd of woonduur, kun je een klein appartementje krijgen in een buitenwijk. Voor een ruimere woning heb je zó 12 jaar nodig, en voor een eengezinswoningen, helemaal drama: 16 tot 25 jaar.

De urgenten, vooral de stadsvernieuwingsurgenten (mensen die hun huis uit moeten omdat de gemeente gaat slopen), zorgen in deze ook nog voor een vertraging: zij krijgen immers voorrang omdat ze hun huis uit MOETEN. Uiteraard reageren die dan me die urgentie massaal op de mooiere woningen, aangezien ze nú de kans hebben.

Gelukkig zijn er voor stadsvernieuwers ook eisen:

• ze mogen alleen op soortgelijke of passende woningen reageren (dus niet met één persoon in een eengezinswoning)
  • de urgentie duurt maar een jaar. Gesteld is dat je met een urgentie binnen een jaar een gepaste woning kunt vinden. Lukt je dat niet, dan heeft het hoogstwaarschijnlijk met je reageer-frequentie of woonkeuze te maken.

Urgenties:

Urgenten, een bron van frustratie voor de Jan Modaal die wil huren.
    Het lijkt alsof alles en iedereen maar een urgentie krijgt, terwijl jij net zo graag een huis wil, als die 'crimineel' of 'allochtoon'.

Échter, zoals ik al zei, wordt er door de overheid een percentage woningen opgelegd om te verhuren aan mensen die een A-Status hebben gehad. Ook is het krijgen van een urgentie niet een kwestie van 'zegeltjes sparen bij de boter en een formuliertje invullen'.
    Veel mensen die ik aan de telefoon krijg vragen: "Maar kan ik dan geen urgentie aanvragen? Ik wil écht snel een woning"

Ik antwoord dan 99 van de 100 keer met "Ik vrees dat u in uw situatie geen urgentie gaat krijgen. Proberen mag altijd, maar een aanvraag kost 45 euro, en als u na een orientatiegsgesprek mét negatief perspectief nog steeds wilt proberen, prima "

Urgenties zijn er alleen voor schrijnende gevallen (sociaal) en niet voor mensen die een kind hebben gekregen in een 2 kamerflatje en dit te klein vinden (eigen schuld... óók als het een 'ongelukje' was) en medische noodsituaties (mensen met een verlamming/ernstige ziekte op een flatwoning zonder lift 3 hoog bijvoorbeeld).

Zie HIER een voorbeeld van een urgentie-folder met informatie.

Zo is een urgentie vaak beperkt (hier in de regio maar 4 maanden geldig) en ja, zijn mensen dan nog te kritisch en vinden ze alsnog geen woning, dan vervalt de urgentie en moeten ze het op eigen kracht proberen.

Studenten en Reisurgentie

Corporaties hebben vaak ook speciale "Studentenwoningen". Dit zijn vaak studio's, kleine woninkjes of toekomstige slooppanden. Om op deze woningen te kunnen reageren, heb je een inschrijving nodig.

Voor mensen van 'ver' (HBO en WO) geldt er reistijdurgentie, met een max. van anderhalf uur.
    Deze tijd wordt gerekend met de 'NS-tijd', dus wat ns.nl zegt over hoe lang jij van het dichtsbijzijnde station 'thuis' naar het dichtsbijzijnde station bij je onderwijsinstelling doet.

Is dit langer dan een uur, dan krijg je een eerstegraads-urgentie, langer dan anderhalf uur bezig? Dan krijg je een tweedegraads-urgentie.

Deze urgentie is ALLEEN geldig op studentenwoningen.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Particuliere sector

Als de wachttijden je te lang duren, kun je in de particuliere sector gaan huren. Dit is vaak duurder en daardoor een minder bereikbare optie voor de meeste mensen. Toch kan het een oplossing bieden. Ook kamerverhuur is namelijk particulier. Als je zo een niet zelfstandige woning (kamer dus vaak) huurt, behoud je je starterstijd (mits ingeschreven bij corporaties) en kun je wel kans blijven maken op een sociaal huurhuis. Enkele dingen op een rijtje:

• Kantoren in veel (grote) steden
  • Groot aanbod
  • Gevarieerd aanbod
  • Duur (inschrijfgeld ligt rond de 30 euro, en bij het huren van een woning moet je betalen: maand huur, maand huur voor borg huisbaas, maand huur als bemiddelingskosten makelaar)
  • Huisbaas
  • Zowel zelfstandige als niet zelfstandige woonruimte

Enkele grote aanbieders:

Direct Wonen
    Nederwoon
    Kamernet.nl

Mocht je graag het huis uit willen, maar heb je je net of nog niet ingeschreven bij de sociale woningbouw, dan is een kamer of studie particulier huren een optie. Het is vaak wel duurder, maar het geeft je wel de mogelijkheid om én op jezelf te wonen én inschrijftijd op te bouwen. Vooral voor studenten is dit de normaalste zaak van de wereld, maar er zijn ook genoeg huisbazen die hun kamers/ruimtes graag of zelfs liever aan jonge werkende mensen verhuren.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

TIPS:

Schrijf je in zodra je 18 wordt bij enkele organisaties. Zowel in de regio waar je woont, als waar je MISSCHIEN gaat wonen. Het kan nooit kwaad om daar ook ingeschreven te staan.

Ook als je HBO gaat doen, en nog maar 16 of 17 bent, kun je je met toestemming van je ouders, als woningzoekende laten inschrijven in de stad waar je wilt gaan studeren! Dit kan je dus 2 jaar inschrijftijd schelen

Veel corporaties in steden hebben HouseHopping projecten voor studenten (Staedion in Den Haag bijvoorbeeld): dit zijn toekomstige sloopwoningen die aan studenten worden aangeboden. Zit je eenmaal in dat traject, dan krijg je elke keer als je eruit moet, eenmalig weer een nieuwe woning aangeboden. Een creatieve vorm van anti-kraak dus.

Er zijn ook corporaties die "Tijdelijke Verhuur" buiten de woonkrant om hebben op sloopcomplexen. Je krijgt dan een jaarcontract, met kans op verlenging. In deze sloopwoningen raak je je starters en dus inschrijftijd NIET kwijt. Het kan geen kwaad om daar te informeren: het geeft je én onderdak, en je bent je kostbare tijd niet kwijt!

Stel je vraag hier. Ik weet niet álles, maar kan wel een hoop voor je navragen. Zelf werk ik in de KAN-regio, dus kan niet garanderen dat mijn antwoorden ook gelden in Groningen. De grote lijnen echter kan ik je wel vertellen.

Het kan geen kwaad gewoon eens langs een corporatie in de buurt te lopen, en te vragen op welke woningen in welke buurt jij het best kunt reageren met jouw meettijd en huishoudgrootte. "We" zijn daarvoor gemiddeld van 08.30 tot 17.00 uur voor aanwezig op kantoor!

Dan als laatste: heb je aanvullingen, werk je zelf ook bij een corporatie of heb je er gewoon verstand van, schroom niet om me aan te vullen/te verbeteren of te helpen met het beantwoorden van vragen!!!!

[ Bericht 2% gewijzigd door motorbloempje op 04-06-2008 23:19:14 ]
  • Ja doei.
      donderdag 5 juni 2008 @ 08:43:26 #2
    58321 Blind_Guardian
    Lord of all Noldor
    pi_59136458
    Even een opmerking:
    quote:
    Meettijd- / Inschrijftijd
    Starter:
    je maakt gebruik van je inschrijftijd

Doorstromer:
    je maakt gebruik van je woonduur: de tijd dat je in je huidige woning woont

Toewijzingsbeleid
    Geen verschil meer tussen starters en doorstromers
    Dit spreekt elkaar tegen natuurlijk . In het geval van Stichting Woonbelangen Weidegebied (SWW) en mogelijk WoningNet regio Utrecht geldt dus dat als doorstromer ook alleen nog maar je inschrijfduur van toepassing is. Dus als je al 10 jaar in je SWW huisje woont en je schrijft je in is je meettijd tegenwoordig 0 jaar
    Whistler: I want peace on earth and good will toward man.
    Abbott: We are the United States Government. We don't do that sort of thing.
    pi_59136684
    Interessant topic!
      donderdag 5 juni 2008 @ 09:40:38 #4
    152789 karr-1
    One man can make a difference
    pi_59137433
    tvp
    Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
    "Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
    pi_59137894
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 08:43 schreef Blind_Guardian het volgende:
    Even een opmerking:
    [..]

Dit spreekt elkaar tegen natuurlijk . In het geval van Stichting Woonbelangen Weidegebied (SWW) en mogelijk WoningNet regio Utrecht geldt dus dat als doorstromer ook alleen nog maar je inschrijfduur van toepassing is. Dus als je al 10 jaar in je SWW huisje woont en je schrijft je in is je meettijd tegenwoordig 0 jaar
    dit spreekt elkaar dan alleen in jouw regio tegen vrees ik
    en ik kan me ook niet voorstellen dat dit zo is, want het is gewoon debiel wel interessant though, zal het eens uit gaan zoeken

het 'geen verschil meer tussen starters en doorstromers' kan ik verfijnen naar: iedereen mag op elke woning reageren, vroeger waren er namelijk starters- en doorstromerswoningen
    Ja doei.
      donderdag 5 juni 2008 @ 10:05:08 #6
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_59137899
    Interessant topic! Bedankt, ik heb het helemaal met interesse gelezen.

Meer iets algemeens: eigenlijk is de huizenmarkt van nu helemaal niet toegespitst op de arbeidsmarkt van nu. De tijd dat je in Zwolle werd geboren, er je leven lang werkte en daarna stierf is voor een groot segment mensen gewoon voorbij. Dit segment starters valt nu in een heel ongunstige positie.

Neem mij als voorbeeld: ik woonde altijd in het noorden en ik heb dan ook twaalf jaar inschrijftijd in Groningen. Wist ik veel toen ik vers uit school kwam wat ik later zou worden en dat dat in het noorden niet kan! Daarnaast kon je je toen ook niet inschrijven bij corporaties in het westen, je moest een bepaalde band hebben met zo'n stad.

Nu woon en werk ik in Amsterdam, wel rijk genoeg maar niet zeker genoeg van of ik hier zal blijven de komende jaren om te kopen, overgeleverd aan louche verhuurders.

Want, let's face it: DirectWonen is een louche bedrijf, en de andere verhuurders zijn vaak al niet beter. Ik was overigens in de veronderstelling dat sleutelgeld verboden was.

En de eisen! Je moet erg veel verdienen met een vast contract (ik heb een tijdje freelancewerk gedaan, helemaal een drama...)
      donderdag 5 juni 2008 @ 10:06:26 #7
    130955 Floripas
    Blast from the past
    pi_59137928
    Oh ja, dit komt natuurlijk heel zeikerig over, maar ik zou niet in de schoenen willen staan van iemand zonder inschrijfgeld en een minimuminkomen. Wat DOEN die mensen? Radeloos worden denk ik.
    pi_59138060
    Een lichtje in de wanhoop: het ís mogelijk om via marktplaats e.d. aan een huisje te komen van een goedwillende particulier. Ik had binnen een maand een leuk benedenwoningkje in Utrecht (Zuilen), zónder makelaarscourtage te hoeven betalen en tegen een zeer redelijke huur (lager dan die van de verhuurmaffia).

Ik heb er wel een blauwe (F5) duim aan overgehouden, maar goed... het was het waard.
      donderdag 5 juni 2008 @ 10:35:48 #9
    140414 Vandaag...
    overwegend zonnig
    pi_59138584
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 10:06 schreef Floripas het volgende:
    Oh ja, dit komt natuurlijk heel zeikerig over, maar ik zou niet in de schoenen willen staan van iemand zonder inschrijfgeld en een minimuminkomen. Wat DOEN die mensen? Radeloos worden denk ik.
    ik ken genoeg van dit soort mensen in Amsterdam en op een of andere manier komt het toch altijd wel goed als je niet te kritisch bent. Samenwonen met vrienden, tijdelijk onderhuren bij wereldreizende kennissen en als die terugkomen door naar de volgende, tijdelijk naar de buitenwijken, of heel soms... via via iets goedkoops kunnen vinden.

Bestaan er dan nog goedkope woningen in A´dam?

Jazeker, naast de supercommercielen zoals Direct Wonen zijn er ook nog enkele makelaars die naast hun normale werk een paar panden beheren voor particuliere eigenaars. Die houden zich over het algemeen netjes aan de puntentelling en dan kan je goedkoop op mooie locaties huren. En geen wachtlijst. Maar... neefjes van de makelaar, vrienden van de buurjongen van het neefje, de aangetrouwde nicht van de vrienden van de makelaar etc. etc. gaan natuurlijk voor. Dus kom er maar eens tussen. Desondanks ken ik meerdere mensen die op die manier aan een leuke woning zijn gekomen. En daar kan je dan weer onderhuren als die persoon op reis gaat.

Ach als je eenmaal een netwerk hebt opgebouwd dan vindt je wel een dak boven je hoofd maar ideaal is het niet. En dan hebben we geen eens een minimuminkomen

Verder goed topic
      donderdag 5 juni 2008 @ 11:57:06 #10
    58321 Blind_Guardian
    Lord of all Noldor
    pi_59140495
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 10:04 schreef motorbloempje het volgende:
    dit spreekt elkaar dan alleen in jouw regio tegen vrees ik
    en ik kan me ook niet voorstellen dat dit zo is, want het is gewoon debiel wel interessant though, zal het eens uit gaan zoeken
    Geloof het maar, helaas . Ik heb me 3 maanden terug bij de SWW ingeschreven en mijn meettijd is werkelijk 0 jaar . Het schijnt dat ze de regeling voor doorstromers hebben afgeschaft in januari 2007 en dit hebben meegedeeld via de SWW nieuwsbrief. Geen hond die dat leest maar dat terzijde.
      donderdag 5 juni 2008 @ 12:06:30 #11
    58321 Blind_Guardian
    Lord of all Noldor
    pi_59140719
    Even googlen op SWW en doorstromer leidt naar de volgende nieuwsbrief: http://www.sww.nu/uploads/files/06.106sw_nieuwsbr_nr_1.pdf

Hier staat het volgende:
    quote:
    Nieuw per 1 juli 2006: afschaffing woonduur, alleen de inschrijftijd telt
    De grootste verandering gaat komen in de tweede helft van 2006.
    Het Bestuur Regio Utrecht heeft besloten niet langer onderscheid
    te maken tussen ‘doorstromers’ en ‘overige woningzoekenden’.
    Reeds jaren hebben zittende huurders die bij verhuizing een sociale
    huurwoning in de regio achterlaten (doorstromers) een voorsprong
    op de overige woningzoekenden bij de toewijzing van
    woningen. Hoe langer de woonduur, hoe groter de voorsprong.
    Hiermee wilde men zoveel mogelijk verhuizingen op gang brengen.
    Nadeel van deze regeling was dat de overige woningzoekenden,
    zoals starters en mensen in een koopwoning, meestal
    achteraan moesten sluiten. De meest aantrekkelijke woningen
    gingen bijna altijd naar mensen die reeds lang in een huurwoning
    zaten. Sommige woningen werden zelfs verhuurd aan kandidaten
    met 40 jaar woonduur.
    Om de overige woningzoekenden meer kansen te geven, is
    besloten om vanaf 1 juli 2006 woonduur af te schaffen. Voortaan
    is voor alle woningzoekenden de inschrijftijd het enige selectiecriterium
    bij de toewijzing van woningen.

Doorstromers benadeeld: overgangsregeling tot 1 januari 2007!
    Het plotseling afschaffen van de woonduur betekent natuurlijk
    een groot nadeel voor de doorstromers. Niet alleen voor diegenen,
    die al staan ingeschreven bij WoningNet, maar ook voor de
    doorstromers die zich nog niet als woningzoekende hebben laten
    inschrijven (dat hoefde immers nooit). Om dat nadeel te verzachten,
    is er voor doorstromers een overgangsregeling
    gemaakt. Deze geldt van 1 juli 2006 tot en met 31 december 2006.
    Misschien mijn eigen stommiteit dat ik dit nooit heb gelezen, maar goed, in een nieuwsbrief verwacht je niet zulke kritieke veranderingen. Meestal wordt je daarover per brief geinformeerd.
    pi_59142065
    wat een debiele regeling! Je zuo ze toch afschieten

zit je daar 20 jaar in je eengezinswoning, gaan je kinderen het huis uit, wil je kleiner gaan wonen: sorry, nee, u heeft geen inschrijftijd

je laat potdomme ook nog eens een eengezinswoning achter niet dat dat uitmaakt, evenals het feit dat je in een gemeente woont, maar tóch...

ik zou er bijna wat aan gaan doen, later als ik groot ben
    Ja doei.
      donderdag 5 juni 2008 @ 13:31:44 #13
    38559 WheeledWarrior
    More than meets the eye
    pi_59142915
    Vind huren op dit moment nog steeds ideaal; niet gebonden aan een bepaalde regio vanwege werk en/of een gezin en wil pas iets kopen als ik zeker weet dat ik er een tijd blijf zitten.

Mijn ervaring met woningstichtingen is vrij positief en zeker hier in het oostelijk deel van het land vallen de wachttijden wel mee. Heb al twee keer binnen een halfjaar na inschrijving een woning kunnen krijgen in verschillende plaatsen bij verschillende woningstichtingen en heb goede hoop dat me dit over afzienbare tijd een derde keer gaat lukken.

Huren via de vrije sector is weer een ander verhaal: vaak snel een woning maar je moet aan belachelijke (salaris)eisen voldoen, bemiddelingskosten, minimaal een jaar huren en al die troep. Kun je bijna net zo goed meteen een huis kopen.
    pi_59145109
    Kan er ook een lijstje gemaakt worden met woningbouwverenigingen waar je gratis kunt inschrijven?
    [quote]Op woensdag 26 november 2008 13:01 schreef HenkieVdV het volgende:
    [..]
    Hier ben ik het echt volledig mee eens, TS is een weekdiertje ipb nachtdier. Echt een gebrek aan enige vorm van ruggengraat.[/quote]
    pi_59146572
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 13:00 schreef motorbloempje het volgende:
    wat een debiele regeling! Je zuo ze toch afschieten

zit je daar 20 jaar in je eengezinswoning, gaan je kinderen het huis uit, wil je kleiner gaan wonen: sorry, nee, u heeft geen inschrijftijd
    Daar is niets debiels aan? Als je nu pas na 20 jaar besluit dat je kleiner (anders) wilt gaan wonen moet je net zo lang wachten als degene die dat 10 jaar geleden al wist. Dat is juist veel eerlijker. Dan is de wachttijd even lang.
    You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
    Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
    pi_59146710
    Tuurlijk is dat eerlijker, maar dan moet je het wel weten. Als jij twintig jaar lang in de veronderstelling leeft dat je wachttijd aan het opbouwen bent in de vorm van woonduur, en ineens wordt er besloten dat het zo niet meer werkt, ben je de lul als je de nieuwsbrief toevallig een keer niet leest.

Een collega van me is hetzelfde overkomen in Utrecht, maar dan iets met halvering van de wachttijd omdat ze niet op tijd had gereageerd op een mededelinkje in een of andere nieuwsbrief.
    pi_59147005
    Ik zie zojuist dat mijn verhuurder je ook als doorstromer weer in moet schrijven als woningzoekende. Er is wel een "bonus" regeling voor trouwe huurders, maar die is erg karig.
    Het devies is dus om zodra je een woning toegewezen krijgt, je direct weer in te schrijven als woningzoekende.
    pi_59147608
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 14:39 schreef nachtdier2 het volgende:
    Kan er ook een lijstje gemaakt worden met woningbouwverenigingen waar je gratis kunt inschrijven?
    zie de link in de OP. Je zult echt zelf moeten kijken waar je wilt wonen en of dat gratis is.
    Tenzij ik ooit écht eens niets te doen heb, dan ga ik het misschien eens uitzoeken
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 15:23 schreef 700MB het volgende:

[..]

Daar is niets debiels aan? Als je nu pas na 20 jaar besluit dat je kleiner (anders) wilt gaan wonen moet je net zo lang wachten als degene die dat 10 jaar geleden al wist. Dat is juist veel eerlijker. Dan is de wachttijd even lang.
    Het is helemaal niet eerlijker: een starter neemt alleen maar ruimte IN, dus brengt niets nieuws op de markt waar een volgende huurder in kan, terwijl een doorstromer, de naam zegt het al, zorgt voor DOORSTROMING: er komt weer woonruimte beschikbaar.

Juist vanwege het feit dat jij zorgt dat anderen, door jouw verhuizing, ook weer een andere woning kunnen huren, zou jij in het voordeel meoten zijn, ten opzichte van een 19 jarig iemand die uit huis gaat en dus alleen maar woonruimte claimt.
    Ja doei.
    pi_59148586
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 16:01 schreef motorbloempje het volgende:
    Het is helemaal niet eerlijker: een starter neemt alleen maar ruimte IN, dus brengt niets nieuws op de markt waar een volgende huurder in kan, terwijl een doorstromer, de naam zegt het al, zorgt voor DOORSTROMING: er komt weer woonruimte beschikbaar.

Juist vanwege het feit dat jij zorgt dat anderen, door jouw verhuizing, ook weer een andere woning kunnen huren, zou jij in het voordeel meoten zijn, ten opzichte van een 19 jarig iemand die uit huis gaat en dus alleen maar woonruimte claimt.
    Er komt bij een doorstromer helemaal geen ruimte vrij. Hij had al een woning in bezit, en dat is nog steeds zo. Dat het een andere woning is doet daar helemaal niets aan af. De woning waar een doorstromer in gaat wonen is er eentje waarin ook een starter had kunnen gaan wonen. Het aantal beschikbare woningen wordt door een doorstromer niet groter. Je zou zelfs kunnen stellen dat door een doorstromer het aantal beschikbare woningen (tijdelijk) juist kleiner wordt, hij moet immers ook verhuizen en heeft dan een maand ofzo twee woningen tot zijn beschikking.

En eigenlijk is het zelfs eerlijker als de starter extra voordeel krijgt. De doorstromer heeft immers al een plek om te wonen, de starter nog niet. Voor een starter is het noodzakelijk om ergens te gaan wonen - of het nu gaat om uit huis gaan of omdat hij werk in de regio heeft. Voor de doorstromer is het puur een luxe kwestie.
    You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
    Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
    pi_59150556
    Dat van die woonduur zorgt trouwens nog voor extra verstopping, want mensen kunnen niet meer tijdelijk ergens anders gaan wonen. Ik had zes jaar woonduur en vond het vreselijk in de flat waar ik woonde, maar had nog maar weinig perspectief op andere sociale huurwoningen. Toen bedacht ik dat ik dan wel een jaar, of twee, bij vrienden in een woongroep zou gaan zitten en dan intussen verder wachttijd opbouwen. Maar dat kan dus niet, want als je verhuist uit zo'n sociale huurwoning, vervalt je woonduur. Ik ben dus toch maar blijven zitten om niet zes jaar weg te gooien (Godzijdank snel daarna toch een woning gevonden omdat de eerste 45 mensen op de lijst 'm afwezen ).

Een vriendin van me heeft omdat ze haar woonduur niet weg wilde gooien toch maar niet een jaartje particulier gehuurd.

Omdat je ook niet intussen als starter ingeschreven kunt staan en zo wachttijd opbouwen, zit er maar 1 ding op om wachttijd op te bouwen: blijven zitten waar je zit. Dat doet men dan ook massaal, en dus zit de boel compleet op slot.
    pi_59184664
    TVP
      maandag 29 december 2008 @ 20:59:09 #22
    198417 Lastpost
    Rotterdammert!
    pi_64477407
    Ik vond 't met m'n 24 jaar toch wel tijd om - na wat uitstapjes buiten de deur - nu echt op mezelf te gaan, niet zo gek dunkt me en dan komt het gedoe.
    Want zie maar eens met een inschrijving van april 2004 via het bekende Woonnet (Rijnmond in dit geval) aan een normale woning te komen waar je voorbel er niet vanaf gejat wordt.

Valt niet mee kan ik je zeggen, met een beetje mazzel blijf je einde van de reageerperiode hangen op een 10e plek en de beetje normale woningen scoor je zo rond de 25-50ste positie, niet bepaald hoopvol lijkt me, of is het een gevalletje schijn bedriegt?
    Oja, over de urgentiegevallen maar niet te beginnen, die zijn er wel erg veel in de regio (lees: vrijwel iedere woning) trouwens.

Via de particuliere weg of die uiterst betrouwbare *kuch* instanties die voor een godsvermogen ineens aan een woning komen zie ik ook niet echt een uitkomst.
    Niettemin door de verdomd hoge prijzen die gevraagd worden, zit dus wel vast aan een Woonnet ben ik bang.
    Ik hoef ook niet 1,2,3 het huis uit hier ofzo en iedere maand zonder huur en andere ongein valt er weer leuk te sparen natuurlijk.

Máar ik heb dus wat vragen.
  • Als je veelvuldig reageert en je krijgt steeds niets, houdt men daar dan rekening mee (ben bang dat ik het antwoord al weet) of niet?
  • Is het echt een hopeloze situatie als je op een van de laatste reageerdagen nog niet bij de eerste 5 zit?
  • Is het uberhaupt de moeite waard om te reageren op huizen waarbij éen of meerdere urgenten staan?

Bij deze dus ook een ordinaire kick van 205 dagen.
  •   maandag 29 december 2008 @ 21:39:52 #23
    152789 karr-1
    One man can make a difference
    pi_64479039
    quote:
    Op maandag 29 december 2008 20:59 schreef Lastpost het volgende:
  • Als je veelvuldig reageert en je krijgt steeds niets, houdt men daar dan rekening mee (ben bang dat ik het antwoord al weet) of niet?
  • Nee
    quote:
  • Is het echt een hopeloze situatie als je op een van de laatste reageerdagen nog niet bij de eerste 5 zit?
  • Ja
    quote:
  • Is het uberhaupt de moeite waard om te reageren op huizen waarbij éen of meerdere urgenten staan?
  • Het is altijd de moeite waard, maar de kans is wel een stuk kleiner.
    Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
    "Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
    pi_64479197
    Je kunt het beste een urgentie kopen. Schijnt veel te gebeuren.
      maandag 29 december 2008 @ 21:52:37 #25
    195113 Pyjama
    Gestreept, niet gestipt
    pi_64479568
    Vraagje:

Ik woon in een sloopwoning. Ook sta ik ingeschreven voor een sociale huurwoning. Moet ik nu aangeven dat ik een woning achterlaat? De woning zelf gaat weg, maar er komen wel nieuwe woningen voor in de plaats.

Ik ben pas over een paar jaar aan de beurt, maar ik wil alles toch wel goed ingevuld hebben
    Toeval is toeval
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')