abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59067485
Beste fokkers,

Een vriend van mij (rijdt zelf geen vrachtwagen) beweerd dat een vrachtwagen sneller op de 80/90km per uur is dan een 206GTI.

Even voor de duidelijkheid die doet er 8,1 seconde over om op de 100 te komen dus zo'n 7 seconde gok ik bij 80 km.

We kunnen dit uiteraad niet proberen aangezien hij dus geen vrachtwagen tot zijn beschikking heeft.

Ik heb op Internet gezocht naar specificaties maar kan nergens het acceleratie vermogen vinden. Het gaat dus om een normale vrachtwagen geen race bakken maar gewoon de vrachtwagens die ons iedere dag van nieuwe spullen voorzien.

Ik hoop dat jullie mij een link kunnen geven met de specificaties.

Alvast bedankt!
  Redactie Frontpage maandag 2 juni 2008 @ 13:28:50 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_59067726
Ik heb dit al eens geprobeerd. Losse trekker, DAF CF65 220 pk (800nM koppel)
Ding deed lekker mee, maar dankzij het toerenbereik van de 206GTI, ondanks dat de sjeu er bij 5500 wel af is, wint de 206GTI het toch vrij duidelijk.

Er zijn natuurlijk zwaardere trucks, met meer dan 1000nM koppel, en dan krijgt de 206 het wel moeilijk denk ik.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_59067873
Probleem van een vrachtwagen zijn de korte versnelllingen.

Maar om je vraag te beanrwoorden en er lopen hier een aantal mensen rond die dagelijks trucker zijn:
Nee : de 206 is in alle gevallen sneller.
pi_59068468
Hartelijk dank voor deze berichten!

@Innisdemon: Heb jij er bijvoorbeeld ook beelden van? Dat zou helemaal te gek zijn. De jongen in kwestie is namelijk nogal eigenwijs.

@_Drake_: Wat ik me echter afvraag, kan je dan geen versnellingen overslaan? Hoevaak moet je bijvoorbeeld minimaal overschakelen met een vrachtwagen? Met een GTI ben je er al makkelijk in de 3e versnelling namelijk.
  maandag 2 juni 2008 @ 16:40:08 #6
110088 Antal
Kuifje _O_
pi_59072326
quote:
Dan wel tegen een gelijkwaardige peugeot:

LOL
He's a Monday morning lunatic
Disturbed from time to time
Lost within himself
In his solitary shell
  maandag 2 juni 2008 @ 16:48:33 #7
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_59072515
Een vrachtwagen kan wel 600PK en 2700Nm hebben, maar het toerenbereik loopt van 1000 naar max 2200 toeren... Je trekt vaak wel iets sneller weg in de versnelling, maar de schakelverliezen zijn te groot.

Over versnellingen overslaan: dat doe je altijd, en kan ook makkelijk. Je kan van 5 laag naar 6 laag naar 7laag, hoog en dan 8 bijvoorbeeld, maar je trekt er echt niet sneller bij op, dat is alleen voor zuinig rijden.
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_59073281
quote:
Op maandag 2 juni 2008 16:48 schreef Barcaconia het volgende:
Een vrachtwagen kan wel 600PK en 2700Nm hebben, maar het toerenbereik loopt van 1000 naar max 2200 toeren... Je trekt vaak wel iets sneller weg in de versnelling, maar de schakelverliezen zijn te groot.

Over versnellingen overslaan: dat doe je altijd, en kan ook makkelijk. Je kan van 5 laag naar 6 laag naar 7laag, hoog en dan 8 bijvoorbeeld, maar je trekt er echt niet sneller bij op, dat is alleen voor zuinig rijden.
Een vrachtwagen heeft het vermogen tussen de 1200 en 1600 toeren zitten, daartussen moet het gebeuren. Er onder staat ie maar een beetje te brommen, er boven vooral te brullen, maar iets wezenlijks gebeurt er dan niet echt meer. Doortrekken heeft eigenlijk nooit zin, want je wint er niks mee. Bekijk de koppelkromme's maar eens.
Overigens is er een groot verschil tussen automaten en handbakken. Met een handbak, losse trekker, kan je in principe wel vertrekken in 5 laag, dan 7 laag en dan 8 hoog schakelen. Zeker als je een beetje sjiek koppelen kunt. Een automaat verrekt dergelijke kunsten, die schakelen gewoon max 1,5 versnelling verder (dus slaan hooguit een hele over) en willen vaak ook niet in zo'n hoge versnelling vertrekken

Overigens denk ik inderdaad dat de GTI wint, en wel op het moment dat de vrachtwagen gaat schakelen. Simpelweg omdat een vrachtwagen nou een maal een veel grotere versnellingsbak heeft, veel grotere tandwielen, grotere pook, en een trage synchronisering. In een personenwagen kan je de pook met een beetje goeie wil zo omraggen. Dat gaat je met een vrachtwagen niet lukken zonder flink tandenpoetsen
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  maandag 2 juni 2008 @ 18:04:58 #9
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_59074204
Ok, een sprinter is niet bepaald een snelle auto ondanks zijn naam maar toch reed de versie waar ik in reed wel aardig door. Ik dacht ook een keer links van een trekker te gaan staan omdat die toch wel traag zou zijn dus ik 'm makkelijk eruit zou trekken maar dat viel vies tegen.
Zo vies dat ik het nakijken had tot de 80.
Daarna (was voor snelweg) haalde ik 'm uiteraard wel weer in maar hij trok me er dik uit toen.
Signature.
pi_59076333
Dan als laatste vraag, hoe snel heb jij wel eens in een vrachtwagen tot 80 km kunnen laten accelereren?
Dus wat is eigenlijk de gemiddelde snelheid. Het is nu wel bekend dat de GTI wint. Maar doet een beetje deftige vrachtwagen het in 9 a 10 seconde of moet ik nog hoger gaan zitten?

Heb in elk geval al een boel geleerd zo! Interessant om dit te weten in elk geval
  maandag 2 juni 2008 @ 22:04:25 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_59077882
quote:
Op maandag 2 juni 2008 17:24 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Een vrachtwagen heeft het vermogen tussen de 1200 en 1600 toeren zitten, daartussen moet het gebeuren. Er onder staat ie maar een beetje te brommen, er boven vooral te brullen, maar iets wezenlijks gebeurt er dan niet echt meer. Doortrekken heeft eigenlijk nooit zin, want je wint er niks mee. Bekijk de koppelkromme's maar eens.
Overigens is er een groot verschil tussen automaten en handbakken. Met een handbak, losse trekker, kan je in principe wel vertrekken in 5 laag, dan 7 laag en dan 8 hoog schakelen. Zeker als je een beetje sjiek koppelen kunt. Een automaat verrekt dergelijke kunsten, die schakelen gewoon max 1,5 versnelling verder (dus slaan hooguit een hele over) en willen vaak ook niet in zo'n hoge versnelling vertrekken

Overigens denk ik inderdaad dat de GTI wint, en wel op het moment dat de vrachtwagen gaat schakelen. Simpelweg omdat een vrachtwagen nou een maal een veel grotere versnellingsbak heeft, veel grotere tandwielen, grotere pook, en een trage synchronisering. In een personenwagen kan je de pook met een beetje goeie wil zo omraggen. Dat gaat je met een vrachtwagen niet lukken zonder flink tandenpoetsen
Je zegt exact hetzelfde als ik, maar dan met iets meer woorden
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
  dinsdag 3 juni 2008 @ 07:25:38 #13
113297 Mar-K
Vonkenboer
pi_59082731
Nu zijn er tegenwoordig ook vrachtwagens met een automatische versnellingsbak, zullen deze wat meer kans maken?
  dinsdag 3 juni 2008 @ 10:18:17 #14
53151 T42
Pinball Wizard
pi_59084193
quote:
Op maandag 2 juni 2008 13:34 schreef _Drake_ het volgende:
Probleem van een vrachtwagen zijn de korte versnelllingen.

Maar om je vraag te beanrwoorden en er lopen hier een aantal mensen rond die dagelijks trucker zijn:
Nee : de 206 is in alle gevallen sneller.
weet je dat je oon versnellingen kunt overslaan als er geen trailer achter hangt!

meeste gti'tjes houde een trekker niet bij hoor. bij een stoplicht de gemiddelde 19jarige gti rijders kunne niet zo goed optrekken vind ik (uitzonderingen daargelaten)

sommige gti'tjes konden mijn kever automaat niet bij houden toen hij nog 44pk had (tot km of 60 dan, maar ik was 1e weg bij stoplicht)
pi_59084703
206 GTI

die hebbikook
pi_59085975
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 10:18 schreef T42 het volgende:

[..]

weet je dat je oon versnellingen kunt overslaan als er geen trailer achter hangt!

meeste gti'tjes houde een trekker niet bij hoor. bij een stoplicht de gemiddelde 19jarige gti rijders kunne niet zo goed optrekken vind ik (uitzonderingen daargelaten)

sommige gti'tjes konden mijn kever automaat niet bij houden toen hij nog 44pk had (tot km of 60 dan, maar ik was 1e weg bij stoplicht)
We gaan er natuurlijk wel eventjes vanuit dat er een ervaren GTI rijder in rijdt en een ervaren Vrachtwagen chauffeur. Het gaat dus om de daadwerkelijke kracht van beide voertuigen.

Anders kan je ook zeggen dat we iemand die nog aan het lessen is laten rijden tegen een ervaren GTI chauffeur dat lijkt me niet helemaal eerlijk.

Ik kon vroegâh ook wel de meeste auto's makkelijk bijhouden met mijn Cliot 1.2tje, kwestie van goed wegkomen in de 1e versnelling en je bent al een heel eind. Het gaat er dus om dat iemand die GTI wel binnen de 8 seconde op de 80 krijgt. Even als dat de vrachtwagen chauffeur dat zelfde doet.
pi_59094325
Een vrachtwagen maakt geen enkele kans. Kijk simpelweg naar het gewicht en bijbehorend vermogen.

Wat weegt een gemiddelde truck? 7000kg ofzo. En dan iets van 450pk.
Daartegen een gemiddelde GTi van zo'n 1100kg en 150pk.

7000/450 = 15.5kg per pk.
1100/150 = 7.3kg per pk.

Met andere woorden je mag blij zijn als je er met een losse vrachtwagen een golf sdi eruit trekt ofzo
pi_59095352
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 07:25 schreef Mar-K het volgende:
Nu zijn er tegenwoordig ook vrachtwagens met een automatische versnellingsbak, zullen deze wat meer kans maken?
Zie mijn eerdere post, het antwoord is nee. De automatische bakken schakelen daar te klein voor, en willen vaak ook niet in een wat hogere versnelling vertrekken om de koppeling te beschermen
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 17:02 schreef 1299 het volgende:
Een vrachtwagen maakt geen enkele kans. Kijk simpelweg naar het gewicht en bijbehorend vermogen.

Wat weegt een gemiddelde truck? 7000kg ofzo. En dan iets van 450pk.
Daartegen een gemiddelde GTi van zo'n 1100kg en 150pk.

7000/450 = 15.5kg per pk.
1100/150 = 7.3kg per pk.

Met andere woorden je mag blij zijn als je er met een losse vrachtwagen een golf sdi eruit trekt ofzo
Iets met newtonmeters?

Geloof mij nou maar gewoon, met een losse trekker houd je een héle hoop personenwagens met gemák bij. Als je ze er niet gewoon lomp uit trekt

Ervaring ja, als vrachtwagenchauffeur that is
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 17:53:45 #19
110737 Jim.Beam
Manwhore Lion
pi_59095719
Is er niemand die met harde feiten kan komen?
@Bartholomeus, zou jij niet eens kunnen testen hoe snel jij op de 80km kan komen met een vrachtauto?

Telkens denk ik weer dat ik toch mijn gelijk krijg en vervolgens wordt dit weer ontkracht.
Dat jij Bartholomeus wel personenauto's er met gemak uit trekt is dat dan zo dat die anderen ook wel hun best doen omdat te verkomen? Dat ik vroeger met mijn clio 1.2 de meeste BMW's ook eruit trok bij de stoplichten zegt meer over de rustige bmw rijder naast mij dan over de snelheid van de auto zelf.
pi_59096712
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 18:04 schreef Arjentjuh86 het volgende:
Is er niemand die met harde feiten kan komen?
@Bartholomeus, zou jij niet eens kunnen testen hoe snel jij op de 80km kan komen met een vrachtauto?

Telkens denk ik weer dat ik toch mijn gelijk krijg en vervolgens wordt dit weer ontkracht.
Dat jij Bartholomeus wel personenauto's er met gemak uit trekt is dat dan zo dat die anderen ook wel hun best doen omdat te verkomen? Dat ik vroeger met mijn clio 1.2 de meeste BMW's ook eruit trok bij de stoplichten zegt meer over de rustige bmw rijder naast mij dan over de snelheid van de auto zelf.
Ik zit heus niet met een stopwatch in de auto, zo van, we zullen het eens ff timen Bovendien, in principe wil je zo min mogelijk zonder trailer rijden, want zonder trailer kan je verrekt weinig vervoeren, en dat is toch waar het geld mee verdiend moet worden. Overigens denk ik inderdaad dat mijn ervaringen meer zeggen over de traagheid van de rest, dan over mijn zogenaamde snelheid.

De GTI wint het. Period
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_59115176
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 17:46 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Zie mijn eerdere post, het antwoord is nee. De automatische bakken schakelen daar te klein voor, en willen vaak ook niet in een wat hogere versnelling vertrekken om de koppeling te beschermen
[..]

Iets met newtonmeters?

Geloof mij nou maar gewoon, met een losse trekker houd je een héle hoop personenwagens met gemák bij. Als je ze er niet gewoon lomp uit trekt

Ervaring ja, als vrachtwagenchauffeur that is
Ik wil je feestje niet bederven, maar nm zegt niks over de acceleratie. Ik heb 10x liever 100nm bij 8000 toeren dan 300nm bij 1500 toeren. Waarom? Omdat je dan meer vermogen hebt. Eyeopener> vermogen = acceleratie. Nm zegt niks over de gedane arbeid en kan je simpelweg aanpassen met versnellingen.

En als jij er een personenwagen uit denkt te trekken is dat enkel zo omdat die totaal zijn/haar best niet doet.

Vermogen / gewicht zijn veruit de meest bepalende factor voor acceleratie dus ga daar maar vanuit. Dan heeft TS antwoord op zijn vraag.
pi_59117693
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 13:49 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ik wil je feestje niet bederven, maar nm zegt niks over de acceleratie. Ik heb 10x liever 100nm bij 8000 toeren dan 300nm bij 1500 toeren. Waarom? Omdat je dan meer vermogen hebt. Eyeopener> vermogen = acceleratie. Nm zegt niks over de gedane arbeid en kan je simpelweg aanpassen met versnellingen.

En als jij er een personenwagen uit denkt te trekken is dat enkel zo omdat die totaal zijn/haar best niet doet.

Vermogen / gewicht zijn veruit de meest bepalende factor voor acceleratie dus ga daar maar vanuit. Dan heeft TS antwoord op zijn vraag.
Ik wil je feestje niet bederven, maar dit is jouw theorie versus de algemene praktijk. En in de praktijk joekel je menig personenwagen eruit, of je het nu leuk vind of niet. De gemiddelde GTI wint het heus wel van een vrachtwagen, dat heb ik ook al een keer of wat eerder gezegd. En ik heb ook al een paar keer eerder gezegd dat het meer zegt over de traagheid van een ander dan de zogenaamde snelheid van mij c.q. de gemiddelde vrachtwagen. Eyeopener > lezen! Nog een eyeopener dan? Eigenlijk zijn we het gewoon eens!

Overigens, een golfje TDI met 90pk heeft een gewicht/pk verhouding van grofweg 13,5, een trekker van 7 ton en 500pk zit daar slechts een halve kilo boven. Komt bij dat je als vrachtwagenchauffeur gewoon je koppeling laat klappen omdat die 12 liter 6 cylinder tóch niet afslaat zonder trailer, en het golfje wél z'n best moet doen om netjes te schakelen. Conclusie: een hele hoop personenwagens (zeker de gemiddelde boodschappenkar) trek je er met 2 vingers in je neus uit. In íeder geval tot je moet schakelen (in 5 laag lopen ze zo'n 35, dus net zo hard als een beetje personenwagen in z'n 1 als die een beetje doortrekt), zo niet gewoon tot de 80.

Ik ben met je eens dat newtonmeters niet zo gek veel zeggen over acceleratie, maar 210nm van het genoemde golfje tegen 2400nm van een genoemde trekker, maken het verschil tussen netjes moeten schakelen en lomp kunnen raggen.

En hej, als je me niet gelooft, ook goed. Kom maar eens naast me staan als ik zaterdag weer moet werken, bij het stoplicht, zullen we zien wie er gelijk heeft
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
pi_59119302
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:08 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Ik wil je feestje niet bederven, maar dit is jouw theorie versus de algemene praktijk. En in de praktijk joekel je menig personenwagen eruit, of je het nu leuk vind of niet. De gemiddelde GTI wint het heus wel van een vrachtwagen, dat heb ik ook al een keer of wat eerder gezegd. En ik heb ook al een paar keer eerder gezegd dat het meer zegt over de traagheid van een ander dan de zogenaamde snelheid van mij c.q. de gemiddelde vrachtwagen. Eyeopener > lezen! Nog een eyeopener dan? Eigenlijk zijn we het gewoon eens!

Overigens, een golfje TDI met 90pk heeft een gewicht/pk verhouding van grofweg 13,5, een trekker van 7 ton en 500pk zit daar slechts een halve kilo boven. Komt bij dat je als vrachtwagenchauffeur gewoon je koppeling laat klappen omdat die 12 liter 6 cylinder tóch niet afslaat zonder trailer, en het golfje wél z'n best moet doen om netjes te schakelen. Conclusie: een hele hoop personenwagens (zeker de gemiddelde boodschappenkar) trek je er met 2 vingers in je neus uit. In íeder geval tot je moet schakelen (in 5 laag lopen ze zo'n 35, dus net zo hard als een beetje personenwagen in z'n 1 als die een beetje doortrekt), zo niet gewoon tot de 80.

Ik ben met je eens dat newtonmeters niet zo gek veel zeggen over acceleratie, maar 210nm van het genoemde golfje tegen 2400nm van een genoemde trekker, maken het verschil tussen netjes moeten schakelen en lomp kunnen raggen.

En hej, als je me niet gelooft, ook goed. Kom maar eens naast me staan als ik zaterdag weer moet werken, bij het stoplicht, zullen we zien wie er gelijk heeft
Ja ik ben het wel met je eens denk ik

Alleen ben ik bang dat je bij het stoplicht bedrogen uitkomt aangezien mijn bakkie iets sneller is dan de gemiddelde leasekar

Wel leuk trouwens om het eens daadwerkelijk van een vrachtwagenchauffeur te vernemen. Er doen al vaker indianenverhalen de ronde over vrachtwagens die zonder trailer zogenaamd zo heel snel optrekken. Maargoed ongeveer evensnel als een normale personenwagen dus.

8 seconde naar de 80 ofzo dus?
pi_59119950
quote:
Op woensdag 4 juni 2008 15:57 schreef 1299 het volgende:

[..]

Ja ik ben het wel met je eens denk ik

Alleen ben ik bang dat je bij het stoplicht bedrogen uitkomt aangezien mijn bakkie iets sneller is dan de gemiddelde leasekar

Wel leuk trouwens om het eens daadwerkelijk van een vrachtwagenchauffeur te vernemen. Er doen al vaker indianenverhalen de ronde over vrachtwagens die zonder trailer zogenaamd zo heel snel optrekken. Maargoed ongeveer evensnel als een normale personenwagen dus.

8 seconde naar de 80 ofzo dus?
Ik had het niet over jóuw auto, ik had het over jou in een gemiddelde personenauto c.q. boodschappenkar En inderdaad, je moet er als vrachtwagenchauffeur je best voor doen, en dus zin hebben. En als beroepschauffeur heb je heus wel eens af en toe zin in even lomp doen, maar over het algemeen, helaas een enkele uitzondering daargelaten, weet je dan beter Ergo: normaal gesproken kun je gerust met je personenauto naast een vrachtwagen gaan staan bij het stoplicht, maar mocht je er eens een tegenkomen die toevallig zin heeft om even de agressie er uit te planken, bedenk je dan dat je even serieus op het gas moet

Edit: zoals ik al eerder zei zit ik heus niet met een stopwatch achter het stuur, maar solo lijkt me 10 seconden wel haalbaar ja. Maar eerlijkheidshalve moet ik daar bij vertellen dat ik het nooit ook maar enigszins getimed heb

[ Bericht 7% gewijzigd door Bartholomeus op 04-06-2008 16:25:40 ]
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')