Dan wel tegen een gelijkwaardige peugeot:quote:
Een vrachtwagen heeft het vermogen tussen de 1200 en 1600 toeren zitten, daartussen moet het gebeuren. Er onder staat ie maar een beetje te brommen, er boven vooral te brullen, maar iets wezenlijks gebeurt er dan niet echt meer. Doortrekken heeft eigenlijk nooit zin, want je wint er niks mee. Bekijk de koppelkromme's maar eens.quote:Op maandag 2 juni 2008 16:48 schreef Barcaconia het volgende:
Een vrachtwagen kan wel 600PK en 2700Nm hebben, maar het toerenbereik loopt van 1000 naar max 2200 toeren... Je trekt vaak wel iets sneller weg in de versnelling, maar de schakelverliezen zijn te groot.
Over versnellingen overslaan: dat doe je altijd, en kan ook makkelijk. Je kan van 5 laag naar 6 laag naar 7laag, hoog en dan 8 bijvoorbeeld, maar je trekt er echt niet sneller bij op, dat is alleen voor zuinig rijden.
Je zegt exact hetzelfde als ik, maar dan met iets meer woordenquote:Op maandag 2 juni 2008 17:24 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Een vrachtwagen heeft het vermogen tussen de 1200 en 1600 toeren zitten, daartussen moet het gebeuren. Er onder staat ie maar een beetje te brommen, er boven vooral te brullen, maar iets wezenlijks gebeurt er dan niet echt meer. Doortrekken heeft eigenlijk nooit zin, want je wint er niks mee. Bekijk de koppelkromme's maar eens.
Overigens is er een groot verschil tussen automaten en handbakken. Met een handbak, losse trekker, kan je in principe wel vertrekken in 5 laag, dan 7 laag en dan 8 hoog schakelen. Zeker als je een beetje sjiek koppelen kunt. Een automaat verrekt dergelijke kunsten, die schakelen gewoon max 1,5 versnelling verder (dus slaan hooguit een hele over) en willen vaak ook niet in zo'n hoge versnelling vertrekken
Overigens denk ik inderdaad dat de GTI wint, en wel op het moment dat de vrachtwagen gaat schakelen. Simpelweg omdat een vrachtwagen nou een maal een veel grotere versnellingsbak heeft, veel grotere tandwielen, grotere pook, en een trage synchronisering. In een personenwagen kan je de pook met een beetje goeie wil zo omraggen. Dat gaat je met een vrachtwagen niet lukken zonder flink tandenpoetsen
weet je dat je oon versnellingen kunt overslaan als er geen trailer achter hangt!quote:Op maandag 2 juni 2008 13:34 schreef _Drake_ het volgende:
Probleem van een vrachtwagen zijn de korte versnelllingen.
Maar om je vraag te beanrwoorden en er lopen hier een aantal mensen rond die dagelijks trucker zijn:
Nee : de 206 is in alle gevallen sneller.
We gaan er natuurlijk wel eventjes vanuit dat er een ervaren GTI rijder in rijdt en een ervaren Vrachtwagen chauffeur. Het gaat dus om de daadwerkelijke kracht van beide voertuigen.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 10:18 schreef T42 het volgende:
[..]
weet je dat je oon versnellingen kunt overslaan als er geen trailer achter hangt!
meeste gti'tjes houde een trekker niet bij hoor. bij een stoplicht de gemiddelde 19jarige gti rijders kunne niet zo goed optrekken vind ik (uitzonderingen daargelaten)
sommige gti'tjes konden mijn kever automaat niet bij houden toen hij nog 44pk had(tot km of 60 dan, maar ik was 1e weg bij stoplicht)
Zie mijn eerdere post, het antwoord is nee. De automatische bakken schakelen daar te klein voor, en willen vaak ook niet in een wat hogere versnelling vertrekken om de koppeling te beschermenquote:Op dinsdag 3 juni 2008 07:25 schreef Mar-K het volgende:
Nu zijn er tegenwoordig ook vrachtwagens met een automatische versnellingsbak, zullen deze wat meer kans maken?
Iets met newtonmeters?quote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:02 schreef 1299 het volgende:
Een vrachtwagen maakt geen enkele kans. Kijk simpelweg naar het gewicht en bijbehorend vermogen.
Wat weegt een gemiddelde truck? 7000kg ofzo. En dan iets van 450pk.
Daartegen een gemiddelde GTi van zo'n 1100kg en 150pk.
7000/450 = 15.5kg per pk.
1100/150 = 7.3kg per pk.
Met andere woorden je mag blij zijn als je er met een losse vrachtwagen een golf sdi eruit trekt ofzo
Ik zit heus niet met een stopwatch in de auto, zo van, we zullen het eens ff timenquote:Op dinsdag 3 juni 2008 18:04 schreef Arjentjuh86 het volgende:
Is er niemand die met harde feiten kan komen?
@Bartholomeus, zou jij niet eens kunnen testen hoe snel jij op de 80km kan komen met een vrachtauto?
Telkens denk ik weer dat ik toch mijn gelijk krijg en vervolgens wordt dit weer ontkracht.
Dat jij Bartholomeus wel personenauto's er met gemak uit trekt is dat dan zo dat die anderen ook wel hun best doen omdat te verkomen? Dat ik vroeger met mijn clio 1.2 de meeste BMW's ook eruit trok bij de stoplichten zegt meer over de rustige bmw rijder naast mij dan over de snelheid van de auto zelf.
Ik wil je feestje niet bederven, maar nm zegt niks over de acceleratie. Ik heb 10x liever 100nm bij 8000 toeren dan 300nm bij 1500 toeren. Waarom? Omdat je dan meer vermogen hebt. Eyeopener> vermogen = acceleratie. Nm zegt niks over de gedane arbeid en kan je simpelweg aanpassen met versnellingen.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 17:46 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Zie mijn eerdere post, het antwoord is nee. De automatische bakken schakelen daar te klein voor, en willen vaak ook niet in een wat hogere versnelling vertrekken om de koppeling te beschermen
[..]
Iets met newtonmeters?
Geloof mij nou maar gewoon, met een losse trekker houd je een héle hoop personenwagens met gemák bij. Als je ze er niet gewoon lomp uit trekt
Ervaring ja, als vrachtwagenchauffeur that is
Ik wil je feestje niet bederven, maar dit is jouw theorie versus de algemene praktijk. En in de praktijk joekel je menig personenwagen eruit, of je het nu leuk vind of niet. De gemiddelde GTI wint het heus wel van een vrachtwagen, dat heb ik ook al een keer of wat eerder gezegd. En ik heb ook al een paar keer eerder gezegd dat het meer zegt over de traagheid van een ander dan de zogenaamde snelheid van mij c.q. de gemiddelde vrachtwagen. Eyeopener > lezen! Nog een eyeopener dan? Eigenlijk zijn we het gewoon eens!quote:Op woensdag 4 juni 2008 13:49 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ik wil je feestje niet bederven, maar nm zegt niks over de acceleratie. Ik heb 10x liever 100nm bij 8000 toeren dan 300nm bij 1500 toeren. Waarom? Omdat je dan meer vermogen hebt. Eyeopener> vermogen = acceleratie. Nm zegt niks over de gedane arbeid en kan je simpelweg aanpassen met versnellingen.
En als jij er een personenwagen uit denkt te trekken is dat enkel zo omdat die totaal zijn/haar best niet doet.
Vermogen / gewicht zijn veruit de meest bepalende factor voor acceleratie dus ga daar maar vanuit. Dan heeft TS antwoord op zijn vraag.
Ja ik ben het wel met je eens denk ikquote:Op woensdag 4 juni 2008 15:08 schreef Bartholomeus het volgende:
[..]
Ik wil je feestje niet bederven, maar dit is jouw theorie versus de algemene praktijk. En in de praktijk joekel je menig personenwagen eruit, of je het nu leuk vind of niet. De gemiddelde GTI wint het heus wel van een vrachtwagen, dat heb ik ook al een keer of wat eerder gezegd. En ik heb ook al een paar keer eerder gezegd dat het meer zegt over de traagheid van een ander dan de zogenaamde snelheid van mij c.q. de gemiddelde vrachtwagen. Eyeopener > lezen! Nog een eyeopener dan? Eigenlijk zijn we het gewoon eens!
Overigens, een golfje TDI met 90pk heeft een gewicht/pk verhouding van grofweg 13,5, een trekker van 7 ton en 500pk zit daar slechts een halve kilo boven. Komt bij dat je als vrachtwagenchauffeur gewoon je koppeling laat klappen omdat die 12 liter 6 cylinder tóch niet afslaat zonder trailer, en het golfje wél z'n best moet doen om netjes te schakelen. Conclusie: een hele hoop personenwagens (zeker de gemiddelde boodschappenkar) trek je er met 2 vingers in je neus uit. In íeder geval tot je moet schakelen (in 5 laag lopen ze zo'n 35, dus net zo hard als een beetje personenwagen in z'n 1 als die een beetje doortrekt), zo niet gewoon tot de 80.
Ik ben met je eens dat newtonmeters niet zo gek veel zeggen over acceleratie, maar 210nm van het genoemde golfje tegen 2400nm van een genoemde trekker, maken het verschil tussen netjes moeten schakelen en lomp kunnen raggen.
En hej, als je me niet gelooft, ook goed. Kom maar eens naast me staan als ik zaterdag weer moet werken, bij het stoplicht, zullen we zien wie er gelijk heeft
Ik had het niet over jóuw auto, ik had het over jou in een gemiddelde personenauto c.q. boodschappenkarquote:Op woensdag 4 juni 2008 15:57 schreef 1299 het volgende:
[..]
Ja ik ben het wel met je eens denk ik
Alleen ben ik bang dat je bij het stoplicht bedrogen uitkomt aangezien mijn bakkie iets sneller is dan de gemiddelde leasekar![]()
Wel leuk trouwens om het eens daadwerkelijk van een vrachtwagenchauffeur te vernemen. Er doen al vaker indianenverhalen de ronde over vrachtwagens die zonder trailer zogenaamd zo heel snel optrekken. Maargoed ongeveer evensnel als een normale personenwagen dus.
8 seconde naar de 80 ofzo dus?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |