abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_59030998
Ik heb net een eindeloze discussie gehad over brommers.
Overal hoor ik "ja, je moet vloeistofgekoeld nemen, dat is beter"

Ik sta er echt van te kijken.

Kutscooters als Yamaha Aerox, Malaguti Phantom, Aprilla SR etc, die worden idd vloeistofgekoeld, want die cilinder zit onder de kappen en kan onmogelijk normaal worden gekoeld. Luchtkoeling is ook een optie, maar bij de scooters is dat uiteindelijk het meest effectieve... blijkt. Terwijl Peugeut Ludix, Beta Ark etc met hetzelfde blok lekker luchtgekoeld kunnen rijden, zijn net zo hard op te voeren...

Ik snap dat gejank allemaal niet over vloeistofkoeling.
Een dikke motor met vloeistof, oke, snap ik. R1 Yamaha's die hebben een radiator die groter is als mn cv-ketel . Maar zeg me niet dat die pisbrommers daadwerkelijk zoveel koeling nodig hebben, bullshit imo.

Ik heb een HondaMT5, luchtgekoeld want de cilinder licht bloot.
Dus mensen aan me vragen waarom ik passief luchtgekoeld heb gekozen, domme keus enz. Maar ik heb nooit gehoord dat er echt problemen mee waren. Cilinder licht dus bloot en koelt prima met lucht.
Komen ze met argumenten als dat de Debri Senda vloeistofkoeling wel nodig heeft omdat het snelle cilinders zijn. Maar dat komt door de positie van de cilinder in die brommer, want door die kappen, spatbord en zo weinig plek kan ie gewoon niet luchtgekoeld worden, dus word de koeling verplaatst met een radiator (aldus vloeistofgekoeld). Die radiator is ook maar iets van 8 bij 30-40.. ruwe schatting.
Die cilinder kunnen iets van 11K draaien, net voor het rode toerengebied (std cilinder, teller enz dus moet kloppen toch?).

Waarom kan een maat met zn 50cc cilinder, draait net zo harde toeren, en toch passief luchtgekoeld worden, en na al die tijd nog geen warmloper of problemen hebben gehad.

Ik snap dat kansloze gezeik niet over vloeistofkoeling, dat het sowieso beter is. Het neemt beter de warmte op, dat is waar.. maar hoe het koelt hangt ook weer van de radiator af. Maar die radiator heeft eigenlijk een net zo groot oppervlak als dat mijn cilinder + kop heeft, of zelfs groter.

Daar ligt het toch puur om het punt dat er geen plek er voor was, en ook de reden dat de mensen niet beter weten als "vloeistofgekoeld is altijd beter", dus dat het ook puur om de marketing draait?

Uiteindelijk gaan luchtgekoelde brommers het minst stuk, een vriend reed 2 uur volgas op een luchtgekoelde brommer, met warm weer. Toen pas kreeg hij een warmloper. Terwijl mijn vloeistofgekoelde brommer het al na een ritje van 10km door de stad al gezeik kreeg, lees: temperatuursensor die in rood stond. Wel een beetje file, dus echt koelen kon hij niet.

Dan hebben we het over brommer gehad die al goed koelen als ze stilstaan omdat de ventilator op het vliegwiel vastzit, en de radiatoren er maar bij staan.


Dus wat is jullie mening,

Luchtkoeling (passief, actief. Dat hangt van het type brommer af) is beter, of Vloeistofkoeling?

Imo verplaatst de vloeistofkoeling alleen het koeloppervlak bij de brommers, en veel beter koelt het niet.
De R1 zal er wel weer beter door gekoeld worden (hebben we het over een motor), maar die heeft ook weer gigantische radiatoren, dus dat koelt uiteindelijk wel weer stukken beter als met lucht, want het vangt meer koeling.

PS: Rij geen kutscooter, een chill brommertje (Honda MT5) Lekker stille dingen
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_59031044
uiteindelijk is alles luchtgekoeld, de vloeistofgekoelde blokken halen ook hun koeling gewoon van de luchtstroom.
Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef Broekpaling het volgende:
Jij moet vaker drank nuttigen, bij elke slok word je leuker. :D
pi_59031050
Voor brommers maakt het geen zak uit, voor fatsoenlijke motoren is vloeistofkoeling superieur.
Kutpubertjes zeken mn neefje af omdat ie een scooter had waarmee je geen wheelie kan maken,dus ik zou er niet teveel aandacht aan schenken verder
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_59031336
@ Djarum

Precies, en toch blijft het luchtgekoeld. Uiteraard kan het niet anders, maar bij brommers verplaatst het alleen het koeloppervlak. Ipv de cilinder is de radiator hetgene dat door lucht word gekoeld, niks meer en niks minder toch? Dus vloeistofgekoeld is de scooter als het niet anders kan door beplating, maar toch ook vanwege marketing denk ik. Want de meeste pubers denken dat dat veel beter is (marktonderzoek wijst dat natuurlijk uit, en daar gaat de fabrikant op in om het meest winst te draaien. Luchtgekoeld moeten ze niet en daarom word ie ook nooit gemaakt voor een Aerox).

@ Sjonnjoop
Inderdaad, maar dat hangt ook per scooter af. We hebben Peugeot Ludix (bezorgbrommertjes), als ik daar een iets sterkere cilinder in gooi, met een goeie koppeling kan ik zo autowheelie draaien.
Dat soort volk is idd kansloos, wel leuk dat je brommer een wheelie kan maken, het is ook vet om zo'n ding zoveel kracht te kunnen geven. Maar anders koop ik een leuke crosser die nog een wheelie in zn 3 maakt.

De motoren hebben het echt nodig, het neemt beter de warmte op en door het enorm oppervlak koelt het serieus beter. Maar kijk eens naar de radiator van Derbi Senda.. Toch om uit te lachen?
Ik zag nog een ene brommer, die heette Ape ofzo (merk weet ik niet meer). Die had verdomme een radiateur die past in je zak

Deze dus:


Hoeveelheid kvs kan niet eens een beker vullen..

[ Bericht 25% gewijzigd door Sjibble op 31-05-2008 14:40:10 ]
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_59031598
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 14:34 schreef Sjibble het volgende:
Deze dus:
[ afbeelding ]

Hoeveelheid kvs kan niet eens een beker vullen..
Dat lijkt meer op een oliekoelertje?
pi_59032165
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 14:58 schreef Boswachter het volgende:

[..]

Dat lijkt meer op een oliekoelertje?
ZO heel duidelijk is de foto weer niet, maar als je toch kijkt naar andere brommers hebben ze echt een kleine radiator. Dus ofhet ook echt uitmaakt..
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_59033704
Ik weet wel dat de rook vroeger van mn Puch afkwam als ik stopte na een lang stuk achter elkaar gescheurd te hebben

[ Bericht 3% gewijzigd door Repeat op 31-05-2008 17:12:22 ]
pi_59036992
Een luchtgekoelde scooter heeft simpelweg veel meer last van temperatuursinvloeden. In de zomer even stilstaan bij een stoplicht en je hebt zo een warmloper te pakken. Bij geforceerde luchtkoeling wordt de lucht aangezogen door een fan op de krukas. Op tepsnelheid is deze aanzuiging practisch hetzelfde als bij acceleratie. Dit terwijl een vloeistof gekoelde scooter een kwadratisch stijgende luchtstroom heeft en een vele malen groter oppervlak.

Voor dagelijks gebruik is luchtkoeling prima, maar vloeistof koeling is betrouwbaarder omdat deze een stabiele temperatuur geeft.
Bij een beetje peppie opvoeren schiet luchtkoel al snel tekort. Je ziet ook dat hetzelfde type cilinder van een merk 2 verschillende poortlayouts kent voor de LC en AC.
pi_59041288
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 20:04 schreef Sloper het volgende:
Een luchtgekoelde scooter heeft simpelweg veel meer last van temperatuursinvloeden. In de zomer even stilstaan bij een stoplicht en je hebt zo een warmloper te pakken. Bij geforceerde luchtkoeling wordt de lucht aangezogen door een fan op de krukas. Op tepsnelheid is deze aanzuiging practisch hetzelfde als bij acceleratie. Dit terwijl een vloeistof gekoelde scooter een kwadratisch stijgende luchtstroom heeft en een vele malen groter oppervlak.

Voor dagelijks gebruik is luchtkoeling prima, maar vloeistof koeling is betrouwbaarder omdat deze een stabiele temperatuur geeft.
Bij een beetje peppie opvoeren schiet luchtkoel al snel tekort. Je ziet ook dat hetzelfde type cilinder van een merk 2 verschillende poortlayouts kent voor de LC en AC.
Klopt. Maar de cilinder word door de LC niet kouder, door de thermostaat. Daardoor blijft ie nog op goede temperatuur. Dus als de motor lage toeren draait is het vrijwel onnodig. Het heeft de capaciteit, maar hij zal er bijv maar 40% van nodig hebben. Dan is Aerox weer gemaakt voor zwitserland of oostenrijk, of waar die dingen ook maar 80-100 mogen rijden, dan heeft het veel nut (dorpjes, kleine steden etc).
Woon je nou in nederland en zit je vaak in de stad kan je beter luchtgekoeld nemen.
LC koelt beter idd, maar je moet niet vergeten dat het pompje net zo hard draait als de ventilator van de luchtkoeling. En dan heb je nog de thermostaat die het koelen als het ware begrensd, zodat de cilinder niet te koud word.

De vraag is hoe warm die dingen eigenlijk worden.
En ik vind vloeistofkoeling op brommers niet betrouwbaar. Vaak genoeg gehad dat er niet genoeg in zat, het ging lekken, pakking weer rot was etc. Allemaal onzin gebeurde ermee. Zal wel aan mij liggen dat ik er niet mee om kon gaan . Maar hier blazen ze ook 80kmh tot tegen de 100 met 70cc ac cilinders, en die dingen zitten er echt een lange tijd op. AC is dus zo slecht nog niet .

Maar denk niet dat je zo makkelijk een vastloper krijgt met een luchtgekoelde scooter, want die ventilator draait natuurlijk.. en blijft dus koelen.

Met mijn Honda MT5 heb ik dan wel een probleem bij het stoplicht.. dus ik zit er aan te denken om een temperatuursensortje te kopen van een paar euri, voor het geval dat. Maar dan geldt dit hetzelfde voor vloeistofgekoelde scooters.

Ik had een Malaguti Phantom F12, vloeistofgekoeld.
Buiten 30 graden, ik moest 10km afleggen. Was best een grote file en er was maar 1 weg naar mn werk. Tussendoor rijden was geen optie. Uiteindelijk steeg mn temperatuursensor naar het rode, omdat ik stilstond en de radiateur dus niet werden gekoeld.. daat gaat het dan mis. Dus niet geschikt voor de stad, wel voor rustige plekjes als oostenrijk bijvoorbeeld. AC is dan weer meer voor de stad. Maar dat is mijn mening.

Uiteindelijk ging die koppeling ook zitten fucken zo heet dat ie werd, hij pakte em vrijwel meteen op een gegeven moment, en die hele scooter trillend wegrijden.. alsof je met een auto in veeel te lage toeren wegrijdt.. dat soort schokken dus..

En het verschil in vermogen tussen LC en AC zal vrijwel niks uitmaken. Ik gok rond de 10% verschil?
Mocht je komen kijken bij 70cc snelle cilinders, is LC noodzakelijk, ik zie regelmatig dat er dan een radiateurtje bij hangt. Maar gewoon 50cc...
Toch bestaan er 50cc snel cilinders van Polini, die cilinders janken en ook nog AC. 70snel AC is er dan weer niet, met een reden.
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img] Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:
Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]
pi_59045605
Vloeistofkoeling levert een stabielere temperatuur op, tel daarbij de kwadratische luchtweerstand op en je hebt een beter systeem dan luchtkoeling. Het is gewoon een beter te reguleren systeem. Het enige wat de meeste brommers nog missen (maar wat bijvoorbeeld de Derbi Supermotard wel had) is een koelventilator die de radiateur extra koelt als de temperatuur te hoog wordt. Net als bij auto's.

Geforceerde luchtkoeling is ook niet alles, als daar een kap scheef zit wordt de cilinder ook niet goed gekoeld en heb je ook kans op een warmloper. Het feit dat luchtkoeling bij brommers vaak defecten heeft en dat er vaak te weinig vloeistof in zit is niet te wijten aan het systeem, maar aan de lakse mentaliteit van de berijder van de brommer. Vaak worden er snelle cilinders gemonteerd met verkeerde of oude pakkingen, en als je bijvoorbeeld een te kleine sproeier monteert loopt de motor ook sneller warm. Kijk voor de gein eens naar de gemiddelde staat van brommers of scooters. Vloeistofkoeling heeft zichzelf echt wel bewezen in de loop der jaren.

Verder zegt lucht- of vloeistofkoeling niets over het vermogen van de cilinder, de spoel- en uitlaatpoorten van de cilinder zijn vaak hetzelfde. Alleen is een vloeistofgekoelde motor in principe beter gekoeld, dus dat is zeker een pré als je lang hard wilt kunnen rijden.

Er wordt ook gezegd dat de andere delen zoals de koppeling het niet uithouden in stilstaand stadsverkeer. Neem voor de grap eens een Aprilia SR, of een Beta Ark en haal daar alleen de begrenzers uit en monteer de juiste sproeier, je kan dan jaren zonder problemen rijden. Vaak zijn dat soort problemen resultaten van slecht afstellen of goedkope materialen.

Trouwens, de term '50 snel' als het over cilinders gaat betekent dat het een cilinder is met 50cc inhoud, waarvan de spoelpooorten anders (sneller) zijn dan de speolpoorten van de originele cilinder. 70cc is altijd anders dan origineel, dus '70 snel' bestaat niet.

[ Bericht 20% gewijzigd door FransDeens op 01-06-2008 12:23:38 ]
Hier had uw reclame kunnen staan.
  zondag 1 juni 2008 @ 23:42:33 #11
53151 T42
Pinball Wizard
pi_59059362
zundapp had in de jare 70 al waterkokers
pi_59065025
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 14:34 schreef Sjibble het volgende:

De motoren hebben het echt nodig, het neemt beter de warmte op en door het enorm oppervlak koelt het serieus beter. Maar kijk eens naar de radiator van Derbi Senda.. Toch om uit te lachen?
Ik zag nog een ene brommer, die heette Ape ofzo (merk weet ik niet meer). Die had verdomme een radiateur die past in je zak

Deze dus:
[ afbeelding ]

Hoeveelheid kvs kan niet eens een beker vullen..
Dat is een Honda Ape.

En dat is een 4takt blok met oliekoeler erop.
Voor de rest gewoon luchtgekoeld blok.
pi_59074644
LC zorgt voor een betere en stabielere temperatuur huishouding dus is in theorie beter voor het vebruik en vermogen..
  dinsdag 3 juni 2008 @ 14:23:59 #14
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_59089903
neem nu maar gewoon aan, dat vloeistofgekoelde 2taktjes een stuk beter presteren dan een luchtgekoelde variant. Om de reden die Sloper gegeven heeft. Zo zit het in mekaar, heel simpel.

een LC heeft ook een heel wat leukere poort layout omdat dat gewoon door constantere temperaturen mogelijk is.. bij de niet constant gelijk gekoelde AC's gelden veel kleinere marges aangezien de zuiger/zuigerveren/cilinder steeds onder iets andere temperaturen werken moeten..
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 3 juni 2008 @ 14:58:18 #15
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_59090825
quote:
Op zaterdag 31 mei 2008 14:14 schreef Sjonnjoop het volgende:
Voor brommers maakt het geen zak uit, voor fatsoenlijke motoren is vloeistofkoeling superieur.
Kutpubertjes zeken mn neefje af omdat ie een scooter had waarmee je geen wheelie kan maken,dus ik zou er niet teveel aandacht aan schenken verder
Dit is dus absoluut niet waar!
Als ik even terug kijk op mijn scootertijd (way back ) liep een Aprillia SR LC met dezelfde setup aanzienlijk harder als een Aprillia SR AC.

Het verschil zet hem denk ik in twee dingen.

1. De FAN die op de krukas zit en lucht het koelhuist in blaast kost meer energie om aan te drijven dan een waterpomp.

2. De toleranties van een AC blok zijn groter omdat de temperatuur verschillen flink kunnen schommelen, een LC blok kan dus beter presteren omdat de toleranties kleiner zijn.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 14:58:50 #16
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_59090843
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 14:23 schreef Pumatje het volgende:
neem nu maar gewoon aan, dat vloeistofgekoelde 2taktjes een stuk beter presteren dan een luchtgekoelde variant. Om de reden die Sloper gegeven heeft. Zo zit het in mekaar, heel simpel.

een LC heeft ook een heel wat leukere poort layout omdat dat gewoon door constantere temperaturen mogelijk is.. bij de niet constant gelijk gekoelde AC's gelden veel kleinere marges aangezien de zuiger/zuigerveren/cilinder steeds onder iets andere temperaturen werken moeten..
aah jullie waren mij al voor.
  dinsdag 3 juni 2008 @ 15:30:25 #17
74865 Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_59091661
de ts wil gewoon pissen op scootahs want hij is een Mt5 boer
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  dinsdag 3 juni 2008 @ 15:38:42 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_59091913
quote:
Op dinsdag 3 juni 2008 15:30 schreef Pumatje het volgende:
de ts wil gewoon pissen op scootahs want hij is een Mt5 boer
liever boer dan breezah types
  zondag 8 juni 2008 @ 13:24:25 #19
158414 Firenzo
Bakfiets
pi_59216085
met je MT5 was er altijd 1 type cilinder die gebruik maakte van vloeistof koeling [ik geloof de 70cc Zeta LC]. die zijn al een jaar of 3-5 slecht te vinden [zeker niet nieuw].

Op je MT5 zul je iig geen last hebben van temperatuursproblemen, en LC is zoals je zegt een oplossing voor motorblokken die geen directe rijwind ontvangen. IMHO kan ik er niet waker van liggen omdat de mensen die dat soort dingen t meest en vaakst zeggen toch alleen maar mensen zijn die er niet zoveel verstand van hebben

owja ts
quote:
Cilinder licht dus bloot en koelt prima met lucht.
licht ?
Immer.
pi_59217157
Uitkomst: Scooters zijn lelijk en kut. Op mn SS50 in 8 jaar tijd nog nooit problemen gehad met de koeling. Luchtgekoeld met 70cc, vervroegende ontsteking en 19mm carb.
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
pi_59221094
Gilera Typhoon, Malossi MHR opbouw, 70cc luchtgekoeld, Tuned bij Koopmans Tuning, 20,5pk op het achterwiel en bijna 30pk met NOS injectie

geen enkele koelings problemen mee gehad, 0-100km/h in minder dan 4sec, topsnelheid van + 165km/h GPS

dus alles is mogelijk, met genoeg geld
pi_59224575
Het topic gaat over lucht- vs. vloeistofkoeling, niet Honda SS vs. scooter

Daarbij bestaan er geen scooters die zo dichtgebouwd zijn dat ze niet met luchtkoeling kunnen functioneren, geforceerde luchtkoeling (met een fan op de krukas, zoals altijd bij luchtgekoelde scooters) werkt prima, maar vleoiustofkoeling is gewoon stabieler, mits correct onderhouden.
Hier had uw reclame kunnen staan.
pi_59226856
quote:
Op zondag 8 juni 2008 16:21 schreef Estolan het volgende:
Gilera Typhoon, Malossi MHR opbouw, 70cc luchtgekoeld, Tuned bij Koopmans Tuning, 20,5pk op het achterwiel en bijna 30pk met NOS injectie

geen enkele koelings problemen mee gehad, 0-100km/h in minder dan 4sec, topsnelheid van + 165km/h GPS

dus alles is mogelijk, met genoeg geld
En wat heb je dan? Nog steeds een scooter
pi_59229812
quote:
Op zondag 8 juni 2008 19:47 schreef Repeat het volgende:

[..]

En wat heb je dan? Nog steeds een scooter
ik heb hem ook maar 1 jaar gehad, puur als dure hobby, nu doe ik het met auto's

leuk, ff top prestatie op de Dyno, leuk circuit rondje, 2x op straat ermee rijden, en dan weer slopen en verkopen, en zo'n 10.000euro lichter zijn
pi_59230775
En dan patsen bij je vrienden? Of alleen op fok om je internetpiemel te verlengen?
obviously doctor, you've never been a thirteen year-old girl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')