Ik heb net een eindeloze discussie gehad over brommers.
Overal hoor ik "ja, je moet vloeistofgekoeld nemen, dat is beter"
Ik sta er echt van te kijken.
Kutscooters als Yamaha Aerox, Malaguti Phantom, Aprilla SR etc, die worden idd vloeistofgekoeld, want die cilinder zit onder de kappen en kan onmogelijk normaal worden gekoeld. Luchtkoeling is ook een optie, maar bij de scooters is dat uiteindelijk het meest effectieve... blijkt. Terwijl Peugeut Ludix, Beta Ark etc met hetzelfde blok lekker luchtgekoeld kunnen rijden, zijn net zo hard op te voeren...
Ik snap dat gejank allemaal niet over vloeistofkoeling.
Een dikke motor met vloeistof, oke, snap ik. R1 Yamaha's die hebben een radiator die groter is als mn cv-ketel

. Maar zeg me niet dat die pisbrommers daadwerkelijk zoveel koeling nodig hebben, bullshit imo.
Ik heb een HondaMT5, luchtgekoeld want de cilinder licht bloot.
Dus mensen aan me vragen waarom ik passief luchtgekoeld heb gekozen, domme keus enz. Maar ik heb nooit gehoord dat er echt problemen mee waren. Cilinder licht dus bloot en koelt prima met lucht.
Komen ze met argumenten als dat de Debri Senda vloeistofkoeling wel nodig heeft omdat het snelle cilinders zijn. Maar dat komt door de positie van de cilinder in die brommer, want door die kappen, spatbord en zo weinig plek kan ie gewoon niet luchtgekoeld worden, dus word de koeling verplaatst met een radiator (aldus vloeistofgekoeld). Die radiator is ook maar iets van 8 bij 30-40.. ruwe schatting.
Die cilinder kunnen iets van 11K draaien, net voor het rode toerengebied (std cilinder, teller enz dus moet kloppen toch?).
Waarom kan een maat met zn 50cc cilinder, draait net zo harde toeren, en toch passief luchtgekoeld worden, en na al die tijd nog geen warmloper of problemen hebben gehad.
Ik snap dat kansloze gezeik niet over vloeistofkoeling, dat het sowieso beter is. Het neemt beter de warmte op, dat is waar.. maar hoe het koelt hangt ook weer van de radiator af. Maar die radiator heeft eigenlijk een net zo groot oppervlak als dat mijn cilinder + kop heeft, of zelfs groter.
Daar ligt het toch puur om het punt dat er geen plek er voor was, en ook de reden dat de mensen niet beter weten als "vloeistofgekoeld is altijd beter", dus dat het ook puur om de marketing draait?
Uiteindelijk gaan luchtgekoelde brommers het minst stuk, een vriend reed 2 uur volgas op een luchtgekoelde brommer, met warm weer. Toen pas kreeg hij een warmloper. Terwijl mijn vloeistofgekoelde brommer het al na een ritje van 10km door de stad al gezeik kreeg, lees: temperatuursensor die in rood stond. Wel een beetje file, dus echt koelen kon hij niet.
Dan hebben we het over brommer gehad die al goed koelen als ze stilstaan omdat de ventilator op het vliegwiel vastzit, en de radiatoren er maar bij staan.
Dus wat is jullie mening,
Luchtkoeling (passief, actief. Dat hangt van het type brommer af) is beter, of Vloeistofkoeling?
Imo verplaatst de vloeistofkoeling alleen het koeloppervlak bij de brommers, en veel beter koelt het niet.
De R1 zal er wel weer beter door gekoeld worden (hebben we het over een motor), maar die heeft ook weer gigantische radiatoren, dus dat koelt uiteindelijk wel weer stukken beter als met lucht, want het vangt meer koeling.
PS: Rij geen kutscooter, een chill brommertje (Honda MT5)

Lekker stille dingen
[quote][img=12,12]http://i.fokzine.net/templates/new/i/p/1.gif[/img]
Op dinsdag 2 juni 2009 02:28 schreef 8D het volgende:Netzoals die mensen die nog aan het posten zijn rond deze tijd op Fok! Kansloos gewoon :') !
[/quote]