abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_60385538
quote:
Op vrijdag 30 mei 2008 23:59 schreef Verluste het volgende:
...daar heb ik dus al last van sinds mijn 18e. Ok, daarvoor had ik ook geen idee wat ik met mijn leven wou, maar toen boeide het niet. Toen dacht ik er gewoon niet aan; maar nu, wel nu maken existentiële levensvragen zo'n beetje de dienst uit.

Ik weet dat iedereen naar zijn eigen levensdoel zoekt, en waarom we hier op aarde zijn; maar bij mij lijkt het wel allesoverheersend. Cursussen volgen bv doe ik niet omdat als je geen doel hebt,. het toch niks uitmaakt of je wat doet. En dat is het probleem nou; in deze prestatiegerichte samenleving wordt er veel nadruk gelegd op hard werken, doorzetten en ambitie al wil je carriére maken. Maar als je geen doelen kunt stellen heb je ook geen ambitie, en kun jeje leven niet constructief inrichten.

Je kan het ook zo stellen: ik heb last van een chronisch gebrek aan motivatie in het leven doordat ik geen doelen kan stellen, dit omdat ik ze niet de moeite waard vind.

Heeft iemand anders hier last van? En wat moet ik met dit, voor mij, immense probleem?

Ik vind het zelf een aardig vaag stukje tekst wat ik zojuist heb getypt, dus als je vragen hebt, vraag ze maar.
Wat Papierversnipperaar zei, je hebt liefde nodig. Het grootste goed in de wereld is liefdevolle relaties, het ultieme is een zuivere relatie met een partner en alles wat daaruit voortkomt. Ik ben jarenlang op zoek geweest, eerst op esoterie/new age/oosterse dingen uitgekomen, maar toch ontbrak die ware liefde die uit jezelf dient te komen. Uiteindelijk ware liefde gevonden via het christelijk geloof. Mijn bekering heeft alle problemen opgelost, heb doelen, motivatie, leer heel veel, groei persoonlijk, ervaar liefde, mijn leven heeft zin, doel, richting en ik zou het voor geen goud willen missen. De bijbel, God, is het antwoord op alle existentiële vragen die je maar kan bedenken. En denk niet dat je iets van het christelijk geloof kan begrijpen als je de christelijke wandel nooit gewandeld hebt. Het is een transformatieproces, van jou persoonlijk, van je leven, je gevoel, je verstand, alles. Het is terug naar de kern van het leven, kan immens ingrijpend zijn voor de koers die je leven neemt, maar oh-zo mooi.

[ Bericht 2% gewijzigd door Ali_Kannibali op 27-07-2008 22:46:01 ]
pi_60398962
Het hoofddoel in je leven is dat je gelukkig bent tenminste ik ga er van uit dat iedereen dat wil. Iedereen heeft eigen doelen nodig om dit te bereiken. Het maakt ook niet uit wat je doelen zijn als het je maar naar een beter leven brengt. Als je op je sterfbed ligt met de gedachte van dit had ik nog willen doen en dat zou ik nog willen zeggen heb je dus niet genoeg doelen voor ogen gehad.
Door je doelen in het leven te behalen word je gelukkig. Het maakt verder weinig uit welk doel je stelt als je ze maar behaalt. Hierdoor krijg je meer eigenwaarde en zit je beter in je vel. Dit straal je dan ook uit en heeft een positief effect op alles om je heen. Stel echter je doelen niet te laag, want dan wordt het te makkelijk en geeft je dus geen goed gevoel. Te hoog is dan het tegenovergestelde.

Uiteindelijk heeft het hele leven geen zin, want wat je ook doet uiteindelijk ga je dood. Ach je bent er nu toch dus maak er dan ook maar iets leuks van.........
pi_60399706
quote:
Op maandag 28 juli 2008 16:45 schreef flipperdeflipflap het volgende:
Het hoofddoel in je leven is dat je gelukkig bent tenminste ik ga er van uit dat iedereen dat wil. Iedereen heeft eigen doelen nodig om dit te bereiken. Het maakt ook niet uit wat je doelen zijn als het je maar naar een beter leven brengt. Als je op je sterfbed ligt met de gedachte van dit had ik nog willen doen en dat zou ik nog willen zeggen heb je dus niet genoeg doelen voor ogen gehad.
Door je doelen in het leven te behalen word je gelukkig. Het maakt verder weinig uit welk doel je stelt als je ze maar behaalt. Hierdoor krijg je meer eigenwaarde en zit je beter in je vel. Dit straal je dan ook uit en heeft een positief effect op alles om je heen. Stel echter je doelen niet te laag, want dan wordt het te makkelijk en geeft je dus geen goed gevoel. Te hoog is dan het tegenovergestelde.

Uiteindelijk heeft het hele leven geen zin, want wat je ook doet uiteindelijk ga je dood. Ach je bent er nu toch dus maak er dan ook maar iets leuks van.........
Nou, ik ben het hier nogal niet mee eens hoor.

Ten eerste is het lang niet ieders doel 'gelukkig' te zijn - heel veel mensen hebben als doel 'nuttig' te zijn (aan familie, groep, god, kinderen, dergelijken).

Ook denk ik niet dat iedereen, of zelfs maar de meeste mensen, gelukkig worden van het halen van een doel, ik denk dat de meesten bevrediging putten uit het bijdragen aan een doel. Dus dat het stellen van een doel (en dan maakt het wel uit welk doel) belangrijker is dan het halen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60399831
Wat levert nuttig zijn dan op denk je??? Geluk toch????? De subdoelen in je leven zijn denk ik wel belangrijk om te halen en denk helemaal niet dat het doel op zichzelf belangrijk is als je het maar zelf kiest.
Het bijdragen aan een doel snap ik niet helemaal. Snap ook niet wat voor soort doel je dan op het oog hebt?? Mijn excuus.....
pi_60400468
Ik denk dat veel mensen bevrediging halen uit nuttig zijn - geen geluk. En ook niet 'geluk' als hoogste doel hebben, maar 'nuttig zijn'.

Een doel kan zijn een goed mens te zijn voor je naasten. God aanbidden of bestuderen. Iets anders bestuderen of beoefenen. Je kinderen te laten floreren. Een bewonderenswaardige carriere maken (veel aanzien, of veel geld, beide voldoen). Dat zijn levensdoelen. Geen van die zaken wordt ooit bereikt: niemand is perfect, god noch andere onderwerpen laten zich volledig kennen of beheersen, er is geen 'allerhoogste' baan.

Doelen als 'een miljoen op de bank', 'directeur zijn', 'een lekker stuk neuken', 'een kasteel bezitten' zijn volgens mij wel te stellen en te behalen, maar leveren geen geluk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_60401023
Bevrediging geeft een geluksgevoel lijkt mij. Bevrediging halen uit je leven levert naar mijn inziens geluk op. Of dat nou door nuttig zijn lukt of door een ander doel. Denk dat nuttigheid een doel op zich is. Ik heb als doel niet om nuttig te zijn voor mijn buren. Goed zijn voor mijn naaste is niet hetzelfde als nuttig voor ze zijn.

Carrière maken is idd een doel ja maar om dat nou als levensdoel te benoemen ben ik het niet mee eens. Een carrière is maar tijdelijk. Het kan zeker niet als hoofddoel gezien worden denk ik over een heel leven gezien dan.

Geluk haal je niet uit het geld of het bezitten ervan, maar dat als doel stellen hebben levert het na het behalen wel geluk op denk ik. Gewoon omdat je dat als doel hebt gesteld. Het behalen van doel levert geluk op omdat je dat gewoon wil bereiken. Ergens voor gaan en het halen is iets waar elk mens naar zoekt volgens mij.

20 miljoen winnen in de loterij levert blijdschap op, maar geen geluk, omdat je er gewoon niets voor hebt gedaan behalve een lot kopen dan. De moeite en het gevolg van ergens moeite voor doen zijn naar mijn idee heel erg belangrijk....

Ik ben zelf helemaal niet gelovig ingesteld en ga daar dus ook verder niet op in, omdat het dan een hele andere discussie wordt denk ik.

groetjes
pi_60402965
Iedereen heeft een doel, een richting in zijn of haar leven. Het verschil is dat sommigen al heel vroeg weten wat dat is, en sommigen pas heel laat. Met alles daar tussenin.

Een doel of richting kan ook van alles zijn en het hoeft ook niet iets groots of ambitieus te zijn, zoals alle cliché carrièregedoe je wil doen geloven (da's onzin waar iedereen als een kip zonder kop achteraan loopt. loop liever achter jezelf aan ).

Een doel of richting is ook heel veranderlijk. Vergeet dat allemaal niet.

Misschien moet je het gewoon nog ontdekken, TS?
Woods, women and wine.
Levenswijsheden
  dinsdag 29 juli 2008 @ 01:41:53 #83
128088 Masanga
Hakuna matata!
pi_60410030
Is er geen gevaar om alles te willen overanalyseren dan? Jezelf teveel vragen stellen? En uiteindelijk enkel kunnen functioneren als je een bevredigend antwoord kreeg op de vragen?

Mijn levensdroom is om ooit op een tropisch eiland luxejachten te verhuren aan al die zakenmannen die tijdens hun korte vakantie hun relatie moeten redden nadat ze hun vrouw/gezin opnieuw een jaar verwaarloosden ten voordele van het werk en hiervoor veel te veel aan mij willen betalen. Maar daarvoor heb je een vrij groot startkapitaal nodig en er bestaat geen specifieke opleiding om die droom te verwezenlijken.

Ook bij mij is -quasi uiteraard- de stelling van TS deels herkenbaar, maar mijn voorlopige conclusie is dat als je enkel maar die zaken kan completeren die je eerst helemaal hebt beredeneerd en waarmee je je perfect kan verzoenen, je in het leven inderdaad niet veel verder raakt.

Een diploma halen vb, al is het maar om dat papiertje te hebben dat soms noodzakelijk is ( hoewel ik dat in se ook absurd vind aangezien papiertjes bewijzen dat je een goed student was, eerder dan dat je een competente werkkracht bent) vind ik ook een doel.

Ik ken genoeg mensen om me heen die studeren in de wetenschappelijke sector en die niet kunnen verdergaan in een cursus als ze iets niet eerst 300% begrijpen, en desnoods hierdoor hopeloos veel tijd verliezen waardoor ze een onvoldoende halen. Dan denk ik: jongens toch, aanvaard dat even en ga gewoon verder.

Uiteraard is het mooi als je alles kan doen in harmonie met jezelf, maar overanalyseren is nergens goed voor.
When all things seem to end, the future still remains..
pi_60410055
Herkenbaar.

Ik heb alleen subdoelen, niet echt een hoofddoel.
pi_60572505
Moet je op voetbal gaan, heb je 2 doelen in je leven.
  woensdag 6 augustus 2008 @ 11:33:39 #86
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60596466
quote:
Op zondag 27 juli 2008 22:36 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Wat Papierversnipperaar zei, je hebt liefde nodig. Het grootste goed in de wereld is liefdevolle relaties, het ultieme is een zuivere relatie met een partner en alles wat daaruit voortkomt. Ik ben jarenlang op zoek geweest, eerst op esoterie/new age/oosterse dingen uitgekomen, maar toch ontbrak die ware liefde die uit jezelf dient te komen. Uiteindelijk ware liefde gevonden via het christelijk geloof. Mijn bekering heeft alle problemen opgelost, heb doelen, motivatie, leer heel veel, groei persoonlijk, ervaar liefde, mijn leven heeft zin, doel, richting en ik zou het voor geen goud willen missen. De bijbel, God, is het antwoord op alle existentiële vragen die je maar kan bedenken. En denk niet dat je iets van het christelijk geloof kan begrijpen als je de christelijke wandel nooit gewandeld hebt. Het is een transformatieproces, van jou persoonlijk, van je leven, je gevoel, je verstand, alles. Het is terug naar de kern van het leven, kan immens ingrijpend zijn voor de koers die je leven neemt, maar oh-zo mooi.
Wanneer precies is dat transformatieproces bij je begonnen?
Dasvidanja
pi_60602892
Ik denk dat het belangrijk is om de emotie die ten grondslag ligt aan de vraag naar zin geheel te doorvoelen. Je merkt vanzelf wanneer de emotie genoeg is afgevoeld, dan doet de vraag naar zin er namelijk niet meer toe.
pi_60603235
zonder doel of richting zul je nimmer verdwalen btw

dusseh... recht zo die gaat
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
  zondag 10 augustus 2008 @ 23:26:50 #89
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_60719946
tvp
pi_60720023
Meeste mensen zonder doel in hun leven leven in de zgn comfort zone. Althans zo heb ik het geleerd. Een zone waarbij je eigenlijk prima leeft. Je leven heeft vind ik pas zin als je uit die comfort zone stapt en dingen gaat ondernemen die anderen niet doen omdat ze bang zijn dat ze mis gaan.
pi_60721275
quote:
Op dinsdag 5 augustus 2008 12:21 schreef PDOA het volgende:
Moet je op voetbal gaan, heb je 2 doelen in je leven.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  maandag 11 augustus 2008 @ 15:02:31 #92
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_60733586
quote:
Op zondag 10 augustus 2008 23:28 schreef Lichtpunt het volgende:
Meeste mensen zonder doel in hun leven leven in de zgn comfort zone. Althans zo heb ik het geleerd. Een zone waarbij je eigenlijk prima leeft. Je leven heeft vind ik pas zin als je uit die comfort zone stapt en dingen gaat ondernemen die anderen niet doen omdat ze bang zijn dat ze mis gaan.
Kun je die comfort zone nader omschrijven?
Dasvidanja
  dinsdag 12 augustus 2008 @ 12:45:25 #93
61480 Fasai
Mai pen rai
pi_60759439
Voor mij is het een beetje herkenbaar, wat je beschrijft. Ik heb het gevoel van doelloosheid opgelost op een manier die voor mij werkt: grote reizen maken die lang duren. Tot nu toe heb ik op die reizen vrijwilligerswerk gedaan en gestudeerd, om zo daar ook een doel te hebben. Tussen de reizen door werk ik om de reizen te kunnen betalen. En de tijd die daar tussenin zit, net terugkomen van een reis en nog geen volgende weten, dan voel ik me een soort van ongeleid projectiel...
Het maakt niet uit hoe ver je gaat, je neemt jezelf altijd mee.
Zorg er dus voor dat die zelf de dingen een beetje op een rijtje heeft.
  zondag 17 augustus 2008 @ 10:56:45 #94
220680 HNK
Hoezo ondertitel?
pi_60895707
quote:
Op woensdag 6 augustus 2008 16:07 schreef ocene het volgende:
Ik denk dat het belangrijk is om de emotie die ten grondslag ligt aan de vraag naar zin geheel te doorvoelen. Je merkt vanzelf wanneer de emotie genoeg is afgevoeld, dan doet de vraag naar zin er namelijk niet meer toe.
Hoi Ocene,

Wat een 'ambtenarentaal' gebruik je als je het over emotie wilt hebben!
Een emotie 'goed afvoelen'? Ja ja, en een 'depressie implementeren'zeker?
Enfin: wel een goede discussie trouwens.
Tot op Fok!

groeten van HNK
pi_60905387
Precies, we spreken over het impelmenteren van een depressie.
quote:
Op zondag 17 augustus 2008 10:56 schreef HNK het volgende:

[..]

Hoi Ocene,

Wat een 'ambtenarentaal' gebruik je als je het over emotie wilt hebben!
Een emotie 'goed afvoelen'? Ja ja, en een 'depressie implementeren'zeker?
Enfin: wel een goede discussie trouwens.
Tot op Fok!

groeten van HNK
  zondag 17 augustus 2008 @ 22:49:41 #96
94080 VeX-
HAHA..JIJ hebt HEUL veel POSTS
pi_60910434
Heb er ook wel last van, dus hierbij een soort van tvp.
Life is just a series of peaks and troughs, yeah. And you don't know whether you're in a trough until you're climbing out, or on a peak, 'till you're coming down. And that's it. - David Brent
pi_60918019
Ik voel me ook totaal doelloos in dit leven. Volgens mij heeft dat met een chronische depressie te maken. Welke van de twee de oorzaak is en welke het gevolg weet ik niet. Wat ik wel leer, zo heel langzaam is, dat het vaak goed werkt om me niet dood te staren op de lange termijn maar een beetje meer bezig te zijn met nu. En dan blijkt plotseling dat je je serieus goed kunt voelen over het schilderen van een deur of het vervangen van een lichtknop.

Of zelfs dat een one night stand niet per se een slap aftreksel van het echte werk hoeft te zijn maar geheel op zichzelf heel bevredigend kan zijn.

Ik dacht altijd dat mensen die riepen 'tel je zegeningen' een beetje kwezelig waren, maar ik begin langzaam in te zien dat ze wel gelijk hadden.
pi_60918180
Ik heb van het weekend een knoopje doorgehakt. Feitelijk betekent dat dat ik nu een doel cq richting heb.

Jeej - een dansje van verheuging
pi_60918250
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:01 schreef Pappie_Culo het volgende:
Ik heb van het weekend een knoopje doorgehakt. Feitelijk betekent dat dat ik nu een doel cq richting heb.

Jeej - een dansje van verheuging
Zo veel mogelijk knopen doorhakken?
'The first casualty of war is innocence'
  maandag 18 augustus 2008 @ 11:06:27 #100
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_60918350
quote:
Op maandag 18 augustus 2008 11:03 schreef Vamps het volgende:

[..]

Zo veel mogelijk knopen doorhakken?
Ik word slager

Nee... ik heb mezelf (leer)doelen gesteld, heb een project in m'n hoofd om aan te werken en hoop de resultaten van m'n leerprocesje over een jaar, anderhalf jaar als portfolio te kunnen gebruiken om zo binnen te komen waar ik zijn wil.

In de tussentijd geld verdienen en oppotten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')