abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 mei 2008 @ 22:58:16 #1
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58952531
De verhoudingen hier in huis zijn duidelijk.
2 katten, waarvan 1 een mannelijke goedzak die zelf bang is voor muizen.
Een dame, halfbloed raskat, temperamentvol en papa's lieveling.
Zoals in elk gezin, ben ik degene die straft en mijn vriend is de knuffel.

Met de oudste is er nooit last, hij is zachtmoedig en niet echt katerig. Hij jaagt alleen op brokjes en is bijna overgedomesticeerd.
Ik hoef hem maar aan te kijken en hij corrigeert zichzelf.
Onze jongste telg echter, is een manipulatief loeder. Ik zie haar truukjes uithalen die ik zelfs in mijn puberteit niet durfde.
Vanavond, voor het eerst in haar leven, is ze tegen me tekeer gegaan.Mevrouw had weer een vogeltje te pakken en zoals de procedure gaat, is deze afgepakt en is zij naar binnen gestuurd,
Ik kan gelukkig aan haar miauw horen wat ze aan het uitvreten is.
Vervolgens krijgt ze 'huisarrest' en na flink wat gekrab aan de deur, geschreeuw ( echt geschreeuw ) en rondrennen, gaat ze braaf in haar mandje liggen.

Ik laat haar na 2 uur weer naar buiten en binnen 15 minuten komt ze weer met het geshockeerde volgeltje, wat even daarvoor al was aangepakt.
Ditmaal kijk ik haar aan ( doe ik nooit ) en pak de vogel uit haar mond. Ik pak haar in haar nekvel en zet haar binnen.Let wel, ik ben in de eerste plaats een kattenliefhebber, maar in de tweede ook een dierenliefhebber.
Alles wat ze vangt, zet ik netjes en beschut buiten, ook spinnen, ook vlinders..alles. Niets komt hier aan prooi binnen.
Ze weet ook dat ze niets naar binnen hoeft te slepen...maar een kat blijft een kat.
Belletjes, koeienbellen...hell, zelfs stroomschokken helpen niet. Ze heeft niet alleen de bouw van een jager...ze IS een jager.
Toen ik haar voor de tweede keer wilde corrigeren; haalde ze naar me uit. Dit heeft ze voor het eerst in haar kleine leven gedaan. Geen enkele kat heeft ooit naar me uitgehaald.
Toen ik haar oppakte, begon ze ook te gillen als een klein kind. Ze heeft zo'n squeeky geluidje die ze opzet als ze haar zin niet krijgt.

Nu hebben we dus ruzie.
Ik weet best dat ik haar gedrag nooit zal kunnen veranderen, ze is immers geen hond.
Haar binnenhouden is geen optie, ik sluit geen dieren op.
Alleen hoe zorg ik ervoor, dat ze net als de oudste, weet wanneer iets niet meer door de beugel kan?
Deze is van een ander kaliber, dat weet ik, maar ik laat deze pluizebol natuurlijk niet haar zin doordrijven.
Tips anyone? Routine? Vol blijven houden? Negeren?
pi_58952695
Plantenspuit met water? Je doet ze er geen kwaad mee, en de meeste katten HATEN water.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:09:28 #3
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58952784
Deze niet, deze hapt naar water

Opvoedkundige methodieken:

-water : vindt ze fijn
- belonen : vindt ze vanzelfsprekend
- lawaai maken bij overtreding : je kunt een raket proberen te lanceren, verder geen reactie
- iets naar haar gooien, ze kijkt je aan , tikt tegen het voorwerp en gaat het kopjes geven. Ze ownt het voorwerp dus, want ze geeft die kopjes niet uit liefde, maar om het te markeren.

Tja..
pi_58952850
Kun je hem niet rickrollen?
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:12:32 #5
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58952851
Nog iets wat ik vanavond voor het eerst zag;
ze ging na de zoveelste correctie ineens over de grond rollen. Het zag er echt belachelijk uit; heel hoog miauwen en heen en weer rollen. Het leek wel een hysterische kleuter.
Interpreteer ik het goed als zijnde pure frustratie? Of kan hier iets anders aan de hand zijn?
pi_58953092
Zo' n vogeltje, hoe zielig ook, ze neemt het mee naar huis, naar JOU, omdat jij haar alles bent.
En een trots dat ze voelt... vervolgens reageer jij pissed (ook logisch hoor) dus raakt ze compleet in de war.
Toen Gijs jonger was en dit af en toe deed keek ik of het vogeltje nog te redden was en deed ik wat ik kon zonder te schreeuwen. Zo niet, verdween ik een kwartier naar boven om daarna nog een enkel veertje aan te treffen.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:31:27 #7
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_58953206
Arme vogels
Daarom moet Nederland oppassen dat de verhouding katten:vogels in balans blijft.
Anders moeten er maar maatregelen komen.

Maar OT: heb je ooit gezien hoe een moederkat haar kittens opvoedt? Dat gaat er erg ruig aan toe, slaan, bijten en krabben. Ik stel voor dat jij haar ook harder gaat aanpakken. Zo te lezen is de kat erg op instinct gericht, behandel haar dan ook zo.
Bij kattenliefhebbers heb ik het ook gezien; die trappen zo'n kat gewoon , die zeggen dan dat het de enige manier is om ze op te voeden en ze hebben nog gelijk ook.

Heel anders dan bij honden dus.
Dasvidanja
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:35:23 #8
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58953284
Vind ik ook, en ja dat klinkt hypocriet uit de mond van een kattenhoudster.
Toch meen ik elk woord, ik heb er echt moeite mee om de kat boven de vogel te plaatsen. Ik vind ze beiden even belangrijk.
Mijn kat doet echter niets 'fout'
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:39:41 #9
207371 Verluste
Definitely Maybe
pi_58953365
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 23:35 schreef SHE het volgende:
Vind ik ook, en ja dat klinkt hypocriet uit de mond van een kattenhoudster.
Toch meen ik elk woord, ik heb er echt moeite mee om de kat boven de vogel te plaatsen. Ik vind ze beiden even belangrijk.
Dat is het hele dilemma, je kan zo'n beest er niet van weerhouden dat het z'n instinct achterna gaat. Doe je dit wel, dan is dit vaak erg verwarrend voor zo'n beest.

Bracht die andere, oudere kat ook wel ns vogels binnen?
Dasvidanja
  dinsdag 27 mei 2008 @ 23:44:04 #10
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58953445
Heeft 1 keer een muis meegenomen en naar zitten staren. Ik heb rustig de muis opgepakt, deze uitgezet. Terug naar binnen gelopen en hem zijn mand gewezen.Helaas is de oudste echt zo'n grote lobbes. Hij kan nog geen vliegje doodmeppen Hij gehoorzaamde meteen en is nooit meer met iets thuis gekomen. Dat ligt echter niet aan mijn opvoed skils, maar aan het feit dat hij te dom en te lui is om mij te domineren.
De oudste heer vecht weleens met de jongste dame, maar dat zijn corrigerende tikken die nog weleens uit de hand lopen. 98 % van de tijd echter, slapen ze samen, eten ze samen, wassen ze elkaar en slapen ze samen.
Maar goed, hij is dik en groot, zij is lean & mean. Zij kan blijkbaar niet anders...
pi_58955640
Het heeft volgens mij geen enkele zin om zo'n beestje huisarrest te geven. Enige wat je kunt doen, is hopen dat je er steeds op tijd bij bent om zo'n vogeltje te bevrijden. En dan dat vogeltje wel ergens heen brengen waar zij er niet zo snel meer bij kan. Het is een jager, zoals je zelf zegt. Dat kun je niet veranderen. En dat ze dan naar je uithaalt, hoort er bij. Het is een beest hè.

Zij hoort thuis op een boerderij. . Daar kan ze de hele dag door de weilanden sjouwen, op zoek naar prooi.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 28 mei 2008 @ 07:15:56 #12
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58955830
Het was feest vnnacht. Ik heb maar liefst 3 keer dezelfde vogel weer buiten gezet. Keer nummer 4 heb ik het beestje in een bamboo mandje in de badkamer gezet. Daar heeft ze geslapen.
Helaas heeft die rust ervoor gezorgd dat het beestje weer was aangesterkt en van de schrik bekomen, dus toen ik haar oppakte, begon ze direct te piepen en met de vleugeltjes te slaan.
Kat meteen weer in staat van paraatheid

Yuki heeft dus weer huisarrest.
En ze heeft hier net zoveel ruimte als op een boerderij; alleen dan weelderige plantenjungles ipv vlakke weilanden.
pi_58956141
Doe haar een (Katten)halsbandje om en bevestig daaraan een belletje!?
Dan zal ze alleen nog maar slechthorende vogeltjes kunnen vangen..
  woensdag 28 mei 2008 @ 08:18:20 #14
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58956162
We hebben bellen van alle formaten aan haar nek gehangen, maar dat heeft geen jota geholpen.
Volgens mij houdt ze de bel met 1 poot vast als ze een vogel besluipt
pi_58956254
Zijn beide katten gecastereerd? Ook niet onbelangrijk.
pi_58956315
Tja, ben bang dat je niets anders rest dan te leren accepteren dat de natuur wreed is..

Haar minder voeren zodat ze haar prooi dan ook opvreet en niet alleen maar jaagt voor de sport, de bal is dan weer rond..
  woensdag 28 mei 2008 @ 09:03:34 #17
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58956703
Dat vind ik idd humaner
Beide katten zijn idd gecastreerd.

Vooralsnog lijkt de vogel een vrije, aangezien Madamme ligt te slapen in mijn la met ondergoed. Ik ga zo even kijken of de familie weer in de boom zit. Ik hoor mama vogel in elk geval niet meer krijsen, dus volgens mij is dat een geluksvogeltje geweest.
pi_58957632
quote:
Op dinsdag 27 mei 2008 23:35 schreef SHE het volgende:
Precies.
Je poes vertoont volkomen normaal poezengedrag, ze brengt d'r prooi zelfs naar jou.
Je zou haar de hemel in moeten prijzen!
pi_58959129
Ik denk dat je zelf een beetje te dominant bent. Het is een kat, geen kind. Je bent geen tabula rasa aan het inkleuren, je probeert een wild dier tam te krijgen. Sommige instincten zijn te sterk, je kunt dat gedrag dan alleen voorkomen door poes en prooi uit elkaar te houden. Net zoals je bepaalde honden aan de lijn moet houden, omdat ze gewoon er achter aan gaan als een konijn wegrent, ook al luisteren ze verder nog zo goed naar de baas. Instinct betekent knopje om, dan wordt opvoeding vergeten. Bij deze kat zijn de instincten duidelijk erg sterk aanwezig en ik denk niet dat je van die kat zomaar een heel ander dier kunt maken. Mogelijk worden de instincten minder fel als ze ouder wordt, maar dit is denk ik niet zozeer een puberende kat, meer een echte kattenkat in de bloei van dr leven.

Ik denk ook dat de kat jou een plezier probeert te doen met die prooien en jouw reactie tegenstrijdig vindt. Misschien lijkt het nu voor haar wel alsof jij aan de ene kant haar straft (terwijl ze braaf is in haar ogen) en aan de andere kant lekker die prooien zit op te smikkelen. Je verdwijnt er mee uit beeld en de prooi is vervolgens weg. Ik denk niet dat die kat begrijpt dat jij die vogels vrij wil laten. Ik denk dat het eerder zou werken om haar te negeren als ze met prooi komt, ook al is dat moeilijk.
  woensdag 28 mei 2008 @ 11:12:01 #20
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58959194
Dat klinkt zinnig..negeren dus.
Weet iemand of er behalve kattenbellen nog andere methodieken zijn die haar zullen belemmeren een vogel te vangen?
pi_58959383
Nee, dat gaat niet lukken. Ik herken het wel. Als er zo'n poot op een vlinder ligt dan storm ik al naar buiten.
'Laat die vlinder los!! Laat hem onmiddelijk los!!'
Volgens mij lachen ze mij dan uit. Dat kan ik zien aan de ogen.
Binnenhouden of de tuin helemaal afzetten met kippengaas. Het instinct is sterker dan de kat zelf.
Go hard or go home
  woensdag 28 mei 2008 @ 12:21:58 #22
2661 KWAKje
in dr eendje of als Hekje
pi_58960982
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:19 schreef noekje het volgende:
[...] Volgens mij lachen ze mij dan uit. [...]
echt waar, katten lachen mensen uit. accepteer het maar. de natuur is wreed en katten zijn nog wreder voor mensen
en anders kijken ze je aan met zo'n blik van "ach jij kan het ook niet helpen dat je maar een mens bent". werkelijk.

ja, ik ben gek op katten! maar temmen doe ik niet.
" 'n stukkie van 'n bloemkool is ok weer'n bloemkooltie op zich"
pi_58962149
quote:
Op woensdag 28 mei 2008 11:12 schreef SHE het volgende:
Dat klinkt zinnig..negeren dus.
Weet iemand of er behalve kattenbellen nog andere methodieken zijn die haar zullen belemmeren een vogel te vangen?
Ja en als je het niet aankunt gewoon weglopen. In ieder geval geen interesse tonen in haar of de prooi. Misschien helpt het ook als je wanneer zij binnen komt zonder prooi haar lief begroet en even aanhaalt, en haar dus compleet negeert als ze met een hapje aankomt. Je riskeert daarmee denk ik wel dode vogels op je hoofdkussen want die kat zal eerst denken dat het aan jou ligt (baasje wordt blind) en dan heel veel later pas dat het misschien aan haar ligt.

Het enige wat ik aan methodieken kan bedenken is ongeveer 3 kilo overgewicht. Dat was bij de kat van mn ouders de kritieke grens ja en natuurlijk de tuin afschermen. Misschien als belletjes niet werken dat je een opvallend halsbandje kan overwegen. Mijn hondje vroeger had er een die reflecteerde (van dat graflelijke joggershesjesspul) en knipperende LEDjes had. Misschien dat vogels zo'n disco op pootjes wel zien aankomen, ik weet alleen niet of je dit je kat kunt aandoen zonder medelijden cq in je broek te zeiken van het lachen.
  woensdag 28 mei 2008 @ 13:19:17 #24
21704 SHE
Shaven, not furred
pi_58962357
Ik vind het natuurlijk niet erg als zij voor schut gaat.
Alles voor de birdies. Ik heb het led-idee al eens overwogen. Ik zal manlief eens vragen of hij iets op haar bandje kan knutselen. Nu maar hopen dat onze Diva niet epileptisch is.
pi_58962506
Kan mezelf er niet toe dwingen dit niet grappig te vinden
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')