quote:
Ligt niet aan z'n slagingsquotum, maar gewoon aan zijn persoonlijkheid en achtergrond.
1e examen: Tijdens rijlessen kon ik niet rijden, maar het examen ging vlekkeloos ondanks het slechte weer en een spookrijder (terwijl ik stil stond). Stond blijkbaar een lange file op de snelweg, en die gast kwam terug. Tot op de dag van vandaag was het enige wat ik me kan bedenken, dat de examinator het als slecht anticiperen beschouwde dat ik niet uit mezelf achteruit reed en de andere afslag nam, en hij dit zelf voor moest stellen. Beetje kinderachtig, maar kon ermee leven. Tijdens rijlessen ging het nog regelmatig kut.
2e examen: Gewoon verprutst met rare dingen, terecht gezakt. Kan de examinator noch de rit niet meer voor de geest halen, zo slecht was 't dus.
3e examen: Slechte rit, 2 keer motor af laten slaan en net voor het CBR kantoor een fietser die aan het treuzelen was bij een rotonde geen voorrang gegeven, zelfs nadat de examinator me er van een afstand op wees. Examinator was heel relaxed, deed ook staatsexamens en ben dus door het examen heen gemazzelt.
Samenvatting, er zijn dus niet echt vaste richtlijnen (behalve 'de ingreep') en je bent sterk afhankelijk van de mierenneukerigheid en/of bui van de examinator. De relatie tussen examinator en instructeur wil ook nog wel eens invloed hebben. Neem je instructeur mee als het goed lijkt te klikken tussen examinator en instructeur, dan hoef je zelf niet zo 'veel' te praten tijdens de rit.