Dit klopt natuurlijk helemaal niet. Om de breuken gelijknamig te maken moet je de teller en noemer van de eerste breuk met (a+3) vermenigvuldigen en de teller en noemer van de tweede breuk met (a-3) vermenigvuldigen. Bij de eerste breuk krijg je dan in de teller toch niet (2a + 6) ?quote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:30 schreef nickybol het volgende:
[..]
Op jouw manier kom ik uit op ((2a+6)/(a^2-9))-((a-3)/(a^2-9))=(a+9)/(a^2-9)=9/(a-9), maar dat is natuurlijk niet goed. Wat doe ik fout?
Ik heb ook 2 boeken van die Jan van de Craats hier thuis liggen, slechte boeken beide vind ik. Vectoren en Matrices en die andere weet ik zo niet uit mijn hoofdquote:Op dinsdag 22 juli 2008 21:31 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, dat is mij maar al te goed bekend. Veel kinderen die nu van de lagere school komen weten kennelijk niet eens hoe je 1/6 + 1/3 = 1/2 met potlood en papier uitrekent. De Amsterdamse hoogleraar Jan van de Craats heeft daar al heel wat over geschreven, lees bijvoorbeeld op zijn website maar eens zijn stuk Waarom Daan en Sanne niet kunnen rekenen.
Zo ver was ik ook al, ben alleen zo kansloos slecht altijd hiermeequote:
parts per million, een concentratie dus...quote:Op maandag 28 juli 2008 16:21 schreef GlowMouse het volgende:
In welke eenheid verwacht je het antwoord?
Hr bestaat uit cykels (en cykels hebben per definitie rand gelijk aan 0), waarbij je 2 cykels als equivalent beschouwt wanneer hun verschil de rand is van een (r+1)-simplex (twee equivalente cykels worden ook wel homologe cykels genoemd).quote:Op dinsdag 29 juli 2008 12:35 schreef Haushofer het volgende:
Hey, ik heb een homologie vraagje uit "geometry, topology and physics" van Nakahara. Ben nog niet zo bekend met deze stof, dus de vraag zal vrij elementair zijn denk ik.
Even de definities op een rijtje, waarbij alles over een simplicial complex K is gedefinieerd:Br = Im dr+1 Zr = Ker dr Hr = { [z] | z in Zr }
de equivalentieklasse [z] wordt gedefinieerd door z-z' in Br.
Dus zoals ik het begrijp bestaat de homologiegroep Hr uit alle cycles die zelf geen boundary hebben, en onderling een boundary verschillen; (z-z') in Ker dr en (z-z') = du voor u in Cr+1.
Nou het voorbeeldje. We nemen
K= { p0, p1, p 2, (p0p1),(p1p2), (p2p0), (p0p1p2) }
en willen H1(K) uitrekenen. Wat ik begrijp is dat Z1(K) isomorf is met B1(K), maar ik begrijp niet waarom daaruit volgt dat
H1(K) = Z1(K) / B1(K) = {0}.
Ik zou juist zeggen dat elk verschil tussen 2 elementen uit Z1 weer een grens oplevert en dus in B1 ligt. Dan kan de equivalentieklasse toch niet slechts uit het nul-element bestaan?
Het heeft te maken met de definitie van de equivalentieklasse; ik snap volgens mij niet helemaal waarom G/G alleen het element {0} bevat in het algemeen.
Ja inderdaad, ik zie het! Dank je welquote:Op dinsdag 29 juli 2008 13:13 schreef thabit het volgende:
[..]
Hr bestaat uit cykels (en cykels hebben per definitie rand gelijk aan 0), waarbij je 2 cykels als equivalent beschouwt wanneer hun verschil de rand is van een (r+1)-simplex (twee equivalente cykels worden ook wel homologe cykels genoemd).
Als B1=Z1, dan is elke 1-cykel de rand van een 2-simplex. Dat betekent dus dat elke cykel equivalent is met elke andere cykel.
Met andere woorden, op equivalentie na is er maar 1 cykel, dus is H[sub]1[sub]=0.
In het algemeen is G/G inderdaad triviaal omdat modulo G alle elementen van G equivalent zijn met elkaar, dus is er maar 1 equivalentieklasse: heel G.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op dinsdag 29 juli 2008 17:19 schreef thabit het volgende:
Extra tip: reken bab-1 eens uit.
Edit: ik lees nu pas dat je alleen de dimensies van de irr. reps. hoeft te bepalen, niet de representaties zelf. Dan moet je er met bovenstaande tip helemaal snel uit kunnen komen..
Ik ken veel te weinig representatietheorie.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarom moeten die dimensies ook delers zijn van de orde?
![]()
Ik ken het bewijs daarvan niet uit m'n hoofd. Is voor zover ik weet helemaal geen eenvoudige stelling. Maar dat zijn wel van die dingen die je leert als je een vak over representaties van eindige groepen volgt.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 19:26 schreef zuiderbuur het volgende:
[..]
Ik ken veel te weinig representatietheorie.Waarom moeten die dimensies ook delers zijn van de orde?
Morgen eens snel spieken in een boek over Representation Theory.quote:Op dinsdag 29 juli 2008 20:05 schreef thabit het volgende:
[..]
Ik ken het bewijs daarvan niet uit m'n hoofd. Is voor zover ik weet helemaal geen eenvoudige stelling. Maar dat zijn wel van die dingen die je leert als je een vak over representaties van eindige groepen volgt..
Ok., dat had ik dus ookquote:Op zaterdag 2 augustus 2008 14:09 schreef GlowMouse het volgende:
Voor de vereniging: een natuurlijk getal n (>1) zit in de vereniging omdat het in An zit.
Dat klopt niet. Een getal wat in A2 zit kan ook in A3 zitten, bijvoorbeeld 6. En een getal wat in An zit, kan ook in An+2 zitten. Ik snap natuurlijk wel dat 6 niet in A7 zit, maar hoe bewijs je concreet dat deze intersectie daadwerkelijk de nulverzameling is?quote:Voor de doorsnede: een natuurlijk getal n (>0, voor zover jij 0 als een natuurlijk getal ziet) zit niet in de doorsnede omdat het niet in An+1 zit.
1 2 3 | (x2) = (0)+ L(1) + Mu(-1) (x3) (-1) (1) (3) |
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |